Honda Hornet Forum Deel 21

Mocht ik dit jaar nog t rijbewijs halen, zou ik ook graag een hornet willen aanschaffen. Ik twijfel nog tussen het 2007 en het 2011 model. Iemand een goeie tip hierover?
 
Maar origineel is het een 2002 of 2001 ?
Zeg 't maar 🤷‍♂️
IMG_20200808_131006.jpg
 
Gezien de niet instelbare voorvork is het een 2002 of 2003 model. De Hornet 900 is wel degelijk geleverd in NL. Je zou op je kenteken kunnen kijken op RDW.nl, daar staat dan de datum van invoeren (ik denk 2007 dan) en het echte bouwjaar.

Kan ook gewoon zijn dat hij laat op kenteken is gekomen.

Belangrijkste verschil tussen 2002/2003 en later is de instelbare vering en afstelling injectie ivm euro normen.

Verder geen grote veranderingen. Wel een mooie motor!
 
Na 2003 hebben ze ook goude remklauwen ,zwarte blok Delen ,2 extra begagehaakjes in het zadel en (die mis ik op mijn 2002 900) de klok in het dashboard
 
Na 2003 hebben ze ook goude remklauwen ,zwarte blok Delen ,2 extra begagehaakjes in het zadel en (die mis ik op mijn 2002 900) de klok in het dashboard

ik heb 3 jaar geleden het geluk gehad een 2e hands zadel te kopen van een 2004 model waardoor ik van 2 naar 4 haakjes ging. Met mijn us20 kriega tas wel erg fijn.
 
Dan toch jullie hulp in deze kwestie.
Datum eerste toelating : "Dit is de datum die aangeeft wanneer het voertuig voor het eerst is geregistreerd (waar ook ter wereld)."
Dit komt rechtstreeks van de RDW site af.

Hier bij mij staat toch echt 2007. Met een kentekencheck staat bouwjaar 2007. Deze fiets is mij verkocht met het verhaal bouwjaar 2007.

Nu was ik op de hoogte van de verstelbare vering (dacht pas vanaf 2004 model) en dit is tevens de reden dat ik mijn zoekactie filterde op 2004>.

Ik neem aan dat op de motorfiets zelf ( bij chassisnummer oid) ook een bj vermeld staat?
Hoe pak ik dit aan ook naar de dealer toe? Want mij is dus een fiets verkocht die in principe 5 jaar ouder is.. Kan een eerlijke fout zijn. Desalniettemin klopt 't niet. 🤷‍♂️
 
Dan toch jullie hulp in deze kwestie.
Datum eerste toelating : "Dit is de datum die aangeeft wanneer het voertuig voor het eerst is geregistreerd (waar ook ter wereld)."
Dit komt rechtstreeks van de RDW site af.

Hier bij mij staat toch echt 2007. Met een kentekencheck staat bouwjaar 2007. Deze fiets is mij verkocht met het verhaal bouwjaar 2007.

Nu was ik op de hoogte van de verstelbare vering (dacht pas vanaf 2004 model) en dit is tevens de reden dat ik mijn zoekactie filterde op 2004>.

Ik neem aan dat op de motorfiets zelf ( bij chassisnummer oid) ook een bj vermeld staat?
Hoe pak ik dit aan ook naar de dealer toe? Want mij is dus een fiets verkocht die in principe 5 jaar ouder is.. Kan een eerlijke fout zijn. Desalniettemin klopt 't niet. 🤷‍♂️
Bekijk je vin nummer rechts op het balhoofd even. Op plek 10 zit het nummer voor het bouw/model jaar. Als dit dus een 7 is, is het inderdaad 2007.
Je kan het gehele nummer ook even in een vin decoder op internet gooien.
 
ik heb 3 jaar geleden het geluk gehad een 2e hands zadel te kopen van een 2004 model waardoor ik van 2 naar 4 haakjes ging. Met mijn us20 kriega tas wel erg fijn.
Ik heb op mijn beide zadels 2 extra lusjes gemaakt,werkt ook prima. Ik vind het wel jammer dat het klokje niet werkt op een 2002 model, de alarmlichten maken mij niet uit.
 
Dan toch jullie hulp in deze kwestie.
Datum eerste toelating : "Dit is de datum die aangeeft wanneer het voertuig voor het eerst is geregistreerd (waar ook ter wereld)."
Dit komt rechtstreeks van de RDW site af.

Hier bij mij staat toch echt 2007. Met een kentekencheck staat bouwjaar 2007. Deze fiets is mij verkocht met het verhaal bouwjaar 2007.

Nu was ik op de hoogte van de verstelbare vering (dacht pas vanaf 2004 model) en dit is tevens de reden dat ik mijn zoekactie filterde op 2004>.

Ik neem aan dat op de motorfiets zelf ( bij chassisnummer oid) ook een bj vermeld staat?
Hoe pak ik dit aan ook naar de dealer toe? Want mij is dus een fiets verkocht die in principe 5 jaar ouder is.. Kan een eerlijke fout zijn. Desalniettemin klopt 't niet. 🤷‍♂️

Als beide 2007 aangeven lijkt het een overjarig model wat pas in 2007 op kenteken is gekomen. Het bouwjaar komt daarmee ook op 2007 maar het model zou dan toch 2002 kunnen zijn.
 
Als beide 2007 aangeven lijkt het een overjarig model wat pas in 2007 op kenteken is gekomen. Het bouwjaar komt daarmee ook op 2007 maar het model zou dan toch 2002 kunnen zijn.
Dit zal hoogstwaarschijnlijk het geval zijn. Maar behoren verkopers dit niet te vermelden?
 
Dit zal hoogstwaarschijnlijk het geval zijn. Maar behoren verkopers dit niet te vermelden?
Lijkt me niet. De RDW zegt namelijk niets over een bouwjaar. En dat een bouwjaar anders is als een modeljaar zou misschien kunnen als er wat overlap is naar nieuw modeljaar. Maar niet 5 jaar.

De RDW geeft 3 zaken weer;
  1. Wanneer de motor voor het eerst is toegelaten waar ook ter wereld, dit kan overeenkomen met het bouwjaar of later zijn.
  2. Wanneer de motor voor het eerst in Nederland geregistreerd wordt.
  3. Meest recente tenaamstelling.
Dus kijk even naar je VIN nummer voor het bouwjaar.

Stel, je VIN nummer geeft aan 2002, dan is simpelweg je motor de eerste 5 jaar (tot 2007) niet op de weg geweest en dus nooit ergens op kenteken gezet.
 
Ik zag doorheen dit topic, en af en toe in verkoopstopics, dat mensen hun Hornet's uitgerust hebben met zogenaamde "SKF low friction seals" voor de voorvorkafdichting. Mijn lokale SKF verdeler had er nog nooit van gehoord, en bij navraag bij 'zijn back-office' was dit geen actief stuk meer. Nochtans op SKF een mooie pagina daarvan, zie: SKF
Catalogus refereert naar "ask your local dealer". Na een weekje nog geen antwoord gekregen via SKF zelf ook.

Is hier iemand die daarvoor nog een stuknummer heeft?
Is voor een CB600F Hornet uit 2002, PC36.

Bedankt alvast!

ik heb de groene low friction seals bij hyperpro gehaald (werkendam en alphen hebben ze standaard liggen) verminderd wat kleven van de poten als je daar last van hebt.
 
Je hoort het wel vaker maar ik ben altijd een beetje nieuwsgierig naar het verhaal. Hoe kan een motor 5 jaar of langer ergens staan? In een magazijn word alles goed bijgehouden ,lijkt mij.

Ik had laatst een klant die had een Porsche 365 motor in krat gekocht, nog nieuw in papier en krat. Dus iemand is een motorblok ruim 50 jaar vergeten.
Lijkt mij een leuk verhaal, ik hou daar wel van.
 
Als die aanname klopt zou het een interessant verhaal kunnen zijn ja, mits je erachter kan komen.
Maar goed, we weten het bouwjaar (nog) niet, kan ook 'gewoon' een 2007 zijn... al zou dat niet de verwachting zijn gezien de foto van de motor.
Echter, ik heb zelf een 2004 maar wel de zwarte remklauwen, niet de gouden. Dus ja, het zal niet altijd alles zeggen...
 
Geen zwarte blokdelen (ik zie dat vooral in de Amerikaanse markt terug als ik het zo bekijk, kans is ook wel aanwezig dat er verschil tussen de verschillende werelddelen zit).
Wel de klok
Wel de 'altijd koplamp aan' optie, bij de eerste jaren kan je de lamp nog uitzetten dacht ik.
En de 4 haakjes.
En de instelbare vering.

Maar wat je zegt, het maakt weinig uit de motor blijft een fijn ding. Rijden doet het er niet minder om.
Daarnaast is de motor ook verre van standaard meer... 😂
 
Na een week werken in 't buitenland eindelijk thuis om die VIN code te checken.
Screenshot_2020-08-28-18-36-41-783_com.android.chrome.jpg

Dit is een duidelijk verhaal wat mij betreft. De fiets is geproduceerd in 2003, maar hij is verkocht aan mij als modeljaar 2007.

Ik ben er desondanks blij mee, al baal ik wel van bepaalde opties die missen
(had ik moeten ontdekken tijdens de proefrit, volledig mee eens, maar ik heb er simpelweg (nog niet) zoveel verstand van)

Nu ben ik wel van plan contact op te nemen met de zaak die de fiets aan mij verkocht heeft om maar te horen wat hun kant van dit verhaal is.
Geloof best dat het niet met opzet is gebeurt.

Maar wat kan ik verwachten? Moet ik het doen met een sorry kan gebeuren/mogelijkheid om de koop terug te draaien/compensatie?

Dank in ieder geval voor het meedenken en de vlotte reaktie 💪 goed weekend! Keep safe ✌️
 
Ik denk dat je niet veel kunt doen. Wat je zelf aan geeft, je hebt zelf een onderzoeksplicht als je iets koopt. Op kenteken staat de motor als 2007 dus daar hebben ze het juiste vermeld.

Het feit dat je het niet gemist hebt geeft misschien wel aan dat je het niet eens nodig hebt.

Belangrijker is denk ik een paar goede (progressieve) veren in de voorvork laat plaatsen of wellicht een streetbox van hyperpro (voorveren en compleet nieuwe schokbreker). Daar geniet je meer van dan de originele instelbare voorvoering.

Ik zou zeggen, geniet lekker van je motor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan