Honda MSX125

Voor de liefhebber er staat op M-P voor het eerste model MSX nog een Stoere buddy met Carbon look te koop .
 
Een mooie keuze dus en daar ga je straks weer flink van genieten.
Succes met de verkoop van je Grom.
Degene die de machine van jou overneemt gaat er dikke schik mee krijgen.
Vr gr
 
De Motrac gaat gemodificeerd worden. Kom naar mijn idee te veel vermogen tekort. De spullen uit Griekenland hebben niet dat gebracht wat ik gehoopt had (iets meer koppel maar geen topsnelheid).

Nu kan ik weer gaan experimenteren met andere big bore kits waarbij ik het carter uit moet laten kotteren en waarvan ik maar weer moet afwachten wat het doet maar ik kan ook een complete oplossing kopen waarvan ik zeker weet dat het werkt.

Moet een Zongshen 190cc 5 bak onder komen. Is goed voor 23 peekaa en 14 Newtonmeter. Zit nu op 9 peekaa aan het achterwiel en 8 Newtonmeter koppel.
Kom ik op het dubbele aantal paardjes aan het achterwiel.....

FullSizeRender-94-5-300x300.jpg

FullSizeRender-95-3.jpg


Moet dan helaas wel de injectie gedag zeggen....

Krijg er wel een berg vermogen voor terug en een 5 bak.

Omdat het nieuwe blok met 2 bouten vast hangt moet er een adapter kit bij.

Engine-Mount-MSX-4-small.JPG.jpg


Engine-Mount-MSX-2-small.JPG.jpg


Wordt een najaars projectje......
 
De Motrac gaat gemodificeerd worden. Kom naar mijn idee te veel vermogen tekort. De spullen uit Griekenland hebben niet dat gebracht wat ik gehoopt had (iets meer koppel maar geen topsnelheid).

Nu kan ik weer gaan experimenteren met andere big bore kits waarbij ik het carter uit moet laten kotteren en waarvan ik maar weer moet afwachten wat het doet maar ik kan ook een complete oplossing kopen waarvan ik zeker weet dat het werkt.

Moet een Zongshen 190cc 5 bak onder komen. Is goed voor 23 peekaa en 14 Newtonmeter. Zit nu op 9 peekaa aan het achterwiel en 8 Newtonmeter koppel.
Kom ik op het dubbele aantal paardjes aan het achterwiel.....

Bekijk bijlage 1415205
Bekijk bijlage 1415206

Moet dan helaas wel de injectie gedag zeggen....

Krijg er wel een berg vermogen voor terug en een 5 bak.

Omdat het nieuwe blok met 2 bouten vast hangt moet er een adapter kit bij.

Bekijk bijlage 1415209

Bekijk bijlage 1415210

Wordt een najaars projectje......
Zo dat ziet er Lekker uit wat kost dat ? blok met strips .
 
Tja, en daar sta je dan in de middle of nowhere..... :N :(

20190806_103248.jpg


Blok kapot. Totaal geen compressie meer. Ik denk gat in de zuiger..... Thuis maar eens kijken wat de schade is. Heb gelukkig de standaard cilinder en zuiger nog.
 
Nieuw blok was nog niet besteld.

Ga eerst kijken wat de schade is als ik weer thuis in Nederland ben (zit nu in Kroatië). Kijken wat er allemaal gesneuveld is.

Als alleen de zuiger gesneuveld is bouw ik het blok weer met de originele spullen op en leg ik hem als reserve met alle injectie delen in de kast.

Zongshen blok gaat er komen. Moet nog van wat mensen geld krijgen voor spullen die ik verkocht heb aan hen.

Blokje met e-starter, kabelboom, spanningsregelaar en carburateur kost ongeveer 700 en de beugels een tientje of zeven. Moet dan ook nog een uitlaatbocht laten lassen voor aan deze demper.

Mooi project voor in de herfst/winter.
 
Denk donatie. Combinatie van hoge compressie en arm mengsel. Heb hem met de nieuwe cilinder niet meer op de testbank gehad (gaat er ook niet meer van komen 😜) om te testen hoe de lucht brandstof verhouding was.

Had er een andere injector in willen hebben voor de zekerheid maar die was niet te krijgen. Fabrikant meermaals aangeschreven maar nooit een antwoord gehad. De injectie is zelf lerend en kan de tijd van inspuiting variëren binnen een bepaald bereik. Als de inspuiting tegen zijn max zit en niet meer brandstof kan inspuiten doordat de injector niet meer kan leveren zou een injector met een grotere opbrengst uitkomst bieden.

In Nederland geen probleem gehad met detonatie. Hier met hogere temperaturen en beklimmingen tot 17% heb ik hem gisteren al een paar keer horen "rinkelen", een teken van detonatie.

20190806_102255.jpg


Vandaag daarom octaan 100 brandstof getankt voordat ik ging rijden en in eerste instantie leek het oké. Later toch weer "rinkelen" tijdens belasting maar uiteindelijk tijdens een lichte afdaling stopte ie er plotsklaps mee. Koppeling in en op de startknop gedrukt. Het blokje vloog rond alsof er geen bougie in zat, geen compressie. Kan twee dingen betekenen: zuiger met een gat erin of kleppen die niet meer dicht gaan. Allebei is klote.....

Als het de kleppen waren geweest had ie wel geploft in de inlaat of uitlaat dus naar mijn mening is het de zuiger. Hij is niet vastgelopen of zo maar stopte er ineens mee alsof het contact werd uitgeschakeld.

Komt goed. De Motrac is een blijvertje, al dan niet met een ander blok.

Wordt vervolgd.....
 
Ik denk dat je toch beter de Benzine / Lucht had kunnen aanpassen heb Ik nog gezegd zo`n Grote Bic bore vraagt dat
Ik heb zelf een MSX en die is door Honda Super zuinig afgesteld ( 1 op 50 ) en lage compressie . Ik denk zo`n Motrac ook ( standaard dus )
op wat voor hoogte ligt dat deel in Kroatië ? dan is de lucht ook wat ijler ?
 
Test op de vermogensbank wees uit dat de lucht benzine verhouding goed was en zeker niet arm afgesteld. Alles vanaf 1.00 tot 0.75 zit in het groene bereik en mijn fiets zat op 0.923

Screenshot_20190807-010304_Gallery.jpg


Met de nieuwe cylinder gaf het in Nederland ook geen problemen al bleven de verwachtte prestaties uit. Nooit iets van detonatie gehoord of gemerkt.

Eerste rit hier was ook oké. Tweede rit hier hoorde ik hem af en toe rinkelen, een aanwijzing voor detonatie. Daarom 100 octaan brandstof getankt. Hoogtes hier zijn vergelijkbaar met de Eiffel.

Kwaad is geschied en daar doen we niets meer aan. Nu dik blok eronder, uitlaatbocht laten maken, goed afstellen en gaan met die banaan.....
 
Die Zongshen blok ziet er wel Top uit ( zwart ) zit er een Outerrotor op ? dus een klein vliegwiel
Ik had vroeger op mijn Monkey motorfiets een Lifan 150 cc. met zo`n rotor man wat pakt dat op maar om daar mee te rijden het was meer aan uit
effect . heb je ook al eens bij Freds Bike gekeken ik weet niet of MSX ( onderdelen ) past op de Motrac hij heeft ook een Compleet blok 200 cc
met 34 m/m trohtle body voor 2000 euro of een complete 125 cc kit kop grote kleppen nokkenas trohtle body voor 800 euro .
kijk maar ff op de Site .
 
MSX motoronderdelen passen niet op het Motrac blok. De motrac heeft een Honda Wave 125 blok. Heel blok zou wel kunnen maar ik heb geen 2000 euries tot mijn beschikking.

Gaat dus Zongshen worden. Heb dan ook 5 versnellingen.

Hebben ze met licht vliegwiel als race uitvoering (500 gram) zonder elektrische starter

WhatsApp_Image_2019-01-14_at_11.18.203_m.jpeg.jpg


en met zwaar vliegwiel (1000 gram) met elektrische starter. Zwaar vliegwiel om de motor mooier te laten lopen op lagere toeren.

Gaat de laatste worden omdat een kickstarter op een Motrac geen optie is. Voetsteun en schertsplaat zitten in de weg.
 
Goede keus zwaar vliegwiel . zo`n blok ziet er wel netjes en afgewerkt uit ( high tech ) maar het blijft wel Chinees . Ik ben benieuwd naar jou project .
eerst maar de boel open maken wat er loos is ?
 
Ik rij sinds 2017 naast mijn grote motor (Yamaha Tracer 700) op een Honda MSX 125 die ik speciaal voor mijn nieuwe baan (46 km heen en terug) heb gekocht want superlaag verbruik van 1:55. Ik heb 'm gekocht bij Sunder bromfietsen in Den Hoorn vlakbij Delft. Die hadden een overjarige maar wel splinternieuwe staan uit 2015 staan voor slechts €2.799,-. Bij de eerste regenbui schrok ik me helemaal de pleuris vanwege de ongelofelijke $@##%$#&-banden. VeeRubber was het voor mij totaal onbekende merk en als die banden 1 druppel regen zien lig je al bijna op je smoel. Afijn ik heb Pirelli Angels laten monteren en ik heb er Hyperpro-vering op laten zetten tenminste achter dan want voor konden de voorvork-veren niet verwijderd worden. Paul Klop van Hyperpro mocht mijn MSX toen een week houden om te experimenteren met de dikte van de olie en de grootte van de luchtkamer. Na montage van de Hyperpro-schokbreker + juiste dikte voorvorkolie en grootte luchtkamer en de Pirelli Angel banden kende ik mijn Honda MSX 125 niet meer terug. Ik reed daarna ineens met groot gemak mijn steppies aan de grond. En toen werd het herfst en ontdekte ik ineens 'white sludge'/mayonaise in mijn carter met oliepeilen. Het luchtgekoelde motorblokje kwam totaal niet op temperatuur ik kon gewoon mijn hand op het carter houden terwijl die bloedheet (motorolie moet +100 graden Celsius zijn om het condenswater te kunnen laten verdampen) moet zijn. Ik heb toen een heel lang stuk aluminium folie genomen en dubbel gevouwen en daarna om de cilinder heen gewikkeld en de hele boel met een stuk snijtouw vastgezet. Daarna warmde de olie wel op en werd het carter bloedheet. Wat ik wel altijd als trucje deed is even de oliepeilstok na aankomst op school eruit halen om het verdampte condenswater eruit te blazen. Ik heb sindsdien nooit meer last van 'white sludge'/mayonaise gehad. Ik heb mijn MSX 125 nu bijna 2 jaar en heb er al bijna 12.000 km mee gereden het hele jaar door. Alleen als het sneeuwt/vriest/ijzelt dan pak ik mijn ge-elektro-tunede Renault Twizy (heeft achterwielaandrijving en kun je dus mee driften in de sneeuw) die ik gratis op kan laden aan een speciaal voor mij aan de buitenmuur gemaakt stopcontact. Zo verdien ik dik op mijn €90,- reiskosten. Gemiddeld ben ik aan benzine nog geen €20,- euro p/mnd kwijt want ik ga 1 dag in de week (ik werk 4 dagen p/wk) met mijn Renault Twizy naar school en dat opladen kost me niets.
 

Bijlagen

  • tiny_vervoermiddelen.jpg
    tiny_vervoermiddelen.jpg
    242,7 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan