Honda kan deze lopen zonder accu?

6 apr 2006
17
0
Zoetermeer
Zojuist geprobeert om lekker stukje te gaan touren met mijn gele trots(Honda CBR 600 F3).
Helaas viel dit beetje tegen omdat ik merkte dat de accu leeg was.

Maar nu hadden we een startkabel gepakt en hiermee de "trots" gestart.
dit ging in 1 keer! maar elke keer als ik hem beneden de 3500 toeren bracht, ging de motor sputteren en ging me kilometer teller omhoog:S.

Ik met me boere verstand zit vast :( ligt dit aan de motor? of aan de accu die compleet dood is? komt dit omdat de boordcomputer al heel lang niet aan de stroom heeft gezeten?

Kan iemand me in de goeie richting sturen?

vriendelijk bedankt!

Licensed2chill
 
Een motor met electronische ontsteking kan je inderdaad niet gebruiken zonder accu. Moet je ook zeker niet proberen, de pieken die er nu in je laadcircuit kunnen ontstaan kunnen diverse componenten slopen.
 
Ook je km teller is electronisch en als de accu stuk is kan je eigenlijk er vanuitgaan dat je regelaar nu ook wel stuk is, een dynamo levert naarmate je meer toeren draait meer stroom en je regelaar regelt alles netjes af, zie het als op je fiets hoe harder je fietst hoe feller je licht.
Maar je ontsteking kan wel wat overspanning hebben dus daar geen zorgen over.
Een nieuw accu ( YTX9-BS) scooren en je regelaar nakijken en weer gassen.
 
Zou ff bij je dealer langsgaan, lege accu en daarna niet bijladen zou heel goed je spanningsregelaar kunnen zijn.. Typisch Honda kwaaltje, als je dit nog een paar keer probeert met een kapotte spanningsregelaar kun je je dynamo gedag zeggen...
 
of een kapotte spanningsregelaar aangezien het een Honda is..

:^ Daar is genoeg over te vinden op dit forum. Kijk onder andere maar eens in het VFR topic ;)

d7c8beb19f65ffae33a92cee9ee520bf


Hier bijvoorbeeld mijn spanningsregelaar een beetje getweaked voor wat extra geforceerde koeling.
 
Laatst bewerkt:
Een motor met electronische ontsteking kan je inderdaad niet gebruiken zonder accu. Moet je ook zeker niet proberen, de pieken die er nu in je laadcircuit kunnen ontstaan kunnen diverse componenten slopen.

ligt er maar net aan hoe hij opgebouwd is. Crossmotoren bijvoorbeeld kunnen makkelijk zonder accu.



bestaat er een niet elektronische onsteking dan? gaat toch altijd via een vonk

ik denk dat met electronisch de cdi unit en de bende die daarbij hoort bedoeld wordt en een electrische ontsteking is dan 'gewoon' contactpuntjes



Hmmm lege accu en niet bijladen, dan zou ik denken aan versleten koolborstels in de dynamo.

mja, als de accu ver leeg is (of misschien wel overleden) dan krijgt de dynamo hem niet meer vol hoor.



@TS: dealer is waarschijnlijk wel het beste ja.(ligt eraan wat je zelf kunt of wil leren)
Ikzelf zou de accu eruit halen en opladen (als je thuis een lader hebt) om te kijken of hij overleden is of niet.
Dan een volle (al dan niet nieuw aangeschafte) accu in de motor zetten en meten of hij nog bij laad en hoeveel enzo (zie how-to op forum)
 
Terug
Bovenaan Onderaan