Honda MSX125

Ik heb die 2e link die je post gekocht maar wat een ruk kwaliteit. Kan natuurlijk niet veel verwachten voor die prijs maar de doos leek wel overreden te zijn door een trein toen ik hem thuis kreeg vandaag.
Haha hier precies hetzelfde. Ik verwachte ook niet veel van twee 5 euro spiegeltjes. Die van mij heeft volgens mij ook achter de vrachtwagen gehangen.

Moest er wel om lachen toen ik het binnenkreeg. Zolang het maar werkt, en als dit soort spiegeltjes mij bevallen koop ik wel soortgelijke maar betere kwaliteitsspiegeltjes. Ik vind ze wel nog altijd beter dan het origineel :') )
 
Ik kan het niet laten om te klagen.. Krijg ik deze reactie.
Dear friend,

I am so sorry for the inconvenience caused .

/We have contacted the factory to check the problem

For the inconvenience caused , we would like to make the HALF refund as a compensation , do you think is it ok?


Your kindly understanding will really do us a big favor. If you have a better idea, we can discuss further. We are open to your suggestions!

Looking forward to your kindly reply.
 
Ik heb die 2e link die je post gekocht maar wat een ruk kwaliteit. Kan natuurlijk niet veel verwachten voor die prijs maar de doos leek wel overreden te zijn door een trein toen ik hem thuis kreeg vandaag.


Hahaha zijn dezelfde spiegels die op een bmw g310 en gs310 zitten en ook op mn benelli tnt 125
 
Ik kom eens even in dit topic neuzen want ik ben aan het overwegen om ook een Honda MSX 125 aan te schaffen. Nou ja, mijn Yamaha MT 07 om te ruilen voor deze.
Ik heb het altijd al een leuke fiets gevonden en tijdens mijn laatste vakantie, waar ik om de 5 minuten 1 voorbij zag rijden, begon ik steeds meer overstag te raken. Echter, ik twijfel nog.

Waarom ik er voor zou moeten gaan?
De tijd dat het snel en cool moest zijn heb ik achter de rug. Ik hoef geen buikschuiver meer. Daarom heb ik bij mijn laatse aanschaf voor de MT-07 gekozen. Prima voor dagelijks gebruik en genoeg mogelijkheden om mee te spelen in het weekend.
Motor rijden is voor mij inmiddels alleen nog maar een recreatieve bezigheid, door het limburgse heuvellandschap, snelwegen zie nauwelijks nog. Dus ik zoek iets dat ik zo uit de schuur pak, een middag mee kan spelen en dan weer terug zet. Ik hou van alles dat klein en grappig is, maar zijn tanden kan laten zien na wat technische aanpassingen en makkelijk te customizen is naar eigen smaak. Mijn eerste auto was een classic Mini.

Waarom ik nog steeds twijfel?
De Yamaha MT-07 is gewoon een prachtige fiets. Is ook leuk om mee te rijden en spelen. Ik krijg er uiteindelijk 5500,- voor terug bij de dealer. Oftewel, in ruil voor de 3 jarige MT-07 krijg ik de Honda MSX 125, gratis 1000km beurt en 1000,- euro. Is dat het waard?

Uiteindelijk kan alleen ik dat bepalen, maar ik ben benieuwd wat jullie er van denken. :)
 
Hoi Hoi.
Ik heb net als jij dit ook al achter de rug: De tijd dat het snel en cool moest zijn heb ik achter de rug.
Mede daarom rijd ik dus sinds kort een Honda MSX125 oftewel een Grom.
Moet je er wel bij zeggen dat ik de afgelopen tijd dat ik ermee rondrijd het nog niet een motorfiets vind waarmee je hetzelfde kunt doen als met een zwaardere motorfiets en dan bedoel ik iets vanaf 250cc of meer.
Mijn Grom rijdt heerlijk, stuurt goed, klinkt super met de Yoshimura uitlaat en geeft dikke fun wat betreft rijplezier.
Maar.........er kleven donders en bliksems ook een aantal nadelen aan dit kleine wonder.
Met name het gebrek aan vermogen om er ook even snelwegritjes mee te maken is beperkt.
Uiteraard kan het, maar om nou voor langere snelwegritjes dat blokje zo hoog in toeren te laten draaien is mijninziens geen plesante onderneming.
Dus het blijft eigenlijk beperkt tot stadswerk en 80km per uur wegen.
Niets mis mee, maar wellicht wel iets om rekening mee te houden.
Dan het gebrek aan bagagecapaciteit.
Dat is bij dit soort fietsjes behoorlijk miniem.
Ik heb het iets kunnen oplossen door een zadeltasje achterop te monteren en een mini tanktas, maar dan is de koek echt op.
Uiteraard kan je een rugzak omdoen, maar persoonlijk vind ik dat 10 keer niks ivm dat trekgevoel aan de nek en schouders.

Dan het grootste struikelblok van de Honda Grom: het shitste fabriekszadel waarmee je een houten reet van hier tot Tokio krijgt.
En dan overdrijf ik echt niet.
Lange afstanden rijden op deze micro bike rijden resulteert in afzien voor de bilpartij.
Ik heb afgelopen week mijn zadel laten vermaken/aanpassen door een gerenomeerd bedrijf.
Dat project loopt nog, want het is nog niet naar wens vind ik.
Al wel een hele verbetering ten opzichte van het originele zadel, maar we zijn er nog niet.
Maandag ga ik terug en dan poging nummer 2 tot het aanpassen/vermaken van het zadel naar mijn wensen.
Ik verwacht geen 100% resultaat, maar als het enigzins doenbaar is dan ben ik al blij.
Mijn Honda Grom is dan ook mijn Fun Bike voor de weekend ritjes, maar wil dat wel graag doen met zoveel mogelijk luxe en dat betere zadel en meer bagagecapaciteit dragen daar aan toe bij.
Op het zadel nog na, kom ik behoorlijk in de buurt, want deze Grom rijdt werkelijk fantastisch.
Het best wel neutrale rijgedrag en opvallende looks in combinatie met een benzine verbruik van dik 1 liter op 50 kilometer is prettig.
Maar om deze Grom nou als enigste fiets in de garage te hebben staan: moet ik helaas antwoorden met een dikke NEE.

Het is een pure Fun Bike vind ik.
Geen fiets waarmee je even naar Zeeland op en neer rijd met prettig gemak.
Lange afstanden zullen kunnen, maar blijven afzien door het zadel.
Ik heb er een Yamaha Xmax400 van 2018 bijstaan en die is werkelijk ongekend vele malen beter in luxe en comfort.
Nou zullen er velen zeggen dat ik geen appels met peren moet vergelijken, maar het is wel zo.
Voor het luxe en comfort pak ik de motorscooter die niet eens onderdoet voor mijn voormalige BMW R1200RT dikke toerfiets.
Voor de plezierritjes om even uit te waaien pak ik de Grom.
Nou geef ik jou mijn ongezouten en eerlijke mening, maar indien jij jouw Yamaha MT-07 inruilt voor alleen maar op een Honda Grom te gaan rijden zal jij hoogstwaarschijnlijk spijt gaan krijgen.
Succes met je keuze.
Vr Gr
 
Ik kom eens even in dit topic neuzen want ik ben aan het overwegen om ook een Honda MSX 125 aan te schaffen. Nou ja, mijn Yamaha MT 07 om te ruilen voor deze.
Ik heb het altijd al een leuke fiets gevonden en tijdens mijn laatste vakantie, waar ik om de 5 minuten 1 voorbij zag rijden, begon ik steeds meer overstag te raken. Echter, ik twijfel nog.

Waarom ik er voor zou moeten gaan?
De tijd dat het snel en cool moest zijn heb ik achter de rug. Ik hoef geen buikschuiver meer. Daarom heb ik bij mijn laatse aanschaf voor de MT-07 gekozen. Prima voor dagelijks gebruik en genoeg mogelijkheden om mee te spelen in het weekend.
Motor rijden is voor mij inmiddels alleen nog maar een recreatieve bezigheid, door het limburgse heuvellandschap, snelwegen zie nauwelijks nog. Dus ik zoek iets dat ik zo uit de schuur pak, een middag mee kan spelen en dan weer terug zet. Ik hou van alles dat klein en grappig is, maar zijn tanden kan laten zien na wat technische aanpassingen en makkelijk te customizen is naar eigen smaak. Mijn eerste auto was een classic Mini.

Waarom ik nog steeds twijfel?
De Yamaha MT-07 is gewoon een prachtige fiets. Is ook leuk om mee te rijden en spelen. Ik krijg er uiteindelijk 5500,- voor terug bij de dealer. Oftewel, in ruil voor de 3 jarige MT-07 krijg ik de Honda MSX 125, gratis 1000km beurt en 1000,- euro. Is dat het waard?

Uiteindelijk kan alleen ik dat bepalen, maar ik ben benieuwd wat jullie er van denken. :)

Grom is leuk voor er bij. Dus als je er echt een wil zou ik een 2dehandse over de grens kopen en de MT lekker houden.
 
Ik heb ook een MT07 en ga vanmiddag kijken bij een MSX125. Ik behoud de MT lekker (heb die tenslotte pas 2 maanden) en wil de MSX echt puur voor de lol erbij en om er soms mee naar mijn werk te rijden (max 70km/u wegen, ideaal dus).

Van wat ik overal op internet lees moet je de MSX125 echt niet als enige motor bezitten. Dat is gewoon niet praktisch en prettig. Je moet hem echt puur voor de lol kopen als 2de fiets erbij.
 
Of je een motor als eerste, tweede of derde etc. gebruikt is een persoonlijke keuze. Zelf heb ik een 250 en een 1200cc motorfiets. Voor de langere afstanden en de grotere wegen kun je stellen dat die 1200cc meer geschikt is. Maar ik rij bijna nooit die langere afstanden, ik rij voornamelijk over binnenwegen tussen de 60 en 80km/u. Mijn 250cc zou volgens de specificaties iets van 20pk moeten leveren, weegt iets van130 kg en ik heb er meer dan voldoende aan zoals ik rij. Qua cylinderinhoud en vermogen is dat ongeveer het dubbele van de MSX, dus dat zou ik moeten ervaren.

Als je alleen een MSX wilt kan dat natuurlijk. Ik ben het wel met de rest hier eens dat je een dergelijke lichte fiets niet moet zien als vervanging van bijvoorbeeld een MT-07, maar als echt iets heel anders.

Hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit van de MSX? Je zou verwachten dat dat wel goed zit bij Honda.
 
Laatst bewerkt:
Wel leuk om te zien dat toch steeds meer mensen overstag gaan voor de 'mini'bike. Of dat nou de grom of de benelli of monkey is. Dat zadel is inderdaad wel een dingetje maar met een kleine investering is dat ook zo opgelost.

Malibuutjes, merendeels van de mensen op het internationale gromforum gebruiken 10w40 in hun Grom. Ik heb een lange tijd 10w40 in mijn grom gehad maar merkte dat mijn koppeling een beetje ging plakken. Schakelen ging toen een stukje lastiger. Nu heb ik er 10w30 in gedaan (ook voorgeschreven door Honda zelf) en nu gaat het schakelen weer een stuk soepeler. Ik merk wel dat de temperatuur van mijn olie een stuk hoger ligt.
Maar als je het mij vraagt is het om het even. Maakt niet zo heel veel uit of je 10w30 of 10w40 gebruikt.

Ik heb de spiegeltjes en de handvatten veranderd. En ondanks de kwaliteit van de spiegeltjes vind ik het er zelf wel echt een stuk beter uit zien. Zoals jullie zien heb ik nu ook het zadel weer veranderd. Op zich vind ik het aangepaste stock zadel prima (ook om langere stukken achter elkaar op te rijden) maar heb toch gewisseld van zadel omdat ik dit zadel wel iets mooier vind.

Oud
4mmxreosh

https://afbeelding.im/MHX7rh1G

Nieuw
5c5q3schd

https://afbeelding.im/W7dg3U8S


Oud
5ox49yfbl

https://afbeelding.im/w3sSvr2d

Nieuw
5ox49yn1d

https://afbeelding.im/vvcU7MWL

krijg de foto's niet in mijn bericht dus dan maar met de linkjes
 
Laatst bewerkt:
Dat benne mooie spiegels en op dat zadel ben ik ook wel jaloers.
Wat de kwaliteit betreft van de Honda Grom ben ik er zelf dik tevreden over.
Ik kan nogal een miereneu.....rt.zijn, dus hoe de Grom kwaliteitstechnisch in elkaar zit heb ik geen klagen over.
Dit soort machines worden volgens mij gewoon in Thailand of India in elkaar gezet met door Honda originele geleverde onderdelen.
Maar er zal ook vast wel een soort van eindcontrole aan vast zitten, want Honda heeft haar naam hoog te houden.
Ik heb helaas tot op heden nog geen Benelli TNT 125 in het echt mogen aanschouwen, maar die schijnt ook goed in elkaar te zitten.
Dat sommige eigenaren er wat pech mee hebben kan volgens mij elke motorfiets overkomen.
Verleden jaar reed ik toevallig in mijn auto en kwam een gestrande Duitser tegen op zijn BMW motorfiets.
Heb de beste man toen een lift gegeven naar de dichtsbijzijnde BMW motordealer zodat ze zijn motor konden ophalen met een busje.
En dan praat ik over een nagelnieuwe dikke BMW van zo'n 24.000 euro waarmee hij pas een paar honderd kilometer mee had gestuurd.
Scheen naderhand wat te zijn afgebroken aan tandwielen in het blok en daardoor strande hij.
Dus het kan elke motorfiets ten alle tijden overkomen.
Mijn Grom vind ik bloktechnisch en qua afwerking op een hoog niveau staan.
Voor die centen eigenlijk een te overprezen motorfiets, maar wel ene die je niet dagelijks tegen zal komen.
Het blijft elke keer een nekketrekker als ik met haar op stap ga, want de blikken van omstanders benne niet voor de poes.
En dat komt niet alleen maar door het kei vette blaf geluid dat de Yoshimura produceert.
Vr Gr
 
"Ik merk wel dat de temperatuur van mijn olie een stuk hoger ligt".


N-rijder: Hoe merk je dat dan, er zit toch geen olietemperatuurmeter op?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. :t

De nadelen van de grom ten opzichte van een mt-07 ben ik het mee eens, maar ik vraag mij af in hoeverre relevant met betrekking tot mijn 'eisen' die ik momenteel stel bij het uitvoeren van mijn motor hobby.

Wat ik tegenwoordig nog met de mt-07 doe is; eens om de zoveel tijd dat ding starten, door de heuvels en over provinciale wegen rijden en 'm na 3 uurtjes weer terug stallen. Wat ik graag met de mt-07 zou willen doen, de motor wat vaker en spontaner gebruiken voor in de stad, als alternatief voor de auto.

Al met al, die nadelen die worden genoemd, komen juist overeen met wat ik er van verwacht en mee wil doen. Feit is wel, het blijft een downgrade en als ik weer eens meer wil,dan kan ik gaan bijlappen. Financieel krijg ik er gewoon veel minder motor voor terug. Ik zal het dus vooral moeten gaan zoeken in de gevoelswaarde. Mijn gevoel vindt het een geweldige leuke motor om mee te spelen en te customizen.

Wat ik persoonlijk jammer vind is de iets te lage topsnelheid. 120km/h was ideaal geweest. Snel genoeg voor dat kleine stukje over de snelweg, en meer dan snel genoeg over de provinciale wegen. Echter, alles valt op te lossen, dus na wat speurwerk kwam ik uit op de Takegawa 143 cc kit. Wat zijn de ervaringen hiermee? Als dit hiermee valt op te lossen, zonder dat de betrouwbaarheid van de grom in het geding komt, dan ben ik geneigd ja te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Die big bore kitjes zijn niet echt aan te raden betrouwbaarheidsgewijs, N-rijder en Gerdien hebben hier geen goede ervaring mee dacht ik.
 
En een 250-300cc scooter? Die pak je ook makkelijk voor even een boodschap in de stad en je hebt standaard dat stukje extra vermogen dat jij zoekt. Of het uiterlijk je aanspreekt kan ik natuurlijk niet voor je invullen.
 
"Ik merk wel dat de temperatuur van mijn olie een stuk hoger ligt".

N-rijder: Hoe merk je dat dan, er zit toch geen olietemperatuurmeter op?

Dat klopt, die heb ik er ook zelf op gezet na wat problemen met mijn bieg bore kit. Uitgebreider antwoord heb ik op de vorige pagina gegeven.

En inderdaad Michelr84 dat is echt een keuze die je voor jezelf moet maken. En dat kan af en toe erg lastig zijn. Of het 'verstandig' is om te doen? Misschien niet, maar ga je er spijt van krijgen? misschien niet. Er is maar 1 manier om er achter te komen.

Ik ben al 3 jaar alle fora aan het aflezen en kan qua ervaringen alleen maar praten voor anderen want zelf heb ik er geen ervaring mee, maar heb wel een aardig goed beeld gekregen van de verschillende bbk's die er zijn voor de grom. De 143cc kit is de meest betrouwbare bbk die er is. Er zit alleen wel een maar achter. Van de 143cc kit gaat de topsnelheid niet heel erg omhoog. Hij is vooral te merken in de acceleratie. Met de 143 kit gaat het vermogen niet echt omhoog en dat heeft te maken met de grote van de inlaat- en uitlaatpoort in de cilinderkop. Een stock cilinderkop heeft relatief kleine poorten waardoor dat de 'doorstroming' beperkt. Wil je er meer vermogen uit halen om wel die 120 km/h te kunnen rijden dan moet je voor een versterkte aftermarket cilinderkop gaan met grotere poorten.

Stel dat je dat wél doet. Dan is de vraag: hoe ver wil je gaan met de betrouwbaarheid. Er zijn namelijk een heel aantal dingen die je kan doen om de levensduur te beschermen maar ook een aantal dingen die je sowieso moet doen.

Wat je sowieso moet doen is een versterkte oliepomp er op zetten, maar ook de olie vaker verversen en de oliespinner daarbij meenemen. Er moet ook sowieso een tuner op. De meeste mensen zijn heel erg tevreden over de Takegawa FiCon2.
Daarnaast is een oliekoeler sterk aangeraden omdat de temperatuur bij een grotere en snellere verbranding toeneemt.

Het is te doen zonder oliekoeler maar dan moet je wel echt de motor anders gaan rijden of afstellen. Redelijk vaak gas terugnemen om het blokje af te laten koelen maar dat ontgaat zijn doel dan dat je langer hogere snelheid op de snelweg wilt rijden. Of de motor nog rijker afstellen, benzine koelt namelijk, maar dan verlies je weer wat vermogen. Dit voorkom je met de oliekoeler. Maar dat is dan wel weer een extra prijskaartje.

En versterkte koppelingsveren zijn ook aangeraden.

Als je deze dingen (juist) gedaan hebt dan kan je er in basis van uit gaan dat hij net zo betrouwbaar is als stock. De 'originele' onderdelen die dan stuk gaan zouden ook stuk zijn gegaan als je niks aangepast hebt.
 
Die big bore kitjes zijn niet echt aan te raden betrouwbaarheidsgewijs, N-rijder en Gerdien hebben hier geen goede ervaring mee dacht ik.

Ik heb de msx van Gerdien overgenomen en de big bore kit die er op zat was gewoon van slechte kwaliteit en niet alle problemen waren aangepakt. De bbk is maar half gedaan dus was het geen wonder dat het niet goed ging.

Dus in die zin heb ik er geen goede ervaring mee, maar ik ken nu best wel wat mensen die er erg tevreden over zijn en die geen problemen hebben gehad sinds ze de bbk hebben.
 
Heb even je uitleg doorgelezen op de vorige pagina; duidelijk verhaal. Maar als ik het dus goed begrijp wordt jouw blokje (de olie dus) heter met 10w30 olie dan met 10w40 olie?
 
Laatst bewerkt:
Amsoil of redline olie,s hebben ook een sterk/betere warmte afvoer had op mn harley ook een temp meter en scheelde bijna 20 graden want ook deze blokken stonden arm afgesteld vanaf fabriek (twincam 103 ci)
 
Hoeveel graden scheelt het dan, weet je dat misschien?

En jij weet ondertussen veel van Groms zo te horen, vraagje dan; hoe kan je de ECU resetten?

Thanks!
 
Ik heb sinds afgelopen weekend ook een Grom in bezit (MY2013) en heb het er al meteen druk mee.. -O- Bij thuiskomst ging ik even de ketting spannen en zag iets van n dingetje in het profiel van de band. Beetje eraan friemelen en toen *poef* *pffffftssspfffff* Band liep leeg |(. Meteen een mooi moment om die Vee Rubbers (zijn al 5 jaar oud!) te vervangen met Michelin City Grips. Komen ergens deze week binnen.

Had nog wel een vraag voor wat betreft vermogen en snelheid. De vorige eigenaar heeft er zelf een cross-dempertje op geknutseld met zelf (erg netjes!) gelast bochtenwerk. De topsnelheid viel mij echter best tegen. Met plat liggen en wachten redde ik de 90 krap aan. Kan ook gewoon liggen aan mijn 100kg schoon aan de haak natuurlijk O-).

Heeft er iemand toevallig al de knipperlichten vervangen door LED? Ik wil van die joekels van n lampen af namelijk :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan