Honda MSX125

Ziet er gelikt uit en netjes gedaan.
Persoonlijk vind ik ze minder fraai staan maar toch nog mooier dan die originele blinkers.
Ik zou tzt wel graag van die dunne soort steeltjes willen die net als bij die auto’s van links naar rechts blinken.
Kromme uitleg maar jullie begrijpen het wel hoop ik.
 
Ik ben vandaag ook lekker met mijn MSX bezig geweest. Ik heb ook de knipperlichten vervangen, deze komen van aliexpress. Daarnaast heb ik de spiegels vervangen voor spiegels die je naar binnen kan klappen. Dit leek mij handig omdat ik nog wel eens offroad rij. De spiegels zijn er niet mooier op geworden maar ze zijn wel zeer praktisch, ik ga kijken of ik alleen die ronde spiegels kan los halen en daarvoor mooiere spiegels kan plaatsen. En als laatste heb ik een Protaper KLX110 stuur gemonteerd. Dit stuur is iets breder en lager dan het originele stuur waardoor meer in een race/cross houding gaat zitten. Dit vind ik leuker rijden dan originele tour stuur. En ik zit alsnog comfortabel met een vrij rechte houding op de motor.

20200712_201636 (Small).jpg
20200712_201801 (Small).jpg
 
Ik ben vandaag ook lekker met mijn MSX bezig geweest. Ik heb ook de knipperlichten vervangen, deze komen van aliexpress. Daarnaast heb ik de spiegels vervangen voor spiegels die je naar binnen kan klappen. Dit leek mij handig omdat ik nog wel eens offroad rij. De spiegels zijn er niet mooier op geworden maar ze zijn wel zeer praktisch, ik ga kijken of ik alleen die ronde spiegels kan los halen en daarvoor mooiere spiegels kan plaatsen. En als laatste heb ik een Protaper KLX110 stuur gemonteerd. Dit stuur is iets breder en lager dan het originele stuur waardoor meer in een race/cross houding gaat zitten. Dit vind ik leuker rijden dan originele tour stuur. En ik zit alsnog comfortabel met een vrij rechte houding op de motor.

Bekijk bijlage 1522396Bekijk bijlage 1522395
Dat stuur staat ook op mijn lijstje. Of deze of de Protaper XR50. Waar heb je deze besteld als ik vragen mag en heb je nog problemen ondervonden met het plaatsen van de hendels etc?

Ziet er netjes uit
 
Heb nog een soort gelijk stuur liggen (komt van Ali) dikwandig alu.
Had ik gekocht voor de Monkey, maar ben niet tevreden met de uitstraling,ga hem dus niet monteren

Bij interesse, mag weg.
 
Dat stuur staat ook op mijn lijstje. Of deze of de Protaper XR50. Waar heb je deze besteld als ik vragen mag en heb je nog problemen ondervonden met het plaatsen van de hendels etc?

Ziet er netjes uit

Ik heb het stuur hier besteld: Pro Taper Seven Eighths Mini Stuur Zwart

Ik heb op 2 plekken in het stuur moeten boren zodat de palletjes van de controls erin vallen zodat deze niet meer kunnen draaien. Verder was het monteren van het stuur een eitje en heb ik geen problemen ondervonden.
 
Wil toch graag een Pro Taper stuur maar bedankt voor het aanbod. Had inderdaad al ergens gelezen dat je 2 gaatjes moest boren maar dat moet wel lukken.

Vandaag bij de 2e grom geprobeerd om de bar end los te krijgen.... geen beweging in te krijgen :N
 
Een goed passende inbussleuten gebruiken en deze verlengen met een buisje. Door de langere hefboom moet het zeker lukken maar ze zitten aardig vast ja haha
 
Een goed passende inbussleuten gebruiken en deze verlengen met een buisje. Door de langere hefboom moet het zeker lukken maar ze zitten aardig vast ja haha

Het zijn kruiskoppen. En die draai je dus snel door. Heb op youtube filmpjes gezien waar je hen verhitten, dat morgen maar proberen
 
Vandaag de ketting en tandwielen vervangen. Eens kijken of een 420 O-ring ketting het langer vol houd dan de fietsketting die erop zat.

Ga wel opzoek naar andere kettingspanners het lief icm paddockstand bobbins. Dat maakt het zoveel makkelijker.
 
Het zijn kruiskoppen. En die draai je dus snel door. Heb op youtube filmpjes gezien waar je hen verhitten, dat morgen maar proberen

Oeps verkeerd gelezen dat het over de bar end ging. Ik heb deze moeten los slaan met een slagschroevendraaier. Ik heb daar wel een tijd voor om moeten meppen met een flinke hamer om die los te krijgen.
 
Heb ook een slagschroeverdraaier gekocht, 1tje al los haha andere komt nog niet. Zo nog een keer proberen, niet normaal hoe vast die dingen zitten.
 
Beste heren/dames die op een MSX rijden.......
Mag ik iets vragen?
Het gaat om het motor-olie niveau van mijn Honda MSX.
Volgens de handleiding moet het olie niveau precies tussen minimum en maximum staan.
Ik check het olie niveau door na een rit het op bedrijfstemperatuur zijnde motorblok een 10 minuten met rust te laten en dan volgens de handleiding het niveau te controleren op de peilstok.
Maar..........ik heb gemerkt dat als ik het niveau bijvoorbeeld een paar keer achter elkaar controleer het niveau iets verschilt ondanks dat ik de handeling exact hetzelfde uitvoer.
Waarom dat zo is ben ik helaas nog niet achter maar mijn vraag is deze:
Houden jullie het motor-olie niveau peil exact zoals de handleiding het wenst tussen het minimum en maximum of hebben jullie het niveau iets hoger liggen?
Hoor graag van jullie.
 
PS: met iets hoger liggen bedoel ik dat het niveau dan niet tussen het minimum en maximum ligt maar een fractie erboven.
Dus rond de 75% op de peilstok zeg maar inplaats van de nu 50%.
Ik vraag dit omdat ik soms na het meten op de peilstok een waarde van 25% zie.
 
Ik peil mijn olie op dezelfde manier, na een ritje rijden en dan even laten staan. Belangrijk is dat hij niet onder het minimum staat en niet overvuld is (max). Alles daartussenin is goed. In de praktijk is het verschil tussen min-max minder dan 100ml en het wil nog wel eens voorkomen dat ik hem tot 80% (of soms zelfs per ongeluk 110%) vul. Liever 80% dan 30%, dan heb je grotere kans dat je bijvult voor het niveau onder de min-streep is als het blokje iets verbruikt.
Vorig jaar eind zomer ben ik laks geweest met peilen en heb ik een tijdje onder de min-streep gereden (ca 200ml) :X, sindsdien let ik er meer op maar heeft de motor niks meer verbruikt :?. Hebben jullie olieverbruik gemerkt?
 
Heel erg bedankt voor jouw heldere reactie en verhaal.
Ik zal er deze week weer eens naar kijken.
Ik wist al dat het verschil in cc hoeveelheid erg weinig is tussen min en max, maar zal straks extra opletten er zekers niet teveel bij te doen.
Wat ik dan wel bijzonder vreemd vind is dat als ik bijvoorbeeld 3 keer achter elkaar het olie niveau meet de peilstok soms net even een verschil aangeeft.
Ik doe het meten dan 3 keer op exact dezelfde manier en zit dan op de machine om haar recht te houden.
Uiteraard op een vlakke ondergrond en zelfs dan meet ik bijvoorbeeld de eerste keer een exact correct niveau, de tweede keer na meten staat het peilstokniveau op minimaal en de derde keer meet ik potdomme weer een correct niveau.
Ik begrijp er geen snars van eerlijk gezegt.
Het laatste wat ik wil is overvullen.
Dus daarom stelde ik mijn vragen hier.
Mijn Honda CB500 heeft een kijkglaasje waardoor ik het olie-niveau kan controleren.
Dat is werkelijk veel fijner hoor.
 
Om nog even op jouw vraag terug te komen wat betreft het olie-verbruik.....
Naar mijn weten gebruiken geen van mijn 3 machines ( de auto meegerekend ) olie.
Ik ben wat dat betreft een pietje precies en weet nu na dik 30 jaar rijden met voertuigen dat het olie-niveau op correct peil houden belangrijk is.
Ik meet dus met regelmaat het olie-niveau en weet aan de hand daarvan of mijn machines wel of geen olie verbruiken.
Ze zullen vast wel wat olie gebruiken, maar tussen de onderhoudsbeurten door vul ik zelden tot nooit wat bij.
Mijn Honda Grom heeft nu iets meer dan 3000km op de teller en ik heb haar destijds nieuw aangeschaft en eigenhandig ingereden.
Ik heb het idee en gevoel dat ze geen olie verbruikt, maar door die verrekte verschillen op de peilstok na meten krijg ik er potdomme geen 100% duidelijk beeld van.
Zodra metingen gaan fluctueren en ik mijninziens niets fout doe dan zet ik er vaak even een vraagteken bij.
 
Overigens.....om maar even door te zeiken over dit olie onderwerp.......
De handleiding geeft vind ik persoonlijk een onjuiste manier van motorolie niveau controleren.
Zij willen dat wij een koude Grom starten, dan 5 minuten stationair laten draaien dan uitzetten en 3 minuten wachten en dan het oliepeil controleren.
Nou ben ik geen monteur en zullen die gasten daar bij Honda het tig keer beter weten dan ik, maar volgens mij is een motorblok en zelfs dit 125cc blokje na 5 minuten stationair draaien NIET op bedrijfstemperatuur.
Dus daarom doe ik mijn olie-niveau controleren al sinds ik mag rijden met verbrandingsvoertuigen op dezelfde manier:
Motorblok van het voertuig warm laten worden door ermee te rijden totdat het blok op bedrijfstemperatuur is.
Dan stilzetten op een vlakke ondergrond en minimaal 10 minuten stil laten staan zodat alle olie terug kan vloeien naar het Carter.
Dan de meting verrichten en dan minimaal 2 maal om er zeker van te zijn dat het niveau correct is.

Als kanttekening moet ik er wel bijzeggen dat ik mijn manier alleen maar zo hanteer op machines die een oliegevuld Carter hebben dus niet van die motorfietsen waarbij het oliereservoir in het frame zit want daarbij is het meten anders dacht ik.
 
Over het algemeen ga ik er vanuit dat de ingenieurs bij Honda er langer voor gestudeerd hebben dan ik en dus het onderhoudsboekje gelijk heeft. Als het daar anders in staat dan dat we het nu doen dan is dat de juiste manier. Maar gelukkig bouwen diezelfde ingenieurs ook vaak een redelijke foutmarge in en zal het allemaal niet bijzonder veel uitmaken. Ik merk bij peilen dat ik soms langs de wand van het gaatje schraap en daardoor veel "hoger" peil dan dat er daadwerkelijk in zit. Het zou kunnen zijn dat bij koude start de rand van het carter niet helemaal nat van de olie is en daardoor makkelijke te peilen is/een ander niveau verwacht wordt. Er kunnen tig redenen voor zijn om het zo te doen, maar het is geen bijzonder ingewikkeld blok, dus ik zou me er vooral niet te veel zorgen over maken.

Ik heb inmiddels bijna 18000km op de grom staan en heb het idee dat hij minimaal iets verbruikt, maar niet voldoende om tussen de beurten door bij te hoeven vullen. Het peilstokje is ook miniem dus het kan ook zijn dat ik het me inbeeld.

Als je een kijkglaasje in de grom wil kan je kijken naar de kitaco clutch cover, als je je originele deksel vervangt hiervoor heb je wel een kijkglaasje en een makkelijk oliefilter in plaats van het interne zeefje.
 
Aha en duidelijk weer.
Jij al 18.000 op de klok van je Grom.
Netjes hoor. En dat alles zonder enige noemenswaardige problemen?
 
Motorisch helemaal perfect, kleppen zijn nauwelijks verlopen, maar bij de laatste keer stellen wel de o-ringen moeten vervangen (moeten eigenlijk iedere controle, maar konden nog wel even mee zonder lekken). Verbruik is een respectabele 43,6km/l. Heb het vermoeden dat ik de nokkenaskettingspanner(omdat de spanner het zwaar begint te krijgen) begin te horen, maar kan het me ook inbeelden, de tijd zal het leren.
Op een enkele schuiver na geen dingen gehad met de motor en binnenkort de Michelin Pilot Pure bandjes vervangen. Voor heeft bijna 17.000km gehad, maar is nog niet op, achter vervangen na 12.650km voor wederem de pilot pure en gaat nu al weer 4000km mee. De vervanging worden de City Grips 2.
Ik heb dit jaar door een veelheid aan redenen weinig tijd om te rijden maar gisteren lekker een rondje van 120+80km kunnen rijden en dat was weer fantastisch. Binnenkort de kepspeed achterbrug erop zetten en als ik er weer tijd voor heb en dan nog maar eens kijken of die net zo lekker rijdt.
Nu aan het sparen voor een nieuwe achterschokdemper en in de toekomst ooit nog carbon wielen maakt het helemaal af :9
 
Mooi verhaal en pracht ideeen.
Fijn dat de Grom goed bevalt.
Heb afgelopen weekend met de mijne ook flink rit gemaakt en wat is het toch een heerlijke machine ondanks het gebrek aan vermogen.
De looks en het blaffende geluid van de uitlaat maakt de dag goed.
Jij hebt waarschijnlijk nog de orginele uitlaat eronder?
 
Ik rijd rond met een volledig systeem van Akrapovic, dus zowel voorbocht als demper. Scheelt bijna 4kg op de eerste generatie en rijdt een stuk beter dan de standaard uitlaat, helemaal tevreden mee :t
 
Ik wil zelf binnenkort de olie gaan vervangen, wil het wel meteen goed doen dus ook meteen het filtertje schoonmaken etc. Voor de zekerheid wil ik een setje pakkingen kopen omdat het niet zeker is dat deze heel blijft en mocht die kapot gaan hoef ik iig niet te wachten. Iemand een betrouwbare website als tip waar deze te kopen zijn?

Daarna komen er hier ook power pure bandjes op, er ligt nu echt rotzooi op. Alleen m'n maatje en ik willen eerst de velgen nog laten poedercoaten dus dat moet eerst gebeuren.
 
Ik ben altijd tevreden over cmsnl, ben benieuwd hoe dat poedercoaten eruit komt! Als je het af hebt zie ik graag een foto tegemoet
 
Ik ben altijd tevreden over cmsnl, ben benieuwd hoe dat poedercoaten eruit komt! Als je het af hebt zie ik graag een foto tegemoet

Heb het besteld bij cmsnl, thanks. Zal als het gelukt is wel foto's maken ;). Nu een beetje aan het oefenen met wrap.

20200703_134453.jpg
20200723_120411.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan