Honda komt ook met een SM, de FMX650

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.918
4.159
De Betuwe
Op de Intermot te München heeft Honda hun eerste SM tentoongesteld, de FMX650.

Deze SM is gebaseerd op de Dominator. Hij weegt rond de 160kg en heeft ongeveer 35pk.

full
 
650cc, 160kg en 35pk? Doen ze toch iets niet goed in deze tijd...
Koplampkuipje en bevestiging ervan op het voorspatbord lijkt ook erg veel op dat van een oudere XT600.
Ik denk dat mede door het lage vermogen, dit geen best-seller gaat worden.
 
Laatst bewerkt:
Wel vreemd trouwens dat ze niet de CRF pakken als basis, die wordt toch veel gebruikt door zelfbouwers.
(Op vakantie in Itaië heb ik zelfs een HM 450 gezien, een door HM Moto omgebouwde CRF450..mooi!)
 
Het domi blok is een goede basis. Jammer dat de geluids en emissie eisen hem terug naar 35 pk brengen, maar een TM carbje en een leuk uitlaatje doen wonderen tot boven de 50 pk :)
 
Het domi blok is een goede basis. Jammer dat de geluids en emissie eisen hem terug naar 35 pk brengen, maar een TM carbje en een leuk uitlaatje doen wonderen tot boven de 50 pk :)

Ja, maar dat moeten ze standaard doen. Je legt al een flinke zak geld neer voor zoiets...

Dacht dat de luchtgekoelde Dominator blokken niet zo goed waren ? Las ooit eens dat ze vrij snel konden warmlopen. Maar wie weet was dat wel een sukkel die ermee in de file bleef staan.. dat soort mensen bestaan ook nog wel eens ;)
 
Ja, maar dat moeten ze standaard doen. Je legt al een flinke zak geld neer voor zoiets...
Dat lukt met de huidige geluids en emissie eisen niet meer. Alleen met vloeistof koeling lukt dat.

Dacht dat de luchtgekoelde Dominator blokken niet zo goed waren ? Las ooit eens dat ze vrij snel konden warmlopen. Maar wie weet was dat wel een sukkel die ermee in de file bleef staan.. dat soort mensen bestaan ook nog wel eens ;)

Ze lopen alleen warm als je of te weinig olie erin hebt of je oliepomp niet ontlucht hebt.
 
ro...aangezien ik binnenkort mn blok ook weer in elkaar heb...kun je even (wel offtopic) in het kort vertellen hoe ik dat ding goed ontlucht? ...heb wel een idee...maar hoe meer info hoe beter...ben als de dood dat mn blok olietekort krijgt.
 
ro...aangezien ik binnenkort mn blok ook weer in elkaar heb...kun je even (wel offtopic) in het kort vertellen hoe ik dat ding goed ontlucht? ...heb wel een idee...maar hoe meer info hoe beter...ben als de dood dat mn blok olietekort krijgt.

ik heb ut pas ergens getypt. ff zoeken.

[edit]

Het gaat vooral om de leiding die onderaan het frame vast zit. Die is te nauw om een luchtbel langs de olie te laten. Het makkelijkst ontluchten is dus olie in je frame gieten, de leiding bij je blok een stukje loshalen tot er flink olie uit stroomt en dan vastzetten.

Controleren of ie goed ontlucht is doe je door de leiding die naar je kop gaat tijdens stationair draaien ietsje te lossen. Komt daar direct een golf olie uit, dan is het goed.

Als het niet goed is, moet je op de moeilijke manier ontluchten. Daarvoor moet je met olie in je frame en alles aangesloten je oliepomp even een stukje loshalen, tot daar de olie achter vandaan begint te stromen. Dan de oliepomp even tegen de klok in draaien en kijken of er olie gepompt wordt. Nog beter gaat het door eerst de losse oliepomp te vullen met olie. gelukkig werkt de eerste methode in 9 van de 10 gevallen al.
 
tnx ro....was sowieso al van plan de pomp handmatig te vullen...ik ga echt geen risico's lopen...

nu weer ontopic.

lelijk apparaat zeg :)
 
Wel vreemd trouwens dat ze niet de CRF pakken als basis, die wordt toch veel gebruikt door zelfbouwers.
(Op vakantie in Itaië heb ik zelfs een HM 450 gezien, een door HM Moto omgebouwde CRF450..mooi!)

Ik heb eens op zo'n hm gereden , alleen was dat geen sm :+ , wel super mooie dingen trouwens!!!!
 
Technische info:

Specifications FMX650 (ED-type)

Engine
Type Air-cooled 4-stroke RFVC SOHC single
Displacement 644cm3
Bore x Stroke 100 x 82mm
Compression Ratio 8.3 : 1
Max. Power Output 27.7kW/5,750min-1 (95/1/EC)
Max. Torque 52.3Nm/4,500min-1 (95/1/EC)
Idling Speed 1,300min-1
Oil Capacity 2.5 litres

Fuel System
Carburation 40mm VE-type carburettor
Aircleaner Dry, cartridge-type paper filter
Fuel Tank Capacity 11 litres (including 3.8-litre reserve)

Electrical System
Ignition System Fully transistorised electronic
Ignition Timing 8° BTDC (idle) ~ 26° BTDC (5,750min-1)
Sparkplug Type DPR8EA-9 (NGK); X24EPR-U9 (ND)
Starter Electric
Battery Capacity 12V/8AH
ACG Output 210W
Headlight 12V 60W x 1 (low) / 55W x 1 (high)

Drivetrain
Clutch Wet, multiplate with coil springs
Clutch Operation Mechanical; cable-actuated
Transmission Type 5-speed
Primary Reduction 2.029 (69/34)
Gear Ratios 1 2.666 (32/12)
2 1.750 (28/16)
3 1.250 (25/20)
4 1.000 (23/23)
5 0.800 (20/25)
Final Reduction 3.000 (42/14)
Final Drive O-ring sealed chain
2005 FMX650 – E12

Frame
Type Single Cradle Mono-Backbone; Steel tube

Chassis
Dimensions (LxWxH) 2,151 x 823 x 1,157mm
Wheelbase 1,490mm
Caster Angle 29° 06'
Trail 97mm
Turning Radius 2.4m
Seat Height 875mm
Ground Clearance 216mm
Dry Weight 163kg
Kerb Weight 170kg (F: 80kg; R: 90kg)
Max. Carrying Capacity 155kg
Loaded Weight 325kg (F: 115kg; R: 210kg)

Suspension
Type
Front 45mm inverted leading-axle telescopic fork, 218mm axle travel
Rear Pro-Link, 186mm axle travel

Wheels
Type Aluminium rim/steel spoke
Rim Size Front 17M/C x MT3.50
Rear 17M/C x MT4.00
Tyre Size Front 120/70 R17M/C 58H
Rear 150/60 R17M/C 66H
Tyre Pressure Front 200kPa
Rear 225kPa

Brakes
Type Front 296 x 4mm hydraulic disc with dual-piston calliper and sintered metal pads
Rear 220 x 5mm hydraulic disc with single-piston calliper and sintered metal pads
 
plaatje van de uitlaten

Ik vind dit wel een beetje vervelend. Het lijken dikke einddempers, maar dan komen er van die dunne pijpjes uit.

Zal wel te maken hebben met emissie- en geluidseisen. Ik neem aan dat die 35pk net als bij de KTM 660smc is, dus na wat kleine aanpassingen meer vermogen.
 
Ik hoop het, je hebt injectie, dus makkelijk sleutelen aan het vermogen zit er niet bij ben ik bang.
 
Of er nou wel of niet vermogen in zit: Ik vind het maar een raar ding. Voor normaal op de weg rijden zal ie wel voldoen maar voor de rest is het net zo'n raar ding als de XT660X. Die is ook niet vlak aan de bovenkant en te zwaar. Deze lijkt ook nog eens op een BMW (maar da's persoonlijk)
 
tja, het is weer zo'n typische fabrieks-SM
Door alle regelwetgeving is hij lelijk, zwaar en under-powered.

geef mij maar de zelfbouwers
(eigenlijk zijn SM's net als customs)
 
Ik denk dat ie met een HC zuigertje (van 1:8.3 naar 1:11) en 2 andere pijpjes opeens erg leuk word als fabrieks machientje. Maar een "pure" SM vind ik het ook niet.
 
Snap deze fiets niet... Hij is meer dan 25 KW en valt dus niet in de startgroep maar heeft weer te weinig vermogen om anderen aan te spreken. En als ik zie dat zowel Yamaha als BMW instaat zijn om de Euro 2 norm te halen met vergelijkbare ééncylinders en met 10KW meer dan Honda, dan doet Honda toch iets verkeerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan