Honda Hornet Forum Deel 21

Ik kom toch nogmaals terug op het gierende geluid nabij het voortandwiel. Ik heb het een tijd niet gehoord mede omdat ik er niet op heb gelet. Afgelopen dinsdag ketting schoongemaakt en gevet.
Zojuist een ritje gemaakt en eens gecontroleerd of ik het hoorde. Ik moet dan wel even het vizier open zetten en op een bepaalde manier kijken maar jahoor, gierend/schrapend geluid.
Ik ga straks nog eens proberen om zonder afdekkap een stuk te rijden om te kijken of ik het nog hoor.
Ik twijfel enorm tussen 2 problemen:
1. ketting schraapt/snerpt over de geleider (iemand tips om te checken/verhelpen?)
2. het lager van de shaft waar het tandwiel op zit (zie onderstaande) is vervuild of verrot.

Als het de ketting/geleider is moet er mijn inziens een makkelijke oplossing zijn.
als het de shaft is wordt het even anders, ik ben behoorlijk handig maar ik vermoed dat dit wel erg ver gaat, zit deze met een afdekkap aan de tandwielzijde of moet het halve blok uit elkaar?
vragen... vragen.

Hopelijk kan iemand mij helpen.
shaft-compcounte_big23220MBZ610-01_f50c.jpg
 
Oke, update!
Kapje eraf gehad en nu 100% overtuigd dat het de ketting is die snerpt! ik heb het zelfs in zijn 1 (parkeerterrein veilig) rollend weten te filmen zodat jullie een idee hebben wat er gebeurd als je wat harder gaat rijden. (*edit krijg het niet geupload)
Wat is nu aan te raden? ik denk dat mijn kettingvet niet volstaat/te dik is, tevens een goedkoop onbekend spul.
Wat kun je het beste doen om deze geluiden tegen te gaan?
Het afdekkapje fungeert natuurlijk als versterker waardoor ik me dood zit te ergeren.

<iframe width="560" height="315" src="
" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
 
Ik herken je bezorgdheid. Persoonlijk ben ik ook liefhebbend naar al het mechanische wat in mijn bezit is, en bij elk geluid / grol / rateltje ga je direct van het ergste uit en ga je op onderzoek. Ik heb een oldtimer Honda (auto) van kop tot teen gerestaureerd, en na de rebuild ga je tijdens elke rit gaan luisteren of je iets fout hoort, net zolang tot je "iets" hoort, en dat neemt behoorlijk wat fun weg. Op mijn Hornet uit 2002 had ik dat na de aankoop in Juni 2019 ook, maar soms moet je gewoon iets kunnen loslaten of je maakt dezelfde fouten.
Mijn ervaring met moto's is nog net iets te klein om uitsluitsel te geven, maar wat ik hoor op je filmpje is het geluid van een tandwiel die ingrijpt op een tandwiel. Dat hoor je natuurlijk beter als je de kapjes er af haalt. Natuurlijk kan ik er ook naast zitten.. Maar het lijkt me gek dat dit principe geluidsarm zou kunnen verlopen?

Op mijn racefiets (geen moto, maar echte fiets) die toch met een behoorlijk goede groep is afgemonteerd (Shimano Ultegra) hoor ik ook dat type geluid. Exact het geluid van de tandwielen vooraan die ingrijpen in de ketting. Kan je ook een aardig bedrag gaan uitgeven aan dure kettingen, tot ze net niet uit goud gemaakt zijn, maar toch blijven ze een (mechanisch) geluid maken bij aangrijpen. Gek genoeg is geen enkele fiets die ik heb zo stil als m'n oud racebarrel uit 2008 met een (toenmalige, en inmiddels verouderde) Shimano Ultegra groep.

Toen ik hier na aanschaf van mijn Hornet ook vanalles begon te vragen nadat ik "iets" hoorde, gaf iemand mij de goede raad dat het grootste gevaar schuilt in het feit dat je een goede moto (zoals onze Hornets) kapot gaat sleutelen terwijl er in de basis niets aan scheelt ;-).
 
Thnx voor je uitgebreide reactie. Die vraag stel
Ik mezelf ook, was het er al? Moet ik me zorgen maken? Heb inmiddels de boel met duur smeermiddel ingevet en hoor t nog. Besloten me erbij neer te leggen, boem is ho in dit geval.

ik ben ook vervend fietser! Zowel op de racert als op de hardtail MTB!
 
Op mijn racefiets (geen moto, maar echte fiets) die toch met een behoorlijk goede groep is afgemonteerd (Shimano Ultegra) hoor ik ook dat type geluid. Exact het geluid van de tandwielen vooraan die ingrijpen in de ketting. Kan je ook een aardig bedrag gaan uitgeven aan dure kettingen, tot ze net niet uit goud gemaakt zijn, maar toch blijven ze een (mechanisch) geluid maken bij aangrijpen. Gek genoeg is geen enkele fiets die ik heb zo stil als m'n oud racebarrel uit 2008 met een (toenmalige, en inmiddels verouderde) Shimano Ultegra groep.

Toen ik hier na aanschaf van mijn Hornet ook vanalles begon te vragen nadat ik "iets" hoorde, gaf iemand mij de goede raad dat het grootste gevaar schuilt in het feit dat je een goede moto (zoals onze Hornets) kapot gaat sleutelen terwijl er in de basis niets aan scheelt ;-).

Zeer herkenbaar. Ook ik heb sinds 2019 (eigenlijk al november 2018, maar toen had ik mijn rijbewijs nog niet) een Hornet (S) 2003. En racefietsen (stuk of 4) en ATB, stadsfiets, velomobiel.
Altijd is er ergens wel een geluidje. En soms kan dat gewoon het roffelen van je band op het asfalt zijn. Het risico bestaat inderdaad dat je gaat prutten aan dingen die niet stuk zijn, omdat je een rammeltje/kraakje/piepje ergens denkt te horen, terwijl het dan toch ergens anders vandaan komt als je dat hebt vervangen/schoongemaakt etc.

Mijn les uit bijna 40 jaar rijwiel (met en vooral zonder motor) onderhoud is dat je de geluiden van je voertuig kent en erkent. Dat zijn de geluiden die bij jouw fiets, motor, auto, noem maar op horen. Dat is hun karakter. Waar je wel op moet letten is dat als je iets hoort wat je anders nooit hoort, of iets voelt wat je anders nooit voelt, dat je dan wél even goed de boel naloopt. Dan is er namelijk een behoorlijke kans dat er iets mis is. Een band die een scheurtje heeft waardoor ie gaat hobbelen, een wiel dat iets scheef staat en daardoor aanloopt. Of een bougie waar de kabel van los is zodat je Plof/Plof/Plof/niets/ hoort.


Leer genieten van hoe jouw Hornet is :)
 
Nog een Hyperpro veer voor de 900 te koop voor €50, of doe een goed voorstel!

FA684CD6-7956-4082-8300-CB9CA7A47859.jpeg
 
Ik heb van de week een Givi windschermpje (a309) geplaatst. Heel gemakkelijk klusje als je het juiste gereedschap hebt, kon net niet met mijn ratel in de juiste hoek komen en de steeksleutel was weer te dik.
Maar hoe dan ook, een goede aankoop! t/m 80km/u kan zit ik net wat lekkerder uit de wind en als ik goed rechtop zit is het aan mijn helm ook een stuk stiller :-)
Daarboven gaat het voordeel snel omlaag heb ik het idee. Mochten mensen er over denken, ik vind het een aanrader. En daar komt ook nog bij dat dit scherm toch niet heel lelijk is bij deze motor.
IMG_20200427_134244.jpg
 
Ik had ook zo'n schermpje, maar bij mij kwam echt alles op mijn helm terecht. Dus ik heb deze er weer afgehaald en de wind komt nu verspreid op mijn bovenlichaam.

Voor de snelweg (naar Zwitserland als dat dit jaar nog doorgaat) zoek ik echter een hoog (en wellicht lelijk) scherm, maar het is zo vervelend dat je het niet kan testen...

 
Ik had ook zo'n schermpje, maar bij mij kwam echt alles op mijn helm terecht. Dus ik heb deze er weer afgehaald en de wind komt nu verspreid op mijn bovenlichaam.
Voor de snelweg (naar Zwitserland als dat dit jaar nog doorgaat) zoek ik echter een hoog (en wellicht lelijk) scherm, maar het is zo vervelend dat je het niet kan testen...
Het luisterd zeker wel nauw ja. Als ik eerlijk ben lijkt mij een ritje naar zwitserland ook niet heel ideaal. Dan wil ik ook nog wel een ander zadel erbij (staat eigenlijk sowieso nog wel op mijn lijstje, een custom lekker zittend zadeltje.
 
Met welke boutjes hoort de koplampunit aan de voorvork vast te zitten (aan de bovenkant) op een 2007 model?
Ben de boutjes kwijt.. en het werkplaatshandboek ligt natuurlijk ergens anders.
 
Met welke boutjes hoort de koplampunit aan de voorvork vast te zitten (aan de bovenkant) op een 2007 model?
Ben de boutjes kwijt.. en het werkplaatshandboek ligt natuurlijk ergens anders.

Moet je ff op cmsnl.com kijken. Kun je elk onderdeel terug vinden
 
Misschien wel interesse maar hoe monteer je die zonder speciaal gereedschap? En voor welk bouwjaar?
2004
Je kan beste zelf de demper eronderuit halen en dan even bij garage of veringsboer langs om dit te laten doen. Klusje van niks met juiste tools en stuk goedkoper als ze alles moeten doen. Zo heb ik het zelf laten doen althans.
 
2004
Je kan beste zelf de demper eronderuit halen en dan even bij garage of veringsboer langs om dit te laten doen. Klusje van niks met juiste tools en stuk goedkoper als ze alles moeten doen. Zo heb ik het zelf laten doen althans.


Ik hou hem even in gedachten. Ik heb een 2003 model en als ik op de site van Hyperpro kijk zijn er verschillende bestelnummers van van de achterveer voor beide jaargangen, ik weet dus niet zeker of hij bij mij past.
 
Ik hou hem even in gedachten. Ik heb een 2003 model en als ik op de site van Hyperpro kijk zijn er verschillende bestelnummers van van de achterveer voor beide jaargangen, ik weet dus niet zeker of hij bij mij past.
Prima.
Vanaf 2004 zit er inderdaad instelbare demping op wat mogelijk kan betekenen dat de veereigenschappen anders zijn. Maar mocht je het echt willen weten zal je Hyperpro moeten contacteren.
 
Bedankt!
963000801807: Bolt,flange,dr 8x Honda - buy the 96300-0801807 at CMSNL dus
Is dit nu een speciale bout of kun je zoiets overal kopen?

Op zo'n sites geven ze soms moeilijk de exacte "maataanduiding" weer. Lukt soms wel 's om met het Honda nummer op google te zoeken.
Daar vond ik "Description:BOLT, FLANGE, 8X18". Lijkt me dus M8 x 18 te zijn (even aftoetsen op je moto of het wel klopt, want lijkt me geen klein boutje te zijn voor zoiets). Kan je op diverse plekken vinden, dan wel in een iets langere of kortere lengte soms. Idealiter heb je een origineel boutje nog om de "spoed" van de schroefdraad te bepalen.
Dat de huis/tuin/hobby bout niet altijd dezelfde kleur of afwerking heeft als de originele Honda moet je er ook bijnemen.
 
Alleen standaard spul of ook nog andere leuke goodies/aftermarket/accesoires?
Voornamelijk standaard spul. Het leuk zit op de motor natuurlijk... ;-)

De Hyperpro achterveer is de goodie die ik heb.
Middenbok heb ik ook nog en kan interessant zijn voor diegene die hem mist.
De klusser heeft misschien nog wat aan de standaard achterschokbreker (met uitgaande demping)
 
Voornamelijk standaard spul. Het leuk zit op de motor natuurlijk... ;-)

De Hyperpro achterveer is de goodie die ik heb.
Middenbok heb ik ook nog en kan interessant zijn voor diegene die hem mist.
De klusser heeft misschien nog wat aan de standaard achterschokbreker (met uitgaande demping)
Helaas, hyperpro en bok heb ik beide :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan