Honda MSX125

Ik heb afgelopen weekend me gewaagd aan de upgrade voor de vorkopoten. Volgens de veringspecialist waar ik was geweest is alleen Öhlins in Nederland leverbaar (Amerikaanse merken was mogelijk maar met import zat je ruim boven wat Öhlins aanbiedt). Hij merkte nog op dat de kitjes voor de grom gewoon in Thailand gemaakt worden, maar dat het Öhlins 4 jaar heeft geduurd om een fatsoenlijke kwaliteitscontrole op te zetten en hoogwaardige producten konden leveren uit dat werelddeel.

In 1 woord: fantastisch. Het is een wereld van verschil. Als je niet precies weet hoe demping voelt moet je op een stock grom gaan zitten en vervolgens een met de fork kit. Ik krijg de vorkpoot nu niet meer handmatig tot het eind van de veerweg en bereik die ook niet meer bij een drempel zoals hiervoor het geval was. Ik weeg bijna 90kg met bepakking en ben gegaan voor de veer van 6.0N/m, de set wordt geleverd met een 5.5N/m en 6.0N/m veer maar de veringman gaf aan beter de 6 te kiezen. Kosten? +-€300 voor de set en 1,5u arbeid. Het schijnen lastige poten te zijn om uit elkaar te krijgen dus heb ik er voor gekozen het te laten doen.

Beetje jammer net voor het einde van het seizoen maar wel iets om naar uit te kijken :)
 
De eerste mod's zijn done!
IMG_20181026_165855092.jpg

- Ixil uitlaat
- AliExpress tail tidy
- en twee goedkope achter knipperlichten omdat de vorige zo nodig moesten breken.. xD
 
Strakke en nette fiets hoor.
Dat geluid van de uitlaat is dat flink blaffen of valt het mee?
Heb zo'n soort uitlaat nog nimmer gezien onder een Grom.
Bijzonder en ziet er goed uit.
Vr Gr
 
Vind wit eigenlijk ook best wel goed staan voor een Grom.
Toen ik afgelopen zomer voor de kleurkeuze stond was het wijfelen tussen wit of neon geel.
Heb toen maar voor neon geel gekozen, omdat het neigde naar groenig en ik dat wel een frisse en mooie kleur vond.
Ik hoop dat jij net zoveel plezier hebt van je Grom alsdat ik heb.
Helaas is zelfs de nazomer inmiddels voorbij en is het niet echt het lekkerste motorweer om rond te toeren.
Maar volgend jaar lente staan we weer paraat en dan mag mijn Grom weer grommen.
Vr gr
 
Gaaf Akra uitlaatje. Ziet er zeker niet verkeerd uit maar tijd zal het leren of het zwart wel zwart blijft. Al er op gezet en gestart?

Gaaf Harnios, OG Grom. Ziet er zeker goed verzorgd en erg netjes uit. En die Ixil uitlaat vind ik er ook niet verkeerd uitzien. Doet me denken aan toen ik de Grom overkocht van Gerdien. Toen zat er ook een ixil uitlaat onder maar die maakte echt een takke herrie. Later kwam ik er achter dat de lasnaad gescheurd was. Maar ja toen had ik al de dubbele uitlaat inhuis die er nu onder zitten.
IMG-20170501-WA0000.jpg
 
Hoi N-rijder.
Jouw Grom ziet er ook goed uit zeg.
Zit ook een nette uitlaat onder.
Rijd jij nog steeds met jouw Grom en wat staat er inmiddels op de teller als ik vragen mag?
Zelf ben ik niet zo tevreden over de originele fietsketting die er fabrieksaf opzit.
Zit teveel en te vaak rek in en blijf ermee stellen.
Heb je wellicht een advies voor welk merk O-ring ketting te kiezen? ( indien jij hiermee ervaring hebt )
Vr Gr
 
Hey Dylan,
Ik rij nu net weer met de Grom aangezien ik hem een tijdje uit elkaar heb gehad. Mijn tellerstand zegt niet zo heel veel omdat er verschillende zuigers en cilinders op gezeten hebben. Hij is van 125cc naar 133cc naar 183cc naar 125cc naar 181cc gegaan. Inmiddels staat er denk ik 5000-5500 kilometer op met deze verschillende bores.

Ikzelf was ook totaal niet tevreden over de fietsketting vooral vanwege hoe vaak je de ketting moet spannen. De originele ketting 420 is erg rekbaar en daar wilde ik vanaf. Ik heb er daarom een 428 ketting en tandwielen opgezet. En dat verschil in kwaliteit is MEGA. De 428 ketting is sterker en pre-streched dus die rekt ook een heel stuk minder uit. Die zet je er op, rijd er 400 kilometer mee. Stelt hem dan weer bij en daarna heb je er lange tijd weinig omkijken meer naar.
IMG_20180721_181327.jpg IMG_20180721_181356.jpg

Hier zie je het verschil ertussen. Als je het mij vraagt is dit echt the way to go. Als je het wel bij 420/V laat zou ik voor het merk DID o-ring gaan.

Ik heb overigens op deze site zelf mijn 'kitje' samengesteld mocht je er geïnteresseerd in zijn.
Honda MSX 125 2015 - Motoronderdelen - MotoWebShop.com
 
Heb mijn Honda Grom nog helemaal origineel dus is iets anders dan de situatie zoals jouw Grom.
Maar wist na korte tijd al wel dat die originele fietsketting knake was en ook de originele bandjes.
Dat is dus iets wat ik volgend seizoen van 2019 wil aanpakken.
Voor de rest geen klachten en blokje loopt mooi en probleemloos rond.
Heb de Grom ook eigenhandig ingereden dus het is er ene die nog heeeeeeel lang in mijn bezit zal blijven.
Voor erbij en rondje om de kerk is het een heerlijk fietsje.
Vr gr
 
Gaaf Akra uitlaatje. Ziet er zeker niet verkeerd uit maar tijd zal het leren of het zwart wel zwart blijft. Al er op gezet en gestart?

Yep heb hem er nu 1 week onder zitten en wat een gekloot was dat monteren zeg. Die chinezen meten of met een scheve liniaal, of mijn Grom is gewoon vreemd :P Maar met wat creatief passen en meten zit hij eronder.
Het doel was om mijn houtje touwtje motorcross uitlaat te vervangen met een zachtere uitlaat... Maar helaas is deze uitlaat niet de oplossing. Hij klinkt leuk hoor, daar niet van, maar hij maakt nog steeds een bak herrie, zelfs met de chinese db-killer erin. Maar misschien lijkt dat maar zo omdat hij nu vlak onder het zadel zit en die zelfbouw uitlaat naast het achterwiel.

Ik moet hem toch nog een keer eraf en erop zetten voor de video, dan ga ik ook een vergelijkend geluid onderzoek doen. Dus to be continued! Wel even een fotootje uiteraard:
IMG_20181028_143444.jpg

IMG_20181028_143455.jpg
 
Yep heb hem er nu 1 week onder zitten en wat een gekloot was dat monteren zeg. Die chinezen meten of met een scheve liniaal, of mijn Grom is gewoon vreemd :P Maar met wat creatief passen en meten zit hij eronder.

Het is illegale kutzooi uit China, dus dat zal scheef zijn. Maar motoren uit China zijn ook niet altijd even helemaal recht, dus in dat geval zou zo'n demper wel precies passen. _O- Ben wel benieuwd naar je filmpje! :)
 
Gaaf Harnios, OG Grom. Ziet er zeker goed verzorgd en erg netjes uit. En die Ixil uitlaat vind ik er ook niet verkeerd uitzien. Doet me denken aan toen ik de Grom overkocht van Gerdien. Toen zat er ook een ixil uitlaat onder maar die maakte echt een takke herrie. Later kwam ik er achter dat de lasnaad gescheurd was. Maar ja toen had ik al de dubbele uitlaat inhuis die er nu onder zitten.

Ik heb het vaak gehoord dat de Ixil's breken op de lasnaad. Ik heb de bevestiging een beetje naar voren gebogen zodat er iets minder spanning op staat. Hopelijk loop ik niet tegen die problemen.
 
Heb je wellicht een advies voor welk merk O-ring ketting te kiezen? ( indien jij hiermee ervaring hebt )
Vr Gr

Ik breek even in: ik heb de originele ketting na 3000km weg kunnen doen en rijd nu naar alle tevredenheid met een 420/V rond :)

Hey Dylan,
Ik rij nu net weer met de Grom aangezien ik hem een tijdje uit elkaar heb gehad. Mijn tellerstand zegt niet zo heel veel omdat er verschillende zuigers en cilinders op gezeten hebben. Hij is van 125cc naar 133cc naar 183cc naar 125cc naar 181cc gegaan. Inmiddels staat er denk ik 5000-5500 kilometer op met deze verschillende bores.

Ikzelf was ook totaal niet tevreden over de fietsketting vooral vanwege hoe vaak je de ketting moet spannen. De originele ketting 420 is erg rekbaar en daar wilde ik vanaf. Ik heb er daarom een 428 ketting en tandwielen opgezet. En dat verschil in kwaliteit is MEGA. De 428 ketting is sterker en pre-streched dus die rekt ook een heel stuk minder uit. Die zet je er op, rijd er 400 kilometer mee. Stelt hem dan weer bij en daarna heb je er lange tijd weinig omkijken meer naar.
Bekijk bijlage 1336395 Bekijk bijlage 1336396

Hier zie je het verschil ertussen. Als je het mij vraagt is dit echt the way to go. Als je het wel bij 420/V laat zou ik voor het merk DID o-ring gaan.

Ik heb overigens op deze site zelf mijn 'kitje' samengesteld mocht je er geïnteresseerd in zijn.
Honda MSX 125 2015 - Motoronderdelen - MotoWebShop.com

Het zal wel niet, maar kom je niet in de knel met 428? Hij lijkt een stuk breder dan de originele 420. Ben heel benieuwd naar de performance met alle upgrades die je hebt gedaan.


Ik moet hem toch nog een keer eraf en erop zetten voor de video, dan ga ik ook een vergelijkend geluid onderzoek doen. Dus to be continued! Wel even een fotootje uiteraard:
Bekijk bijlage 1336411
Bekijk bijlage 1336413

Gave kleur! Heb je die laten dippen/wrappen/spuiten en wat zijn je ervaringen daarmee?
 
Hoi beste RoelofJH.
Dank voor je reactie en advies.
Ik zal volgend jaar dan ook die 420/V laten installeren.
Wist gisteren even niet te kiezen tussen die 420/V of die 428/V, maar ben er nu wel uit.
Heb ik toch nog even 1 vraag aan jou: Heb jij dan bij het vervangen van de originele fietsketting van de Grom toen naar die 420/V dezelfde tandwielverhoudingen aangehouden die van de originele tandwielen die erop zaten?
Ik hoor graag van jou hoe jij dat hebt aangepakt, want ik lees daar nog wel eens verschillende dingen over.
Mijn Honda Grom met inmiddels 1500km op de teller is helemaal origineel en wil haar met name op motorisch vlak ook helemaal origineel houden.
Ik vind haar lekker rijden zo en voor meer vermogen pak ik wel een andere fiets.
Ik ben dus erg benieuwd hoe jij dat toen hebt gedaan bij het vervangen van de tandwielen en ketting, want ik denk dat het in mijn situatie niet volstaat als ik alleen maar een 420 O-ring ketting op de originele tandwielen plaats.
Waarschijnlijk kan dat ook niet eens, maar vraag het daarom hier maar even.
Graag jouw mening en input.
Dank alvast.
Vr Gr
 
En dan nog even 1 vraag aan Leviathius:

Mag ik vragen waar jij die spiegels vandaan hebt die op jouw Honda Grom zitten en/of van welk merk/type zijn die?
Ik rijd nog steeds met de originele ronde en zou graag optisch iets mooiere wensen.
Vr Gr
 
Gave kleur! Heb je die laten dippen/wrappen/spuiten en wat zijn je ervaringen daarmee?

Thanks! Ik twijfelde tussen wrappen en verven totdat ik PlastiDip tegenkwam. Dat leek mij een goede oplossing juist omdat het betaalbaarder was dan wrappen en je kunt het ook verwijderen als je het beu bent. Als je alles rustig aanpakt en goed onderzoek doet naar hoe je het moet doen (4 a 5 lagen etc) dan ziet het er erg netjes uit. Wat je echt niet moet doen, wat ik wel heb gedaan, is alles verven op een Ikea kleedje :9. Dan gaat het plastidip op de randen van je panelen vastzitten aan de vezels van het kleedje en krijg je geen nette randjes. Nog een ander nadeel waar ik achter ben gekomen nadat het erop zat is dat PlastiDip en benzine niet écht goed samengaan :+. Dus met tanken moet je extra voorzichtig zijn met spetteren of je mooie kleurtje is foetsie. Verder ben ik erg tevreden erover :). Ik had 4 spuitbussen besteld voor 50€ en uiteindelijk had ik er nog 1 extra nodig omdat ik iets verpest had (oranje gemaakt wat zwart moest).

Hier nog een foto van hoe het eerst was. Met ook de zelfbouw motorcross uitlaat van de vorige eigenaar!

full.jpg


En dan nog even 1 vraag aan Leviathius:

Mag ik vragen waar jij die spiegels vandaan hebt die op jouw Honda Grom zitten en/of van welk merk/type zijn die?
Ik rijd nog steeds met de originele ronde en zou graag optisch iets mooiere wensen.
Vr Gr

Hi Dylanpilot, goed opgevallen! Die spiegels heb ik uit China laten komen en dit is de Ali link. Ben er erg tevreden over! Ze steken 5cm meer uit aan de zijkant, dus je kunt eindelijk achter je kijken. Ook hebben ze een nette carbon look en gaatjes onderin om vocht eruit te laten lopen. Ze zijn te vergelijken met spiegels die Yamaha tegenwoordig op de MT-serie zet. Let er op dat je de 10mm versie besteld! Op mijn Youtube kanaal staat een video met meer uitleg hoe je ze moet monteren.
 
Verstandige keuze hoor Dylanpilot, met de O-ing 420v zit je sowieso wel goed. De 428 is alleen wel sterker (maar of je dat nodig hebt met stock bore, nee niet persé) en inderdaad RoelofJH hij is inderdaad breder en daarom moet je er ook 428 tandwielen opzetten. Verder kan het zonder enkele problemen omzetten.

Die spiegels zien er trouwens wel even een paar tandjes beter uit dan dat er op zat.(of wat ik er nu op heb zitten)
 
Hoi beste RoelofJH.
Dank voor je reactie en advies.
Ik zal volgend jaar dan ook die 420/V laten installeren.
Wist gisteren even niet te kiezen tussen die 420/V of die 428/V, maar ben er nu wel uit.
Heb ik toch nog even 1 vraag aan jou: Heb jij dan bij het vervangen van de originele fietsketting van de Grom toen naar die 420/V dezelfde tandwielverhoudingen aangehouden die van de originele tandwielen die erop zaten?
Ik hoor graag van jou hoe jij dat hebt aangepakt, want ik lees daar nog wel eens verschillende dingen over.
Mijn Honda Grom met inmiddels 1500km op de teller is helemaal origineel en wil haar met name op motorisch vlak ook helemaal origineel houden.
Ik vind haar lekker rijden zo en voor meer vermogen pak ik wel een andere fiets.
Ik ben dus erg benieuwd hoe jij dat toen hebt gedaan bij het vervangen van de tandwielen en ketting, want ik denk dat het in mijn situatie niet volstaat als ik alleen maar een 420 O-ring ketting op de originele tandwielen plaats.
Waarschijnlijk kan dat ook niet eens, maar vraag het daarom hier maar even.
Graag jouw mening en input.
Dank alvast.
Vr Gr
Hoi Dylan, ik heb gewoon de standaard tandwielen aangehouden. Die waren na 3000km nog niet noemenswaardig gesleten en een 420 ketting met O-ringen heeft geen andere maten waardoor je zou 'moeten' wisselen. Ik heb geen verschil gemerkt van de ketting, maar dat zou ook kunnen zijn omdat ik een andere maat achterband tegelijk met de ketting heb gemonteerd. Verder reed ik voor de kettingwissel al met een kleiner tandwiel voor (14T ipv 15T).

@Leviathus Het resultaat mag er zijn! Jammer alleen dat plastidip zo ongelofelijk duur is hier... In Amerika gewoon te koop voor een paar dollar in de bouwmarkt..
 
@Leviathus Het resultaat mag er zijn! Jammer alleen dat plastidip zo ongelofelijk duur is hier... In Amerika gewoon te koop voor een paar dollar in de bouwmarkt..

Klopt inderdaad, maar het is nog altijd goedkoper dan wrappen (heb je 2 a 3 m2 nodig voor meer dan €100) of alle kappen laten spuiten met verf. Dusja, toen heb ik het maar gewoon erop gegokt. Ik denk ook niet dat dit er meer dan 1 jaar op blijft zitten hoor. Wrappen zou wat dat betreft dan wel economisch verstandiger zijn. Dat blijft, met goed aanbrengen en onderhoud/gebruik, jaren lang zitten.
 
Paar weken geleden een tweedehands Motrac M5 aangeschaft van precies 1 jaar oud met nog geen 1000 kilometer op de teller. Geen originele MSX/Grom maar een kloon met ander bodywork.

Afgelopen week laten keuren bij RDW en zit nu te wachten op de BPM afrekening.

Heeft kwa uiterlijk veel weg van een KTM Duke en niet alleen vanwege de KTM stickers.... 8-)

20181104_110041.jpg


Heb de vering aangepast omdat de voorvering echt te slap was. Nu met meer voorspanning en wat meer olie in de vorkpoten is ie precies goed.

Airbox mod is al gedaan en dB-killer is uit de uitlaat gehaald. Loopt nu 90 maar de gearing is te lang (doet 85 in z'n 3e versnelling).

Wil een K&N type filter monteren en een andere verstuiver waardoor de motor nog beter gaat lopen.

In de toekomst misschien wel een 181cc cilinder kit erop.

Nu eerst die gele plaat erop zodat ik nog wat kilometers kan maken voordat de winter begint.
 
Potdomme kerel, dat ziet er wel heel gelikt uit zeg.
Mooie machine hoor.
Ik neem aan dat jij net als ik op mijn Grom 4 versnellingen hebt?
Steek jij en ook net a,s ik alleen maar Euro 98 peut in, want dat verdient zo'n machine wel.
De styling van jouw machine doet me heel erg veel denken aan een Honda Grom van de eerste generatie.
Je hebt er in elk geval wel een blikvanger aan zeg en dat wordt genieten voor je.
Vr gr
 
Terug
Bovenaan Onderaan