Honda hurricane 600 backfire en niet lopen

Jeroen_Sp

MF'er
1 jul 2009
145
35
Eindhoven
Goedemiddag, ik hoop dat iemand me hier kan helpen. Ben bezig met een oude (begin 90) Honda hurricane 600, Japanse import. Motor is "lopend weggezet" gekocht.

Nu wil deze motor dus niet starten. Carburateurs zijn volledig uit elkaar geweest. Nieuwe (dus geen gereinigde) originele sproeiers gemonteerd van dezelfde maat. De motor loopt. Maar daar is alles mee gezegd. Heb zowel backfire in uitlaat als luchtfilter. Bij meten worden maar 2 uitlaten warm. Ik heb het gevoel dat de ontsteking er helemaal naast staat. Soms is het tijdstip er zo naast (vroeg) dat de motor door de startmotor heen een terugslag krijgt en dan dus ook stopt. Krijgt wel benzine, dat is na een tijdje goed te ruiken en zien op de bougies.

Deze motor heeft 2 pickup spoelen op de krukas. Vervolgens een cdi kast welke de 2 bobines aanstuurt. Er zitten nieuwe bougies in. Kabels zitten op de juiste cilinders (staan nummers op de kabels). En toch blijft hij slecht lopen.

Ik heb veel aan oude V8 motoren gewerkt en het klink alsof de kabels niet goed zitten. Maar dat lijkt dus allemaal te kloppen. Iemand een idee waar ik verder kan zoeken?
 
Hoi, als hij op 2 pitten loopt zou ik het ‘spoor’ vanaf pickup naar CDI, maar vooral vanaf CDi naar en t/m bougie volgen. De ontsteking is paired, dus 2 bougies vonken tegelijk op 1 bobine. Kijk of er geen draadbreuk naar de bobine is, en de bobine zelf goed is
 
controleer compressie
meet (ohmse weerstand ) van de Pick-up even door.
controleer alle elektrische verbinding tbv ontsteking
controleer op valse lucht .
CDI even lenen van andere Honda hurricane 600 backfire.
 
Thnx voor jullie input. Compressie is niet bijzonder maar ook niet zo slecht dat de motor zo zou lopen (zou 12 bar moeten zijn, heb 3x 10-10.5 en 1x 8). Ik zal de pickup spoelen even door meten. Dat heb ik nog niet gedaan.

Ik vermoed de cdi ook. Maar aangezien die een Japan import en oude motor is heb ik er zelfs nog nooit 1 gezien in NL. Cdi omwisselen is dan moeilijk.

De 2 pitten waar hij slecht op loopt zitten op een andere bobine. Dus de ene helft van de bobine loopt wel goed, andere niet. Mijn vermoeden is dat er in 1 bougie toch 2 sporen zitten. Heb er ook 2 kabels heen (en volgens mij massa via schroeven)
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210115-214826_Chrome.jpg
    Screenshot_20210115-214826_Chrome.jpg
    72,9 KB · Weergaven: 10
Dank voor jullie reacties. Ik heb een kleine fout gemaakt. Het is een hurricane 750, geen 600.
De motor staat op het bedrijf van een maatje van me dus kan er niet altijd bij. Heb de kabels richting de bobine aangesloten zoals op het plaatje wat ik eerder heb gedeeld. De motor starten nu wel. Maar heb de motor nog niet kunnen laten lopen omdat het blok nog deels open is en de olie er dus uit liep. En ik schrok nogal van een backfire :).

De bedrading zit nu dus helemaal volgens handboek. Ook de bougie kabels, en deze zitten ook op de juiste bobines. Bougies zijn al nieuw en volgens spec. Dat gaf geen verschil

Stelschroeven is een goede en ga ik zeker even nakijken. Het is even geleden dat deze carburateus zijn opgebouwd.
 
Ik vermoed dat jouw CB 750 ook Cut off Valve's heeft, omdat mijn VF75 1988 die ook heeft, net als veel andere modellen uit die tijd.

Nog even een filmpje van een ander model hoe het er ongeveer uit ziet:

Dit membraan heeft alleen als functie gasklep te bypassen. Bij remmen op motor, gas dicht neigt de motor af te slaan, het vacuum ontstaan trekt membraan open en verrijkt lucht met benzine uit stationair mengsel kanaal. Effect: minder naverbranding op de plek waar je het niet wil hebben: uitlaat.
 
Dit membraan heeft alleen als functie gasklep te bypassen. Bij remmen op motor, gas dicht neigt de motor af te slaan, het vacuum ontstaan trekt membraan open en verrijkt lucht met benzine uit stationair mengsel kanaal. Effect: minder naverbranding op de plek waar je het niet wil hebben: uitlaat.
Ik weet/wist niet precies hoe het werkt. Maar jouw uitleg klinkt goed.

En wat gebeurt er als de rubberen membraampjes en die O-ringetjes vergaan zijn?
Er is dan constant een vacuumlek en wat doet dat met het mengsel stationair, en met door de toeren gaan?

In elk geval, ik wil ook zeggen dat de carburateurs altijd 100% moeten zijn.
Er is wel naar gekeken maar maar half.
Oa de Cut off Valve's zijn niet gecontroleerd en de Co schroeven zijn er ook niet uit geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan