Honda Innova 125i / De 2009 Honda cub

Wat gaaf, Jatmoos. Gefeliciteerd. *O*
Is het kenteken registreren nog een gedoe?

Dank je @Gerdien nee dat is een eitje mits je de juiste papieren bij de scooter hebt gekregen. Je hebt een CVO nodig en kentekenbewijs deel 1. Hoe meer papieren hoe beter. Vervolgens maak je een afspraak bij een keuringsstation bij jou in de buurt. Kost rond de 100 euro en als ze hem goedkeuren dan krijg je binnen 5 werkdagen een kenteken. In datzelfde station kun je ook de BPM afdragen bij de belastingdienst. Voor een scooter van 2009 in mijn geval betaal je nog 15 euro BPM omdat deze al zo oud is (hoe ouder hoe minder je betaalt). Je rijdt naar de keuring met een ééndagskenteken van de RDW, die moet je zelf even maken. Het is puur administratie en het checken van motornummer en framenummer. De motor zelf (technische staat) wordt ook meegenomen maar die wordt grotendeels op zicht bepaald en een aantal zaken zoals bandenprofiel etc worden opgemeten.
 
Hier staan ze gebroederlijk naast elkaar. 26 juni heb ik een afspraak kunnen maken bij de RDW in Zwijndrecht. Eerder was wel mogelijk maar alleen bij vestigingen ver uit de buurt en door Covid-¹⁹ hebben ze een achterstand opgelopen. Fijn weekend allemaal

IMG_20200515_105631__01.jpg
 
Dat vind ik,gezien de omstandigheden nog knap vlot
Ja dat vond ik ook. 2 weken eerder was zelfs mogelijk (De RDW keurt alleen van MA-VRIJ, ik kan alleen op vrijdag) en ik wil er ook geen honderd kilometer voor rijden. Ja dus 26 juni is prima. Ik heb het ééndags-kentekenbewijs al ontvangen. In de bijlage kun je zien hoe dat er uit ziet. Je moet dan zelf even een kenteken maken met die combinatie en dan mag je naar de RDW rijden. (in mijn geval met een lichte omweg haha)
 

Bijlagen

  • Eendagskentekenbewijs.pdf
    369,9 KB · Weergaven: 9
Mooi man. Goed bezig. Ziet er van de voorkant nog ongeschonden uit. Succes met invoeren maar zo te lezen heb je dat helemaal in de hand. Waar staat CVO voor?
 
Mooi man. Goed bezig. Ziet er van de voorkant nog ongeschonden uit. Succes met invoeren maar zo te lezen heb je dat helemaal in de hand. Waar staat CVO voor?
Ja invoeren heb ik al een keer eerder gedaan met een Tmax500 in 2007 die ik weer verkocht heb in 2009. Een CVO is een certificaat van overeenstemming. Een A4-tje met allerlei gegevens van de motor zoals gewicht en kW en typegoedkeuring. In Nederland zit er er niet standaard bij als je hem koopt maar is wel opvraagbaar bij de dealer. In Belgie en Duitsland zit dit er nog wel bij als je (nieuw) een motor koopt. In principe is kentekenbewijs deel 1 voldoende maar een CVO vergemakkelijkt het proces. Ik zal wel eens een foto maken van de mijne na 26 juni.
 
Ok, ben benieuwd. Altijd handig om te weten als ik nog eens iets naar Nederland wil importeren..
 
Ja invoeren heb ik al een keer eerder gedaan met een Tmax500 in 2007 die ik weer verkocht heb in 2009. Een CVO is een certificaat van overeenstemming. Een A4-tje met allerlei gegevens van de motor zoals gewicht en kW en typegoedkeuring. In Nederland zit er er niet standaard bij als je hem koopt maar is wel opvraagbaar bij de dealer. In Belgie en Duitsland zit dit er nog wel bij als je (nieuw) een motor koopt. In principe is kentekenbewijs deel 1 voldoende maar een CVO vergemakkelijkt het proces. Ik zal wel eens een foto maken van de mijne na 26 juni.
Een CVO is vermoedelijk wat wij in B kennen als het gelijkvormigheidsattest.
Dat moet je altijd bij de aankoop van een motorfiets, nieuw of tweedehands, meekrijgen van de verkoper / eigenaar tenzij de motorfiets ouder is dan van bouwjaar 1970 of zoiets. Toen bestond dat nog niet.
 
Kortom een Conformiteit Verklaring, al jaren verplicht bij levering nieuw voertuig of aanhanger.
Hier in Luxemburg (en in Duitsland, andere landen weet ik niet) kan je een voertuig zonder CV niet eens verkopen / op andere naam stellen.
 
In B dus ook niet.
Het gelijkvormigheidsattest of CV of CVO bewijst dat je voertuig, in dit geval je scooter, gehomologeerd werd door de overheid. Met andere woorden: getest en toegelaten wordt tot het verkeer.
Binnen de EU kan een fabrikant in één van de lidstaten de homologatieprocedure doorlopen. Indien succesvol geldt die homologatie voor de hele EU.
 
Klopt allemaal, maar in Nederland krijg je het er niet standaard bij (op papier). Dat staat in de computer van de RDW. Waarschijnlijk krijg je, in het geval dat iemand uit B, Lux of DE, in Nederland een motor koopt en exporteert bij het afmelden van het kenteken een CVO overhandigd.
 
Heb in 2016 én 2017 een nieuw voertuig in Nederland gekocht en direct in Luxemburg op kenteken gezet. CV zat er gewoon bij bij aflevering, zonder speciale aanvraag.....
 
Heb in 2016 én 2017 een nieuw voertuig in Nederland gekocht en direct in Luxemburg op kenteken gezet. CV zat er gewoon bij bij aflevering, zonder speciale aanvraag.....
Apart hoor, bij mijn nieuwe NMAX van februari 2020 zat er geen gelijkvormigheids-attest. Heb alle papieren bekeken maar niets wat er op lijkt.
 
Heb in 2016 én 2017 een nieuw voertuig in Nederland gekocht en direct in Luxemburg op kenteken gezet. CV zat er gewoon bij bij aflevering, zonder speciale aanvraag.....
Waarschijnlijk heb je een auto zonder kenteken gekocht, en deze in een ander EU land op kenteken, dan is het logisch dat er "iets" bij zit waaruit blijkt wat het voor auto is, een CVO dus
 
Gekocht zonder kenteken inderdaad. Waren trouwens aanhangers. Auto’s of motoren zijn compleet niet interessant in NL, een Honda Forza 125-300 kost zomaar 2 mille minder hier, om over mijn E350 en G350 dieseltjes maar te zwijgen.
In Luxemburg en Duitsland zit er altijd een CV bij een voertuig, hoezo één Europa.........
 
(...)
In Luxemburg en Duitsland zit er altijd een CV bij een voertuig, hoezo één Europa.........
Als het over technische apparaten zoals scooters gaat dan zijn we één Europa inderdaad. Maar Europese wetgeving moet worden vertaald in nationale regelgeving per deelstaat.
En het staat elke deelstaat vrij hoe ze de Europese wetgeving in nationale regelgeving vertaalt zolang de nationale regelgeving maar in lijn blijft met de Europese wetgeving.
Er zal voor een voertuig in elke deelstaat een zelfde CVO zijn maar het kan zijn dat de ene deelstaat dat document per definitie toevoegt bij elke verhandeling van het voertuig terwijl een andere deelstaat de documenten centraal beheert.
Wellicht kiest NL voor een centraal beheerd documentenbestand.
Ik weet niet precies hoe het zit in NL maar in B, of in D, of in F is het zo dat een voertuig dat van eigenaar verandert ook van nummerplaat verandert. In UK is dat niet het geval, en ik dacht in NL ook niet.
Dus éénmaal ingeschreven liggen in NL alle basisdocumenten vast. Waarom zou je die dan meeleveren?
 
Goedemiddag, even een update. Ik heb inmiddels een wit ééndags-kenteken laten maken waar ik op 26 juni mee naar de RDW kan rijden. Hij moet op die dag WA verzekerd zijn maar na 1 belletje met mijn tussenpersoon was dat geregeld. Verder heb ik hem gewassen, banden opgepompt, olie ververst (5w-40) en een nieuwe accu (27 euro) erin gedaan. De oude accu zat er al 11 jaar in dus het zekere voor het onzekere. Hebben jullie tips waar ik banden kan kopen voor de innova. De voorkeur gaat uit naar Heidenau of Michelin City Grips. Heb zelf al onderzoek gedaan maar bij de ene website kun je wel de juiste maat voorband bestellen maar weer niet de achterband en bij de andere website juist andersom. Het liefst bestel ik de city grips maar dat is dus nog niet gelukt. Na de keuring zal ik weer een update plaatsen met wat nieuwe foto's.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200604-121843.jpg
    Screenshot_20200604-121843.jpg
    301 KB · Weergaven: 14
Hi, goed bezig! Nog even geduld en dan kan 'ze' de weg op..

Twee kleine tips:
1. banden zijn er wel maar er is niet zo heel veel keuze. De Michelin City Grips zijn er niet in deze afmetingen. Wel de Michelin Pilot Street.
Dit zijn in mijn beleving de goedkoopste en beste wegbanden voor de innova ( IN DE ZOMER!).
Het is een stevige, lage band met zeer soepele rijeigenschappen.
Ik heb ze er zelf na 4500 km van af gehaald en deze zijn voor nog 90% goed en achter ongeveer 70%. Wel zijn ze wat glibberig in de regen.. nooit echt gegleden maar ook nooit veel vertrouwen gehad in natte omstandigheden of onverhard op modder etc.

* nu heb ik er Heidenau k66 op liggen. Die zijn goed, goedkoop en vooral betrouwbaar in alle weersomstandigheden. Beide banden zijn prima maar ik heb een lichte voorkeur voor deze.

Zaken waar je ze kunt bestellen zijn volgens mij motorbanden.nl etc.. de bekende..

* dan heeft motorkit.com nog mogelijkheden voor wat klassieke CUB banden van Kenda met witte zijkanten en nog een paar andere opties..

2. Olie hoort bij mijn weten 10W30 of 10W40 te zijn.. geen 5W

Veel plezier ermee!
 
Bedankt voor je reactie. Ja volgend seizoen zal ik eens kijken voor nieuwe Heidenau banden die zien er goed uit. De Dunlops die er nu opzitten kunnen nog makkelijk een seizoen mee.

Wat betreft de olie heb je gelijk, 5w-40 zal verder geen problemen opleveren dat had ik nog staan 2 liter. Maar er hoort inderdaad 10w30 of 10w40 in.

Alblasserdam (motorbanden.nl) is hier vlakbij dus dat is prima. Zij bieden alleen de Tubeless Heidenau K66 voor het achterwiel aan. Kun je daar dan gewoon toch een binnenband in doen? Bij de voorband zie ik wel gewoon de TT code dus met binnenband. Fijn weekend 👋
 
Goedemorgen,

vandaag heerlijk gereden met de Honda Innova o.a. naar het RDW keuringsstation in Zwijndrecht. Wat rijdt dat geweldig zeg, echt een openbaring. Na een half uurtje sta je weer buiten en nu is het wachten op het kenteken. Je kunt tegenwoordig online aangifte doen van BPM als je een motor invoert, dat was een peulenschil. Ook het bedrag viel mee, hoe ouder de motor is die je invoert hoe minder je kwijt bent. (ik was 13 euro kwijt) Fijn weekend allemaal!


EbarhUiXgAEnFUF.jpg
 
Leuk man, hij ziet er ook als nieuw uit! Technisch is dat kreng onverwoestbaar. Je kunt er behoorlijk gek mee doen offroad bijvoorbeeld en de volgende dag doe je er gewoon weer boodschappen mee. De innova bevalt mij daarom na 3 jaar nog altijd prima. Veel plezier ermee..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan