Honda Innova 125i / De 2009 Honda cub

Het is een schakelklok-systeem.

Zowel van uit de 1 als uit de 4 kun je naar neutraal schakelen. [afbeelding]
Eeuuhh, kun je dan ook rijdend van 4 via neutraal naar 1 schakelen?

Ideaal zo een hak-teen schakeling. Stevig schoeisel is natuurlijk altijd beter, maar als je een keer een boodschap doet zonder je volledige circuit of enduro outfit aan te trekken, houdt je wel je slangenlederen laarsjes mooi.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt in de 4 naar het stoplicht rijden, stoppen en van neutraal naar de 1 schakelen. Voorwaarde hierbij is wel dat je helemaal stilstaat anders lukt het niet.

En als het stoplicht op groen springt terwijl je in de 4 aan komt rollen moet je als de sodemieter terugschakelen..haha. Dat is het enige stressmoment dat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken aan de Innova.

Qua schakelen: toen ik haar ging halen had ik me keurig in motorkleding gestoken maar met laarzen KUN je amper terugschakelen. Dit systeem is bijna uitsluitend geschikt voor sportschoenen of teenslippers..

Het is allemaal even wennen maar als je het voetpedaal laat opkomen dan grijpt de koppeling pas weer aan dus je kunt met tussengas schakelen en als je dat een beetje doorhebt kun je boterzacht schakelen. Ik begin er steeds meer handigheid in te krijgen en dat maakt het rijden zo veel leuker dan een variomaat!

Vandaag heb ik een werkplaatsmanual besteld en een puig-windscherm. Ik maak nog ergens deze zomer een 12v aansluiting voor een accessoire en dan wil ik er daarna wel een keer een meerdaags tripje mee maken met kampeergerei.
 
Laatst bewerkt:
MET de hak langzaam indrukken en hem even de tijd geven en dan weer loslaten helpt ook, heel snel indrukken en weer loslaten vinden ze minder leuk.
 
Mooi ding, veel succes ermee.

Zou er ook graag 1 hebben, maar die enkeling die in NL wordt aangeboden vindt ik zwaar over priced.
Wellicht later een keer via "B" of "D".
Of als ik wel een keer een mooi aanbod tegen kom.

Op termijn zal ik er zeker 1 kopen in Th (heb daar ook een huis) maar ben er nu (nog) niet regelmatig genoeg voor eigen vervoer, komt later zeker wel goed
 
Ja die enkele die in Nederland wordt aangeboden is ZEKER te duur. In Duitsland en België worden ze regelmatig aangeboden voor minder. Ik heb geluk heel veel geluk gehad qua prijs maar vooral qua staat waarin de Innova zich bevindt..

Gisteren avond mee naar het werk op en neer gereden. 17 kilometer deels door de stad is een peuleschil. Ik doe het liever met de PCX maar aangezien die met een lekke band staat heeft de Innova deze taak glansrijk waargenomen.

Zojuist weer even een plezierritje gemaakt. De snelweg was wederom goed te doen maar B- en C-wegen zijn echt een lust.
De gangen zijn behoorlijk lang dus je hoeft echt niet de hele tijd op en neer te schakelen. Koppel genoeg om vlot (vlak voor de auto's uit) naar de 80 door te trekken.
Daarboven gaat de vaart er snel uit.

En dan even tanken. Al een paar dagen niet gedaan.... 2.3 liter a 3 euro nog wat :)
 
Inmiddels zitten onze eerste 400 km :] op de teller.

Ik kom tot de schokkende ontdekking dat ik gemiddeld 1 op 62!!! gereden heb..
Ik heb dus even een schriftje onder het zadel bewaard. Exacte cijfers achter de komma volgen dus nog..

Gisteren heb ik de ketting en tandwielen helemaal schoongemaakt. Alsmede de kettingbeschermers die overigens van rvs of aluminium zijn gemaakt. Degelijk spul en geen spatje roest te bekennen.
Nergens trouwens. De Innova is helemaal puntgaaf. De vorige eigenaar had een soort zwart vet gebruikt. Zo plakkerig als teer. Heeft me 1.5 uur gekost om alles er af te krijgen. Nu maar weer ff normaal gesmeerd.

Vanmorgen de koppeling afgesteld. 2 minuten werk. Prachtig simpel systeem.
Tevens het koppelings-voetpedaal in een andere stand gezet. Meer naar voren gekanteld waardoor het terugschakelen soepeler verloopt. Nu kan ik ook motorlaarzen dragen tijdens het rijden i.p.v. teenslippers of sportschoenen.

Ik heb echt de smaak te pakken van de Innova. Technisch zit hij zo goed in elkaar dat ik er plezier in heb om er aan te werken en poetsen. Normaal zie ik dat als een noodzakelijk kwaad om ze inzetbaar te houden maar nu is dat anders..

Ik heb dan ook besloten dat de PCX de pekelfiets gaat worden en de Innova alleen voor het mooie weer gespaard wordt. *D
 
Bij de Innova is alles dus makkelijk bereikbaar vergeleken met Honda scooters begrijp ik, dat is mooi. Voor je benen voldoet de kuip van de Innova prima lijkt mij. Ik vraag mij af in hoeverre je schoenen/laarzen schoon en droog blijven bij het ontbreken van treeplanken.

Hoe meer motor(scooters) je hebt hoe meer stilstand. Ik ben dit jaar teruggegaan van 4 naar 3 stuks. Als ik je zo hoor zul je de PCX en Innova wel voldoende gebruiken om ingrijpende maatregelen te moeten nemen, maar een accu druppelaar is niet verkeerd.
 
Ja de kappen zijn er zo af hoewel ik tot nu toe nog geen kap heb hoeven verwijderen. Zelfs kleppen stellen zou zo moeten lukken maar als je de kappen even weghaalt heb je meer ruimte.
Er zitten inspectieluikjes op het kleppendeksel dus je hoeft niet het hele deksel te verwijderen. Superhandig en heel goed bereikbaar.

De kettingspanning en smering kun je makkelijk doen zonder de beschermers er af te halen. Zelfs ketting en tandwielen vervangen kun je in 15 minuten doen.. Het zit allemaal erg ingenieus in elkaar.

Ik heb trouwens niet veel gemerkt van koude benen hoewel mijn broek toch aardig flapperde en ik dus denk dat je benen toch nog redelijk in de wind hangen in vergelijking met een scooter met treeplanken. Je zult niet helemaal schoon blijven vrees ik.

Ik heb hier plug and play druppelaars in de garage staan.. Als mijn CBR600 verkocht is heb ik alleen nog de PCX en de Innova over. Die worden allebei de komende tijd wel gebruikt.. maar thanks voor de tip.
 
;(
full
 
Helaas vergeten een foto te maken van het resultaat maar ook onder deze plakkerige boel zat een kettingset in nieuwstaat.

Grappig detail: het inspectieluikje is exact 34 mm dus als je de kettingspanning wilt afstellen (max. 35mm) kun je dat binnen een mum van tijd doen zonder de kettingbeschermers te verwijderen.

Bovendien bevindt zich hier de kettingsmeeropening met daar schuin onder de afvoeropening van overtollig kettingsmeer. Mocht je teveel smeren loopt dit dus direct weer weg aan de onderzijde.
 
Laatst bewerkt:
Die luikjes doen mij denken aan mijn oude Yamaha. Met inbus, ring en steeksteuteltje en voelermaatjes in je binnenzak kun je even kleppen stellen.

Je bent aardig aan het downsizen van een CBR naar een Innova. Is dat bewust dat je geniet van less is more?
 
Ja.. het begon met een PCX 150 '14

90% van de kilometers die ik maak zijn B-wegen en stadskilometers.. Dat gaat prima met de PCX of iets van soortgelijke afmetingen. Bovendien is het goedkoop in onderhoud en verbruik.

Ik heb naast de CBR altijd een oude kawasaki gt550 met cardan gehad. Die werd vaker gebruikt dan de CBR en daarmee kon ik op plekken komen die voor sommige fietsers nog onbereikbaar waren. Die heb ik vorig jaar verkocht om plaats te maken voor de PCX.

Mijn interesse in de Honda cub (c50/c70/c90) is al een paar jaar geleden gewekt, o.a. door de avonturen van Ed March.
Een beetje c90 kost nu in afgetrapte toestand hetzelfde als deze bijna nieuwe Innova. 1 en 1 = 2

Ik heb geen enkele gene. Ik geniet er stiekum wel van als mensen raar opkijken als je met zo'n pizza-brommer met 95km/h voorbij komt jakkeren.

De Innova heeft diezelfde tijdloze uitstraling als de C90 maar rijdt VEEL beter.. echt een aanwinst!
 
Het ketting-inspectieluik met daaronder de uitsparingen voor overtollig smeer.
Openingen zitten aan de andere zijde. Deze vormen van binnen een S-vorm waardoor vuil niet naar binnen komt maar door de zwaartekracht wel naar buiten valt.
De kettingspanning moet precies gelijk aan de opening (=34mm) zijn. Briljant simpel.

full
 
Soichiro Honda lijkt mij een man met visie geweest.

Ed March weet het goed te verwoorden. Zijn stokpaardje is de BMW GS in de binnenlanden van Afrika. Het afzeiken hoeft van mij niet zo, als iemand geniet van zijn GS is dat helemaal prima, maar ik kan mij wel vinden in de filosofie.

Dus eigenlijk beviel je Kawasaki ook heel goed, al zal die geen 1:62 halen. Het is ook maar net hoeveel je er mee rijdt. Heb je niet de behoefte om af en toe een zwaardere motor te rijden voor bijvoorbeeld een ander traject?

Ik heb nu drie fietsen van 250 tot 1200cc en mijn 300cc scooter gebruik ik het meeste. Ik rij ook voornamelijk stad en binnenwegen.
 
De Innova voldoet eigenlijk aan bijna alle wensen die ik heb voor de ideale motor. Je moet hem voor allerlei soorten situaties moeiteloos in kunnen zetten.

Ik wil graag op een warme zonnige dag met teenslippertjes naar het zwembad kunnen tuffen met mijn jongste zoon, een tas met zwemkleding en wat proviand achterop.

Ik wil een motor die met acceptabel tempo op de snelweg kàn rijden maar die van het ene op het andere moment door de modder kan ploegen om een tussendoorweggetje te pakken zoals ik dat vroeger vaak deed..
full
 
Ja werkt uitstekend. Ik word alleen stokdoof van het windgeruis dus ik moet permanent met oordoppen rijden. Ook kleine stukjes..

Die semi-automaat rijdt offroad echt super.
De Innova heeft qua rijeigenschappen veel meer van een kleine motor weg dan een scooter. Het blok hangt onder het frame dus het zwaartepunt is heel laag. De vering en de grote wielen zijn heel soepel als je offroad gaat. Helemaal niet zo stug als een scooter.
 
Ze staat er op de foto zo nieuw en schoon bij van zal ik voor de eerste keer :)

Met teenslippers lijkt mij onwennig. In Vietnam reed ik oo een 110cc Honda, een soort imitatie CB made in Maylasia o.i.d met koppeling en hak-tenschakeling. Technisch best wat overeenkomsten met de Innova volgens mij, maar zelfs reed ik daar met 40 graden met schoenen. Verder wel met overhempje en een soort fietshelmpje wat ze daar gebruiken.

Op de snelweg hangt er ook vanaf waar en wanneer en hoevaak en hoelang. In de spits vind ik minder en gek genoeg met regen nog minder, dat heb ik al met mijn 300cc scooter terwijl ik dat op de motor nooit heb gehad. Mijn vorige scooter was een 175cc Kymco en dat ging prima van Noord Holland naar het Ruhrgebied over de snelweg.

Met die schermen heb je inderdaad wel turbulentie. Ik was altijd nakend gewend maar ook daar gebruik ik altijd oordopjes.

Je wilt de Innova optisch sparen met pekel. Technisch ondervind ik bij mijn scooter het meeste last van vastzittende remmen als gevolg van pekel, daar heb je volgens mij met een trommel minder last van.
 
Weer nieuws over de Innova.

Over een afstand van 407.4 km gemeten.
7.64L brandstof verbruikt voor een onmenselijk bedrag van E11.07 euro.

Dat betekent een gemiddeld gebruik van 1L op 53.3 km bij normaal gebruik.
Dat wil zeggen koude starts en woon-werkverkeer afgewisseld met toertripjes en stukjes snelweg.

Altijd netjes warmrijden maar dan ook eruit halen wat er in zit. })

Inmiddels nieuwe michelinbandjes erop en het schermpje er weer af. Lekker :]
Wat een fun voor weinagh!
 
Ik dacht dat mijn PCX al onmenselijk zuinig was, maar op 1 op 53 is onhaalbaar.
Hier ga je met plezier een toertochtje maken.

Je zou op zijn minst een flinke subsidie verwachten, want ik heb sterk het vermoeden dat als je dezelfde afstand op de fiets zou afleggen, je meer luchtverontreiniging zou produceren.
 
Laatst bewerkt:
Hahaha.. ik weet niet hoe ik aanvankelijk aan 1 op 62 kwam. Ik denk dat ik me verrekend heb maar 1 op 53!

Mijn pcx doet met dit gebruik ongeveer 1 op 40. Ik ben erg zuinig op het materiaal. Pleeg regelmatig onderhoud en rijd altijd goed warm maar daarna gaat die kraan open.
Die Honda blokjes zijn echt fantastisch.

En een commentaar en bekijks dat ik krijg met dat ding. Vandaag op weg naar huis riep er iemand uit een wit busje.. " éh, trek uns un wielie"! Dus zo geschiedde..
Not. ;) maar wel die bus eruit getrokken.. dat had ie niet verwacht :)

Twee heren zaten bij de pomp. Vraagt de 1, "is dat een bromfiets"? Ik: "een motor"
Zegt nummer 2: " Dat zei ik toch"..

Vooral mannen geboren in de sixties en seventies spreken me aan over de semi-automaat. Ik heb nog NOOIT zoveel gesprekken gevoerd over mijn brommer als met de Innova. Hilarisch!

En met een verbruik van 1 op 53 ontmoet je vanzelfsprekend 'nicer people on a Honda'. Daar word ik nou blij van!!!
 
Weer nieuws over de Innova.

Over een afstand van 407.4 km gemeten.
7.64L brandstof verbruikt voor een onmenselijk bedrag van E11.07 euro.

Dat betekent een gemiddeld gebruik van 1L op 53.3 km bij normaal gebruik.
Dat wil zeggen koude starts en woon-werkverkeer afgewisseld met toertripjes en stukjes snelweg.

Altijd netjes warmrijden maar dan ook eruit halen wat er in zit. })

Inmiddels nieuwe michelinbandjes erop en het schermpje er weer af. Lekker :]
Wat een fun voor weinagh!

Knap werk :t

Met mijn Piaggio Liberty 125 heb ik alleen tijdens het inrijden (niet boven de 65 geweest) een verbruik van 1 op 50.9 kunnen halen.

Laatste 2 x tanken was 1 op 43.
 
Zeker knap werk van Honda :t
Hoewel 1 op 43 gemiddeld fantastische verbruikscijfers zijn toch?

Het is nog zelden voorgekomen dat ik voor de lol in de stromende regen op de motor stapte en bewust een omweg maakte.

Vandaag, na een lange en moeizame dag op het werk heb ik even stoom afgeblazen op de Innova. Even 26 km binnendoor gekacheld. De eerste kilometers lekker rustig laten opwarmen en dan de rest van de rit die gaskraan open. :] Kost je uiteindelijk 69,075 cent _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan