Corne95

Rookie
28 jul 2020
17
5
Vrijdag avond toen ik mijn motor wilde starten starte hij erg slecht toen hij eenmaal aan sloeg kwam er veel witte rook uit mijn uitlaten.

toen ik ongeveer 10 kilometer had gereden ging mijn temperatuur meter heel snel oplopen maar high. Heb de motor even naast de kant van de weg gezet om te koelen. Toen ik hem daarna weer statte gaf hij eerst een kik en sloeg daarna weer wel aan maar weer vreselijk veel witte rook uit de uitlaten.
Ik ben toen gelukkig wel thuis gekomen maar achter mijn was het gewoon mistig van de rook uit de uitlaten. Toen ik hem thuis uitzetten bleef mijn ene uitlaat nog geruime tijd witte rook uitblazen.

De volgende dag heb ik mijn koelvloeistof gecontroleerd deze was niet heel vol meer. En onder aan de motor komt er een slangetje van af het koelvloeistof reservaat en die was ook nat.

Zou het komen omdat er te weinig koelvloeistof in zit of zou ik toch ergens een lek hebben waardoor ik koelvloeistof mis?
Iemand misschien een idee?
 
Zit ook een soort witte aanslag in
 

Bijlagen

  • 99B0D16C-457B-4582-8110-577B132BC9B9.jpeg
    99B0D16C-457B-4582-8110-577B132BC9B9.jpeg
    165,9 KB · Weergaven: 4
Blauwe rook betekend olie en witte koelvloeistof, zeggen ze altijd.

Ik denk dat de koppakking eruit gerot is bij 1 cilinder.
Dat hoor je vaker, na een stilstand opeens ploffende koppakking.

Uitrotten betekend dus dat de kop of cilinder weggeroest/gecorrodeerd is bij een koelvloeistof kanaal.
 
Blauwe rook betekend olie en witte koelvloeistof, zeggen ze altijd.

Ik denk dat de koppakking eruit gerot is bij 1 cilinder.
Dat hoor je vaker, na een stilstand opeens ploffende koppakking.

Uitrotten betekend dus dat de kop of cilinder weggeroest/gecorrodeerd is bij een koelvloeistof kanaal.
Hmm klinkt niet best dan.

Heb maandag woensdag en vrijdag gereden en vrijdag begon het probleem dus. Heb hem sinds augustus in bezit en nu kleine 5000 kilometer mee gereden
 
Vrijdag avond toen ik mijn motor wilde starten starte hij erg slecht toen hij eenmaal aan sloeg kwam er veel witte rook uit mijn uitlaten.

toen ik ongeveer 10 kilometer had gereden ging mijn temperatuur meter heel snel oplopen maar high. Heb de motor even naast de kant van de weg gezet om te koelen. Toen ik hem daarna weer statte gaf hij eerst een kik en sloeg daarna weer wel aan maar weer vreselijk veel witte rook uit de uitlaten.
Ik ben toen gelukkig wel thuis gekomen maar achter mijn was het gewoon mistig van de rook uit de uitlaten. Toen ik hem thuis uitzetten bleef mijn ene uitlaat nog geruime tijd witte rook uitblazen.

De volgende dag heb ik mijn koelvloeistof gecontroleerd deze was niet heel vol meer. En onder aan de motor komt er een slangetje van af het koelvloeistof reservaat en die was ook nat.

Zou het komen omdat er te weinig koelvloeistof in zit of zou ik toch ergens een lek hebben waardoor ik koelvloeistof mis?
Iemand misschien een idee?
Klinkt als een lekke koppakking. NIET!! mee rijden, dan oververhit je je blok, als dat niet al gedaan hebt.
 
Hmm klinkt niet best dan.

Heb maandag woensdag en vrijdag gereden en vrijdag begon het probleem dus. Heb hem sinds augustus in bezit en nu kleine 5000 kilometer mee gereden
Ik zat nog te denken dat het misschien vocht of condens was, door maanden stilstand. Of een hoop water onderin de benzinetank, en dat het daarom zo slecht startte en rookte.

Maar dat lijkt het dus niet te zijn.
 
Bedankt voor de reactie’s ga maar eens een motor zaak bellen dan. Kijken wat ze er van zeggen en of ze inschatting kunnen geven van de kosten...
 
Bedankt voor de reactie’s ga maar eens een motor zaak bellen dan. Kijken wat ze er van zeggen en of ze inschatting kunnen geven van de kosten...
Je hebt toevallig toch geen diesel getankt de laatste keer, omdat het zo slecht starte en rookte?

Maar dat zou je ook gemerkt moeten hebben in de lage toeren. Hakkelig in de toeren door de mix van benzine/diesel.
En ik weet niet of het blok daar oververhit van kan raken. (Mijn Opel liep er toendertijd wel op, maar ik heb toch maar de tank leeggepompt ondanks dat de garagehouder zei dat het geen kwaad kon voor de rest).
 
Je hebt toevallig toch geen diesel getankt de laatste keer, omdat het zo slecht starte en rookte?

Maar dat zou je ook gemerkt moeten hebben in de lage toeren. Hakkelig in de toeren door de mix van benzine/diesel.
En ik weet niet of het blok daar oververhit van kan raken. (Mijn Opel liep er toendertijd wel op, maar ik heb toch maar de tank leeggepompt ondanks dat de garagehouder zei dat het geen kwaad kon voor de rest).
Nee ik tank altijd 98, dus diesel lijkt mij niet. En in lage toeren heb ik ook niks gemerkt.

En toen ik vrijdag middag weg ging was er eigenlijk niets aan de hand behalve wat witte rook toen in de motor starte in de schoke, maar dat was altijd. Toen kilometer of 25 gereden en was er geen vuiltje aan de lucht.
Maar ja koelvloeistof is nu natuurlijk ook zo goed als leeg.
 
Nee ik tank altijd 98, dus diesel lijkt mij niet. En in lage toeren heb ik ook niks gemerkt.

En toen ik vrijdag middag weg ging was er eigenlijk niets aan de hand behalve wat witte rook toen in de motor starte in de schoke, maar dat was altijd. Toen kilometer of 25 gereden en was er geen vuiltje aan de lucht.
Maar ja koelvloeistof is nu natuurlijk ook zo goed als leeg.
Ik kan er weinig anders van maken als de koppakking met die dikke rookwolken.

Maar het zou ook nog kunnen dat als extra de dop op de radiator het opgegeven heeft.
Die zorgt voor een overdruk in het systeem van 0,9 bar, waardoor het kookpunt van de koelvloeistof verhoogt word.
 
Ik kan er weinig anders van maken als de koppakking met die dikke rookwolken.

Maar het zou ook nog kunnen dat als extra de dop op de radiator het opgegeven heeft.
Die zorgt voor een overdruk in het systeem van 0,9 bar, waardoor het kookpunt van de koelvloeistof verhoogt word.
Ja heb de dop gecontroleerd maar die ziet er goed uit rubbers ook nog.
ja kan natuurlijk koelvloeistof bij vullen en aanzetten kijken wat hij doet maar voor het zelfde word het alleen maar erger dan?
 
Ja heb de dop gecontroleerd maar die ziet er goed uit rubbers ook nog.
ja kan natuurlijk koelvloeistof bij vullen en aanzetten kijken wat hij doet maar voor het zelfde word het alleen maar erger dan?
Naja, net als Magnamaniac al zei, je bent koelvloeistof aan het oproken.
Waterinjectie word al sinds de 2de wereldoorlog in oa vliegtuigen gebruikt voor meer vermogen.
Meer vermogen is meer warmteontwikkeling en deze VFblokken lopen uit zichzelf al vrij warm. Als er problemen zijn dan zijn het meestal de achterste cilinders die de minste rijwind vangen. En ingepakt zitten tussen de voorste cilinders, de benzinetank en het zadel. Lang stationair laten draaien is ook niet goed.

Het probleem is dus dat vooral de kop te warm kan worden en kromtrekt. De nokkenassen draaien in de kop en de olie kan ook te warm worden zodat er te weinig smering/koeling is. Kleppen kunnen verbranden.
Het is dus verstandig dat je het blok niet te lang laat draaien, dus bijvullen en weer testen of het aan de kook komt lijkt mij niet verstandig.
De diagnose is toch al lekke koppakking.

Ëen paar jaar geleden was er hier een lid met een supermagna uit 87-88.
Cosmetisch was de staat niet al te best. Ook de achterbrug was doorgerot.
Heeft de hele motor overgespoten maar de tank blaarde weer op, en de kleur viel tegen.
Wéér andere kleuren en heel tevreden en een paar maanden later klapte de koppakking eruit _O-

Zeer vervelend allemaal en het bleek dat er een gat in het pasvlak gecorrodeerd was bij een kanaal, waardoor de kop gevlakt moest worden.
Hij heeft de motor weer in orde gemaakt en toen was hij er helemaal klaar mee. Geen plezier meer met dat kloteding.
 
Dat is het minimum ja, als het alleen de koppakking is.

Een Hondadealer met showroom vraagt €90 per uur.
Het achterwiel moet eruit, de cardanas, de uitlaten eraf, en dan kan het motorblok eruit als alles daaraan afgekoppeld is.
Dat kan in een uur of 2 als alles meezit. Waarschijnlijk hadden ze dan al getest welke kop het is. De distributiekettingspanner zit onderin het blok gehaakt, dus het carter moet los. De nokkenassen moeten eruit, zodat de distributieketting opgehangen kan worden, en daarna kan de kop eraf.
Vaak is alleen de koppakking kapot maar het kan ook wezen dat het pasvlak van de kop niet lekker meer is, en dan moet deze afgefreest worden.
En daarna moet alles weer in elkaar.

1 1/2 dag werk is €675, exclusief btw. Komt het materiaal nog bij.
Dit is puur alleen de koppakking vervangen. En de distrubiekettingspanner moet sowieso vervangen worden. Waarschijnlijk is verse motorolie ook verstandig en misschien moeten de kleppen ook nog wel gesteld worden.

€1000 klopt aardig maar dan is het alleen de koppakking vervangen, en dan heb je daar nog garantie op.
De uitlaatbouten kunnen ook nog vastgerot zitten en je kunt pech hebben met de kop of een cilinder.
Als het zaakje echt te warm is geworden kost het ook nog een paar kleppen.

En het kan ook nog wezen dat de dealer begint over iets te veel speling in de lagering van de nokkenassen. Of pitting in de nokken.
Maar dat is dan altijd weer een keuze, waar je toch niet op ingaat.
Naja, het kan meevallen en ook vaak tegenvallen.
Optie is nog een goedkopere motorboer of een beunhaas.
 
Dat is het minimum ja, als het alleen de koppakking is.

Een Hondadealer met showroom vraagt €90 per uur.
Het achterwiel moet eruit, de cardanas, de uitlaten eraf, en dan kan het motorblok eruit als alles daaraan afgekoppeld is.
Dat kan in een uur of 2 als alles meezit. Waarschijnlijk hadden ze dan al getest welke kop het is. De distributiekettingspanner zit onderin het blok gehaakt, dus het carter moet los. De nokkenassen moeten eruit, zodat de distributieketting opgehangen kan worden, en daarna kan de kop eraf.
En daarna moet alles weer in elkaar.
[/Quot][]
1 1/2 dag werk is €675, exclusief btw. Komt het materiaal nog bij.
Dit is puur alleen de koppakking vervangen. En de distrubiekettingspanner moet sowieso vervangen worden. Waarschijnlijk is verse motorolie ook verstandig en misschien moeten de kleppen ook nog wel gesteld worden.

Dat is het minimum ja, als het alleen de koppakking is.

Een Hondadealer met showroom vraagt €90 per uur.
Het achterwiel moet eruit, de cardanas, de uitlaten eraf, en dan kan het motorblok eruit als alles daaraan afgekoppeld is.
Dat kan in een uur of 2 als alles meezit. Waarschijnlijk hadden ze dan al getest welke kop het is.
Dit is vaak goed te zien door de bougies te verwijderen, Als er 1 sterk afwijkt (meestal brandschoon), heb je de lekke kop gevonden
De distributiekettingspanner zit onderin het blok gehaakt, dus het carter moet los. De nokkenassen moeten eruit, zodat de distributieketting opgehangen kan worden, en daarna kan de kop eraf.
Vaak is alleen de koppakking kapot maar het kan ook wezen dat het pasvlak van de kop niet lekker meer is, en dan moet deze afgefreest worden.
En daarna moet alles weer in elkaar.
Sorry @Boevie, niet correct. De geleidebladen van de nokasketting zitten onder in het carter vast, niet dde spanner zelf. En deze hoeven niet verwijderd te worden bij het demonteren van de kop, de carterpan kan dus blijven zitten. Sterker nog, als het de voorste kop betreft hoeft het blok er niet uit (been there, done that), "alleen" de carburateurs en radiator verwijderen en eventueel voor het werkgemak/bereikbaarheid het voorwiel. De achterste kop weet ik niet meer zeker, maar ik meen met te herinneren dat je kunt volstaan met de ophangbouten te lossen en het blok in het frame te laten zakken.
1 1/2 dag werk is €675, exclusief btw. Komt het materiaal nog bij.
Dit is puur alleen de koppakking vervangen. En de distrubiekettingspanner moet sowieso vervangen worden. Waarschijnlijk is verse motorolie ook verstandig en misschien moeten de kleppen ook nog wel gesteld worden.
De spanners hoeven niet sowieso vervangen te worden. Ze zijn niet van topkwaliteit, maar er vanuitgaan dat ze sowieso vervangen moeten worden is overdreven. er zijn sowieso een paar goedkope/gratis trucjes om de spanners te verbeteren, al zal een motorzaak waarschijnlijk eerder opteren voor vervanging als ze idd slecht zijn. Kleppen stellen moet sowieso, de nokkenassen zijn er nl. uit geweest
€1000 klopt aardig maar dan is het alleen de koppakking vervangen, en dan heb je daar nog garantie op.
De uitlaatbouten kunnen ook nog vastgerot zitten en je kunt pech hebben met de kop of een cilinder.
Als het zaakje echt te warm is geworden kost het ook nog een paar kleppen.

En het kan ook nog wezen dat de dealer begint over iets te veel speling in de lagering van de nokkenassen. Of pitting in de nokken.
Maar dat is dan altijd weer een keuze, waar je toch niet op ingaat.
Naja, het kan meevallen en ook vaak tegenvallen.
Optie is nog een goedkopere motorboer of een beunhaas.
Ik denk dat een motorzaak het niet gaat redden voor €1000, want dan moet alles meezitten, en dat zal vrijwel zeker niet zo zijn.
 
Dit is vaak goed te zien door de bougies te verwijderen, Als er 1 sterk afwijkt (meestal brandschoon), heb je de lekke kop gevondenSorry @Boevie, niet correct. De geleidebladen van de nokasketting zitten onder in het carter vast, niet dde spanner zelf. En deze hoeven niet verwijderd te worden bij het demonteren van de kop, de carterpan kan dus blijven zitten. Sterker nog, als het de voorste kop betreft hoeft het blok er niet uit (been there, done that), "alleen" de carburateurs en radiator verwijderen en eventueel voor het werkgemak/bereikbaarheid het voorwiel. De achterste kop weet ik niet meer zeker, maar ik meen met te herinneren dat je kunt volstaan met de ophangbouten te lossen en het blok in het frame te laten zakken.De spanners hoeven niet sowieso vervangen te worden. Ze zijn niet van topkwaliteit, maar er vanuitgaan dat ze sowieso vervangen moeten worden is overdreven. er zijn sowieso een paar goedkope/gratis trucjes om de spanners te verbeteren, al zal een motorzaak waarschijnlijk eerder opteren voor vervanging als ze idd slecht zijn. Kleppen stellen moet sowieso, de nokkenassen zijn er nl. uit geweest
Ik denk dat een motorzaak het niet gaat redden voor €1000, want dan moet alles meezitten, en dat zal vrijwel zeker niet zo zijn.
Oja klopt, ik was in de war met het splitsen van het blok, dan moeten de spanners er wel uitgehaakt worden.
Op zich zou het blok wel in het frame kunnen blijven maar ik denk niet dat dat fijn werkt, en je komt waarschijnlijk nog meer tegen waarmee het beter is dat het blok op de werkbank ligt.
Maar blok er niet uit is wel een optie ja, zeker voor een beun.

Ik heb zelf trouwens meegemaakt bij de Hondadealer dat deze belde dat ze het euvel gevonden hadden. Het lager van de uitgaande as lag eruit.
De motor stond in de werkplaats met gedemonteerde haakse overbrengingskast en cardanas, en wat ik ermee aan wilde.
Niets dus en volgens mij hebben ze het zaakje weer gemonteerd, of ze hebben alles teruggebracht met de bus, dat weet ik niet meer.
In elk geval, ik vroeg wat de kosten waren en dat was niets :?
Ze wilden er echt niets voor hebben, en waarschijnlijk ook omdat het toch winter was, tijd genoeg. En ik haalde daar altijd al mijn onderdelen weg.

Dus het hoeft niet altijd de hoofdprijs te kosten bij een dealer....
 
Ja daarom ze gaven ook een prijs ongeveer natuurlijk maar hij zij al kan veel duurder worden ligt er aan wat ik nog meer tegen kom.

Maar ja omdat ze niet voor heel veel te koop staan, ga ik zaterdag even kijken voor een andere magna of shadow waarschijnlijk.

Nog een idee voor welke in beter zou kunnen gaan de magna die ik heb zien staan sta 32456mijl op de teller
En de shadow heeft 21348 mijl op de teller.

Keuze stress haha maar allemaal bedankt voor de reacties mannen
 
Ja daarom ze gaven ook een prijs ongeveer natuurlijk maar hij zij al kan veel duurder worden ligt er aan wat ik nog meer tegen kom.

Maar ja omdat ze niet voor heel veel te koop staan, ga ik zaterdag even kijken voor een andere magna of shadow waarschijnlijk.

Nog een idee voor welke in beter zou kunnen gaan de magna die ik heb zien staan sta 32456mijl op de teller
En de shadow heeft 21348 mijl op de teller.

Keuze stress haha maar allemaal bedankt voor de reacties mannen
Nja, iķ zelf word niet blij van Shadows. 2cilinders die geen worst van tafel trekken.
Nou Ja, koppel zal er misschien wel zijn maar acceleratie niet.
De 1100 shadow uit 1986 van mijn zwager was een ramp in vergelijking met mijn V4 750.

Maar de toerders geilen schijnbaar op de looks of naam, en dat andere weet ik niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan