Honda MSX125

dylanpilot

MF veteraan
30 jan 2011
2.312
627
54
Holland
Ik kan wel vertellen dat sinds die nieuwe wetgeving van kracht is omtrend die maximale 100km per uur overdag op de snelweg ik vaker en makkelijker de snelweg pak met mijn 125cc gebakje.
Deed dat voorheen zelden en toen ik dat wel eens deed voelde het bij lange na niet zo goed als hedentendagen.
Vandaag ook weer een stuk snelweg gereden en deels met tegenwind.
Dan schiet het toch echt niet op met zo’n magere 11pk aan vermogen.
Maar omdat de koekblikken om me heen zich doorgaans schappelijk aan die max van 100 houden is het verschil onderling niet erg groot en daardoor veiliger en doenbaar.
Het voelde goed aan en was er content mee.
 

RoelofJH

MF'er
23 jun 2016
218
11
24
Nijmegen
Blijkbaar heeft MF besloten geen meldingen te geven van dit topic in het nieuwe jaar.. Leuk om te zien dat er toch nog enige levendigheid in zit! Nieuwe lui en toch nog mondjesmaat wat kilometers die verreden worden.

Ik heb begin dit jaar mijn "grote" motor weggedaan met het oog op iets anders en een paar maanden met alleen de msx rondgereden, dat viel me tegen. Begrijp me niet verkeerd, het is een fantastische motor om op te rijden, maar vooral het contrast met een andere motorfiets maakt het leuk. Alleen op de msx benadrukte bij mij keer op keer de beperkingen die je hebt van het kleine vermogen, het kleine gewicht wen je snel aan.

Ik heb momenteel een volledig systeem van Akrapovic op de grom, öhlins vorkpoten voor, standaard luchtbox maar met K&N filter en een 15/35 tandwielverhouding met lichtere kettingwielen van Kitaco (gewisseld van 14/34 omdat ik daardoor toch te veel top miste). Ik rijd af en toe op de snelweg en ben alleen maar blij met de nieuwe max snelheid van 100 want door de rijwind van andere auto's rijd ik nu prima 100-103 op de gps. Op de dijken kom ik daar niet aan en is de top meestal 90-95 (gps) of zelfs 85-90 met stevige wind tegen.

Mijn MSX begint het Rode gebied bij 8200 dus je had nog wat over Ik denk toch nog 10 km meer ?
De begrenzer gaat er pas in op 9200, die rode lijn zit er voornamelijk voor de sier. In de boekjes/documentatie/wphb wordt met geen woord gerept over een maximum toerental anders dan die 9200. Het enige wat geadviseerd wordt is een koudere bougie bij langdurig vol gas rijden.

@gromgirl Het niet trekken in de 4 is typisch voor een standaard grom. Eindoverbrenging is dan 0.923, wat het effectief een overdrive maakt. Daar komt nog bij dat standaard je piek vermogen rond 7000tpm ligt waardoor er eigenlijk geen sprake is van "trekken" in de 4.
Je had het over racen met de grom. Ik ben erg benieuwd waar je dat doet want ik zoek alle jaren dat ik dat ding heb naar een mogelijkheid waar dat kan. Zou je hier iets meer over kunnen vertellen?
Zoals de anderen al zeiden is iets veranderen aan de cilinderinhoud een gebed zonder eind qua kosten. Maar heel weinig mensen rijden er probleemloos duizenden kilometers mee, het Amerikaanse gromforum is wel een schat aan kennis als je er mee aan de slag wil. Ik heb bewust de cilinderinhoud standaard gelaten vanwege de kosten, vering vervangen maakt wel een wereld van verschil. Qua subjectief vermogen is het bijna noodzaak in ieder geval de uitlaatdemper te vervangen door iets wat meer ademt, daarnaast scheelde dat bij mij ca 5kmh op de top. Voorbocht vervangen voegde ook een vergelijkbare boost toe. Filter zonder airbox mod had weinig effect, airboxmod bij een vriend zijn grom geeft voelbaar meer koppel.

Ik heb dit jaar nog niet bijzonder veel gereden met de grom, voornamelijk wegens onderhoud (en kosten) aan de andere motor en auto. Een aantal ritjes van 150-200km her en der en met lekker weer is het een fantastisch ding :], de 18000km komt rap in zicht!

Binnenkort willen wat vrienden en ik een kleinschalige grom meet organiseren, gewoon voor de gezelligheid en om ervaring/ideeën uit te wisselen en een mooi ritje te rijden. Wij wonen in Nijmegen dus dit zal in de buurt van Nijmegen zijn op 6 juni. We zijn in ieder geval al met zijn 4en dus door gaat het sowieso (op gepaste afstand :Y) en het zou mooi zijn als we de Nederlandse rijders een beetje uit hun schulp kunnen trekken. Tijd en locatie zijn we nog niet over uit, als je een PB stuurt houd ik je op de hoogte en wie weet bericht ik het ook nog wel in het topic.
 

N-rijder

www.youtube.nl/nrijder
14 mei 2014
601
6
Amsterdam
Ik ben een tijdje afwezig geweest op het Forum. Heb het dus niet allemaal gevolgd helaas. Maar ik denk dat ik wel nog wat toe te voegen heb op het hele verhaal.

Er zijn een hele hoop onderdelen te vinden voor de Grom. Er zijn dus een hele hoop modificaties mogelijk met de Grom. Dit is leuk, maar daar zit ook een nadeel aan. Als je het internet afzoekt vind je net zoveel meningen. Een hoop meningen zitten wat in, maar veel meningen slaan nergens op of zijn misvattingen of zijn frustraties of uit de lucht gegrepen. En eigenlijk is het daardoor heel moeilijk om feiten van onzin te onderscheiden. Ik heb zo'n beetje alle reviews van alle onderdelen en ervaringen en alle fora afgelezen en ik heb daar een hoop uitgepikt en inmiddels heb ook zelf wat ervaring opgedaan.

Wat inmiddels duidelijk is is dat de Grom van de fabriek af aan een prima, sterk, motorblokje heeft die langdurig mee gaat. Ook als je hem lang hoogtoerig laat rijden. Met 9250 toeren max is hij heel progressief en veilig afgesteld.

De afstelling die het meeste invloed heeft op het blokje (helemaal omdat het blokje horizontaal ligt) is de air-fuel ratio. De air-fuel ratio is vrij arm afgesteld (weinig brandstof ten opzichte van hoeveelheid lucht) door Honda op 1:14.6 (ook wel lambda genoemd).
Honda heeft hiervoor gekozen vanwege verbruik en millieu-eisen, maar lambda is niet het meest efficiënt (circuitmotoren worden doorgaans op 12.5-13.5 afgesteld) Het arm lopen zorgt er daardoor voor dat het blokje wat aan de warme/hete kant loopt.

Normaal geen probleem dus. Maar zodra je modificaties doet en het vermogen gaat aanpassen wordt dit wel een probleem. De problemen ontstaan al bij het aanpassen van inlaat EN uitlaat. 1 van de twee is doorgaans geen probleem dus, maar beide tegelijk aanpassen kan de ECU niet goed genoeg compenseren waardoor het blokje nog armer gaat lopen (1 op 15-16). Ja het gaat een hele tijd goed. Maar op termijn ondervind je daar dus problemen van. En eigenlijk in alle in-en uitlaat gevallen resulteert dat in een gesmolten zuiger.
Honda Grom / MSX Engine Blown - Let's look at WHY it went Bye Bye... (HondaProKevin heeft hier een mooi artikeltje over geschreven Artikel heette Honda Grom/ Engine goes BOOM).]

Ik merk al dat ik moet uitkijken dat ik hier niet een heel boekwerk over ga schrijven haha.

Het aller belangrijkste wat je uit mijn verhaal mag opmaken is dat zodra je begint met modificeren je bezig moet zijn met de temperatuur laag houden. Daar heb je op zijn minst een capabele fuel controller voor nodig vanwege de beperkte ECU. En een oliekoeler is gewenst.

Zodra je echt een hoop meer vermogen uit het blokje wilt halen (doormiddel van >160cc bigbore kitjes dan wordt het toch wel een heel ander en interessanter verhaal. Je kan namelijk wel versterkte onderdelen er in zetten, maar waar stop je en wat is de grens. (ook hier heb ik wel wat over te zeggen haha). Maar als je specifieke vragen heb antwoord ik daar graag op.
 

ShercoLuc

Rookie
2 jun 2020
2
0
Hoi iedereen, mijn tweede midlife crisis is begonnen (45 jaar) en heb net voor Covid-19 een SHerco 250 2T enduro gekocht.Zoek echter nog een leuke moto om met mijn schoonbroer te gaan rijden.Die heeft een Dax 125CC.
Doelstelling is vooral secundaire wegen dus zeker geen autosnelweg.Snelheid boeit me niet meer zo.
Al jaren ben ik gecharmeerd door de MSX en nadien ook de Monkey.Laatste is echter vrij duur en demper is niet om naar huis over te schrijven.
MSX doet me denken aan de dax en camino van in mijn jeugd.
Wat spreekt me aan in de MSX:
-looks
-iets aparts
-personalisatie mogelijkheden
Ik twijfel echter daar ik 1m87 groot ben en voorlopig 110 kg weeg (kom van 80 en op dieet ondertussen:)).Iemand hier ervaring met groter gestalte en iets meer gewicht op de weegschaal.
Naast het mal figuur kan je wel deftig rijden op de MSX met die lengte.
Groetjes,
Luc
 

dylanpilot

MF veteraan
30 jan 2011
2.312
627
54
Holland
Luc, mijn advies......
Indien Goedhart motoren in Bodegraven niet al te ver rijden is dan eens daar langs gaan.
Hebben ze de MSX eerste en 2e generatie.
Kan jij op beiden eens gaan proefzitten.
Zelf ben ik 1.83 lang bij 88 kg en dat gaat goed op de MSX.
Maar.....merk wel dat de veerweg soms tot de grens komt met mijn gewicht.
Wellicht zou jij er andere veren onder kunnen zetten.
 

AvR

MF'er
2 apr 2004
125
0
Zelf ben ik 1.90m en 110kg en rijd een msx voor woon werk (Den Haag - Delft) nu 18000km op de teller. De standaard veren heb ik 2 maanden gehad en deze vervangen voor ohlins. De standaard zijn voor ons gewicht echt te zwak ik ben meerdere malen met de standaard veren op het eind gekomen van de veerweg voornamelijk de voorkant kwam vaak op het eind bij remmen op klinkerwegen. Er zijn alternatieven zat toch standaard. Voor de ohlins heb ik geloof ik toen 1500 euro betaald en ik heb er geen spijt van totaal andere fiets. Sinds dien groot voorstander van aanpassen veren en dempers als beste tube up.

Maar beste en "verplichte" aanpassing is het vervangen van de standaard banden voor een A merk. Standaard is knoepertje hard willen snel glijden.
 

MarkMaverick

Rookie
26 sep 2019
1
0
Ik ben ook aangestoken door het grom virus(gelukkig geen corona) en ik ben op zoek naar een rode of witte msx met zwarte velgen(oude versie). Heeft iemand misschien er één te koop staan?