Honda hurricane 600 backfire en niet lopen

Jeroen_Sp

MF'er
1 jul 2009
145
35
Eindhoven
Goedemiddag, ik hoop dat iemand me hier kan helpen. Ben bezig met een oude (begin 90) Honda hurricane 600, Japanse import. Motor is "lopend weggezet" gekocht.

Nu wil deze motor dus niet starten. Carburateurs zijn volledig uit elkaar geweest. Nieuwe (dus geen gereinigde) originele sproeiers gemonteerd van dezelfde maat. De motor loopt. Maar daar is alles mee gezegd. Heb zowel backfire in uitlaat als luchtfilter. Bij meten worden maar 2 uitlaten warm. Ik heb het gevoel dat de ontsteking er helemaal naast staat. Soms is het tijdstip er zo naast (vroeg) dat de motor door de startmotor heen een terugslag krijgt en dan dus ook stopt. Krijgt wel benzine, dat is na een tijdje goed te ruiken en zien op de bougies.

Deze motor heeft 2 pickup spoelen op de krukas. Vervolgens een cdi kast welke de 2 bobines aanstuurt. Er zitten nieuwe bougies in. Kabels zitten op de juiste cilinders (staan nummers op de kabels). En toch blijft hij slecht lopen.

Ik heb veel aan oude V8 motoren gewerkt en het klink alsof de kabels niet goed zitten. Maar dat lijkt dus allemaal te kloppen. Iemand een idee waar ik verder kan zoeken?
 
Geen cut-off valves
 

Bijlagen

  • Carbs CBR750F.jpg
    Carbs CBR750F.jpg
    81,6 KB · Weergaven: 6
De carburateurs zijn er ruim een half jaar geleden af geweest. Intern helemaal schoon gemaakt. Kanalen doorgestoten / door geblazen. Losse onderdelen ultrasoon gereinigd. Er is geen tijd besteed aan het reinigen van de buitenkant.

Bouwjaar moet ik even op kenteken nakijken.
 
Stekkers op 1 bobine lijken verkeerd om gezeten te hebben. Vanavond de motor nog eens kunnen starten en even laten lopen. Leek nu allemaal redelijk goed te zijn. Van de week de motor eens buiten zetten en dan wat langer laten lopen. Stond nu in een dichte garage. Ik ga jullie op de hoogte hoiden
 
Ok, we zijn weer iets verder. Het is een 1988 Honda hurricane 750. Niet in de allerbeste staat.

De motor loopt alleen nog steeds niet. Vreemde is dat het ene moment cilinder 3 en 4 lopen en de rest niet. Vanavond liep die alleen op cilinder 1. Het wisselt. Bougies zijn nat van de benzine. Vlotters zitten vol (schroefje open en er loopt benzine uit). Alle bougiekabels geven vonk als ik er een bougie in doe en deze tegen het frame hou bij starten. De bougies raken zo snel vuil dat er soms mee stoppen of naar de zijkant vonken.

Belangrijkste lijkt mij dat ik het gevoel heb dat de timing er naast loopt. Bij starten slaat de motor soms helemaal vast. Alsof de cilinder waterslag heeft. Startmotor heeft het dan zwaar, motor komt stil te staan en gaat er soms met moeite door heen. Is dat gewoon een startmotor die slecht begint te worden of is er meer aan de hand?
 

Bijlagen

  • 20210129_153014.jpg
    20210129_153014.jpg
    525,8 KB · Weergaven: 5
Ik zal de benzine kraan eens dichtzetten en dan starten. Kijken of dat iets uit maakt. Vervolgens de vlotters leeg laten lopen en kijken of de motor op startpilot wil lopen. Ik zal mijn reactie hier neerzetten zodra ik dat heb geprobeerd
 
Ik zal de benzine kraan eens dichtzetten en dan starten. Kijken of dat iets uit maakt. Vervolgens de vlotters leeg laten lopen en kijken of de motor op startpilot wil lopen. Ik zal mijn reactie hier neerzetten zodra ik dat heb geprobeerd
 
De carburateurs zijn er ruim een half jaar geleden af geweest. Intern helemaal schoon gemaakt. Kanalen doorgestoten / door geblazen. Losse onderdelen ultrasoon gereinigd. Er is geen tijd besteed aan het reinigen van de buitenkant.

Bouwjaar moet ik even op kenteken nakijken.
Ik denk eerlijk gezegd dat je hiermee de carburateurs niet schoon genoeg hebt gekregen. Ik denk wel dat het een goede voorbehandeling is voor meer zaken.
Ik heb goede ervaringen met ultrasoon reinigen. Dus eerst de grootste zooi eruit en daarna in bad.
 
Probeer ook eens ,nadat je de carburateur opnieuwe van binnen heb schoongemaakt .Liefst met schonenlucht onder druk en met heel dun staal draadje ,alle gaatjes en kanalen door prikken .
lees ook dat je nieuwe sproeiers heb in gezet. ,kijk hier nog eens na .zelfde nummers ,zelfde doorlaat .
test hierna elke cilinder afzonderlijk ( zonder bougies in cilinders 2/3/4 ) met nieuwe bougie.
hoor wel weer .sterkte
 
Weer een stap verder. Na al het gedoe liep de motor nu op 4 cilinders. Ik heb 1 defecte bougie gehad, slechte kabelboom van pickup spoel naar cdi. Verkeerd aangesloten bobine, vacuüm brandstofkraan welke maar op 1 leiding benzine door gaf. En nu als laatste, zoals jullie inderdaad aangeven, een fout in de carburateurs. Heb de benzine kraan dicht gezet. Vlotters leeg laten lopen en start pilote in het luchtfilter gespoten. Eindelijk liep de motor dit keer op 4 cilinders.

Ik weet alleen nog niet wat er dan niet goed is in de carburateurs. Te arm of te rijk, al vermoed ik het laatste. De stationair sproeiers zijn vervangen voor originele van hetzelfde nummer (weet even niet meer wat, is een jaar geleden). Mijn gevoel zegt nu vlotter hoogte niet goed. Ik heb de carburateurs zelf niet uit elkaar gehad. Ga dat nu wel doen.

Ik waardeer al jullie ideeën en meedenken enorm! Dank daarvoor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan