Honda MSX125

Hoi Dylan, volgens de instructie van honda hoeft het filtergaasje iedere 12000km schoongemaakt te worden, ik ben dit niet van plan vaker te doen vanwege de extra prijs van de pakking. Wat betreft de ketting was ik na 3500km er helemaal doorheen, nou heb ik niet heel netjes gesmeerd maar van verwaarlozing was ook geen sprake. Het schijnt dat de fietsketting hard slijt. Inmiddels heb ik een O-ring erop zitten en die verloopt zoals gewend niet tot nauwelijks na de eerste paar 100km. Hij is er wel in de maat van de msx125, maar toch nog redelijk prijzig (+-€70 dacht ik) in vergelijking met de ca. €30 van de non-o-ring. Deze gaat inmiddels al weer 4000+km mee en is nog (lang) niet op.
 
Hoi RoelofJH.
Heel erg bedankt voor jouw reactie.
Je bent helemaal duidelijk en wat die ketting betreft zal ik volgend seizoen zekers overstappen naar een O-ring ketting.
Vind het eerlijk gezegt wel een beetje jammer dat Honda voor zo'n fietskettinkje heeft gekozen voor de Honda Grom.
Een motorfietsje van deze prijs mag dan zekers fabrieks-af wel standaard een O-ring ketting meekrijgen vind ik.
Gelukkig is er dus wel de keuze om ook een O-ring ketting te kunnen laten monteren.

Wat die motorolie wissel betreft houdt Honda volgens mij elke 5000km een oliewissel aan.
Ik had het er gisteren nog met een monteur over en hij zei tegen mij dat het wellicht een idee was om straks bij 5000km het oliezeefje en demonteren van de oliespinner weer een keer te gaan doen en indien de vervuiling van beiden dan zo meevalt het dan pas om de 10.000km te doen.
Ik zag van You Tube filmpjes dat het per Honda Grom erg kan verschillen wat betreft die vervuiling van oliezeefje en binnenzijde oliespinner.
Er waren Groms bij die na 1000km nauwelijks vervuiling op het oliezeefje hadden en iets vervuiling achter de oliespinner.
In mijn geval gisteren was de vervuiling op het oliezeefje niet bijzonder spectaculair, maar de vervuiling achter de oliespinner had ik zekers niet moeten overslaan, want er kwam tijdens het schoonmaken ervan behoorlijk wat rotzooi uit.
Het concept van die oliespinner is best wel een goed en doordacht idee.
Ik kende het voorheen niet want zelfs mijn Honda Dylan motorscooter had dit niet en moest het alleen maar doen met een soort van oliezeefje.

Wel vind ik het een behoorlijk extra aantal handelingen om bij de Grom het oliezeefje en de oliespinner te demonteren.
Het is toch echt niet even hap snap werk om dit klusje te klaren.
Bij mijn Grom moest zelfs de uitlaat eraf omdat die vasthing aan het voetsteun gedeelte.
Het kunnen demonteren van de carterdeksel gaat eigenlijk net niet lekker omdat het voetsteungedeelte ervoor zit en voor het sleutelgemak het beste eraf kan worden gehaald.
Om even rap een oliewissel te kunnen doen is dus bij deze Grom niet iets wat effe zoals bij een normale motor wel snel gedaan kan worden.
Mijn Yamaha Xmax400 behoeft fabriekstechnisch pas om de 10.000km olie verversing nodig te hebben.
Nou doe ik dit elke 5000km omdat ik het en de centen waard vind en het een klusje van niks is.
Motorscooter warm rijden, oude motorolie aftappen en oliefilter vervangen en nieuwe verse olie erin gieten.
Klaar is Klara en zo zie ik het graag.
Het proces bij de Honda Grom vind ik dus behoorlijk omslachtig en veel complexer.
Het idee van die oliespinner is leuk en over nagedacht door de Japanse ontwerper, maar om nou elke 5000km de hele zooi los en open te moeten halen en dan het liefst alle pakkingen vernieuwen vind ik een iets gemiste kans.
Nou heb ik het geluk dat mijn Honda Grom puur een Fun Bike is, dus ik rijd er hooguit een dikke 5000km per jaar mee, maar je zou er maar veel meer kilometers mee draaien op jaarbasis.
Dan zou je indien je liever telkens de oliewissel helemaal proper wilt doen de hele zooi wel moeten demonteren.
Met name de vervuiling achter de oliespinner is veel meer dan op het oliezeefje is mijn ervaring nu.

Wat ik van plan ben is om aan het eind van dit seizoen de motoroliewissel nog ene maal te doen zoals gisteren.
De hele zooi los en open halen en dan dus weer het oliezeefje en de oliespinner demonteren en nieuwe pakkingen zetten.
Op die manier kom ik er dan achter hoe groot de vervuilingsopbouw is van deze Honda Grom.
Op die manier kan ik besluiten of ik bij 10.000km wel of niet de zooi weer ga demonteren om het riedeltje te herhalen.
Het zou me tegenvallen als ik bij de 5000km weer dezelfde hoeveelheid vervuiling tegenkom als bij de 1000km beurt.
Maar we gaan het meemaken tzt.

Wat de verhalen zijn over de slappe stock fabrieksvering klopt inderdaad.
Ik ben zelf rond de 83 kilogram en ervaar soms dat de Grom tekort komt op rijgedrag.
De motorfiets wordt dan iets zweverig en het zal een combinatie zijn van rijgedrag, wegdek, banden en vering.
Maar met name de fabrieksvering zal de grootste boosdoener zijn.
Wellicht volgens seizoen toch maar vervangen die achterschokdemper voor een beter exemplaar.
De banden zijn volgens het boekje van die Vee banden, en ik kan het helaas niet achtterhalen op de banden zelf.
Maar ik denk dus dat ze bij Honda anno 2018 deze Honda Grom dus nog steeds de fabriek uit laten rollen met die knake banden.
Volgend jaar gaan er zekers Michelins op en daarmee sluit ik dan het tijdperk met die knake Vee banden af.

Inmiddels dus een goede indruk gekregen van deze Honda Grom.
Motorblokje loopt machtig mooi rond en fluisterstil.
Met recht een goed en doordacht concept dat al jarenlang zijn werk proper doet.
Neutraal vinden behoeft wat tact want deze Grom wil dat het liefst hebben bij volledige stilstand en dan nog is het een kwestie van met gevoel de neutraal op te zoeken.
Ook dit gaat niet zoals bij een normale reguliere motorfiets.
Is mee te leven en het gaat me steeds beter af.
De Yoshimura uitlaat die ik erop heb zitten was werkelijk een schot in de roos op keuze van uitlaat upgrade gebied.
Wat een dikke klappen en een heerlijk geluid komt er uit en dan heb ik de DB killer er nog steeds inzitten. ( en die gaat er ook niet uit )
De reacties varieren van opgestoken duim tot aan boze blikken als ik met name door rustigere gebieden rijd zoals kleine gelovige dorpjes en langs rivieren en kanalen.
Ik vind het zelf eigenlijk net iets te ferm het geluid, maar hoor vaak dat men zegt dat het wel meevalt.
Afgelopen week kom ik een dorp uitrijden en sta voor het stoplicht, plots stond achter mij een motoragent en we stonden allebei voor rood licht te wachten.
Ik draaide me om en gaf hem een vriendelijke handgroet en kreeg een groet terug.
Toen ging het stoplicht op groen en dacht werkelijk dat hij mij naar de kant zou dirrigeren vanwege het toch wel ferme uitlaatgeluid.
Maar wat bleek, totaal niks van dat alles.
Ik heb me ook niet ingehouden dus hij moet het volledige blergeluid voor zijn kiezen hebben gehad toen ik wegreed.
Maar kennelijk vond hij het geen reden om mij daarvoor aan te houden.
Ik moet zeggen dat het mij dus reuze meeviel.
Het is best wel frapant wat voor een machtig dikke klappen deze Yoshimura uitlaat produceert op dit miezerig 125cc machientje.
Het lijkt werkelijk op een dikke 600cc crosmotor en dan overdrijf ik geen seconde.
Ben er in elk geval heel erg blij mee, want dat te stille stofzuiger geluid van de fabrieks-uitlaat is ook niet wat.
Vandaag maar weer eens een lekker stukkie rijden met deze Grom, want sinds het stock zadel vermaakt en aangepast is kan ik gewoon weer een end rijden voordat mijn achterwerk begint op te spelen.
Het verbaast me over veel You Tube filmpjes waarbij men enden rijdt zonder te klagen over het stock zadel.
Of die gasten hebben een gevoelloze kont of ze nemen de pijn en ongemak voor lief.
Ik was er in elk geval al snel klaar mee bij deze Grom.
Het stock zadel is fabrieksaf werkelijk een groot drama en slecht ontwerp.
Maar door goed vakmanschap kan het zitcomfort gelukkig met een heel groot percentage verbeterd worden.
Fijne zondag allemaal.
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
Hier een how-to video over de olie wissel bij de Grom/msx125 en een kijkje in 'the oil spinner'.
(De kerel is lekker kort van stof, veel gasten hebben de neiging te beginnen met hun uitleg bij het ontstaan van de aarde) :Z
 
Laatst bewerkt:
Hallo beste msx/grom rijders .

Ik ben nieuw hier , maar volg het forum al geruime tijd .
Ben sinds 5 maanden in het bezit van de leukste motorfiets die ik ooit gehad heb .

Heb hem sinds ik hem heb al aardig gecustomized en getuned .

Kitaco clutch cover ( geen moeilijk gedoe meer met je spinner schoonmaken en een heuse Oliefilter )
Kitaco versterkte koppelings veren .
Takegawa 143 cc bigbore kit + snelle nokas
Takegawa fuelcontroller .
Bmc luchtfilter
AliExpress akra .. uitlaat ( geweldig geluid en maar 70 euro .. :Y
AliExpress handle bars ( 6 euro ..)
AliExpress kenteken houder
AliExpress achterlicht met knipperlicht ingebouwd .
Kitaco analoge olietemperatuur meter .

Oliekoeler set van takegawa ( achteraf nog niet nodig , olietemperatuur komt nu max 85 graden .

En nog wat kleine dingetjes van de Chinese online store..
 
full
 
Gave Grom Tollieman! Je hebt al een hoop erg leuke zaken aangepast zo te zien. Hoe bevalt de 143cc BBK? Makkelijk om te monteren? En hoe zit het met de prestatie winsten, ben daar wel benieuwd naar eigenlijk.

Dikke tip trouwens, vervang die bandjes voor Michelin City Grips. Wereld van verschil en ook veiliger. Die Vee Rubbers zou ik nog geeneens onder mijn kruiwagen leggen.. |(
 
De 143 cc bbk is de ideale kit om je grom naar een hoger niveau te tillen qua acceleratie met een klein beetje snelheidswinst . De msx rijdt met dit setje echt heerlijk ! Net dat duwtje in de rug ! Echt een aanrader !
De kit is redelijk makkelijk te installeren ( check hardware racing op YouTube )
Bandjes worden binnenkort vervangen door de citygrips als het weer weer slechter gaat worden , of ga voor de Maxxis all terrain bandjes .
 
Thanks voor de info Tollieman.

Heb nog wel een leuke vraag over de hendels. Ik heb gisteren de standaard hendels vervangen met van die korte uit China. Alles prima, makkelijk te doen, maar er viel mij iets op vanochtend met wegrijden. De koppelingshendel steekt redelijk ver uit naar buiten waardoor je je wijs- en middelvinger niet echt kunt gebruiken op de hendel en dus moet koppelen met ringvinger en pink. Dat is niet fijn en handig natuurlijk en vroeg mij af of dit bij jou ook zo is?
 
Toffe fiets Tollieman! Ik zou niet wachten tot het weer slechter wordt om die banden te vervangen. Als je overvallen wordt door een buitje lig je (ervaring :X).
 
Zal ik zeker binnenkort doen RoelofJH. Ik snap Honda ook niet dat ze dit type band nog steeds onder de msx gooien voor het rijden op de Europese wegen .
Ik moet zeggen dat ik in Thailand , waar ik een msx wel eens huurde , nooit last had van wegglijers in de regen .. Maar daar wordt ook bijna geen asfalt gebruikt ..alleen van die lange betonnen platen .
 
@Tollieman: Dat zijn exact de hendels die ik op mijn Grom heb zitten nu en daarbij heb ik dus het probleem dat hij niet goed uitgelijnd is. Op het hondagrom.net forum heb ik hier ook al een topic over gevonden dat meer mensen er last van hebben...

Oftewel mijn (persoonlijke) tip: Koop geen korte hendels voor de Grom uit China/Ali.
 
@Tollieman: Dat zijn exact de hendels die ik op mijn Grom heb zitten nu en daarbij heb ik dus het probleem dat hij niet goed uitgelijnd is. Op het hondagrom.net forum heb ik hier ook al een topic over gevonden dat meer mensen er last van hebben...

Oftewel mijn (persoonlijke) tip: Koop geen korte hendels voor de Grom uit China/Ali.


Vreemd idd .. bij mij kan je ze gewoon verstellen .. ze willen bij AliExpress inderdaad nog wel eens dingen versturen die van een ander type/maat zijn ..gelukkig zijn ze maar 5 euro _O-
 
Vreemd idd .. bij mij kan je ze gewoon verstellen .. ze willen bij AliExpress inderdaad nog wel eens dingen versturen die van een ander type/maat zijn ..gelukkig zijn ze maar 5 euro _O-

Verstellen kan ik wel hoor, maar dat is alleen verticaal zeg maar. Ze zijn horizontaal te ver naar rechts. Ik zal vanavond even een foto maken en hier plaatsen. Dat is vele malen duidelijker denk ik.

En inderdaad, om het geld hoef ik niet te huilen ;).
 
De 143 cc bbk is de ideale kit om je grom naar een hoger niveau te tillen qua acceleratie met een klein beetje snelheidswinst . De msx rijdt met dit setje echt heerlijk ! Net dat duwtje in de rug ! Echt een aanrader !
De kit is redelijk makkelijk te installeren ( check hardware racing op YouTube )
Bandjes worden binnenkort vervangen door de citygrips als het weer weer slechter gaat worden , of ga voor de Maxxis all terrain bandjes .

Ook als het mooi weer is zijn de originele banden erg slecht. Als ik jou was zou ik nu al een setje City Grips kopen. Zo duur zijn die scooter bandjes nou ook weer niet..
 
Voor een ieder die graag wilt zien wat ik bedoel met mijn hendels:

Koppeling:
Hzk4ofV.jpg


Remhendel:
fVVHe2k.jpg

(sorry voor mega plaatjes..)

Album met iets meer plaatjes:
Zoals je kunt zien komen mijn vingers op het begindeel van de hendels uit als ik ze strek wanneer ik gewoon mijn grip vast heb. Hierdoor kun je met geen mogelijkheid fatsoenlijk de hendel intrekken zonder dat je vingers naar buiten schuiven en je dus scheef je stuur vast gaat hebben.

Ben dan ook benieuwd of anderen dit ook ervaren met china-hendels.
 
Mijn tyga hendels sluiten gewoon aan en daar heb ik niks over te klagen.

Ik had die banden ook gezien maar vanwege de onbekende performance in de regen en mijn overwegend straatgebruik woog het risico niet op tegen de looks. Het spotje blijft episch!
 
A goeie tip RoelofJH! Heb even mijn hendels vergeleken met die van Tyga en ik zie al waar het verschil zit. Bij die van mij zit er een veel groter blok aluminium tussen hendel en scharnierpunt dan bij die van Tyga. Vandaar dat jij er geen problemen mee ondervind.

Dat wordt dus sparen voor duurdere hendels (120€ vs 10€)...
 
Ik zou eerlijk gezegd gewoon nog een keer de gok op Chinese hendels wagen. Grote kans dat dit gewoon een productiefout of een mixup was. Wel bij een andere aanbieder dan. Want voor het geld van die tyga hendels kan je ook een hoop leuke andere mods kopen en ze doen niet meer dan de China rommel :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan