Honda Integra scooter-motor

Dat vind ik nou ook een hele mooie motorscooter.
Mag ik vragen welke soort benzine jij erin stopt?
De E10 meuk of toch een Premium 98 benzine?
 
Via Motozoom een Shad zadel besteld, helaas een bericht gekregen dat de levering lang gaat duren. Gisteren via Ebay hetzelfde zadel besteld, 50 euro goedkoper en volgende week mag ik de levering verwachting verwachten. Foto's volgen.
 
Hoi Mish.
Rijd jij met zoveel regelmaat op je Integra en dan ook tijdens deze wintermaanden met die E10 benzine erin?
Ik hoorde namelijk dat E10 best wel snel verouderd en vlokken krijgt door het best wel hoge bio ethanol percentage.
Kies jij bewust voor E10 en waarom geen 98 erin?
Vr gr
 
Heee,
Jij ik rijd eigenlijk wel elke week een rondje. Soms ook naar mijn werk. Ik tank E10 omdat dit het goedkoopste is. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat E10 zo snel zal gaan verouderen. In mijn motorboot heb ik ook E10, ik verwacht er eigenlijk geen last van te krijgen. Zal de volgende keer 98 tanken, kan ook geen kwaad natuurlijk als je minder gaat rijden :)
 
Hoi Mish.
Even mijn eigen mening en verhaal:
Zoals jij weet is er per 1 oktober E10 voorhanden bij de pomp.
De Euro 95 zoals wij die kennen is amper meer te krijgen en zal straks helemaal verdwijnen.
Het is wellicht verstandig dat als jij er eens de tijd voor neemt een aantal You Tube filmpjes bekijkt over de nadelen van E10 benzine.
Ik heb mezelf een paar weken geleden eens flink ingelezen en een aantal mannen gesproken die aan mijn auto en motorfietsen sleutelen.
Ze zeggen allemaal dat E10 rotzooi is en zelfs voor moderne voertuigen is het troep.
Waarom?
E10 heeft zoals jij al weet 10% toevoeging van bio ethanol.
Bio ethanol heeft als nadeel dat het de brandstof afbreekt en de werking ervan geen goed doet.
Tevens veroorzaakt bio ethanol algvorming en met name als je een voertuig hebt dat meerdere weken stilstaat of waarmee je weinig rijdt dan gaat die E10 dus negatief veranderen van samenstelling.
De monteur die onderhoud uitvoert aan mijn auto vertelde mij laatst dat hij een testje heeft gedaan met 2 schaaltjes met in de ene E10 en ik de andere Euro 98.
Na 3 weken ging het schaaltje met E10 benzine troebel worden en vlokjes vertonen.
Oftewel: de bio ethanol was druk bezig om de benzine af te breken.
Geen leuke gedachte dat zulke meuk in je tank zit.
Nou rijdt het gros van de bevolking op die E10 meuk en dat gaat ook heel goed met die moderne voertuigen zo lijkt.
Maar......nu de feiten:
Bio ethanol is hygroscopisch.
Het trekt dus vocht aan en dat is juist NIET wat je wilt in je tank.
Zelfs met een volledig vol en afgetopte tank waarin E10 zit kan het vocht aantrekken.
E10 is slecht voor leidingen en pakkingen door de bio ethanol.
Dat het carbarateurs kan vervuilen wisten we al, maar het kan dus ook algvorming op je verstuivers van het injectiesysteem doen afgeven.
Iets waar je ook niet vrolijk van wordt.
Het schijnt dat bloktechnisch na een 20.000km E10 schade kan verzoorzaken aan een motorblok dat er slecht tegen kan.
In het begin lijkt het dus allemaal mooi en aardig maar na verloop van tijd lijkt het mij dat het zelfs voor een modern blok niet bijster goed is.
De tijd zal het uitwijzen omdat E10 pas sinds 1 oktober jongsleden verkocht wordt.
E10 presteerd overigens ook minder door de 10% aan bio ethanol.
Je rijdt dus minder ver op een liter E10 en de CPU van je motorblok compenseert en regelt het verschil wel bij, maar daar zit uiteraard een grens aan.
Al met al de nodige punten aan negatieve effecten die E10 met zich meebrengt.
Er zullen altijd mensen zijn die zeggen dat het wel meevalt en dat bovenstaande overtrokken is.
Totdat de harde feiten ooit boven water komen drijven en zelfs dan zullen zulke figuren niet toe kunnen geven uit trots of schaamte.
Ik ben er dus helemaal klaar mee en tank voortaan alleen nog maar Premium benzine ( dus 98 of hoger )
Dat het een slok meer geld kost per liter zullen we het samen over eens zijn, maar het gaat er mij om dat ik zuinig ben op alle drie mijn voertuigen.
Vandaar dat die E10 troep er bij mijn voertuigen niet meer inkomt.
Prettige zondag Mish.
Vr gr
 
Ben het met je eens als je langer wil blijven genieten van je scoot is E 10 geen optie vroeg of laat kom je er wel achter.

.

Praat maar is met de mensen van Hamer die repareren de Benzine pompen door het hele land.
Ga je toch inruilen is het voor jouw geen probleem meer.
Een scooter fabrikant geeft toch gauw groen licht ze willen immers verkopen. (10 % is maximum ...je rijd toch ook geen maximum toeren langere tijd.)
Ingeklapte kunstof tanks (ducati) voertuigen die gewoon slecht lopen / roest etc.
Het blijft toch een Welles /Nietes ieder moet het maar voor zich zelf uitmaken.

Ik ga voor V power bij een express=onbemande pomp meer km !! Met hoger oktaan dan 92 ( E10)
 
Ok, had mij er eigenlijk nooit zo in verdiept. Ik ga voorlopig ook over op E5. Bedankt voor de tip.

Mish
 
Gooi al ruim 2 jaar alleen nog alkylaat benzine in de tank, ben je van alle problemen af.
 
Duidelijk.....
Maar.....maak jij dat zelf ofzo?
Want....volgens mij is dat doorgaans niet effe te koop bij een tankstation.
En dan nog wat....stel dat jij zelfvoorzienend bent daarin, dan kan ik me niet voorstellen dat jij dat in grote hoeveelheden liters thuis hebt staan toch?
Kan jij jouw situatie iets beter uitleggen?
Bedankt alvast.
 
Je kan verpakkingen kopen van 5 of 25 liter, bij tuincentrum, bouwmarkten etc.
Alkylaatbenzine is verplicht voor mensen die dagelijks met kettingzagen, bladblazers en dergelijke werken. Nauwelijks benzeen en tolueen (kankerverwekkend). Het verouderd niet, superschone verbranding en hoger octaangetal. Oké, het kost wat meer per liter maar voor die paar duizend kilometer per jaar.......
 
Bedankt voor je uitleg en helemaal helder.
Wist niet van het bestaan ervan totdat jij erover begon.
Voor mijn Honda MSX125 wellicht een idee om daar eens mee rond te gaan rijden want die machine verbruikt rond de 1 liter op 50km.
Vr gr
 
Graag gedaan. Één ding nog: aan de kleur van de bougie kan je niks meer aflezen met alkylaat benzine. Ik rijd vanaf nieuw met deze benzine en na een paar duizend kilometer ziet de bougie er nog als nieuw uit, niks koffiebruin. Ga in het voorjaar met een endoscoop naar de zuiger kijken, waarschijnlijk nog mooi aluminium kleurig.....
 
Integra 750.jpg
 
Vorige week even naar het museumplein gegaan.Heerlijk joh. Minder wendbaar dan de Beverly 350, maar wel meer motor. Ruimte onder de buddy valt tegen net als de buddy zelf. Gisteren de Shad buddy binnen gekregen, van de week er even opzetten.

Dat ketting gedoe valt mij 100% mee. Wekelijks was ik de Honda. Even op de middenbok en een spray erover heen. Of even een speciaal borsteltje erop houden als het achterwiel draait. \echt in 30 seconden gedaan. Voor mij geen snaar meer :)
 
Een bijzonder fraai exemplaar Mish.
Het is dat ik al zo content ben met mijn Honda CB500F maar die Honda van jouw zou dan echt mijn 2e keuze zijn.
Heeft me altijd al de interesse gewekt zo’n Integra scooter en je ziet ze ook weinig rijden dus best wel een blikvanger vind ik.
Wellicht dat als ik ooit het schakelen weer beu wordt en dan overstap naar zo’n Integra.
Werkelijk een hele mooie en strakke scooter.
 
Dank je wel, ik ben er ook heel blij mee. Niet zozeer de maxiscooter idee sprak mij aan, maar meer de beproefde Honda techniek. De tip tronic gebruik ik niet of nauwelijks, zit merendeel gewoon in de D modus. Soms even knallen, dan in de S. Net het zadel erop gezet, maakt het helemaal af en zit een stuk beter.
Zadel.jpg
 
Ziet er inderdaad zeer goed uit dat zadel.
Vraag ik mij toch iets af Mish.....
Zelf heb ik de laatste jaren een aantal motorscooters gehad.
Xmax 250 en een Xmax400.
Fijne machines waren dat, maar.....
Met 1 manco waarbij de oorzaak waarschijnlijk deels bij mijzelf lag....
Met name op lange ritten kreeg ik na een aantal uren last van de onderrug.
Dat kwam doordat ik als het ware in een soort van stoelhouding zat.
Iets dat kenmerkend is voor een scooter in het algemeen.
Met mijn huidige CB500F waarbij ik het blok en de tank feitelijk weer tussen de benen heb en de zitpositie lichtelijk naar voren gebogen zit heb ik geen centje last meer van de onderrug op lange ritten.
Hoe ervaar jij dat met die Integra als ik vragen mag.
Vr gr
 
Dank je wel, ik ben er ook heel blij mee. Niet zozeer de maxiscooter idee sprak mij aan, maar meer de beproefde Honda techniek. De tip tronic gebruik ik niet of nauwelijks, zit merendeel gewoon in de D modus. Soms even knallen, dan in de S. Net het zadel erop gezet, maakt het helemaal af en zit een stuk beter.
Bekijk bijlage 1446382
Een erruugg mooi zadel ook netjes af gestikt met Integra er op:]
 
Dank je wel, het ziet er inderdaad mooi uit. De zithouding is zeker verbeterd, maar moet heel eerlijk toegeven dat de buddyseat van de oude Beverly model (2012) wel beter zit. Het is ook wel wennen, maar daar had ik met de Beverly nooit last.

@ Dylan pilot
Ik rij inmiddels 25 jaar motor, in de tussentijd veel motoren gehad (zie onderschrift). By far is de scooter bij mij het meest favoriet. Dit komt mede of misschien wel juist door de stoelzit. Ik word gedwongen om recht op te zitten, dit bevalt mij goed. Ik denk dat je gelijk hebt, met een normale motor had ik ook nooit echt rug issues. Ik heb 1,5 jaar geleden een Honda Deauville gekocht omdat ik de snaar aandrijving een beetje beu was. Geweldige machine, maar totaal niet wendbaar. Zithouding was ok, maar gek genoeg kreeg ik tintelingen in mijn (linker) handen. Misschien door het koppelen, misschien ook wel door de zithouding? Dus, ik zal niet zo snel meer een motorfiets aanschaffen. Daarnaast is het heerlijk dat mijn schoenen gewoon droog blijven. Nu op zoek naar een hoog scherm, dan ben ik wel zo'n beetje klaar. :)

Mish
 
Een hele goedemorgen beste Mish en bedankt voor jouw uitgebreide uitleg.
Jij bent helemaal duidelijk en kennelijk zal het dan mede aan mijn rug hebben gelegen want van die Yamaha Xmax met zelfs een extra aangeschaft comfortzadel kreeg ik last van de onderrug na aantal uren rijden.
Zit me net te bedenken dat dat eigenlijk niets met het zadel te maken had, want last van het zitvlak kreeg ik niet dus kwam door de zithouding.
Overigens kreeg ik na langere tijd rijden op de Xmax 250 ook last van mijn onderrug.
Wonderwel ben ik ooit eens met een Honda Dylan Sys150 naar Engeland op vakantie geweest en dat samen met iemand die op een Honda Pan European ST1300 reed, en ik kan me nog goed heugen dat ik op die Honda Dylan geen last kreeg van mijn onderrug en we reden toch een 300km per dag op binnendoorwegen weg.

Ik moet dus eigenlijk bekennen dat ik een beetje ‘bang’ ben van motorscooters en dan met name als ik er uren achtereen op moet rijden.
Mede daarom zal ik na mijn ervaringen daarin niet snel meer een motorscooter terugkopen, want pijn in de onderrug door motorrijden is geen pretje heb ik ervaren.
Mijn huidige Honda CB500F voelt wat dat betreft dus veel beter aan en daar krijg ik na uren sturen hooguit wat last van het zitvlak van.

Een Honda Deauville 700 heb ik ook nog flink stuk mee gestuurd voor woon/werk en daar was het een ideale machine voor.
Maar....er zat totaal geen karakter in die motorfiets en met name omdat ik er ook dagelijkse stadsritjes mee deed ging het tegenstaan.
Enorm zwaar voor een 700cc 2 cilinder en zo looiig als de hel.
Ik was blij daar klaar mee te zijn en toen ik die inruilde op mijn CB500F ging er een andere deur voor mij open. Ha ha ha ha
Ondanks dat de CB500F een simpele A2 lesmotorfiets is, rijdt het subliem.
Met krap 50pk geen schokkende snelheden maar loopt op top toch nog 180 km per uur.
Lange afstanden rijden geen enkel probleem en voor stadswerk heerlijk licht stuurfietsje.
Ene waarmee je een diender op een dikke BMW K1600GT nog wel eens te vlug af zou kunnen zijn. Ha ha ha
En dan doel ik op sluip door kruip door weggetjes want uiteraard niet op topsnelheid of lange stukken rechtdoor.
Zo.....laten we eerst maar eens flink genieten van dit heerlijke weekend.
Denk dit weekend de motorfiets nog maar eens te pakken voor een stukkie toeren.
Heerlijke fietsen hebben we.
Honda maakt werkelijk nette en goede machines.
Vr gr
 
Terug
Bovenaan Onderaan