Honda Magna V65 met slippende koppeling

PeterRomijn

Rookie
10 aug 2019
4
0
Hoi allen, ik ben Peter en nieuw op dit forum. Ik ben in het bezit van een 1984 Honda Magna V65. Helaas, mijn koppeling slipt. Na het vervangen van de koppelingsplaten is het slippen niet opgelost. De diafragmaveer van dit type motor is een verende ring met een diameter van ongeveer 11 cm. Ik kan nergens meer aan zo'n ring komen. Heeft iemand een idee voor mij? Grt. Peter
 
Google werkt prima bij mij, en voor de 500cc Magna ze zijn er nog...(geen idee hoeveel versies er zijn)
6FE0297F-B903-458A-BC73-E906A24F8966.png
162841FC-94D2-40B8-9A33-776F5F5076B2.png
 
Je hebt wel de juiste olie in het blok zitten? (motorfietsolie)?
Je koppeling (ont)koppelt ook nog volledig (hoofdcilinder op het stuur en en slave cilinder op het blok werken dus goed/zijn gecontroleerd)
Slipt ie continue of alleen als je flink gas geeft?
De diafragmaveer 22441-MB4-003 Is via CMSNL en dan vrijwel altijd de honda-dealer ook nog gewoon leverbaar bijvoorbeeld polsmotoren in waalwijk, ze doen ook postorder
 
Dank jullie wel voor de tips. Koppelingscylinders, zowel gever als nemer heb ik vernieuwd, olie is nieuw, het systeem werkt verder goed. De motorolie is ook oké. De koppeling slipt continue, volgens mij is er onvoldoende druk op de koppelingsplaten. Ik ga het eerst maar eens via CMS proberen.
 
Ah, een artikelnummer..
Die is dus niet beschikbaar..Bekijk bijlage 1417083
Je hebt helemaal gelijk, ik had scheel gekeken. Als CMSNL het niet heeft is het meestal een behoorlijke uitdaging om nog aan te komen. Via ebay wil ooit nog wel eens lukken.
@PeterRomijn nog enkele vragen: heb je de drukveer ook nagemeten en vergeleken met de slijtagelimiet uit het handboek? Je weet ook 100% zeker dat je alle onderdelen er in hebt zitten en in de juiste volgorde?
Is het slippen ineens of langzaamaan begonnen of heb je 'm zo gekocht?
Continue slippen komt nl minder vaak voor, het begint normaliter met slippen als je ff flink gas geeft.
De oude platen zien er ook versleten uit/ zijn dunner dan de slijtagelimiet?
Zoals je ziet: hoe meer info je geeft, hoe beter we kunnen helpen.
 
Heb denk ik nog wel zo'n drukveer liggen, moet wel even zoeken.
Mss past de drukveer van een cbr600rr wel. Die leken, zo op het oog, dezelfde afmetingen te hebben.
 
@SPR1: de koppeling is langzaam begonnen met slippen, ook na het monteren van de nieuwe platen ging het langzaam verder. Inmiddels slipt hij continue.
Heb denk ik nog wel zo'n drukveer liggen, moet wel even zoeken.
Mss past de drukveer van een cbr600rr wel. Die leken, zo op het oog, dezelfde afmetingen te hebben.
@jip MF Veteraan: ik hou mij aanbevolen voor de veer als je hem kunt vinden. Laat het me anders even weten via info@peterromijn.nl. Dank alvast voor de moeite!
 
Is de koppeling kabel bediend of hydraulisch bediend?
In het laatste geval al eens een andere slang geprobeerd? Heb het ooit meegemaakt dat er een stukje binnen in de slang was ingescheurd waardoor het als een soort terugslagklep werkte. Olie kon wel de ene kant op, maar als ze terug moest stromen sloot het gescheurde deel de slang af.
Zeer bizar.
 
Zou toch eerst de koppelingsplaten nog eens goed bekijken, ook qua montage.
Een andere vraag was de gebruikte oliesoort. Mijn magna met slipte destijds door met 10w60 olie van castrol maar alleen als ik boven de 6-7k kwam.
Bij de huidige magna, meer pk's ivm dynokit, zitten er Barnettplaten in en halfsyntheet olie van Motul. Geen enkel probleem.

@Hollender; idd bizar.
Mocht het wel zo zijn dan heb ik hier nog een komplete leiding hangen ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan