Honda MSX125

Ik heb aangegeven er best bij willen zijn en ook de omgeving, het is alleen zo dat het in NL een A1 motor is waardoor een groot deel jonge rijders op de msx zullen rondtuffen. Die zitten helaas niet op het forum, en ik schat zo voorzichtig in dat het meer een gebruiksobject is voor velen. Dat maakt dat de opkomst naar verwachting minimaal zal zijn en als je graag een "grote" meeting wil organiseren ga je van een koude kermis thuiskomen. Ik heb ook een tweetal meetings georganiseerd en een opkomst van +-5 man is inderdaad "veel" voor de msx. Ook heb ik wel eens meegereden met een overkoepelend "11kW/125cc" ritje, maar dan blijft het aantal ook steken op 10-15 man. Voor veel mensen is 125cc een noodzakelijk kwaad (de wetgeving verbiedt op die leeftijd een "grotere" motor) en niet voor de hobbyritjes. Daarom wil ik graag nog een keer 4SCT (4-stroke club Turnhout) aanhalen net over de grens in België. Van wat ik op facebook voorbij zie komen is de opkomst daar vaak goed (20+ man), maar ook daar rijden er andere motoren (oude monkeys, daxjes etc) mee en is het dus niet puur msx125. Als je er een vakantie voor over hebt kan je ook het kanaal oversteken naar Engeland waar 30.000+ msx'en op kenteken staan en wekelijks gereden wordt op verschillende plekken in het land, maar dat is een hele tour voor zoiets.

Desondanks ben ik nog wel in voor een ritje, vaak heb ik de zaterdagen vrij en een route van 200+km ben ik niet vies van als het maar niet allemaal rechtuit is. Ik kan als ik binnenkort weer ga rijden mijn route van tevoren delen zodat we ergens kunnen treffen, maar ik verwacht niet dat er meer dan 2-3 man extra zullen aansluiten.
Ik proef een beetje teleurstelling in voorgaande berichten, maar dat zou jammer zijn. Wanneer je je verwachtingen aanpast en daarop instelt kan het allemaal maar meevallen en toch op iets leuks uitdraaien.

Voor de Belgen onder ons is The scooter rally misschien een leuke idee, ik kan dat weekend niet maar de wegen in de omgeving daar zijn fastastisch (zij het wat rommelig/grof her en der) en daar is de opkomst zeker weten 100+ man. (Daar zitten wel kosten aan verbonden, maar een volledig verzorgd weekend met routes en sfeer voor dat geld is m.i. een koopje)
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie en verhaal.
Je hebt helemaal gelijk en wellicht komt zo’n treffen van mini bikes er ooit wel eens van.
We blijven toch rondrijden op dit soort prettige machines dus gaat vast goed komen.
Ik had mijn CB500 de afgelopen weken in gebruik omdat zo’n machines echt een soort van pakezel is.
De MSX leent zich daar wat minder voor vind ik.
Maar.....het zomerweer gaat omslaan naar grillig en regenachtig weer dus vandaag de 500 maar op stal gezet en die mag de komende tijd lekker uitrusten.
Als ik meelees in dit Topic gaat het me wel vaak kriebelen om weer de MSX uit de schuur te halen en aan te slingeren.
Hopenlijk dit weekend nog droge momenten zodat ik wat kan genieten van die kleine telg.
Het is en blijft toch een verdomd lekker machientje hoor.
Niet alleen voor het oog maar ook om mee rond te rijden.
En telkens als ik bij de bezinepomp deze MSX aftank en volgooi lach ik me de <|> uit de broek want met een benzine verbruik van 1 op 50 is dat toch waanzinnig prettig.
Goed weekend allemaal.
 

Bijlagen

  • 97790F6F-FC3E-43C2-8AEF-27D66745316B.jpeg
    97790F6F-FC3E-43C2-8AEF-27D66745316B.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 13
_O- mooi verwoord, gewoon lekker pakken dat ding! Ik ga vanavond even oefenen met motogymkhana rijden op een verlaten parkeerplaats, de stuurkunsten aanscherpen zullen we maar zeggen..
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie en verhaal.
Je hebt helemaal gelijk en wellicht komt zo’n treffen van mini bikes er ooit wel eens van.
We blijven toch rondrijden op dit soort prettige machines dus gaat vast goed komen.
Ik had mijn CB500 de afgelopen weken in gebruik omdat zo’n machines echt een soort van pakezel is.
De MSX leent zich daar wat minder voor vind ik.
Maar.....het zomerweer gaat omslaan naar grillig en regenachtig weer dus vandaag de 500 maar op stal gezet en die mag de komende tijd lekker uitrusten.
Als ik meelees in dit Topic gaat het me wel vaak kriebelen om weer de MSX uit de schuur te halen en aan te slingeren.
Hopenlijk dit weekend nog droge momenten zodat ik wat kan genieten van die kleine telg.
Het is en blijft toch een verdomd lekker machientje hoor.
Niet alleen voor het oog maar ook om mee rond te rijden.
En telkens als ik bij de bezinepomp deze MSX aftank en volgooi lach ik me de <|> uit de broek want met een benzine verbruik van 1 op 50 is dat toch waanzinnig prettig.
Goed weekend allemaal.
Heb je voor mij je Mail . adres via pm dan stuur Ik wat foto`s . Groet Kawated
 
Beste Grom rijders.
Ik heb even een vraagje en kan het helaas niet meer terugvinden waar het ooit eens geschreven was in dit Topic en daarom graag hulp en advies.
Het gaat hierom: ik zou graag een normale/betere ketting/tandwielset op mijn Honda MSX wensen.
De huidige ketting/tandwielen die erop zitten zijn fabrieksaf en zoals jullie weten betreft dat geen O-ring ketting die erop zit maar een soort van eenvoudige fietsketting die zelfs niet zou misstaan op een kinderfietsje.
Wat ik heel graag hoop te horen is iemand die ervaring heeft met een goede kwaliteit O-ring ketting met bijbehorende tandwielen-set.
Bedankt alvast voor de hulp.
Vr gr
 
Overigens gisteren na de nodige plensbuien toch maar de Honda MSX uit de schuur gehaald en aangeslingerd.
Altijd weer starten en lopen zo makkelijk ongeacht hoe lang ze stilstaat.
Komende dagen en week schijnt redelijk stabiel en droog te gaan verlopen en het kriebelde me zo weer om de kleine meid de vrijheid te geven waar ze recht op heeft.
Het blaffende geluid van de Yoshimura geeft me altijd weer een blij gevoel.
Wat klinkt dat toch verdomde lekker zeg.
Ik verbaas me telkens weer als ik op pad ga met haar hoe heerlijk en soepel ze rijdt.
Toch echt onmiskenbaar een Honda hoor.
Komende tijd maar weer flink genieten samen en wat boffen we toch met zo’n heerlijke en best wel zeldzame machine.
Fijne zondag allemaal en geniet ervan.
 
Beste Grom rijders.
Ik heb even een vraagje en kan het helaas niet meer terugvinden waar het ooit eens geschreven was in dit Topic en daarom graag hulp en advies.
Het gaat hierom: ik zou graag een normale/betere ketting/tandwielset op mijn Honda MSX wensen.
De huidige ketting/tandwielen die erop zitten zijn fabrieksaf en zoals jullie weten betreft dat geen O-ring ketting die erop zit maar een soort van eenvoudige fietsketting die zelfs niet zou misstaan op een kinderfietsje.
Wat ik heel graag hoop te horen is iemand die ervaring heeft met een goede kwaliteit O-ring ketting met bijbehorende tandwielen-set.
Bedankt alvast voor de hulp.
Vr gr

Ik heb momenteel tandwielen van kitaco erop (15T/35T tov 15T/34T standaard), vanwege het lichtere gewicht (-230gr tov standaard tandwielen), met een O-ring ketting van DC. Dikte van de ketting is 420, als je naar een sterkere ketting wil gaan kan je de DID428VX kettingset + met tandwielen kopen, die is wel iets zwaarder en merk je misschien aan de topsnelheid/acceleratie. Let hierbij wel op dat je ook 428 tandwielen koopt anders krijg je speling en loopt het in de soep. DID heeft helaas geen 420 variant van de 428 maar DC dus wel. Veel mensen gaan naar een 14T tandwiel voor vanwege de betere acceleratie en ik zou dat ook aanraden als je puur voor de fun kilometers maakt op de grom. 14T/34T is circa 7% aggresiever dan standaard, de top is daardoor dus ook 7% lager, maar grote kans dat je met de aggressievere vertandingen harder kan omdat je meer in de "power range" van de motor zit. 15T/35T Is circa 3% aggresiever, ik heb daar voornamelijk voor gekozen omdat ik ook wel eens op de snelweg rijd en ik dus graag de maximum snelheid behoud. In de praktijk haal ik nooit meer dan 110km/h, maar hierdoor rijd ik 100km/h (op de GPS) @7900 toeren
(Theoretisch maximum) snelheid @9200 toeren: 15/34(origineel) = 120km/h, 14/34 = 112km/h, 15/35 = 117km/h

Je kan ook nog andere dingen proberen, maar dan is vooraf even spelen met een tandwielverhouding rekenapparaat wel leuk

Als deze set versleten is ga ik voor een aluminium (achter)tandwiel om eens uit te proberen of dat nog meer scheelt. Alleen is alu zachter dan staal en zal het dus een stuk sneller slijten (en niet de 11.400+km meegaan die mijn vorige ketting heeft gered).

Edit: mijn huidige set gaat nu 3000km mee, maar mijn vorige dus 11.400km (merknaam weet ik niet) en was nog niet versleten toen ik naar een andere tandwielverhouding ging
 
Laatst bewerkt:
Ontzettend bedankt voor je advies en verschillende opties.
Daar kan ik zekers wat mee en zal dat verhaal tzt laten lezen aan de monteur die aan mijn MSX sleutelt zodat er dan een nette ketting/tandwielset op kan.
Nadeel van de originele fietsketting vind ik het regelmatig moeten opspannen.
Ben daar eigenlijk wel wat klaar mee, dus een O-ring set erop zal beter zijn vermoed ik.
 
Ja met een O-ring hoef je nagenoeg niet meer te spannen, dus dat is dan opgelost. Mijn advies zou zijn een O-ring ketting maatje 420, aantal schakels ongewijzigd (106) en dan vooraan 1 tandje omlaag (15 wordt 14), achter standaard houden (34). Het kleinere tandwiel maskeert dan het extra gewicht/wrijving van de O-ringen, waardoor het motortje sneller voelt en de ketting lang mee gaat :t

Staan er nog meer aanpassingen op de planning?
 
Ja met een O-ring hoef je nagenoeg niet meer te spannen, dus dat is dan opgelost. Mijn advies zou zijn een O-ring ketting maatje 420, aantal schakels ongewijzigd (106) en dan vooraan 1 tandje omlaag (15 wordt 14), achter standaard houden (34). Het kleinere tandwiel maskeert dan het extra gewicht/wrijving van de O-ringen, waardoor het motortje sneller voelt en de ketting lang mee gaat :t

Staan er nog meer aanpassingen op de planning?

Die kettingsetup heb ik nu ook rijd prima. Ben zelf aan het zoeken naar een leuk uitlaatsysteem maar wil er geen grote bak geld tegenaan gooien.

De pijpjes van Black Widow uit engeland zijn er wel leuk uit.
 
Fijn dat die kettingset goed bevalt.
Wat ik graag nog aan aanpassingen zie zijn aftermarkt richtingaanwijzers want vind de originele net iets te lomp.
Zou graag van die led-richtingaanwijzers willen die qua licht verlopen van de ene naar de andere zijde.
Voor de rest eigenlijk niks spectaculairs want eerlijk gezegt vind ik de MSX zo wel lekker genoeg rijden.
 
Komende week wil ik de msx even een goede oliewissel geven. Inclusief reinigen van de oliespinner etc.

Ik neem aan dat ik met een goede 10w40 half syntheet geen verkeerde keus kan maken?
 
Wat die olie keuze betreft zou ik dat maar even navragen, want.....
Ik verbaasde mij erover dat er in mijn huidige Honda’s geen 10W40 meer ingaat.
Het is een andere verhouding geworden.
Weet zo effe niet meer welke er bij de mijne ingaat want dat zou ik effe moeten nakijken.
Maar als ik jou was zou ik toch echt dat goedje erin mikken wat fabrieksaf Honda voorschrijft.
Een andere keuze zou de boel vast niet verroppen, maar better safe then sorry is mijn kredo.
 
Goed.... ben geen man van het halve werk dus even de moeite genomen om het zeker te weten.
Ik heb een Honda MSX125 van bouwjaar 2018 en een Honda CB500F van bouwjaar 2017.
Ik kan niet oordelen over oudere motorfietsen wat betreft de correcte motorolie, maar dat is gewoonweg een kwestie van Googlen of even een Honda dealer opbellen en vragen.
Dit goedje moet in mijn machines: zie foto.
Daarmee wil Honda dat ik die olie gebruik en dat doe ik dan ook.
Hoop dat jij wat kunt met deze info.
Succes en geniet van de hobby.
Vr gr

B153F183-135A-4495-AC23-643E0BB974F0.jpeg
5E599E1A-08F0-440F-94B6-22C97A03F68B.jpeg
 
Bedankt voor het uitzoeken en het uitgebreide antwoord. Dan ga ik voordezelfde olie en dan moet het helemaal goedkomen. Het blok van de MSX is volgens mij al jaren hetzelfde namelijk.
 
Helemaal gelijk aan heb je.
Ik denk ook dat het verschil in blok tussen het eerste en tweede type MSX125 geen drol scheelt.
Dus met de keuze van die olie die Honda nu voorschrijft zit je altijd in de roos.
Succes.
 
Voor zover ik weet zit er geen verschil tussen het eerste en tweede generatie blok, echter werk ik niet bij Honda. Er dwalen alleen wel wat verschillende onderhoedsboekjes rond, bij de nieuwere motoren is het interval soms na meer dan 4000km :?. Dus het zou kunnen dat er intern ook wat verschilt, maar ik acht de kans klein. Ik houd gewoon netjes het interval dat in mijn boekje staat aan (4000km).

Wat betreft olie, aangeraden wordt inderdaad 10W-30 olie t.o.v. de 10W-40 die je misschien gewend bent. De monteur bij mijn motorzaak geeft aan dat het verschil waarschijnlijk minimaal is en giet er gerust 10W40 in. Ik doe dat ook als ik 10W30 niet bij de hand heb, want 4000km (of een half jaar later) is 'ie weer aan de beurt.
Theoretisch kan de motor iets zuiniger lopen op 10W30 vanwege de dunnere olie op bedrijfstemperatuur, nieuwe auto's hebben om die reden dunnere olie om aan de emissie-eisen te voldoen. Het kan ook zijn dat dunnere olie voorgeschreven wordt om toch goed te smeren net onder bedrijfstemperatuur, deze is lastiger te manipuleren dan bij een vloeistofgekoeld blok met radiateur en thermostaat. In de praktijk zal het weinig uitmaken, desondanks houd ik graag het boekje aan.
 
Dat is een hele interessante vraag en ben ik ook wel benieuwd naar.
Rond oktober gaat de mijne voor een onderhoudsbeurt en ook dan gaat de olie vervangen worden inclusief reinigen van zeefje en olie-spinner.
Ik zal tegen die tijd ook een foto maken van hoeveel residue-resten er bij mij waren na krap 3000 kilometer ermee gereden te hebben.
 
Ik zal fotos maken. Ik weet alleen niet precies wanneer zijn laatste beurtje was. De de olie en koperen ring voor de aftapplug besteld. Pakkingen had ik al dus ik hoop ergens deze week de wissel te kunnen doen en dat alles zonder verassingen verloopt
 
Nu ik toch met enige regelmaat heb gereden merk ik toch dat die in de bochten iets tegenvalt. Heb de Power Pure bandjes al klaar liggen ipv het Vee rubber, ik hoop dat dat al iets verbeterd. In de regen al 2 banden tegelijk weg voelen glijden op de rotonde.

Ik denk alleen dat ook de vering voor mijn 95kg aangepast moet worden. Mensen hier ervaring mee, een complete Öhlins of een Hyperpro streetbox bijvoorbeeld? Het liefst met een financiele indicatie ;)
 
Nu ik toch met enige regelmaat heb gereden merk ik toch dat die in de bochten iets tegenvalt. Heb de Power Pure bandjes al klaar liggen ipv het Vee rubber, ik hoop dat dat al iets verbeterd. In de regen al 2 banden tegelijk weg voelen glijden op de rotonde.

Ik denk alleen dat ook de vering voor mijn 95kg aangepast moet worden. Mensen hier ervaring mee, een complete Öhlins of een Hyperpro streetbox bijvoorbeeld? Het liefst met een financiele indicatie ;)

Vervanging van de Vee Rubbers is een must, de PP's zijn in droog fantastisch, in het nat voel ik ze ook snel glijden. City Grip (2) schijnt momenteel de voorkeur te hebben van veel rijders. Hyperpro heeft geen kant-en-klare oplossing voor de grom maar zullen vast iets kunnen maken. Sinds RacingBro's hun cartridge-kit en schokdemper heeft uitgebracht lijkt dat de "go-to top of the range" set te zijn wat betreft vering upgrade, voornamelijk vanwege de verstelmogelijkheden. Over de Öhlins set is ook geen kwaad woord gesproken door eenieder die die geïnstalleerd heeft (op de prijs na, maar vergelijk het eens met een setje voor een "normale" motor). Voor de Öhlins vorkpoten was ik +-€400 kwijt incl montage, achterdemper heb ik (nog) niet maar kost een slordige €600 euro. Goeie ervaringen bij HK in Tiel, je kan ook je vorkpoten naar ze opsturen als dat te ver weg voor je is. De tip is wel om de vorkpoten te laten doen, het is nogal een gedoe ze (netjes) uit elkaar te halen.
 
Lees ik nou goed dat een beetje nette achterschokdemper voor onze Honda MSX125 rond de 600 euries kost?
Ik vind dat wel een behoorlijke smak geld, maar wellicht elke euro waard na gemonteerd te zijn.
Zelf zou ik me er niet aan wagen, want hanteer waarschijnlijk niet dezelfde rijstijl met de MSX zoals jullie wel doen.
Met mijn krappe 90 kilo lichaamsgewicht merk ik wel de tekortkoming bij slechter wegdek en/of kuilen.
Kan het nog op 1 hand tellen maar het doorslaan en dan met name bij het voorste gedeelte is me wel gebeurt.
Maar ondervind er weinig hinder van.
 
Een veelgekozen goedkoper alternatief is de schokdemper van YSS, maar deze kan niet tippen aan de Öhlins (of naar het schijnt RacingBro's). Deze volstaat prima voor dagelijks gebruik, maar bij een enkeling zijn deze na een aantal jaar gebruik kapot gegaan. Een ander nadeel is dat deze niet te onderhouden/demonteren is en dus in zijn geheel vervangen moet worden als 'ie stuk is. De Öhlins kan gereviseerd worden.

Het is hoe dan ook een hele verbetering t.o.v. standaard; vering is zeker op bespaard met het ontwerpen van de msx.
Als budgettechnisch vervanging van voor en achter niet uitkomt is het advies eerst de voorpoten te vervangen, dit voorkomt het doorslaan dat je noemt @dylanpilot. Maar inderdaad, het is een hoop geld. Maar als je voor de grap de catalogus van Öhlins er eens bijpakt voor een moderne supersport kom je snel op het drievoudige uit voor vorkpoten + schokdemper.
 
Een veelgekozen goedkoper alternatief is de schokdemper van YSS, maar deze kan niet tippen aan de Öhlins (of naar het schijnt RacingBro's). Deze volstaat prima voor dagelijks gebruik, maar bij een enkeling zijn deze na een aantal jaar gebruik kapot gegaan. Een ander nadeel is dat deze niet te onderhouden/demonteren is en dus in zijn geheel vervangen moet worden als 'ie stuk is. De Öhlins kan gereviseerd worden.

Het is hoe dan ook een hele verbetering t.o.v. standaard; vering is zeker op bespaard met het ontwerpen van de msx.
Als budgettechnisch vervanging van voor en achter niet uitkomt is het advies eerst de voorpoten te vervangen, dit voorkomt het doorslaan dat je noemt @dylanpilot. Maar inderdaad, het is een hoop geld. Maar als je voor de grap de catalogus van Öhlins er eens bijpakt voor een moderne supersport kom je snel op het drievoudige uit voor vorkpoten + schokdemper.
Ik heb bij Motorkit een Achterveer / Schokbreker van Takagawa gekocht ( 179,00 ) Super kwaliteit en doet het ook goed . en voor een setje Ohlins
 
Terug
Bovenaan Onderaan