Honda magna 1982

Brabbel

Rookie
1 jun 2014
25
0
Oss
Hallo iedereen,

ik ben met een beetje geluk komende week de trotse eigenaar van een vf 750 custom.
de motor was een soort van garage vonst welke ik op basis van foto's gekocht heb.

in het kort het gaat om een motor welke sinds 1990 op naam heeft gestaan bij de vorige eigenaar, echter kon de beste man wegens gezondheidsproblemen niet meer met de motor de weg op en heeft hij dus al die jaren geschorst in zijn garage gestaan.

nu heb ik zelf nog niet zo veel verstand van (oudere) motoren en vroeg ik mij af wat strax de beste gang van zaken is om hem weer de werkend te krijgen, denk dan aan handelingen als, wel of niet de tank uitspoelen, carb reinigen? cardan/blok olie vervangen? ect.

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan / Brabbel

p.s. Ik weet nog niet zo heel veel over de magna als motor, tips en dergelijke zijn dan ook meer dan welkom
 
Hallo iedereen,

ik ben met een beetje geluk komende week de trotse eigenaar van een vf 750 custom.
de motor was een soort van garage vonst welke ik op basis van foto's gekocht heb.

in het kort het gaat om een motor welke sinds 1990 op naam heeft gestaan bij de vorige eigenaar, echter kon de beste man wegens gezondheidsproblemen niet meer met de motor de weg op en heeft hij dus al die jaren geschorst in zijn garage gestaan.

nu heb ik zelf nog niet zo veel verstand van (oudere) motoren en vroeg ik mij af wat strax de beste gang van zaken is om hem weer de werkend te krijgen, denk dan aan handelingen als, wel of niet de tank uitspoelen, carb reinigen? cardan/blok olie vervangen? ect.

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan / Brabbel

p.s. Ik weet nog niet zo heel veel over de magna als motor, tips en dergelijke zijn dan ook meer dan welkom
Ik verwacht dat je tank het grootste probleem gaat zijn.

Carbs kun je schoonmaken, rubbers en olie kun je vervangen.

Gewoon grote onderhoudsbeurt doen.

Wel moet je even kijken in welke volgorde, want eerst alles nieuw aanschaffen, en dan er achter komen dat het blok vast zit, is nie handig nie.

Tank haal je gewoon direct er af, en je gaat kijken wat voor prut daar nog in zit, en hoeveel roest en zo.

Dan haal je alle benzine leidingen weg, en de carbs.

Je kijkt even of er überhaupt nog olie in zit (mag nog oud zijn), en niet een hele sloot benzine er bij, of kats-leeg.

Dan de bougies er uit, en je spuit een beetje kruipolie in de bougiegaten.

Vervolgens ga je met de hand kijken over het blok rondgaat, bijv door opbokken, in hogere versnelling zetten, en dan aan het achterwiel draaien.

Van daaruit ga je verder, en tijdens de test fase kun je gerust een auto-accu met startkabels gebruiken.

Starten op startmotor zonder bougies kan ook nog, om te testen. dan nieuwe bougies er bij voor vonk-check.

Dan carbs schoonmaken, plaatsen en met extern benzine tankje kijken of het blok loopt.

Indien ja: olie er uit, en filter. Accu vervangen, luchtfilter, cardanolie, etc.

Dan tank oplappen, en de rest poetsen en controleren.

Tot slot doe je de rest van het onderhoud, zoals lagers, vorkolie en banden.

Kost je wat tijd, en zo'n 600~700 euro aan (goede) onderdelen/spullen/werkzaamheden.
 
Hey bedankt voor de snelle reacties,
@Patman, Het magna topic heb ik net even snel door gebladerd, maar daar ga ik vanavond zeker nog eens uitgebreid naar kijken.

@Martell, das een flink stappen plan wat je daar voor me op papier hebt gezet, Bedankt hiervoor.
Eerlijk is eerlijk, ik schrik wel een beetje van de genoemde schatting aan kosten. ik hoopte strax na het behalen van mijn rijbewijs zonder al te veel grote kosten posten op de motor te kunnen stappen, maar achja wat moet dat moet en als het moet doe het dan goed zullen we maar zeggen.

Eerste stap is om hem definitief op mijn naam te krijgen, kreeg net in de lunchpauze bij het postkantoor te horen dat het met de huidige papieren niet mogelijk is om de motor op mijn naam te zetten, na een kort telefoontje met het rdw bleek dat tussen het aflopen van de schorsing en het opnieuw schorsen een aantal dagen heeft gezeten waarin het rdw snel besloot een nieuw kentekenpasje aan te maken en door te sturen naar de eigenaar, hij is nu druk in de weer om hem gevonden te krijgen
 
Laatst bewerkt:
Wat is er tegenwoordig nog wel goedkoop?

Ik noem maar een voorbeeld, jooh ga je mee skieen. Is hartstikke mooi werk, jonge.
Als je na de vakantie de kosten optelt, val je achterover.
Ergste vind ik nog de sociale dwang tegenwoordig om een helm te kopen.
Is gewoon weer commerciele shit via de media.

Is wel een goeie hint van Martell, vaak verkijk je je hierop.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel dus, denk na voordat je wat doet.
Zorg dat je die magna met minimale kosten aan het lopen krijgt en kijk dan verder.
Misschien mankeert er wel meer aan dan de vorige eigenaar zei, of dacht.

Je moet je wel aan de regels houden van de wet, zoals een helm. Maar rij er eerst een tijdje op voordat je van alles nieuw gaat aanschaffen.
Dadelijk is een magna toch niets voor jou, of motorrijden is toch niet je ding.
 
@Boevie,

Ik snap jullie punt, helm en dergelijk heb ik al, rij al een jaar of 8 brommer, het willen motor rijden is dan ook meer een logisch gevolg dan een opwelling voor me( heb alleen wat langer geduld moeten hebben omdat ik het vertikte om een hoop geld voor een motor rijbewijs neer te leggen om vervolgens op een motor te mogen rijden die ik met mijn brommer aardig* bij kon houden (* is wellicht een understatement O-) ).

Of een Magna wel of niet iets voor me is zal ik inderdaad moeten ervaren, heb hiervoor op verschillende tomosjes en buikschuivers gereden (motorhispania rx2, motorhispania rx1, aprilia rs50 chesterfield)
Heb nu overigens wel bewust de keuze gemaakt om voor een cruiser / chopper achtig iets te gaan.

Ik had op de wegracer modellen van brommers een rijstijl die niet geheel te verantwoorden is O-) mede omdat ik er het gevoel bij kreeg steeds sneller bij te willen/kunnen gaan.

Terwijl de cruiser / chopper een meer relaxt gevoel bij me op roept van snel kunnen maar niet persee hoeven 8-) .

Zal zodra ik hem thuis heb eens beginnen met het schoonmaken van de tank en het vervangen van de vloeistoffen, eerst maar eens zien of en wat er dan aan het licht komt als de motor weer loopt.

over het schoonmaken van de tank, ik las ergens een manier van het reinigen van de tank met een sterke keukeazijn/water verhouding? zijn er mensen die dat kunnen bevestigen/Adviseren?
 
Hey bedankt voor de snelle reacties,
@Patman, Het magna topic heb ik net even snel door gebladerd, maar daar ga ik vanavond zeker nog eens uitgebreid naar kijken.

@Martell, das een flink stappen plan wat je daar voor me op papier hebt gezet, Bedankt hiervoor.
Eerlijk is eerlijk, ik schrik wel een beetje van het genoemde schatting aan kosten. ik hoopte strax na het behalen van mijn rijbewijs zonder al te veel grote kosten posten op de motor te kunnen stappen, maar achja wat moet dat moet en als het moet doe het dan goed zullen we maar zeggen.

Eerste stap is om hem definitief op mijn naam te krijgen, kreeg net in de lunchpauze bij het postkantoor te horen dat het met de huidige papieren niet mogelijk is om de motor op mijn naam te zetten, na een kort telefoontje met het rdw bleek dat tussen het aflopen van de schorsing en het opnieuw schorsen een aantal dagen heeft gezeten waarin het rdw snel besloot een nieuw kentekenpasje aan te maken en door te sturen naar de eigenaar, hij is nu druk in de weer om hem gevonden te krijgen

Setje goede banden kost al wat centen.

En zo telt alles natuurlijk op.

Ik ken tig motoren, goedkoop gekocht, met wat achterstallig onderhoud.

Tot nu toe maar één tegengekomen met minimale kosten, om weer ok rijdend te krijgen, na langere stilstand. Gelukstreffertje.

Bij alle andere motoren komt er altijd nog wat achteraan, om het echt goed te krijgen.

Anders is het half werk, terwijl het het wellicht wel rijdt.
 
Ik had op de wegracer modellen van brommers een rijstijl die niet geheel te verantwoorden is O-) mede omdat ik er het gevoel bij kreeg steeds sneller bij te willen/kunnen gaan.

Terwijl de cruiser / chopper een meer relaxt gevoel bij me op roept van snel kunnen maar niet persee hoeven 8-)

Oh ohhh :X :$
 
Hallo daar,

Even weer een kleine update,

Naar 3 pogingen is het dan eindelijk gelukt om de motor op naam te krijgen,
1 ste keer had ik ''per ongeluk'' de oude papieren gekregen ipv het nieuwe pasje
2e keer had ik het pasje gekregen maar niet het kassabonnetje met de rest van de code,
en de 3e keer was toen dus eindelijk alles compleet en stond de motor toch eindelijk op mijn naam :Y

De motor heb ik toen gelijk naar een kennis in de buurt gebracht daar hij een garage heeft voor tijdelijke stalling en droge sleutel momenten ;)

full


Korte inspectie leverde mij de volgende aandachts punten op:

Banden,
Hoewel het profiel nog uitstekend is beginnen de banden droog scheurtjes te vertonen aan de zijkanten (dus niet in het loopvlak)

-Is het noodzakelijk dat deze direct vervangen worden of kan dit ook in de loop van de komende maanden?

Electra
De accu bleek kapot,

-Waar vervang ik deze het beste mee: een zelfde (originele accu?) van Yuasa YB14-A2 of is een onderhoudsvrije/lithium accu ook de investering waard? (ik meende ergens iets te lezen over problemen met spanningsregelaars in combinatie met deze accu's

Brandstoftank
bij inspectie van de hoofdtank via de tankdop is een klein beetje oppervlakkige roest zichtbaar,

-Is renigen met een sterke azijn oplossing nog steeds voldoende?

-Hoe kan ik de reserve tank het beste controleren?

Motorisch
Heb een korte test uitgevoerd om te kijken of het blok niet vast zat of iets dergelijks,
De motor gaat goed rond, gaat in alle versnellingen

Door middel van startspray in het luchtfilter sloeg de motor even aan en liep rauw (eerst op 3 cilinders en later op alle vier), vermoed dat het vervangen van de bougie's en het nalopen van alle contacten op corrosie een groot verschil zal maken.

-De koppeling werkt niet, staat ook droog of laag voor zo ver ik kan zien, zijn hier evt revisie setjes beschikbaar voor?)

-De carburateur moet naar alle waarschijnlijkheid gereinigd worden, is dit te doen zonder het hele blok te demonteren(ivm de afstelling van de carburateurs onderling?)

-Onder aan de carburateur zit aan een kant een goor doorzichtig kegeltje, Wat is dit??

-De uitlaat, de geperforeerde buizen binnen in de uitlaat zijn door gerot en liggen gedeeltelijk los in de demper te rammelen, zijn deze los te verkregen of moet ik aan een nieuw setje dempers?

-Brandstofslang uit ik dacht er aan om deze uit voorzorg te vervangen, is dit nodig?

Algemeen
Weten jullie waar ik een werkplaatshandboek kan vinden?
Voorafgaand aan het sleutelen leek het mij verstandig om deze eens door te lezen.

Boodschappelijstje

-Accu YB14-A2

-Blokolie: MOTOROLIE 10W40SF MINERAAL(hoeveel?)

-Oliefilter: VOF004 (OEM:15410-MB0-003)

-Remvloeistof: (dot 4) voor koppeling en rem 1L

-Koelvloeistof: Castrol motorfiets koelvloeistof (hoeveel?)

-Bougie's: BOUGIE NGK DPR8EA-9

-Cardan olie: HYPOID 80W90

-Brandstofslang: niet kunnen vinden wat heb ik nodig en waar is het te bestellen?

Zoals altijd zijn op of aanmerkingen zeer gewenst :)

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
 
De reservetank kan je er uit halen om schoon te maken, dat is belangrijk want er zit gegarandeerd rotzooi in.
Carburateurs kunnen er tussen uit als je het luchtfilter verwijderd,de tank kan je opklappen als je de voorste bouten losmaakt. het is een rotklus om de carburateurs er netjes tussen uit en er weer tussen te krijgen, ik zou je adviseren om de carburateurs ultrasoon te laten reinigen en na montage een benzinefilter tussen de aanvoerslang te zetten zodat ze zo schoon mogelijk blijven.
Tanks in ieder geval aftappen en controleren op roest.

Banden direct vervangen als er droogtescheuren in zitten.
De rem/ koppelingsvloeistof moet volgens mij dot 3 zijn, staat op de deksels van de reservoirs.

De onderdelen en vloeistoffen van je lijstje + brandstofslang kan je bij iedere motorzaak halen/bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Ik verwacht dat de keerringen van de koppelingscilinder links aan het motorblok lek zijn. Master aan het stuur zou eventueel ook kunnen, dat het daar lekt.
Ik den dat een Hondadealer nog wel aan revisiesetjes kan komen. Of Roukema, die zeker wel.

Aan orginele uitlaten is heel moeilijk aan te komen. Die hebben allemaal hetzelfde probleem, verrot. Maar het zou heel goed kunnen dat er nog wel wat goeds te vinden is op Ebay enz.
Volgens mij maakt Marving ook nieuwe uitlaten voor jouw model.
Er zijn ook wel magna's met supersport uitlaten. Dus wat pasmaken kan ook.

Volgens mij is minerale motorolie niet goed. Denk dat het een half syntheet moet zijn.
 
Oja, een werkplaatshandboek kun je vinden op www.v4musclebike.com
Ik weet eigenlijk niet of je moet registreren voor downloaden.
 
Afhankelijk van wat je ermee wilt zou ik eigenlijk niet meteen onnodig alles gaan vervangen.

Ik zou eerst zorgen dat hij (goed) loopt, om vervolgens een klein stukje rijden om te kijken of je er wel mee verder wilt. Zo deed ik het ook namelijk, ik heb ook een magna van hetzelfde bouwjaar :)

dwz, als de banden echt zijn verdroogt is het natuurlijk niet verantwoord, maar met lichte scheurtjes kan je wel een stukje (proef)rijden..
 
bedankt voor de snelle reactie's

@Red Force
De remvloeistof die ik heb gezien op Japparts/roukema staat bij dat deze dot 4 remvloeistof ook gebruikt kan worden waar dot3 wordt voorgeschreven.

Is het voor het reinigen van de carburateurs noodzakelijk om 4 van de volgende zetjes aan te schaffen?
http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_86_93_222&products_id=5260

@bouvie
Wat is wijsheid, alles uit voorzorg reviseren of alleen de koppelings cilinder op het blok?

http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_86_93_222&products_id=8125

en/of:

http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_86_93_222&products_id=5936

Tevens heb ik dit net gevonden, Lijkt de goeie te zijn?

http://xn--80azbq.xn--p1ai/failo/magna/tuneup-routine-maintenance.pdf

@westes
Ik heb de motor inderdaad gelijk geschorst, ben ook Nog niet in bezit van het rijbewijs dus verzekeren gaat dan ook lastig.

@supervaags
Ik zat met het zelfde idee in gedachte, 600 euro uit geven om er achter te komen dat het toch niks voor je is is een beetje lullig.
Wat heb jij allemaal aan jou motor gedaan en met wat voor ervaring begon je er aan?

Zal als ik weer bij de motor ben eens wat foto's schieten van onder andere de banden ivm de staat er van en het ''gore'' kegeltje onder aan de carburateur ben inmiddels wel benieuwd wat dat nou is

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
 
Achteraf kan ik zeggen dat er een wezenlijk verschil zit tussen ervaring en kennis..
'sleutel'ervaring had ik al van mijn oldtimer auto en brommer.. echter is een motor een ander hoofdstuk. Sleutel ervaring kwam wel van pas, maar ik miste eerst de kennis om er iets van te maken :+
Een magna(een V45 blok) is niet de meest makkelijke beginners (sleutel)motor.

'Al doende leert men' :z

Uit je verhaal begrijp ik dat hij 15-20 jaar heeft stil gestaan.. ik zou echt beginnen bij de motor, zorg dat je die lekker aan het lopen krijgt.

Aangezien hij met startspray loopt, zou ik beginnen bij de carbs..
Het verwijderen is een, maar het monteren is (zeker de eerste keer) een nog grotere pestklus.

Haal ze uit elkaar, en ga dan pas kijken wat je nodig hebt.. een revisie set hoeft namelijk niet meteen noodzakelijk te zijn. Ik kan je wel aanraden nieuwe afdichtingen te kopen voor de vlotterbakjes, die heb ik gekocht op ebay:
http://www.ebay.nl/itm/Honda-v65-v4..._Parts_Accessories&hash=item3cde40608e&_uhb=1
 
bedankt voor de snelle reactie's

@Red Force
De remvloeistof die ik heb gezien op Japparts/roukema staat bij dat deze dot 4 remvloeistof ook gebruikt kan worden waar dot3 wordt voorgeschreven.

Is het voor het reinigen van de carburateurs noodzakelijk om 4 van de volgende zetjes aan te schaffen?
http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_86_93_222&products_id=5260

@bouvie
Wat is wijsheid, alles uit voorzorg reviseren of alleen de koppelings cilinder op het blok?

http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_86_93_222&products_id=8125

en/of:

http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_86_93_222&products_id=5936

Tevens heb ik dit net gevonden, Lijkt de goeie te zijn?

http://xn--80azbq.xn--p1ai/failo/magna/tuneup-routine-maintenance.pdf

@westes
Ik heb de motor inderdaad gelijk geschorst, ben ook Nog niet in bezit van het rijbewijs dus verzekeren gaat dan ook lastig.

@supervaags
Ik zat met het zelfde idee in gedachte, 600 euro uit geven om er achter te komen dat het toch niks voor je is is een beetje lullig.
Wat heb jij allemaal aan jou motor gedaan en met wat voor ervaring begon je er aan?

Zal als ik weer bij de motor ben eens wat foto's schieten van onder andere de banden ivm de staat er van en het ''gore'' kegeltje onder aan de carburateur ben inmiddels wel benieuwd wat dat nou is

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan


Volgens mij word dot3 helemaal niet meer gebruikt en is dot4 de vervanger.

Ik zou net zoals supervaags al zegt eerst kijken en dan pas eventueel revisiesetjes aanschaffen.
Het zou nog heel erg mee kunnen vallen met de vervuiling van je carbs omdat je volgens mij een benzinepomp hebt.
Als je bij een magna met een simpele benzinekraan vergeet tijdens de stalling de kraan dicht te zetten, dan word het een zelf dicht slippend circuit.
De benzine in de carbs verdampt en dat word gelijk weer aangevult. Dus veel slib afzet :o
Bij een pomp verdampt volgens mij alleen de benzine in de carbs, maar er komt niets bij.
Het kan dus heel erg meevallen, vooral als de motor lekker droog gestalt heeft gestaan? Er zit wel een groot verschil in een vochtige houten schuur en een verwarmde garage.

De keerring bij de koppelingscilinder aan het blok is er bij mij al eens uitgeklapt. Na de winter een keer de koppeling ingetrokken, en een paar dagen later lag er een plasje dot4 op de grond '(
Ik heb het idee dat deze veeeel eerder gaat lekken omdat de master veel robuuster is. Master heb ik nooit gereviseert maar volgens mij is het een asje met een bronzen bus en een keerringetje.
Dit klapt er al nooit in 1 keer uit, de bronzen bus slijt gewoon ovaal uit, en dan begint ie lucht in het systeem te zuigen waardoor de koppeling niet ver genoeg meer ingetrokken word. (er is dus geen lekkage te zien) De werking van de koppeling word dan langzaam aan steeds slechter, tot ook de tandwielen in de bak ervan te lijden hebben. Dit noemen ze dus slecht onderhoud, zeker als je ook niet elke 2 jaar de vloeistof vervangt.
Ik gok dat de keerring van de blok cilinder eruit ligt, omdat dit een zuiger met een keerring is, de master is een asje door een bronzen busje met een keerring.

Jouw werkplaatshandboek ken ik niet, is zo te zien ook maar 1 hoofdstuk.
Denk niet dat het orgineel honda is, honda behandelt maar 1 model.
Is dit een boek van Peters? Ik heb zelf een orgineel handboek digitaal van een 87-88 en een Clymer van de bouwjaren 82-88 Magna-Sabre.
Het gevaar is omdat ze alle modellen behandelen, dat er cruciale fouten insluipen, zoals bijv. de klepspeling (vertaalfouten, typfouten)
Dat wil nogal eens voorkomen, belangrijke zaken moet je dubbelchekken.

Aan de Dotcode op je banden kun je zien in welk jaar ze geproduceert zijn. Ik geloof de laatste 4 getallen. Februari 2003 is dus 0203 als ik het goed heb.
Ik dacht de grens 5 jaar is, dat het nog "veilig" is. Maar ik heb zelf ook voor banden op mij Golf zitten uit 2011, met haarscheurtjes in het profiel.
Garagehouder heeft er 3 maand geleden bij aankoop achter 2 nieuwe opgegooid, en voor 2 "goeie" tweedehandse :/

Ik zou ook eerst echt alleen het hoognodige doen, dat de motor loopt, en niet kapotloopt. En dat ie voor de rest redelijk veilig genoeg is om proef te kunnen rijden. Dus banden komt echt op de laatste plaats. Proefrijden kan ook wel met 50km/uur.

Er staat trouwens een mooi filmpje van een kwartier ofzo op youtube, van een Amerikaan die de carbs weer terug monteert met behulp van spanbanden en wat vaseline.
Is zelfs nog een magna van de eerste generatie, jouw model.
De Amerikaan is trouwens wel een onmundige droogkloot :Z Maar hij legt het wel heel goed uit.
 
Hallo,

@Boevie
Haha wat een kerel, maar hij laat het klusje er wel erg makkelijk uit zien, een goeie manier die ik zeker eens toe ga passen.


Ben druk bezig om wat onderdelen bij elkaar te zoeken via internet, met name een goeie set pakkingen, ik kreeg van een kennis het advies om voorgevormde te pakken ipv de gewone ronde, iets met makkelijker monteren en minder kans op beschadiging door verkeerde montage,

nou viel mijn oog tijdens die zoektocht op de volgende advertentie:
http://www.ebay.com/itm/1982-HONDA-...Parts_Accessories&hash=item1e8c6fb281&vxp=mtr

gezien het aantal verhalen die er rond gaan over het breken van deze leiding in het bijzonder, zou het dan wijs zijn om een setje mee te laten komen?

Tevens heb ik op ebay dit gevonden:
http://www.ebay.com/itm/Emgo-Carbur...Parts_Accessories&hash=item51b09babf7&vxp=mtr

nou was mijn vraag, heeft iemand ervaring met het zelf afstellen van zijn carburateurs met deze of een vergelijkbare set? Of is een/ zijn een aantal run's op een dyno onontbeerlijk?

weet iemand tevens of minerale olie geschikt is voor het blok? of dat dit toch half of vol synthetisch zou moeten zijn?

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
 
~
Hallo,

@Boevie
Haha wat een kerel, maar hij laat het klusje er wel erg makkelijk uit zien, een goeie manier die ik zeker eens toe ga passen.


Ben druk bezig om wat onderdelen bij elkaar te zoeken via internet, met name een goeie set pakkingen, ik kreeg van een kennis het advies om voorgevormde te pakken ipv de gewone ronde, iets met makkelijker monteren en minder kans op beschadiging door verkeerde montage,

Je bedoeld de vlotterbak pakkingen? Ja dat viel me ook al gelijk op. Ik zou persoonlijk ook de voor gevormde nemen.


nou viel mijn oog tijdens die zoektocht op de volgende advertentie:
1982 HONDA MAGNA, SABER V 45 VF 750 C, S CARB CARBURETOR GAS TUBE SET | eBay

gezien het aantal verhalen die er rond gaan over het breken van deze leiding in het bijzonder, zou het dan wijs zijn om een setje mee te laten komen?

Nu je het zegt, het klopt inderdaad dat die uitgedroogde v-ringetjes altijd gaan lekken, als je met de carbs aan het trekken gaat.
Is opzich geen geld voor nieuwe pijpen, maar is toch wel weer een hoop geld voor op de To Do list.
Als de orginele pijpjes erg verroest zijn, dan zou ik het misschien doen. Als de orginele nog mooi zijn misschien alleen de v-ringen vervangen (ligt aan het prijsverschil, misschien zijn die OEMringetjes wel hardstikke duur? Ik zou je wel aanbevelen om de orginele v-ringen te nemen, en geen aftermarket o-ringen, want die gaan vaak toch weer gauw lekken)

Tevens heb ik op ebay dit gevonden:
http://www.ebay.com/itm/Emgo-Carbur...Parts_Accessories&hash=item51b09babf7&vxp=mtr

nou was mijn vraag, heeft iemand ervaring met het zelf afstellen van zijn carburateurs met deze of een vergelijkbare set? Of is een/ zijn een aantal run's op een dyno onontbeerlijk?

Vaak lees je dat mensen deze Morgan Carbtune - carburetor synchronizer for balancing motorcycle carbs gebruiken. Waarom weet ik niet, ik heb alleen ervaring met een duurder setje van een kameraad.

weet iemand tevens of minerale olie geschikt is voor het blok? of dat dit toch half of vol synthetisch zou moeten zijn?

Ik heb niet echt verstand van olie maar het zou kunnen dat minerale olie er gewoon inkan. Waarom vraag je daar specifiek naar?

Dat half-synthetisch en volsynthetisch bij de verschillende merken is ook een beetje blablabla. Het schijnt dat een volsyntheet bij het ene merk hetzelfde is als een halfsyntheet bij het andere merk _O- Heb al wel eens gelezen dat merken deze marketingtruukjes uithalen.
Vraag het anders even in het olietopic onder Techniek, Vragen en Antwoorden.
 
Maar dat werkplaatshandboek wat je gedownload hebt, is die van Peters of weet je dat ook niet? Ben ik gewoon even benieuwd naar.
 
Oja, met brandstofslangen moet je altijd wel uitkijken of ze toevallig niet ergens knikken, omdat de afstand te kort is en de hoek te groot.
Het beste is dat je de orginele OEM-Honda voorgevormde neemt, als die nog te krijgen zijn.
 
.....

Banden,
Hoewel het profiel nog uitstekend is beginnen de banden droog scheurtjes te vertonen aan de zijkanten (dus niet in het loopvlak)

-Is het noodzakelijk dat deze direct vervangen worden of kan dit ook in de loop van de komende maanden?
Eerst de rest in orde, als laatste nieuwe banden.
Electra
De accu bleek kapot,

-Waar vervang ik deze het beste mee: een zelfde (originele accu?) van Yuasa YB14-A2 of is een onderhoudsvrije/lithium accu ook de investering waard? (ik meende ergens iets te lezen over problemen met spanningsregelaars in combinatie met deze accu's
Onzin.
Het kan allemaal.
De OEM versie is prima. En Yuasa is ene prima merk. Daar ga je minimaal 7 jaar mee rondrijden.
En het prijsverschil is te groot om er maar even voor de lol een l;i-ion in te zetten.
Brandstoftank
bij inspectie van de hoofdtank via de tankdop is een klein beetje oppervlakkige roest zichtbaar,

-Is renigen met een sterke azijn oplossing nog steeds voldoende?
Nee.
Maar je kunt die vliegroest ook gerust laten zitten.

50% van de motorrijders rijdt met wat vliegroest in de tank rond, zonder dat ze het weten.
Zet er voor de zekerheid een benzinefilter tussen.
-Hoe kan ik de reserve tank het beste controleren?

Motorisch
Heb een korte test uitgevoerd om te kijken of het blok niet vast zat of iets dergelijks,
De motor gaat goed rond, gaat in alle versnellingen

Door middel van startspray in het luchtfilter sloeg de motor even aan en liep rauw (eerst op 3 cilinders en later op alle vier), vermoed dat het vervangen van de bougie's en het nalopen van alle contacten op corrosie een groot verschil zal maken.
Ik denk het niet.
Ik denk dat het schoonmaken van de carbs verschil gaat maken.
-De koppeling werkt niet, staat ook droog of laag voor zo ver ik kan zien, zijn hier evt revisie setjes beschikbaar voor?)
Ik neem aan dat je de hydraulische koppeling bedoeld?
Die kun je gewoon eerst inspecteren, doorspoelen, vullen en ontluchten.
Alleen als het niet werkt of lekt of zo, is een revisiesetje nodig. En ja, die zijn gewoon te koop.

-De carburateur moet naar alle waarschijnlijkheid gereinigd worden, is dit te doen zonder het hele blok te demonteren(ivm de afstelling van de carburateurs onderling?)
Ja.
Carbs laat je ultrasoon reinigen.

Dan gaan alle onderdeeltjes per carb er uit, en na het schoonmaken weer in de juiste carb terug. Carbs zelf blijven aan elkaar, daarmee blijft dus de onderlinge stand gelijk aan
voor het schoonmaken.

Wel een puntje; als je toch lekker bezig bent, ga je natuurlijk ook de klepspeling goed zetten. Daarna is het verstandig om ook de synchronisatie van je carbs na te lopen.

Overigens kun je in opbouwfase/testfase best werken met een carbset die niet goed synchroon staat hoor.
-Onder aan de carburateur zit aan een kant een goor doorzichtig kegeltje, Wat is dit??

-De uitlaat, de geperforeerde buizen binnen in de uitlaat zijn door gerot en liggen gedeeltelijk los in de demper te rammelen, zijn deze los te verkregen of moet ik aan een nieuw setje dempers?

-Brandstofslang uit ik dacht er aan om deze uit voorzorg te vervangen, is dit nodig?

Algemeen
Weten jullie waar ik een werkplaatshandboek kan vinden?
Voorafgaand aan het sleutelen leek het mij verstandig om deze eens door te lezen.

Boodschappelijstje

-Accu YB14-A2

-Blokolie: MOTOROLIE 10W40SF MINERAAL(hoeveel?)
Half synthetisch 10W40 voor motorfietsen. Die moet je hebben.
-Oliefilter: VOF004 (OEM:15410-MB0-003)

-Remvloeistof: (dot 4) voor koppeling en rem 1L

-Koelvloeistof: Castrol motorfiets koelvloeistof (hoeveel?)

-Bougie's: BOUGIE NGK DPR8EA-9

-Cardan olie: HYPOID 80W90

-Brandstofslang: niet kunnen vinden wat heb ik nodig en waar is het te bestellen?

Zoals altijd zijn op of aanmerkingen zeer gewenst :)

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
 
Terug
Bovenaan Onderaan