Honda MSX125

Gerdien, hier die 180cc kit van Yuminashi;


Even bij 130km/u doorschakelen van 3 naar 4 en dan gewoon lekker +/- 155km/u blijven kachelen. ;) Kan je wel mooi 120km/u op de snelweg rijden. In een reactie onder de video klaagt iemand dat je de rotzooi niet moet kopen, omdat na 50km je blok aan stront loopt. :+
 
Best kicken zo'n set. :9

Blok aan stront lopen.. ik heb wel gehoord van smeltende zuigers.
Maar nou is het ook zo dat veel van die lui zo'n setje er zelf op prutsen, zonder dat ze de kennis ervoor hebben. En natuurlijk kan er dan veel fout gaan.
Vaak is de oorzaak een te arm benzine/lucht mengsel (A/F ratio).
De MSX in dit filmpje heeft een A/F meter op het stuur en die geeft 7,4 aan. Dat is aan de arme kant, zou iets rijker kunnen.

Ik begin zelf steeds meer te neigen naar een kleinere set, zoals de Takegawa 143 cc kit met snelle nokkenas en instelbare benzine/lucht regelaar (een Powercommander achtig ding, maar dan simpeler). Daarmee gaat ie van 8 naar 12 PK.
Ik krijg de indruk dat Takegawa van betere kwaliteit is dan Yuminashi.
 
Als die AFR-meter goed werkt en hij 7,4 aan geeft, dan staat hij niet te arm, maar véél te rijk.
Ideaal is zo rond de 13 a 14 uit mijn hoofd. 14:1 is ongeveer de ideale verbranding, je hebt dus 14kg lucht nodig om 1kg brandstof te verbranden. Give or take... zoek maar eens op Google naar 'lucht brandstof verhouding' als je er meer van wilt weten. Iets te rijk is niet erg, maar ik vind 7 best veel.

Wat betreft het 143cc-kitje... 4pk erbij, meer power en daardoor mede door het lage gewicht ook meer dan genoeg. Loopt het ook minder aan stront omdat er meer gevraagd wordt. Je moet gewoon niet al te hoogtoerig 120-125km/u kunnen rijden. De rest er boven is leuk als het kan, maar zou voor mij op zo'n kleine MSX totaal niet noodzakelijk zijn. Ik zou dat alleen willen kunnen om met een relatief laag toerental dus op de snelweg te kunnen.
 
Ik zal me eens verder verdiepen in die AFR materie, bedankt voor de info. ;)

Ik vind 4 PK erbij ook meer dan genoeg. En minder kans op problemen omdat de MSX het vermogen niet aankan. Ik blijf liever aan de veilige kant.
Het schijnt dat een 143cc kit van Takegawa meer extra vermogen oplevert dan een 150cc kit van Yuninashi.
 
wat mono zegt klopt hij moet 14:1 zijn, dat is de ideale mengverhouding.

en je moet hem natuurlijk afstellen voor je begint met rijden.
 
Oh maar als de optimale verhouding dan 14:1 is en die kerel met 7,4:1 rijd vind ik het knap dat dat ding het überhaupt nog zo goed doet...
Heb er zelf ook geen verstand van :+
 
Mijn zadel is weer terug en een stuk zachter nu. Dat is de eerste update en ook de noodzakelijkste. ;)
 
Haha, er ligt echt een berg pekel op straat. Mijn ruiten zaten er echt onder van de week.
Vandaag even extra ventilatie gemaakt in mijn schuur. Eens kijken of dat een beetje werkt, want vochtige lucht kon er wel uit, maar niet goed genoeg.
 
Ik wil graag rijden, het jeukt flink.
Ondertussen oriënteer ik me op de mods die ik van plan ben. :)
 
Opzouten met die regen en pekel! :(

Op het internationale Honda Grom forum lijkt iedereen wel aan het tunen te zijn en zoveel mensen zoveel meningen. Ik neig nu naar een 143cc Takegawa cilinder met zuiger, een grotere Yuminashi injector (max 150cc), een aanpassing aan de luchtinlaat en een lage sportuitlaat.
De meesten zweren erbij dat een fuel controller (Power Commander of ander merk) nodig is, maar ik hoor ook dat de ECU zich vanzelf aan zal passen aan de grotere injector en dat ie dan niet te arm loopt.
 
Na de mods moet ik vooral de bougie in de gaten houden om te controleren of ie niet te arm loopt.
Ik geloof dat er ook veel schade ontstaat omdat niet technisch geschoolde rijders zelf aan het sleutelen slaan zonder enige kennis. Ze kijken een videootje en gaan aan de slag.
En net als op dit forum: iedereen weet het beter. :+

Leuke site en wat een grappig kontje, hoog ook.
Ik kijk vaak op deze site:
HONDA MSX125 (GROM) Custom Parts and Accessories - Webike Japan
 
dat klopt veel mensen denken het te kunnen maar er komt meer bij kijken.

ik zou het persoonlijk ook doen 180 cc er onder :P lijkt me namelijk geweldig hahah
 
Vind ik ook, 180cc lijkt me machtig mooi en ik twijfel eerlijk gezegd nog steeds.
143cc is aan de veilige kant en met 180 kan er meer misgaan met het blok.
Maar aan de andere kant, er worden zoveel 180cc kitjes verkocht, hoe slecht zal dat dan zijn, he?
Op zich maken Takegawa en Kitaco goede spullen.
 
ja daar is wel overna gedacht hoor.

ze verkopen dat soort setjes niet zomaar.

en honda maakt goed spul :) 1+1= wheelie:P
 
Hmm... misschien bedenk ik me dan nog wel. Een 180cc kit compleet met nokkenas en piggy back is maar 70 euro duurder dan een 143cc kit.
Bij motoren die er al wat langer zijn weet je beter wat die setjes op de lange duur gaan doen.
 
Ik ben uiteindelijk voor de Kitaco 133cc cilinder/zuiger gegaan en het is ook al besteld.
Opschroeven en gaan met die banaan. Geen ECU aanpassing nodig en het loopt mooi.
Enkel een cilinder en zuiger, dus niet zoveel werk ermee.
Twee rijders op het Gromforum rijden ermee en het schijnt nog aardig wat power op te leveren. 120 km/uur halen ze ermee in combinatie met een betere luchtinlaat en een sportuitlaat.
Het gaat niet zozeer om die 8cc's, maar om iets meer compressie.

Mensen hebben nog teveel problemen met grotere big bore kits.
Ik ga dus voorlopig voor deze en over een jaar ofzo kijk ik wel verder.
Met deze cilinder maak ik niets stuk en verkort ik niet de levensduur van mijn MSX.
Met de grotere kits smelten zuigers, breken onderdelen en lopen de motoren niet altijd even mooi. :N
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan