Honda magna bobber v45 wordt heet

16 mei 2018
22
0
IJMUIDEN
Goedendag!

Ik heb een honda magna v45 vf750c uit 1982. Nu wordt deze bloed heet. Heb de ventilator al een knop gemaakt dat deze handmatig aan en uit kan. Nu na een 20min rijden loopt de overloop van radiateur over kleine druppels. Radiator wordt ook bloedheet. Eventueel mogelijk dat de thermostaat niet volledig opent of de waterpomp niet goed ronddraait?.


Graag suggesties!

Gr Sylvano
 
Je kunt het koelsysteem flushen; Een chemisch goedje toevoegen die kalk en afzetting afbreekt, en daarna het systeem aftappen, schoonspoelen, en vullen met verse koelvloeistof.

Ik had in mijn 1991 Africa Twin erg veel ingedampte meuk uit het koelwater. Alles wat je van binnen aanraakte was groen en ranzig. Dat flushen heeft de boel enorm opgeknapt!

Als dat niet werkt kun je proberen om de thermostaat domweg weg te laten om deze uit te sluiten, of een nette tweedehands radiator monteren. Werkt dat niet, dan ben ik bang dat je blok iets mankeert (koppakking).
 
Je kunt het koelsysteem flushen; Een chemisch goedje toevoegen die kalk en afzetting afbreekt, en daarna het systeem aftappen, schoonspoelen, en vullen met verse koelvloeistof.

Ik had in mijn 1991 Africa Twin erg veel ingedampte meuk uit het koelwater. Alles wat je van binnen aanraakte was groen en ranzig. Dat flushen heeft de boel enorm opgeknapt!

Als dat niet werkt kun je proberen om de thermostaat domweg weg te laten om deze uit te sluiten, of een nette tweedehands radiator monteren. Werkt dat niet, dan ben ik bang dat je blok iets mankeert (koppakking).


Goede tip om even de termostaat weg te laten. Flushen heb ik al gedaan zat vol roest. Koppaking daar moet hij ook van roken/ kvs opdrinken? Dat doet hij totaal niet namelijk.
 
Goede tip om even de termostaat weg te laten. Flushen heb ik al gedaan zat vol roest. Koppaking daar moet hij ook van roken/ kvs opdrinken? Dat doet hij totaal niet namelijk.

Ik vind het nogal een linke tip, want er zijn genoeg koelsystemen waarbij de thermostaat de vloeistofstroom bepaalt tussen 3 slangen. Weglaten is dan een flinke verslechtering van het koelend vermogen.

En dan nu gerichte vragen:

- hoeveel graden wordt het koelsysteem werkelijk (lasertemperatuurmeter oid)?

- is het koelsysteem volledig gevuld met vloeistof (radiateurdop los met koude motor, vooeistof moet tot aan de rand staan)?

- doet de fan het cq schakekt ie ook aan en uit? Je hebt hem doorgelust, was dat omdat ie het niet deed of zomaar een gok?

Daarna kan je dingen los gaan halen cq vervangen.
 
Ik vind het nogal een linke tip, want er zijn genoeg koelsystemen waarbij de thermostaat de vloeistofstroom bepaalt tussen 3 slangen. Weglaten is dan een flinke verslechtering van het koelend vermogen.

En dan nu gerichte vragen:

- hoeveel graden wordt het koelsysteem werkelijk (lasertemperatuurmeter oid)?

- is het koelsysteem volledig gevuld met vloeistof (radiateurdop los met koude motor, vooeistof moet tot aan de rand staan)?

- doet de fan het cq schakekt ie ook aan en uit? Je hebt hem doorgelust, was dat omdat ie het niet deed of zomaar een gok?

Daarna kan je dingen los gaan halen cq vervangen.


De radiateur wordt 105 graden, de slangen in en uit rond de 95. Dit na een 15min rijden.

Vloeistof tot rand gevult koud dop open.

Fan sloeg niet aan de schakelthermostaat werkte niet. Schakelaar tussen gemaakt. Zet hem aan bij wegrijden . Heb nu 2 flesjes flush gekocht en nieuw kvs om het nogmaals te proberen en goed te flushen.
 
Nu is het trouwens wel zo ( en ik weet dat dit heel stom is om het te doen) dat is als hij zo warm is ik gewoon de radiateur dop eraf kan schroeven zonder dat ie afblaast/spuit. Dit hoort ook niet toch?
Dat hoort niet, maar het lijkt me ook niet verstandig om te doen.
Dan dicht de dop niet af zodat er geen overduk kan ontstaan. Dat verklaart ook de lekkage.
Overigens wordt mijn 2 jaar oude motor ook 105 graden tijdens warm weer.
 
Dat hoort niet, maar het lijkt me ook niet verstandig om te doen.
Dan dicht de dop niet af zodat er geen overduk kan ontstaan. Dat verklaart ook de lekkage.
Overigens wordt mijn 2 jaar oude motor ook 105 graden tijdens warm weer.


Verstandig is het zeker niet ik weet het gelukkig niks gebeurd. Ik ga even een andere dop proberen morgen ook & goed flushen. Thermostaat nog een keer nakijken en anders de pomp openmaken.

105graden de radiateur? Vondt het nogal aan de warme kant maar heb hiervoor luchtgekoelt gereden.
 
Verstandig is het zeker niet ik weet het gelukkig niks gebeurd. Ik ga even een andere dop proberen morgen ook & goed flushen. Thermostaat nog een keer nakijken en anders de pomp openmaken.

105graden de radiateur? Vondt het nogal aan de warme kant maar heb hiervoor luchtgekoelt gereden.
Ik weet niet precies waar bij mijn motor de temperatuur gemeten wordt, maar die 105 graden verschijnt in de stad regelmatig op mijn schermpje. Op de snelweg zakt hij onder de 80 graden.
 
Een VF750C is een supermagna en die was er nog niet in 1982.

Overigens heb ik het nooit onderzocht, maar op het KV reservoir van mijn Magna's zit een gewoon klemdopje en ik denk daarom dat het systeem niet met overdruk werkt.
 
Laatst bewerkt:
Een VF750C is een supermagna en die was er nog niet in 1982.

Overigens heb ik het nooit onderzocht, maar op het KV reservoir van mijn Magna's zit een gewoon klemdopje en ik denk daarom dat het systeem niet met overdruk werkt.


1982–1984 V45
Also called
VF750C V45


Verder zie ik geen klemdopje. Nou is de magna gebouwd tot bobber mogelijk een andere radiateur gebruikt. Heb geen reservoir maar echt de radiateur zelf
 
Terug
Bovenaan Onderaan