Honda MSX125

Vandaag maar eens het oude blokje opengemaakt om te kijken wat het probleem was......

Bekijk bijlage 1476244

Bekijk bijlage 1476245

Zuiger kapot door detonatie. Stukje zuiger tussen de inlaatklep en de klepzitting waardoor er geen compressie meer was en de motor er mee stopte.

Detonatie is duidelijk te zien in de cilinder en op de kop en zuiger.

Bekijk bijlage 1476247

Maak het oude blokje weer origineel en dan verkoop ik het blokje en de injectiedelen.
Zo die is goed stuk stuur je die foto`s nog naar Griekenland ? voor garantie ? Ik heb dat wel eens gezien bij een NOS motor
 
Mag ik als leek vragen hoe dit nou precies kon ontstaan?
Jij melde detonatie, maar hoe werkt dat precies?

Detonatie is zelfontbranding van het brandstofmengsel tijdens de compressieslag op een punt voordat de ontsteking een vonk geeft. Heeft meestal te maken met te hoge compressie en brandstof met een te laag octane gehalte voor die compressie.

Doordat de zuiger tegen de explosie in moet werken komt er veel kracht op de zuiger en komt er veel warmte vrij. De te vroege ongecontroleerde explosie zorgt voor schade aan de zuiger, cilinder en kop en laat kleine putjes na in het materiaal. Zie ook de foto's die ik geplaatst heb.

Vaak zie je dat detonatie een gat in de zuigerkroon brandt maar in mijn geval is de detonatie aan de zuigerrand opgetreden en heeft deze uiteindelijk de geest gegeven.


In dit filmpje wordt een en ander ook duidelijk gemaakt.
 
Hoe gaat het de MSX / Grom rijders / sters ? al uit de Winter dip ? en klaar voor LENTE en nog iets gedaan aan de Bike ?
Ik heb mijn org. buddy opnieuw laten bekleden en aangepast bij de Tijger leer bekleding en ook de voor fork is voor zien van een setje Ohlins veren
voor een betere demping gedaan bij HK suspension . nu nog wachten op lekker WARM weer .
 
Wat heeft dat gekost?
Ik heb voor de Eigenaar een XT spuitklus gedaan . en hij mijn MSX vork . maar Ik dacht ongeveer 300,00 voor de Ohlins set en dan nog 3 uur werk
bel ff naar HK- Suspension 0344- 631919 voor meer info . voor de juiste prijs . groet van Ted
 
Weet iemand waar je een schaalmodel van een MSX kan kopen? ik zit mij suf te googlen, maar kom maar niks tegen... :/
 
Ik hoop het _O- van de meeste motoren kan je wel een schaalmodel krijgen, helemaal iconische modellen zoals deze lijkt mij.. :(
 
Kijk het moet wel intressant zijn voor een Fabriek om te produceren . en niet voor die paar in Nederland die dat leuk vinden ?
 
Gebeurd er nog wat met de MSX / GROM rijders ? na de Winter stop Ik heb al lekker gereden met mijn MSX met vernieuwd Zadel en Nieuwe
Ohlins binnen veren en Ik moet zeggen niet verkeerd
 
Ik zou graag mijn grom (2013) upgraden met BBK, momenteel rijd ik standaard. Ben aan't denken aan een Kitaco 181cc met oliekoeler en nokkenas. Deze verkopen ze in een totaalpakket. Het belangrijkste voor mij is dat hij sneller optrekt en in een heuvelig landschap niet dood valt.
Is er iemand onder jullie die deze kit heeft? Moeten er nog meer aanpassingen (vb krukas) gedaan worden?
Wat zijn jullie ervaringen? Eventueel suggesties welke kit of aanpassingen mij het gewenste resultaat geven. Thanks
 
Ik zou graag mijn grom (2013) upgraden met BBK, momenteel rijd ik standaard. Ben aan't denken aan een Kitaco 181cc met oliekoeler en nokkenas. Deze verkopen ze in een totaalpakket. Het belangrijkste voor mij is dat hij sneller optrekt en in een heuvelig landschap niet dood valt.
Is er iemand onder jullie die deze kit heeft? Moeten er nog meer aanpassingen (vb krukas) gedaan worden?
Wat zijn jullie ervaringen? Eventueel suggesties welke kit of aanpassingen mij het gewenste resultaat geven. Thanks
Vraag het aan @Gerdien, die heeft er in 2015 aardig wat ervaring mee opgedaan! Of blader hier maar wat terug in de geschiedenis van 2015. Veel plezier🙂
 
Ik zou graag mijn grom (2013) upgraden met BBK, momenteel rijd ik standaard. Ben aan't denken aan een Kitaco 181cc met oliekoeler en nokkenas. Deze verkopen ze in een totaalpakket. Het belangrijkste voor mij is dat hij sneller optrekt en in een heuvelig landschap niet dood valt.
Is er iemand onder jullie die deze kit heeft? Moeten er nog meer aanpassingen (vb krukas) gedaan worden?
Wat zijn jullie ervaringen? Eventueel suggesties welke kit of aanpassingen mij het gewenste resultaat geven. Thanks

@N-rijder Weet er ook wel het een en ander van af.
 
N-Rijder heeft mijn oude MSX. Hij weet er ook veel van.
Het probleem is de ECU. Een andere cilinder erop schroeven is niet zo moeilijk, maar je kunt geen andere map (software) op de ECU zetten. En dan loopt het blok te arm of te rijk. Je zal veel problemen tegenkomen.
Vroeger met die blokjes met carburateur stelde je simpelweg de carburateur opnieuw af en klaar.
 

Dat zou moeten, maar dat werkt vaker niet dan wel. Dat ding vervangt niet de ECU, maar wordt eraan toegevoegd.
Op het Amerikaanse gromforum is veel te lezen. Maar besef wel dat mensen vaker de succesverhalen delen dan de mislukkingen. Als je met een big bore kit begint val je vaak van het ene probleem in het andere en alles kost geld.
Ik dacht op een gegeven moment dat mijn MSX goed was met een 180cc Finbro kit compleet met een afgestelde stand-alone Finbro ECU, maar later gaf ie toch weer problemen.
Ik heb naast de aanschafprijs van de motor ongeveer €2000 uitgegeven. Dat had ik vooraf niet voorzien.
Weet waar je aan begint.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees op www.fredsbike .be bij de MSX onderdelen een Superstreetkit hij blijft gewoon 125 cc maar wel veel onderdelen voor 800,00
Als jij die nu koopt en test en heel blijft . koop Ik hem ook veel suc 6
 
@Gerdien het gaat er mij vooral om dat wil weten waar de kosten eindigen. Ik hoor veel verhalen van dit en datjes die dan nog extra nodig zijn of moeten versterkt worden. Dat is het mij niet waard. Ik heb nog een Deauville 700 staan voor langere trippen. Dan hou ik hem liever standaard. Heb nu de airbox verwijderd en een dikkere voorbuis gestoken. Geeft mij ietsiepietsie meer pit.
@kawa ted vriend van mij gaat de Takegawa 186 steken. Ik hou jullie op de hoogte.
 
Ben het helemaal met Gerdien eens.
Ook ik heb mijn MSX125 helemaal standaard gehouden op het vervangen van de originele uitlaat na dan want van dat stofzuigergeluid werd ik niet blij.
Zo’n kliene spruit hoort te grommen en te blaffen vind ik en dat doet mijn Yoshimura opperbest.
Als ik echt wil opschieten en illigale snelheden wil rijden dan pak ik mijn CB500 wel en daarmee is het helemaal top zo.
Vr gr
 
@dylanpilot 't gaat niet over illegale snelheden, maar als je ermee op 't circuit rijdt, kan hij wel wat extra's gebruiken. Of ik zou me nog een derde moeten aanschaffen, een pitbike. Zo komt de garage wel vol te staan. :) *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan