Honda komt ook met een SM, de FMX650

opzich is dit wel een leuke 25KW fiets...
maar daar heeft ie net weer te veel vermogen voor :? snap jij het nog??
hij is underpowered voor een SM. dus dat is het eigenlijk ook weer niet
en overpowered voor een 25KW

beetje moeite met keuze's maken ofzo?

en die twee voorspatborden, dat staat helemaaaaal raar.
wel een lage om het een beetje schoon te houden aan boord, en zo'n hoge voor de looks.

maar nu vind ik het weer nergens op lijken...

nogmaals: beetje moeite met keuze's maken?
 
opzich is dit wel een leuke 25KW fiets...
maar daar heeft ie net weer te veel vermogen voor :? snap jij het nog??
hij is underpowered voor een SM. dus dat is het eigenlijk ook weer niet
en overpowered voor een 25KW

beetje moeite met keuze's maken ofzo?

en die twee voorspatborden, dat staat helemaaaaal raar.
wel een lage om het een beetje schoon te houden aan boord, en zo'n hoge voor de looks.

maar nu vind ik het weer nergens op lijken...

nogmaals: beetje moeite met keuze's maken?

Ik denk dat omdat ze (oudere) bestaande techniek gebruiken om de prijs te drukken , maar wel dit soort consessie's moeten maken , ik denk dat het watergekoelde xr650 veel duurder is ,

ik weet niet wat de prijs is maar er zal best wel het nodige te koop zijn voor het zelfde geld...
 
Foei Honda, dat is nu toch echt een regelrechte, beetje modernere kopie van de Yamaha XT600E hé :X :X
Kijk naar die lijn en naar die snuit!! B|


full
 
Ik begrijp wel dat hij een beetje lullig overkomt. Hij lijkt verdacht veel op de FX650 Vigor. Honda heeft de Dominator in een uitgeklede versie als "city bike" gepositioneerd, namelijk de SLR650. Deze verkocht al slecht, de weer iets meer aangeklede opvolger FX650 Vigor, verkocht nog slechter. Toch jammer, want het is een heerlijk rijdende en betrouwbare beginnersmotor voor de stad en omstreken (en met een beetje goede wil, ook prima voor op de snelweg). Ik ben er heel blij mee Blijkbaar heeft Honda dit model gebruikt als basis voor hun SM. Zie de foto voor de overeenkomsten ...

full


De specificaties lijken ook teveel op elkaar om toeval te zijn (bijv. gewicht, cylinderinhoud, versnellingsratio, slag en boring enzovoort). Deze schijnt alleen injectie te hebben, terwijl mijn FX650 een carburatur gebruikt.

Ach, ik ben wel blij met dit nieuwe model. Wellicht geeft het weer een push op de accesoire markt. Het is nagenoeg onmogelijk om iets voor mijn Vigor te krijgen (lees: andere tank, carter beschermplaat, cockpit)
 
Laatst bewerkt:
Heb vorig jaar zo'n dominator erbij gekocht als fun bike die nu dus de basis is voor een nep SM: de FMX. '( 35 pk kan toch echt niet! Standaard is de dominator 44 pk, ook niet echt veel maar voldoende om geen last van auto's te hebben. :(

Wie o wie kan mij vertellen hoe ik er hier toch meer pk's uit kan krijgen. Aaan geluids en emiissie O-) eisen heb ik maling! :}


CRF ombouwen tot een echte SM zal pas echt een goede SM opleveren (en zal ook wel duurder zijn)
 
ander luchtfilter, mooie carb, mooi uitlaatsysteem, andere nokkenas (desnoods deze laten aanpassen), meer cilinderinhoud, kop laten flowen, nitro....hoe ver wil je gaan :)
 
Heb vorig jaar zo'n dominator erbij gekocht als fun bike die nu dus de basis is voor een nep SM: de FMX. '( 35 pk kan toch echt niet! Standaard is de dominator 44 pk, ook niet echt veel maar voldoende om geen last van auto's te hebben. :(

En mijn FX650 heeft nog 39 pk (bij zelfde gewicht als de FMX). Honda ontwikkelt de Dominator motor dus nog steeds door, maar ik zou zelf voor een opgaande lijn hebben gekozen ... :?

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom hiervoor gekozen is. De eencyclinders bij andere merken (dan wel vaak met waterkoeling) hebben beduidend meer pk's. In Frankrijk worden (vlgs. de Franse sm-tijdschriften die ik gelezen heb) KTM's, Husaberg's, en Husqvarna's als basis voor een sm gebruikt!!!!!!! Mijn Vigor rijdt prima maar kan absoluut niet tegen een KTM, off-road, of XT600/XT660 op ...
 
wat een verschrikkelijk lelijke fiets honda doet goede zaken zo en gooien mooi hun eigen ruiten in hier zit toch niemand op te wachten een pk of 30 erbij en dan had het mischien nog wat kunnen worden (wel een leuk ding voor op het fietspad trouwens)
 
Hij lijkt verdacht veel op de FX650 Vigor.
huh? heb jij je lenzen soms achterstevoren in ofzo?
no offense hoor, maar hier lijkt hij zeker niet op!



[edit]
oh wacht na lang staren zie ik de overeenkomsten ook:
remklauw
kettingbeschermer
spiegel
rechter carterdeksel
ventieldopjes
..


(misschien, dat honda het frame en blok gebruikt hebben als basis, maar daar blijft het dan ook bij)
 
huh? heb jij je lenzen soms achterstevoren in ofzo?
no offense hoor, maar hier lijkt hij zeker niet op!



[edit]
oh wacht na lang staren zie ik de overeenkomsten ook:
remklauw
kettingbeschermer
spiegel
rechter carterdeksel
ventieldopjes
..


(misschien, dat honda het frame en blok gebruikt hebben als basis, maar daar blijft het dan ook bij)

Het is hetzelfde frame. Het blok en bijbehorende onderdelen heeft dezelfde voorouder (Dominator). Het ventieldopje kan ik niet in de specificaties vinden ... :)

http://www.hoc.org.uk/gallery/press/1999/1999_FX650_Vigor.PDF

Specifications Vigor 650 (ED-type)
Engine Air-cooled 4-stroke RFVC SOHC single
Bore ´ Stroke 100 ´ 82mm
Displacement 644cm3
Compression Ratio 8.3 : 1
Carburettor 40mm VE-type
Max. Power Output 39.4PS/5,750rpm (DIN) (29kW/5,750min-1)
Max. Torque 5.5kg-m/4,500rpm (DIN) (54Nm/4,500min-1)
Ignition Fully transistorised electronic
Starter Electric
Transmission 5-speed
Final Drive ‘O’-ring sealed chain
Dimensions (L´W´H) 2,185 ´ 765 ´ 1,140mm
Wheelbase 1,440mm
Seat Height 845mm
Ground Clearance 200mm
Fuel Capacity 13 litres (including 3-litre reserve)
Wheels Front 19 ´ MT2.15 aluminium rim/Tangentially Located (TL) spoke
Rear 17 ´ MT2.50 aluminium rim/Tangentially Located (TL) spoke
Tyres Front 100/90–19 54S
Rear 120/90–17 64S
Suspension Front 41mm leading-axle telescopic fork, 190mm axle travel
Rear Pro-Link, 170mm axle travel
Brakes Front 276 ´ 5mm hydraulic disc with dual-piston calliper and sintered metal pads
Rear 220 ´ 5mm hydraulic disc with single-piston calliper and sintered metal pads
Dry Weight 161kg
 
Volgens mij is die F(M)X 650 op de voorpoot, wielen en plaatwerk na hetzelfde als de FX650.

Ik heb voor de zekerheid mijn bril maar opgezet (kan echt maar op één manier).
 
Zoals ik op de RAI zag, een Puch maxi doet niet onder qua uitlaatbocht met deze Honda. Waarschijnlijk dus vrij simpel over die 35pk heen te krijgen.
 
Hmmm, ik heb toch mijn bedenkingen bij sommigen hun uitlatingen hier.

Enfin, ieder diertje zijn plezietje.

Ikzelf heb FMX gekocht en enkelel aanpassingen laten doen.
Deze motor doet het verdomd goed. Ma idd wat meer pk's standaard was leuk geweest.
Eén groot voordeel.... als je deze motor koopt kan je direct vele aanpassingen laten doen om de pk's te verhogen .... en deze vallen allemaal onder de 2 jaar garantie.
Wat bij (bijna)alle andere merken niet het geval is. Wijzegingen aan het standaard concept betekend meestal verval van garantie.

Wat stelde honda voor :

Andere dempers
Affrezen van het onder blok (0.03mm)
Nieuwe nokkenas
en andere zuigerkit.

Ik heb voorlopig de dempers (remussen) laten aanspassen (en verder anderstuur, spiegels weg enz...)

Wheelies, stoppies en knietje op de grond zijn zelfs voor beginners een peulschil.

Eerlijk gezegd liever een nieuwe Honda FMX dan mijn vorige Husky TC610 waar ik de slaaf van onderhoud van was en waar ik al meer dan 1500euro herstelkosten heb mogen aan doen.

Ik vind betrouwbaarheid wel belangrijk, maar ik gebruik de motor dan ook voor woon-werkverkeer en als funbike tijdens het weekend en niet voor circuit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan