Honda MSX125

Ik kan wel vertellen dat sinds die nieuwe wetgeving van kracht is omtrend die maximale 100km per uur overdag op de snelweg ik vaker en makkelijker de snelweg pak met mijn 125cc gebakje.
Deed dat voorheen zelden en toen ik dat wel eens deed voelde het bij lange na niet zo goed als hedentendagen.
Vandaag ook weer een stuk snelweg gereden en deels met tegenwind.
Dan schiet het toch echt niet op met zo’n magere 11pk aan vermogen.
Maar omdat de koekblikken om me heen zich doorgaans schappelijk aan die max van 100 houden is het verschil onderling niet erg groot en daardoor veiliger en doenbaar.
Het voelde goed aan en was er content mee.
 
Blijkbaar heeft MF besloten geen meldingen te geven van dit topic in het nieuwe jaar.. Leuk om te zien dat er toch nog enige levendigheid in zit! Nieuwe lui en toch nog mondjesmaat wat kilometers die verreden worden.

Ik heb begin dit jaar mijn "grote" motor weggedaan met het oog op iets anders en een paar maanden met alleen de msx rondgereden, dat viel me tegen. Begrijp me niet verkeerd, het is een fantastische motor om op te rijden, maar vooral het contrast met een andere motorfiets maakt het leuk. Alleen op de msx benadrukte bij mij keer op keer de beperkingen die je hebt van het kleine vermogen, het kleine gewicht wen je snel aan.

Ik heb momenteel een volledig systeem van Akrapovic op de grom, öhlins vorkpoten voor, standaard luchtbox maar met K&N filter en een 15/35 tandwielverhouding met lichtere kettingwielen van Kitaco (gewisseld van 14/34 omdat ik daardoor toch te veel top miste). Ik rijd af en toe op de snelweg en ben alleen maar blij met de nieuwe max snelheid van 100 want door de rijwind van andere auto's rijd ik nu prima 100-103 op de gps. Op de dijken kom ik daar niet aan en is de top meestal 90-95 (gps) of zelfs 85-90 met stevige wind tegen.

Mijn MSX begint het Rode gebied bij 8200 dus je had nog wat over Ik denk toch nog 10 km meer ?
De begrenzer gaat er pas in op 9200, die rode lijn zit er voornamelijk voor de sier. In de boekjes/documentatie/wphb wordt met geen woord gerept over een maximum toerental anders dan die 9200. Het enige wat geadviseerd wordt is een koudere bougie bij langdurig vol gas rijden.

@gromgirl Het niet trekken in de 4 is typisch voor een standaard grom. Eindoverbrenging is dan 0.923, wat het effectief een overdrive maakt. Daar komt nog bij dat standaard je piek vermogen rond 7000tpm ligt waardoor er eigenlijk geen sprake is van "trekken" in de 4.
Je had het over racen met de grom. Ik ben erg benieuwd waar je dat doet want ik zoek alle jaren dat ik dat ding heb naar een mogelijkheid waar dat kan. Zou je hier iets meer over kunnen vertellen?
Zoals de anderen al zeiden is iets veranderen aan de cilinderinhoud een gebed zonder eind qua kosten. Maar heel weinig mensen rijden er probleemloos duizenden kilometers mee, het Amerikaanse gromforum is wel een schat aan kennis als je er mee aan de slag wil. Ik heb bewust de cilinderinhoud standaard gelaten vanwege de kosten, vering vervangen maakt wel een wereld van verschil. Qua subjectief vermogen is het bijna noodzaak in ieder geval de uitlaatdemper te vervangen door iets wat meer ademt, daarnaast scheelde dat bij mij ca 5kmh op de top. Voorbocht vervangen voegde ook een vergelijkbare boost toe. Filter zonder airbox mod had weinig effect, airboxmod bij een vriend zijn grom geeft voelbaar meer koppel.

Ik heb dit jaar nog niet bijzonder veel gereden met de grom, voornamelijk wegens onderhoud (en kosten) aan de andere motor en auto. Een aantal ritjes van 150-200km her en der en met lekker weer is het een fantastisch ding :], de 18000km komt rap in zicht!

Binnenkort willen wat vrienden en ik een kleinschalige grom meet organiseren, gewoon voor de gezelligheid en om ervaring/ideeën uit te wisselen en een mooi ritje te rijden. Wij wonen in Nijmegen dus dit zal in de buurt van Nijmegen zijn op 6 juni. We zijn in ieder geval al met zijn 4en dus door gaat het sowieso (op gepaste afstand :Y) en het zou mooi zijn als we de Nederlandse rijders een beetje uit hun schulp kunnen trekken. Tijd en locatie zijn we nog niet over uit, als je een PB stuurt houd ik je op de hoogte en wie weet bericht ik het ook nog wel in het topic.
 
Ik ben een tijdje afwezig geweest op het Forum. Heb het dus niet allemaal gevolgd helaas. Maar ik denk dat ik wel nog wat toe te voegen heb op het hele verhaal.

Er zijn een hele hoop onderdelen te vinden voor de Grom. Er zijn dus een hele hoop modificaties mogelijk met de Grom. Dit is leuk, maar daar zit ook een nadeel aan. Als je het internet afzoekt vind je net zoveel meningen. Een hoop meningen zitten wat in, maar veel meningen slaan nergens op of zijn misvattingen of zijn frustraties of uit de lucht gegrepen. En eigenlijk is het daardoor heel moeilijk om feiten van onzin te onderscheiden. Ik heb zo'n beetje alle reviews van alle onderdelen en ervaringen en alle fora afgelezen en ik heb daar een hoop uitgepikt en inmiddels heb ook zelf wat ervaring opgedaan.

Wat inmiddels duidelijk is is dat de Grom van de fabriek af aan een prima, sterk, motorblokje heeft die langdurig mee gaat. Ook als je hem lang hoogtoerig laat rijden. Met 9250 toeren max is hij heel progressief en veilig afgesteld.

De afstelling die het meeste invloed heeft op het blokje (helemaal omdat het blokje horizontaal ligt) is de air-fuel ratio. De air-fuel ratio is vrij arm afgesteld (weinig brandstof ten opzichte van hoeveelheid lucht) door Honda op 1:14.6 (ook wel lambda genoemd).
Honda heeft hiervoor gekozen vanwege verbruik en millieu-eisen, maar lambda is niet het meest efficiënt (circuitmotoren worden doorgaans op 12.5-13.5 afgesteld) Het arm lopen zorgt er daardoor voor dat het blokje wat aan de warme/hete kant loopt.

Normaal geen probleem dus. Maar zodra je modificaties doet en het vermogen gaat aanpassen wordt dit wel een probleem. De problemen ontstaan al bij het aanpassen van inlaat EN uitlaat. 1 van de twee is doorgaans geen probleem dus, maar beide tegelijk aanpassen kan de ECU niet goed genoeg compenseren waardoor het blokje nog armer gaat lopen (1 op 15-16). Ja het gaat een hele tijd goed. Maar op termijn ondervind je daar dus problemen van. En eigenlijk in alle in-en uitlaat gevallen resulteert dat in een gesmolten zuiger.
Honda Grom / MSX Engine Blown - Let's look at WHY it went Bye Bye... (HondaProKevin heeft hier een mooi artikeltje over geschreven Artikel heette Honda Grom/ Engine goes BOOM).]

Ik merk al dat ik moet uitkijken dat ik hier niet een heel boekwerk over ga schrijven haha.

Het aller belangrijkste wat je uit mijn verhaal mag opmaken is dat zodra je begint met modificeren je bezig moet zijn met de temperatuur laag houden. Daar heb je op zijn minst een capabele fuel controller voor nodig vanwege de beperkte ECU. En een oliekoeler is gewenst.

Zodra je echt een hoop meer vermogen uit het blokje wilt halen (doormiddel van >160cc bigbore kitjes dan wordt het toch wel een heel ander en interessanter verhaal. Je kan namelijk wel versterkte onderdelen er in zetten, maar waar stop je en wat is de grens. (ook hier heb ik wel wat over te zeggen haha). Maar als je specifieke vragen heb antwoord ik daar graag op.
 
Hoi iedereen, mijn tweede midlife crisis is begonnen (45 jaar) en heb net voor Covid-19 een SHerco 250 2T enduro gekocht.Zoek echter nog een leuke moto om met mijn schoonbroer te gaan rijden.Die heeft een Dax 125CC.
Doelstelling is vooral secundaire wegen dus zeker geen autosnelweg.Snelheid boeit me niet meer zo.
Al jaren ben ik gecharmeerd door de MSX en nadien ook de Monkey.Laatste is echter vrij duur en demper is niet om naar huis over te schrijven.
MSX doet me denken aan de dax en camino van in mijn jeugd.
Wat spreekt me aan in de MSX:
-looks
-iets aparts
-personalisatie mogelijkheden
Ik twijfel echter daar ik 1m87 groot ben en voorlopig 110 kg weeg (kom van 80 en op dieet ondertussen:)).Iemand hier ervaring met groter gestalte en iets meer gewicht op de weegschaal.
Naast het mal figuur kan je wel deftig rijden op de MSX met die lengte.
Groetjes,
Luc
 
Luc, mijn advies......
Indien Goedhart motoren in Bodegraven niet al te ver rijden is dan eens daar langs gaan.
Hebben ze de MSX eerste en 2e generatie.
Kan jij op beiden eens gaan proefzitten.
Zelf ben ik 1.83 lang bij 88 kg en dat gaat goed op de MSX.
Maar.....merk wel dat de veerweg soms tot de grens komt met mijn gewicht.
Wellicht zou jij er andere veren onder kunnen zetten.
 
Hoi Dylanpilot, is er veel verschil tussen 1e en 2e gen in rijconfort/gedrag?
Bedankt trouwens voor het supersnel antwoord.
 
Zelf ben ik 1.90m en 110kg en rijd een msx voor woon werk (Den Haag - Delft) nu 18000km op de teller. De standaard veren heb ik 2 maanden gehad en deze vervangen voor ohlins. De standaard zijn voor ons gewicht echt te zwak ik ben meerdere malen met de standaard veren op het eind gekomen van de veerweg voornamelijk de voorkant kwam vaak op het eind bij remmen op klinkerwegen. Er zijn alternatieven zat toch standaard. Voor de ohlins heb ik geloof ik toen 1500 euro betaald en ik heb er geen spijt van totaal andere fiets. Sinds dien groot voorstander van aanpassen veren en dempers als beste tube up.

Maar beste en "verplichte" aanpassing is het vervangen van de standaard banden voor een A merk. Standaard is knoepertje hard willen snel glijden.
 
Ik ben ook aangestoken door het grom virus(gelukkig geen corona) en ik ben op zoek naar een rode of witte msx met zwarte velgen(oude versie). Heeft iemand misschien er één te koop staan?
 
Yess! Eindelijk heb ik een grom! Was erg prettig zaken doen met malibuutjes en de motor ziet er echt uit als nieuw. De eerste kilometers ga rijden zoals de grom nu is(dus volledig stock) en daarna monteer ik de akra uitlaat die malibuutjes erbij heeft gedaan erop. Zo kan het verschil merken tussen de uitlaten. Ik ga in verloop van tijd de grom zeker wat aanpassen(zoals spiegels, knipperlichten, ketting) maar dat heeft zeker geen haast. Eerst maar even lekker kilometers maken.

20200607_163644 (Small).jpg
 
Gefeliciteerd! Het is een enorm lollig ding dus veel plezier ermee! Bij mij moest de originele nog voor de 4000km vervangen worden omdat er origineel een ketting zonder O-ringen (fietsketting :+) op zit, spannen is een must. Bij mij leverde een andere uitlaat (merk/merkloos maakte niet veel verschil) een groot verschil op dus ben benieuwd hoe die Alipovic het doet!
 
@RoelofJH Het racen (voor fun) doen we op karting circuits. In België hebben we Marche-en -Famenne en Francorchamps die regelmatig het circuit openstellen voor zowel mini-motos (MSX, mini-GP, CFR,...) en supermotards.
 
Hallo hallo! Ik heb ook sinds dinsdag mijn MSX opgehaald. Tof dat het forum hieromheen nog actief lijkt te zijn! Hij rijd erg lekker, en krijg er onderweg veel leuke reacties op. Ik merk wel dat ik wat last heb van het zadel dat erg hard is, en dat ik liever iets verder naar achter wil kunnen zitten voor een iets fijnere zithouding. Zijn er mensen die hun zadel hebben vervangen? / Iemand een idee of er ergens een zachter en/of iets rechter zadel (Dus zonder veel omhoog te lopen aan de achterkant) te vinden is? Wat ik tot dusver kan vinden lijkt qua vorm niet heel anders dan het standaard zadel
 
Laatst bewerkt:
Welkom bij de Club . Ja die buddy is een gevoelig punt . Ik heb hem opnieuw laten bekleden bij Tijger Lethers in Den Haag is wel beter .
 
Welkom bij de Club . Ja die buddy is een gevoelig punt . Ik heb hem opnieuw laten bekleden bij Tijger Lethers in Den Haag is wel beter .
Vrij letterlijk een gevoelig punt ja :P Die zag ik langs komen ja, dat is wel aan te raden dus? Een ander vorm zadel zou eigenlijk nog beter zijn dan alleen wat zachter denk ik, maar misschien dat dat al zou schelen.
 
Volgens mij ben je een van de weinige met stock zadel.
Gewoon bij een lokale stoffeerder langs

Waar woont de Grom?
Hier in de buurt staat Meneer Sam goed bekend
 
Volgens mij ben je een van de weinige met stock zadel.
Gewoon bij een lokale stoffeerder langs

Waar woont de Grom?
Hier in de buurt staat Meneer Sam goed bekend
De Grom woont in omgeving Rotterdam, dus meneer Sam is een beetje uit de buurt. Zal eens kijken naar een stoffeerder in de buurt, thanks!
 
Mijn advies: zoek inderdaad een ervaren zadelvermaker om dat originele zadel van vorm te laten veranderen. Dat deed bij de mijne flink wonderen kan ik zeggen.
Je zou ook in de buurt op zoek kunnen gaan naar een bedrijf dat autostoelen bekleed.
Vaak doen die gasten naast autostoelen herbekleden ook wel eens motorzadels vermaken.
Het mooiste zou zijn als je ergens terecht kan waar ze met je meedenken en jij dan net als ik toen meerdere keren kan proeftesten of het aangepaste zadel prettig zit.
Succes en het is allemaal de moeite waard.
 
Oja....om het hele verhaal toch nog even compleet te maken hierbij een foto van zoals ik het heb op mijn Honda Grom.
Het is de zadelvermaker toenertijds goed gelukt om van het shit zittende originele Honda zadel een toch wel enigszins vele malen prettiger zittende zetel te maken.
Dat vergde wel even wat tijd en geduld want het heeft toen wel 2 keer een testrit gekost om het aangepaste zadel te mogen uittesten.
Met name de vorm en welk onderliggend materiaal te gebruiken waren wel een paar dingetjes.
Maar in goed overleg is het eindresultaat er dan ook naar.
Neen, het zal nimmer een zetel gaan worden zoals we die kunnen vinden op de gemiddelde toermotorfietsen van BMW, maar door het aangepaste zadel kan ik tegenwoordig wel behoorlijk lange ritten pijnvrij maken op mijn Honda Grom.
Want het originele zadel was werkelijk een gruwel voor het zitvlak.
Vr gr

A5374C5D-89DD-40AC-A802-381DE6A5AFAD.jpeg
 
En nog even ene vanaf de andere zijde voor wellicht een iets betere beeldvorming.
Zoals je kunt zien zijn de scherpe randen er helemaal af en het naar voren tegen de tank aanzitten met het gereedschap is ook verleden tijd.
Dat in combinatie met een goed uitgekozen ondervulling maakt het rijden op deze kleine telg elke keer tot een waar feestje.

37A01953-4A2D-4CD0-93F6-1182B494D68D.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan