Honda Magna V65 mist vermogen na ultrasoon reinigen carburateurs

Troubleman

MF veteraan
28 dec 2017
3.318
291
Noviomagum
Hoi allen,

Mijn Honda V65 (1985) liep in de lagere toerentallen en bij stationair zeer onregelmatig. Bij hogere toeren (hoofdsproeiers) was hij wel nog steeds heel snel en ging hij als de brandweer, binnen mum van tijd het rode toerengebied in. Ik heb daarom de carburateurs ultrasoon laten reinigen, en voor de zekerheid een revisiesetje laten gebruiken. Bij demontage van de carburateurs bleken twee stationair sproeiers helemaal dicht en de andere twee gedeeltelijk dicht.

Na het reinigen loopt de motor mooi regelmatig stationair. Maar toch klopt er iets niet. De motor is nu beduidend minder snel. Het lijkt wel of hij smoort, het duurt ook relatief langer voordat hij de max-toeren bereikt. Omdat dit direct na het reinigen op is getreden kan het bijna niet anders dat het met de carburateurs te maken heeft. Maar eigenlijk is er niets aan de carburateurs veranderd.

Carburateurs van een V65 halen is nogal een dingetje. Ik probeer dus eerst te beredeneren wat er mis zou kunnen zijn. Maar zoveel kennis van carburateurs heb ik niet. Het lijkt wel alsof hij op 3.5 cilinders loopt. Aan de andere kant, voor mijn gevoel krijgt hij teveel benzine, maar de uitlaten zijn mooi droog en roken ook niet. Zou hij te weinig krijgen dan? Of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn? Heeft een van de techneuten hier een idee over?

Fred
 
Je hebt een revisiesetje laten gebruiken, met nadruk op laten.
Heb je dit dus uitbesteedt en vraagt hier om raad.!?
Mits alles goed gemonteerd zit check dan je gasschuiven en membranen of alles lekker loopt en laat de zaak synchroniseren.
 
Ik probeerde in mn post zo volledig mogelijk te zijn, maar ok. Het demonteren van deze carbs is nogal een (prijzig) dingetje. Daarom, voordat ik dat opnieuw laat doen, probeer ik eerst wat meningen te verzamelen, wellicht dat een van de Magna techneuten iets dergelijks eerder hebben meegemaakt. Ik vind het nogal opmerkelijk dat alleen door schoonmaken de motor niet meer goed loopt, dus vandaar
 
Is zekervreemd, je verwacht verbeteringen en het tegenovergestelde gebeurt.
Is ie goed dicht op zn inlaatrubbers? Het is idd een gefrot om die te monteren. Spuit wat remmenreiniger op je inlaattraject en luister of die daar op reageert.
 
Terug gaan en je probleem uitleggen en ze de kans geven om het werk nog een keer te doen maar nu goed.

Probleem zou trouwens een lek membraan kunnen zijn op één van de gasschuiven.
 
Een medeforumlid heeft dit voor mij gedaan, dus geen motorzaak of zo met garantie
Ook een medeforumlid met enig hart voor de zaak lost jouw probleem zonder extra kosten voor je op.

Als je zo'n Magna vaker in de werkplaats hebt gehad gaat het monteren van de carburateurs steeds sneller 🤓

Meet de temperatuur van je uitlaatbochten eens? Hebben ze allemaal ongeveer dezelfde temperatuur?
 
Is zekervreemd, je verwacht verbeteringen en het tegenovergestelde gebeurt.
Is ie goed dicht op zn inlaatrubbers? Het is idd een gefrot om die te monteren. Spuit wat remmenreiniger op je inlaattraject en luister of die daar op reageert.
Er zijn nieuwe inlaatrubbers gebruikt. Heb de test met remmenreiniger gedaan, maar daar gaf hij geen reactie op!
 
Kijk gelijk of de gasschuiven lekker lopen, dit kun je tenminste alles checken zonder je carbs te demonteren.
Ook eens kijken of je uit alle vlotterkamers dezelfde hoeveelheid benzine aftapt. 🤔
Dus ff een slangetje aan je aftappunt en opvangen wat eruit komt.
 
Ik heb heel veel tijd en werk aan die dingen gehad ivm minder goed lopen en toen bleek het om een kapotte bougie te gaan.
Mss helpt het je.
Revisieset; alleen de rubbers of ook andere zaken vervangen?
Van tourmax is bekend dat dat niet 1 op 1 te vervangen is.
 
Het lijkt mij inderdaad een membraam waar de gasschuif met naald aanhangt.
Het membraam is niet goed gemonteerd in de zitting. Dus de gasschuif met naald gaat niet gelijk met de andere 3.

Laat het rubber even een tijdje weken in benzine, dan word deze wat groter en soepeler.
 
Ik zat ook aan eventueel de Bougies te denken.

Het kan ook zijn dat en bij 1 of misschien zelfs 2 carburateurs de chokesproeier en de hoofdsproeier verwisseld zijn, althans, bij de carbs die ik in handen krijg kan je die fout maken O-) Ja dan moeten die kleredingen toch weer open...
 
Ik zat ook aan eventueel de Bougies te denken.

Het kan ook zijn dat en bij 1 of misschien zelfs 2 carburateurs de chokesproeier en de hoofdsproeier verwisseld zijn, althans, bij de carbs die ik in handen krijg kan je die fout maken O-) Ja dan moeten die kleredingen toch weer open...
Chokesproeier?

Denk dat je de stationaire sproeier bedoeld maar volgens mij kun je die niet wisselen met de hoofdsproeier.

Bougie zou inderdaad ook kunnen omdat je er slecht bij kunt en veel mensen het dan verslakkeren.
De tank moet eraf en de radiator moet volgens het werkplaatsboek weggekanteld worden, waardoor een koelslang eraf moet.
Maar ik meen mij te herinneren dat het ook kan zonder kantelen.
Je hebt wel de originele dunne bougiesleutel nodig, of een pijpsleutel. Een korte.

20201029_104333.jpg
 
Laatst bewerkt:
20201029_104359.jpg




Van links naar rechts Stationairsproeier, Chokesproeier en Hoofdsproeier, deze verwissel je niet zo gauw wegens de missende M6 draad, maar in de 1000 hebben ze allebei M6 draad. Dit is van de 750, under construction
 
Bekijk bijlage 1558795



Van links naar rechts Stationairsproeier, Chokesproeier en Hoofdsproeier, deze verwissel je niet zo gauw wegens de missende M6 draad, maar in de 1000 hebben ze allebei M6 draad. Dit is van de 750, under construction
Yamaha heeft volgens mij Mikuni carbs en Honda Keihin.

Die zijn toch daadwerkelijk anders.
De chokesproeier kan er niet uit, die zit er "vast" in.
De enigste losneembare sproeiers in de vlotterkamer zijn de stationaire en de hoofdsproeier.

Sommige jaartallen in de early years hebben ook nog een minifiltertje onder de hoofdsproeier zitten, die vaak problemen geeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan