Honda MSX125

Potdomme kerel, dat ziet er wel heel gelikt uit zeg.
Mooie machine hoor.
Ik neem aan dat jij net als ik op mijn Grom 4 versnellingen hebt?
Steek jij en ook net a,s ik alleen maar Euro 98 peut in, want dat verdient zo'n machine wel.
De styling van jouw machine doet me heel erg veel denken aan een Honda Grom van de eerste generatie.
Je hebt er in elk geval wel een blikvanger aan zeg en dat wordt genieten voor je.
Vr gr

Heb zelf pas zo'n 50 kilometer met de M5 gereden (alleen naar de keuring en terug) en daarvoor Euro 98 getankt. Heb daar wel mijn vraagtekens bij met een motorblokje met 1 op 9 en een beetje compressieverhouding. Zou met 95 ook met gemak moeten kunnen.

De M5 is een evolutie op de M3 van Motrac die ook wel als Skyteam Urban M3 verkocht wordt. Dat is een 100% kloon van de eerste generatie Grom. De M5 is veel meer Supermotard.

20180811_163053.jpg


Op mijn M5 hebben ze het hoge voorspatbord vervangen door een laag voorspatbord. Heb het hoge spatbord er wel bij. Zet ik misschien nog wel een keer terug.

M5 stickers op de tank en zijschildjes waren door de vorige eigenaar al gedeeltelijk verwijderd toen ik hem kocht. Heb zelf de KTM stickers en de 125 stickers op de zijschildjes aangebracht.

Mijn Motrac M5 heeft ook 4 versnellingen met 1-N-2-3-4 als schakelpatroon maar een 5 bak met kortere versnellingen zouden hem goed doen. Stap van 3 naar 4 is te groot. Ik ga het achtertandwiel vervangen door een 36 tands exemplaar om dat wat te verbeteren.

Het geluid van de M5 zonder dB-killer is echt vet. Lijkt helemaal geen 125je maar een veel zwaardere viertakt.

Zal nog wel een videoclip plaatsen later....
 
Duidelijk verhaal en mooie machine.
Is jouw dashboard ook volledig digitaal net als bij mijn Grom?
Euro 95 lopen die blokjes zeker goed op, maar omdat het mijn Fun-bike is gaat er alleen het beste in : Shell V-power 98.
Was het alleen al omdat ik haar daarmee van de winterperiode liever stil laat staan dan met Euro 95.
Wellicht treffen we elkaar volgend jaar zomer eens.
Jouw machine lijkt me nog zeldzamer dan mijn Grom en het is altijd vermakelijk om zoiets in real live te zien.
Vr Gr
 
Duidelijk verhaal en mooie machine.
Is jouw dashboard ook volledig digitaal net als bij mijn Grom?
Euro 95 lopen die blokjes zeker goed op, maar omdat het mijn Fun-bike is gaat er alleen het beste in : Shell V-power 98.
Was het alleen al omdat ik haar daarmee van de winterperiode liever stil laat staan dan met Euro 95.
Wellicht treffen we elkaar volgend jaar zomer eens.
Jouw machine lijkt me nog zeldzamer dan mijn Grom en het is altijd vermakelijk om zoiets in real live te zien.
Vr Gr

Dashboard is volledig digitaal, een kopie van de Grom volgens mij.

20180923_191348.jpg


Kleur is instelbaar. Versnellingen worden aangegeven en kan kiezen tussen Miles en Kilometers. Pulsgever voor de teller zit op het voorwiel en ik dacht begrepen te hebben dat ie bij de MSX/Grom op het tandwiel telt en niet zoals bij mij op het voorwiel, maar ik kan het ook mis hebben.

Euro 98 voor de winterpauze is goed vanwege de ethanol. Tank helemaal vullen als je hem weg zet. Euro 95 verbrand sneller dan 98 en geeft daardoor zelfs een fractie meer vermogen. Euro 98 is nodig als de compressieverhouding hoog is en er een kans op zelfontbranding is (kloppen of detoneren). Bij getunde motoren met een agressieve ontstekingscurve zou ik wel 98 gebruiken. Bij een Big Bore Cilinder waarbij de compressieverhouding 1 op 12 is zou ik ook naar de 98 gaan.

Voorvering aanpassen is hier nog makkelijker dan bij de Grom. Bovenste kroonplaat los draaien zodat deze niet meer om de vork klemt (wel gewoon laten zitten), dop eraf draaien en met sleutel 17 de moer op de zuigerstang losdraaien.

Daarna de moer losdraaien en er voor zorgen dat ge zuigerstang niet naar beneden zakt. 5 tot 10 M10 sluitringen (afhankelijk van hoe zwaar je de veervoorspanning wil hebben) tussen de progressieve veer en de moer zetten en de moer 18mm op de zuigerstang draaien en de dop er weer op zetten. Hieronder de voor en na foto. Maakt een wereld van verschil.

20181006_153134.jpg

20181006_153753.jpg


Wat W15 vorkolie erbij aan iedere kant voor wat minder luchtkamer en betere demping en klaar is Kees. Allen de dop nog in de vorkpoot draaien en de kroonplaat weer vastzetten. Kost € 1,50 aan sluitringen, en wat olie.

Uiteindelijk een 19mm pre-load ajuster op de dop gezet (voor de sier want de veervoorspanning is niet extern instelbaar en de sterren hebben dus geen functie anders dan mooi zijn) die ik bij Ali-express voor 7 Euro besteld had en het geheel ziet er weer gelikt uit....

20181006_160036.jpg


Lijkt me leuk om volgend voorjaar/zomer een keer met wat andere MSX / Grom / Urban M3 / Motrac M5 rijders bij elkaar te komen.
 
Top informatie en top foto's.
Mijn dank daarvoor.
Jouw fiets heeft dan toch meer mogelijkheden dan mijn Grom.
Dat hebben ze netjes gedaan.
Grote kans dat onze machines elkaar tegenkomen volgend seizoen.
Kwestie van tijd en geduld.
Tot die tijd genieten van de machines.
Vr gr
 
Klinkt goed.
Heeft wel wat weg van mijn Yoshimura die ik onder mijn Grom heb.
Het is dan net als een dikke 600cc 1 cilinder.
En dan overdrijf ik echt niet.
Jij zult net als ik vast een boel bekijks hebben als je onderweg bent met je machine.
Het benne echte nekketrekkers. Ha ha ha ha
Heerlijk.
Vr gr
 
Paar weken geleden een tweedehands Motrac M5 aangeschaft van precies 1 jaar oud met nog geen 1000 kilometer op de teller. Geen originele MSX/Grom maar een kloon met ander bodywork.

Afgelopen week laten keuren bij RDW en zit nu te wachten op de BPM afrekening.

Heeft kwa uiterlijk veel weg van een KTM Duke en niet alleen vanwege de KTM stickers.... 8-)

Bekijk bijlage 1337374
Paar weken geleden een tweedehands Motrac M5 aangeschaft van precies 1 jaar oud met nog geen 1000 kilometer op de teller. Geen originele MSX/Grom maar een kloon met ander bodywork.

Afgelopen week laten keuren bij RDW en zit nu te wachten op de BPM afrekening.

Heeft kwa uiterlijk veel weg van een KTM Duke en niet alleen vanwege de KTM stickers.... 8-)

Bekijk bijlage 1337374

Prachtige machine zeg! Dat zadel hebben ze mooi gedaan. Ik ben wel benieuwd naar de betrouwbaarheid. :p

Verder heb ik besloten om de winter door te grommen. Met thermo ondergoed, anti pekel spray en deze mooie Michelin Winter City Grips zou het goed lukken. 😁
IMG_20181105_132920852.jpg
 
Prachtige machine zeg! Dat zadel hebben ze mooi gedaan. Ik ben wel benieuwd naar de betrouwbaarheid. :p

Verder heb ik besloten om de winter door te grommen. Met thermo ondergoed, anti pekel spray en deze mooie Michelin Winter City Grips zou het goed lukken. 😁
Bekijk bijlage 1337547

Blokje wordt gemaakt bij Loncin en daar maken ze ook blokken voor BMW.....

Met de betrouwbaarheid zit het wel goed denk ik.

Mooie bandjes voor de winter!
 
Van de 'Gromkopietjes' is de Montrac wel een van mijn favoriete. En ach ja het is niet voor niets dat een groot gedeelte van de Grom rijders (vooral Amerika) die iets meer power willen uiteindelijk de overstap maken naar een Ktm Duke 390. Het geluid wat uit de uitlaat komt vind ik ook weer supervet. Ook heerlijk die 'POP', doet hij dat ook bij decel? Gaaf dat je hem hier ook even laat zien. Ik lees graag over wat je er aan veranderd hebt/de mods.
En ik ben 100% voorstander van een 125 meeting of een Grom-like meeting.
 
Zelf vind ik eigenlijk al die kleiner bikes zoals de Honda Grom, Kawa Z125, Benelli TNT125 en de Motrac M5 wel super goed eruitzien.
Het zijn in elk geval geen gangbare en gemiddelde machines.
De gebruiksmogelijkheden zijn feitelijk minder dan die van een doorsnee zwaardere motorfiets, maar merk sinds ik mijn Honda Grom heb dat het rijplezier duidelijk niet wordt gecreeerd door een bak aan vermogen.
Het gaat er meer om hoe de machine rijdt en wat de funfactor is, en dat zit bij dit soort pocket-bikes wel goed.
Noem ik het bij de juiste benaming: pocket-bikes?
Of vallen ze in de categorie mini-bikes?
Ik weet eigenlijk niet precies onder welke noemer ze vallen dit soort type lichte en klein formaat motorfietsjes.
Hoor ook wel eens de term: pits-bike, omdat men dan in de pits gebruik maakt om heen en weer te rijden met dit soort machines.
Maar wie het weet mag het zeggen.

Ook ik ben 100% voorstander van een 125cc meeting, maar wellicht is een beter idee om dat over het winterseizoen heen te trekken.
De dagen worden al gauw korter tegenwoordig in het lengen van licht en ook is de regenkans groter dan in het lente/zomerseizoen.
De lente en zomer gaan we geheid weer meemaken en om dan eens bij elkaar te komen met onze machines lijkt me een super goed plan.
Ergens op een locatie die qua afstand goed doenbaar is voor allemaal maakt het dan nog een stuk prettiger.
Nu eerst maar bijna weekend vieren en genieten.
Vr Gr
 
Ik rijd met mijn Honda Grom sinds afgelopen mei 2018 rond.
Staat nu op de teller krap 1600km.
Het is echt mijn troetelkindje en heeft gedurende afgelopen 1600km geen druppel water/regen gezien.
Ik gebruik deze kleine parel echt puur voor de Fun en voor het uitwaaien en genieten.
Snelweg ritjes heeft ze ook nog nimmer meegemaakt en wil ik graag zo houden.
Om van van A naar B te komen gebruik ik wel mijn Honda Deauville want dat is een echt werkpaard.
Heb mijn Honda Grom veilig en droog binnen in de schuur staan aan de Optimate Druppellader.
Doe er nog net geen kleedje over, want elke dag als ik de fiets pak dan wil ik haar graag even zien stralen en aanschouwen.
Het is en blijft toch een machtig mooi en mirakuleus wonder zoals ze deze motorfiets hebben ontworpen.
Telkens als ik haar zie dan is ze mooi en raak er maar niet op uitgekeken.
Het is zoals ook die van jullie absoluut geen praktische fiets, maar heb de mijne behoorlijk volgestouwd met opties om het mij zo aangenaam mogelijk te maken.
Een tanktasje erop van SW-Motech die dmv een sluitring vast/los kan worden geklikt en een heel mooi tasje van het merk Held dat ik achterop heb zitten om andere spulletjes zoals mijn hangslot in mee te nemen.
Afgelopen week een telefoon/navigatie RAM-Mounts op mijn Grom gemonteerd en inmiddels ook al uitgeprobeerd.
Bij stilstaan voor het stoplicht trilt de mount iets, maar tijdens het rijden zo strak en trillingsvrij als een snaar.
De voeding voor mijn Garmin navigatie systeem die ik dan in de RAM-Mount houder plaats komt van een 10.000Mah Power-bank en plaats ik in de SW-Motech tanktas.
Al met al dus meer dan dik tevreden zoals ik het nu voor elkaar heb met de Grom.
Moet ik er wel bijzeggen dat ik zo zuinig op haar ben dat zij dus geen winter/pekel fiets is.
Alleen met droog weer en pekelvrije wegen gaat zij de straat op.
Voor het takke weer en komende pekelmomenten gebruik ik wel de Honda Deauville want die is ervoor gemaakt om haar dingen te doen tijdens ook takke weer en winterperikelen.
Ben met recht een zeer trotse Honda Grom bezitter en ondanks haar beperkingen ( voornamelijk geen snelwegmachine ), heb ik geen seconde spijt van de aankoop van dit kleine mooie wonder.
Het is er ene die ik met veel geluk nog heel lang mee rond hoop te rijden.
Fijn weekend straks allemaal.
Vr Gr
 
Snapchat-343949765.jpg

Ik ben voor mijn A1 tijd ook gegaan voor een grom. De vorige eigenaar had er al een tail tidy op dus dat hoefde ik niet meer te doen. Verder is alles nog compleet stock, het enige wat ik heb veranderd zijn de spiegeltjes en de kleur. heb online vinylwrap gekocht en het eens een poging gegeven. twee daagjes en 5 tientjes later ziet ze er best netjes uit.
 
Bekijk bijlage 1338067
Ik ben voor mijn A1 tijd ook gegaan voor een grom. De vorige eigenaar had er al een tail tidy op dus dat hoefde ik niet meer te doen. Verder is alles nog compleet stock, het enige wat ik heb veranderd zijn de spiegeltjes en de kleur. heb online vinylwrap gekocht en het eens een poging gegeven. twee daagjes en 5 tientjes later ziet ze er best netjes uit.

Nette kleur hoor! 5 tientjes voor wrap? Dat is niet duur! Waar heb je die gekocht?
 
Van de 'Gromkopietjes' is de Montrac wel een van mijn favoriete. En ach ja het is niet voor niets dat een groot gedeelte van de Grom rijders (vooral Amerika) die iets meer power willen uiteindelijk de overstap maken naar een Ktm Duke 390. Het geluid wat uit de uitlaat komt vind ik ook weer supervet. Ook heerlijk die 'POP', doet hij dat ook bij decel? Gaaf dat je hem hier ook even laat zien. Ik lees graag over wat je er aan veranderd hebt/de mods.
En ik ben 100% voorstander van een 125 meeting of een Grom-like meeting.

Zit een heerlijke 'POP' in bij gas los en afremmen op de motor. Allemaal met de standaard uitlaat waar de dB-killer uitgehaald is.

Voor veel meer vermogen pak ik mijn Ducati Monster S2R wel....

IMG-20160707-WA0005.jpg


De Motrac heeft de airbox modificatie al gehad. Zit een aanzuigrubber met een grotere diameter tussen de airbox en de throttlebody.

20181102_201802.jpg


Zit nu nog een papieren filter in zonder gaas maar er komt nog een andere luchtfilter in. Zit aan een andere verstuiver te denken die de 125 beter laat lopen maar moet daar nog wat meer info over inwinnen.

Komt ook nog een kortere gearing op omdat de 4 nu echt te lang is. Met 36 tandjes achter zou het beter moeten zijn.

Verder de Motrac met wat stickers subtiel gepimpt.

Het wachten is nu op het kenteken zodat ik legaal de weg op kan om hem wat beter uit te proberen.
 
Laatst bewerkt:
Dashboard is volledig digitaal, een kopie van de Grom volgens mij. [...] Pulsgever voor de teller zit op het voorwiel en ik dacht begrepen te hebben dat ie bij de MSX/Grom op het tandwiel telt en niet zoals bij mij op het voorwiel, maar ik kan het ook mis hebben.
:Y Alleen hebben we niet de keuze om kleur aan te passen en kunnen niet alle versies van mile naar kilometer. ziet er verder exact hetzelfde uit.
Pulsgever zit inderdaad op het tandwiel en niet op het voorwiel, wij hebben geen gear indicator.

Euro 98 voor de winterpauze is goed vanwege de ethanol. Tank helemaal vullen als je hem weg zet. Euro 95 verbrand sneller dan 98 en geeft daardoor zelfs een fractie meer vermogen. Euro 98 is nodig als de compressieverhouding hoog is en er een kans op zelfontbranding is (kloppen of detoneren). Bij getunde motoren met een agressieve ontstekingscurve zou ik wel 98 gebruiken. Bij een Big Bore Cilinder waarbij de compressieverhouding 1 op 12 is zou ik ook naar de 98 gaan.

Niet alle 98 is ethanolvrij (in Nederland), voor winterstalling maakt het dus niks uit of je Fuelsave of V-power erin gooit (van de Shell), in Nederland is dit allebei op basis van Euro 95 met 5% bio-ethanol. V-Power heeft tegenwoordig ook een octaangehalte van 95. De enige benzines zónder ethanol en dus geschikt voor langdurige stalling (de onzin hiervan zijn al genoeg topics over) zijn (in Nederland) de competition102 van de Firezone, Ultimate van BP, en Supreme van de Esso.

Voorvering aanpassen is hier nog makkelijker dan bij de Grom. Bovenste kroonplaat los draaien zodat deze niet meer om de vork klemt (wel gewoon laten zitten), dop eraf draaien en met sleutel 17 de moer op de zuigerstang losdraaien.

Deze mod is ook te doen voor de grom, op het gromforum bekend als "ND4's fork mod". Tof om te horen dat dit veel verschil maakt! Ik heb net geupgrade naar een Öhlins setje, maar heb het ook overwogen (maar toen kwam er een bonus langs :+).
Mooi dat je die mini how-to plaatst met foto's, daarvan hebben we de laatste tijd weinig gezien in het forum!

Lijkt me leuk om volgend voorjaar/zomer een keer met wat andere MSX / Grom / Urban M3 / Motrac M5 rijders bij elkaar te komen.

Ben ik helemaal voor in! Ik heb vorig jaar 2 minimotormeets georganiseerd voor 125cc's en ben dit van plan volgend jaar weer te doen, hopend op meer 125cc'ers in plaats van groter vermogen fietsen.

Noem ik het bij de juiste benaming: pocket-bikes?
Of vallen ze in de categorie mini-bikes?
Ik weet eigenlijk niet precies onder welke noemer ze vallen dit soort type lichte en klein formaat motorfietsjes.
Hoor ook wel eens de term: pits-bike, omdat men dan in de pits gebruik maakt om heen en weer te rijden met dit soort machines.
Maar wie het weet mag het zeggen.

Volgens mij is de industrie er ook niet over uit en is alles met een verwijzing naar 'klein' prima :9

Ik ben voor mijn A1 tijd ook gegaan voor een grom. De vorige eigenaar had er al een tail tidy op dus dat hoefde ik niet meer te doen. Verder is alles nog compleet stock, het enige wat ik heb veranderd zijn de spiegeltjes en de kleur. heb online vinylwrap gekocht en het eens een poging gegeven. twee daagjes en 5 tientjes later ziet ze er best netjes uit.

Mooi ding! Maar je vergeet de valdop die op het blok vast zit, die is niet origineel! Stunt je er mee of zat die er al op bij aanschaf?

Komt ook nog een kortere gearing op omdat de 4 nu echt te lang is. Met 36 tandjes achter zou het beter moeten zijn.

Ik zit zelf op 14T/35T met een 140/70 achterband (wel een dunne Michelin) en wil eigenlijk nét iets langer. Ik ga waarschijnlijk ook voor 15/36T met weer een stock 130/70 band als deze op is. (Gaat inmiddels hard met bijna 10.000km)
 
Mooi ding! Maar je vergeet de valdop die op het blok vast zit, die is niet origineel! Stunt je er mee of zat die er al op bij aanschaf?

Nee, die heb ik er inderdaad zelf op gezet. Niet om te stunten, gewoon als een extra stukje bescherming
 
Ik heb een MSX gekocht een paar maanden geleden . maar een Import uit Belgie en met een Owner`s Manual in het frans .
heeft iemand nog een boekje over ( tekoop ) of een boekje Nr. dan kan Ik hem misschien bestellen .
 
Laatst bewerkt:
Kenteken is binnen, morgen de kentekenplaat ophalen en dan kunnen we kilometers maken met de Motrac M5.

Nog effe een fotootje van mijn "KTM mini-Duke"..... 😜

20181104_110128.jpg


Binnenkort kijken hoe we motorisch het een en ander nog kunnen optimeren.

Heb een paar opties.

Optie 1: standaard 125cc cilinder met andere 6 gats injector (en misschien nog wel een andere controller) en een andere, lees kortere, gearing.

Optie 2: 181cc tuningscilinder met een andere 10 gats injector en een andere controller. Gearing moeten we kijken wat we daar mee doen.

De laatste optie geeft een hoop meer koppel door de grotere cilinderinhoud en de hogere compressie.....

Wordt vervolgd....
 
Zit een heerlijke 'POP' in bij gas los en afremmen op de motor. Allemaal met de standaard uitlaat waar de dB-killer uitgehaald is.

Voor veel meer vermogen pak ik mijn Ducati Monster S2R wel....

Bekijk bijlage 1338076
.

Oh man, ik ben en blijf enorm fan van de Monster. Mooie combo haha absoluut.

Ik heb nu mijn 181cc neo kit op de Grom zitten met aangepaste koppeling. Heb er nu een slipper clutch op gezet, waardoor het achterwiel niet meer kan blokkeren. Heb er ook Aramid koppelingsplaten opgezet van EBC die een stuk sterker zijn dan OEM. En heb nu ook 3x 50% sterkere koppelingsverenveren van kitaco en 3x 15% sterkere koppelingsveren er op gezet. Motorisch ben ik nu dus echt helemaal klaar met de aanpassingen.

Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien een beetje stom, maar ondanks de aanpassingen is het toch nog gewoon een Grom en daar ben ik erg blij mee. Een top run ga ik nog niet doen. Ik moet hem eerst nog echt even goed inrijden. Merk nu al dat ik het achterste tandwiel toch nog een keer moet vervangen/aanpassen. Er zit nu 17:34 op, maar daar ga ik 17:32 van maken. Geen idee wat dat met de snelheidsmeter doet, maar dat zie ik dan wel weer haha.

IMG_20181025_205230.jpg IMG_20181021_183730.jpg IMG_20181113_202915.jpg
Hij staat er nu zo bij. Of naja niet helemaal. Ook het achterste remschijf is vervangen en heb er een 'YSS Rear Shock stage 2' op gezet. Na de ND4's forkmod was de voorvork echt honderd keer beter maar veerde de achterveer steeds in als ik over een hobbel reed. Dus aangezien ik toch bezig ben haha.
 
Oh man, ik ben en blijf enorm fan van de Monster. Mooie combo haha absoluut.

Ik heb nu mijn 181cc neo kit op de Grom zitten met aangepaste koppeling. Heb er nu een slipper clutch op gezet, waardoor het achterwiel niet meer kan blokkeren. Heb er ook Aramid koppelingsplaten opgezet van EBC die een stuk sterker zijn dan OEM. En heb nu ook 3x 50% sterkere koppelingsverenveren van kitaco en 3x 15% sterkere koppelingsveren er op gezet. Motorisch ben ik nu dus echt helemaal klaar met de aanpassingen.

Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien een beetje stom, maar ondanks de aanpassingen is het toch nog gewoon een Grom en daar ben ik erg blij mee. Een top run ga ik nog niet doen. Ik moet hem eerst nog echt even goed inrijden. Merk nu al dat ik het achterste tandwiel toch nog een keer moet vervangen/aanpassen. Er zit nu 17:34 op, maar daar ga ik 17:32 van maken. Geen idee wat dat met de snelheidsmeter doet, maar dat zie ik dan wel weer haha.

Bekijk bijlage 1338862Bekijk bijlage 1338861Bekijk bijlage 1338863
Hij staat er nu zo bij. Of naja niet helemaal. Ook het achterste remschijf is vervangen en heb er een 'YSS Rear Shock stage 2' op gezet. Na de ND4's forkmod was de voorvork echt honderd keer beter maar veerde de achterveer steeds in als ik over een hobbel reed. Dus aangezien ik toch bezig ben haha.

Zo hé! Die is mooi geworden! Tof om te zien! Die rode boutjes die je overal hebt zitten, is dat aluminium of is het gelukt ergens titanium op de kop te tikken?
 
Oh man, ik ben en blijf enorm fan van de Monster. Mooie combo haha absoluut.

Ik heb nu mijn 181cc neo kit op de Grom zitten met aangepaste koppeling. Heb er nu een slipper clutch op gezet, waardoor het achterwiel niet meer kan blokkeren. Heb er ook Aramid koppelingsplaten opgezet van EBC die een stuk sterker zijn dan OEM. En heb nu ook 3x 50% sterkere koppelingsverenveren van kitaco en 3x 15% sterkere koppelingsveren er op gezet. Motorisch ben ik nu dus echt helemaal klaar met de aanpassingen.

Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien een beetje stom, maar ondanks de aanpassingen is het toch nog gewoon een Grom en daar ben ik erg blij mee. Een top run ga ik nog niet doen. Ik moet hem eerst nog echt even goed inrijden. Merk nu al dat ik het achterste tandwiel toch nog een keer moet vervangen/aanpassen. Er zit nu 17:34 op, maar daar ga ik 17:32 van maken. Geen idee wat dat met de snelheidsmeter doet, maar dat zie ik dan wel weer haha.

Bekijk bijlage 1338862Bekijk bijlage 1338861Bekijk bijlage 1338863
Hij staat er nu zo bij. Of naja niet helemaal. Ook het achterste remschijf is vervangen en heb er een 'YSS Rear Shock stage 2' op gezet. Na de ND4's forkmod was de voorvork echt honderd keer beter maar veerde de achterveer steeds in als ik over een hobbel reed. Dus aangezien ik toch bezig ben haha.
Tof ding! Ik vind de hoge uitlaat positie van de OG grom leuker dan de lage versie bij de SF
 
Mooi met die dubbele uitlaat, heb ik ook op de Monster.... 😎

Vandaag met de Motrac bij Rzracing geweest om het blok van de Motrac te vergelijken met het Grom blok. Blok is heel anders hoewel het op het eerste gezicht veel op elkaar lijkt. Big Bore Cilinder van de Grom gaat niet passen helaas dus moeten we op zoek naar een andere wel passende Big Bore Cilinder kit.

De Motrac heeft bijvoorbeeld een heel andere cilinder met een heel andere nokkenas-kettingspanner.

20181117_164942.jpg


Op de foto is ook meteen de ECU te zien die op de throttlebody gemonteerd zit.

De cilinderkop is ook heel anders. Roman vond dat het wel heel veel weg had van Honda Innova 125.

20181117_144518.jpg


De kop is echt heel anders. De Lambdasonde zit niet in de kop maar in de uitlaat. De bout die de deksel vasthoudt zit dwars door de nokkenas heen.

Vanavond maar eens internet afgestruind naar afbeeldingen van Innova blokjes. De gelijkenis met die blokjes is veel groter dan met de MSX/Grom blokjes. Is gelukkig ook vanalles voor verkrijgbaar.

Eerst binnenkort een testrun maken op de testbank om een benchmark te hebben voor als ik aan het tunen ga. Belangrijk is bijvoorbeeld de brandstof/lucht verhouding bij de verschillende gasklep-standen. Hoop dat die rond de 12 zit en niet boven de 14....

Daarna het een en ander demonteren en meten om te kunnen achterhalen welke zuiger/cilinder/cilinderkop modificaties we kunnen uitvoeren om wat meer CC's en daarmee meer vermogen en koppel te krijgen.

Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan