Honda MSX125

Geen idee, maar daar heb ik 'm ook niet voor gekocht helaas.
Ja er zat veel goud op, echt vies.
 
Ook een gele voor 1600 destijds. Moet zeggen dat ik ze ook nooit goedkoper dan dat heb gezien en ze waren ook vlot weg voor dat geld. Denk misschien 2/3jr geleden.
 
Ook een gele voor 1600 destijds. Moet zeggen dat ik ze ook nooit goedkoper dan dat heb gezien en ze waren ook vlot weg voor dat geld. Denk misschien 2/3jr geleden.

De huidige marktwaarde is een stuk hoger. Een nette OG msx/grom is al snel 2500 euro waard. Vraagprijzen van 3000+ zijn niet eens een uitzondering voor een 2015/2016 type.
 
Zou je kunnen doen, ik heb veel belangstellenden gehad en zaterdag komt er iemand kijken dus zo slecht is het allemaal nog niet. :]
 
Ben benieuwd naar ieder z'n gps snelheid,
Krijg veel te horen dat het jammer is dat de bak vertanding aangepast is en dat hij nu z'n top niet meer zou halen. Nou denk ik daar anders over maar ik heb er net plat opgelegen en krijg er dit uit, 111 op de teller.

Screenshot_20210305_125050.jpg
 
Laatst bewerkt:
@maxisport Op een Honda Monkey 125 heb ik 115 a 116 km/u gehaald. Geen idee wat dat op GPS was, bij 111 km/u was dat 103 km/u. Ik denk dat het iets van 106-107 km/u zou zijn. De weg liep ook ietsje naar beneden en ik had wind mee.


Maar een andere keer met tegenwind mag je blij zijn als je 85 a 90 km/u mag halen.
 
Ben benieuwd naar ieder z'n gps snelheid,
Krijg veel te horen dat het jammer is dat de bak vertanding aangepast is en dat hij nu z'n top niet meer zou halen. Nou denk ik daar anders over maar ik heb er net plat opgelegen en krijg er dit uit, 111 op de teller.

Bekijk bijlage 1603562
Volgens mij is dit niet meer of minder dan standaard. 100+ km/u is een prima score.
 
Dan is het dus gewoon een hele dure versnellingsbak waar je niets aan hebt :+
In tegenstelling, het rijd zo veel beter.
Kosten waren het niet, a 100,-

De MSX is vandaag opgehaald door iemand van wie z'n vriendin er ook een heeft en die stond er ook van te kijken.
 
In tegenstelling, het rijd zo veel beter.
Kosten waren het niet, a 100,-

De MSX is vandaag opgehaald door iemand van wie z'n vriendin er ook een heeft en die stond er ook van te kijken.
Het was een grapje hé ;)
Het zal best goed werken. Een schakelpookje direct op de as ipv het standaard systeem met linkjes werkt al veel beter met een standaard bak.
 
Misschien komt mijn gele OG ook wel te koop binnenkort, maar die gaat zeker niet onder de marktwaarde 🙂
 
Oops, foto's zijn voor snelle oogjes geworden.....
Maar goed, een 17 jarige gast komt vandeweek bij ons op de zaak (in Oostenrijk) met de mededeling dat z'n Grommetje niet wilde starten.
Een wild geklapper uit het blokje deed het ergste vermoeden.
Na tien minuten schroeven was het duidelijk, zuiger had zich gedeeld.....
Pas één keer eerder gezien in 42jaar als motoronderdelen bij ook een Honda, een CX500....
 
Standaard loopt het blokje al arm, zodra je iets aanpast (inlaat/uitlaat) wordt dit alleen maar armer waardoor die te heet kan lopen. Voor mij toch maar weer een reden om een ECU flash te overwegen
 
De huidige marktwaarde is een stuk hoger. Een nette OG msx/grom is al snel 2500 euro waard. Vraagprijzen van 3000+ zijn niet eens een uitzondering voor een 2015/2016 type.
ik heb die van mij afgelopen oktober gekocht met 17 hele km op de teller voor 3500:) . Voor mij prima deal.
 
Standaard loopt het blokje al arm, zodra je iets aanpast (inlaat/uitlaat) wordt dit alleen maar armer waardoor die te heet kan lopen. Voor mij toch maar weer een reden om een ECU flash te overwegen
Bij mijn vorige motoren heb ik ook wel een memjet gebruikt om hem wat rijker te laten lopen. Het is geen Powercommander klasse maar wel veel goedkoper. Ik weet alleen niet of de MSX hier ook voor geschikt is, zal eens onderzoek gaan doen. Het enige dat de memjet doet is de temperatuursensor van het luchtfilter laten denken dat het warmer of kouder is waardoor je hem armer dan wel rijker kunt laten lopen.
 
Dat zal niet werken, daar past ie gewoon de correctiefactor op aan.

Wat ie doet:
Starten -> koudstart tot xx graden olietemperatuur
Lambdacorrectie komt er al heel vroeg in (binnen 2-3 min), die werkt dan vanaf stationair tot ~80% gasklepstand, probeert m gewoon rond lambda 1 te houden (en dat doet ie prima overigens)
Vanaf een hogere olietemperatuur (durf zo niet te zeggen wat precies) begint ie de uitgevoerde correctie in het bereik onder 80% gasklepstand op te slaan.
Deze correctie (en dit is dus vrij verneukeratief) voert ie vervolgens OOK door op de inspuitvelden boven de 80% gasklepstand.
Dat is ook de reden dat ie met een open uitlaat/inlaat zichzelf tot op zekere hoogte bij kan regelen.
De temperatuurcorrectie op de inlaatlucht voert ie altijd door.
Het probleem is alleen dat het ding in de mapping na 6000 toeren een stuk armer gaat lopen (klopt ook wel ongeveer, want origineel ligt het max koppel ook rond dat toerental, het is alleen net ff een paar procent teveel)

Kortom, om het ding af te stellen: lambdasonde uitprogrammeren in de ECU en vervolgens lostrekken (anders regelt ie nog steeds bij, je programmeert alleen de foutmelding uit) en vervolgens aan de hand van gasklepstand, toerental en een wideband lambdasonde gaan loggen hoe het ding afgesteld moet worden.

Klakkeloos het ding 10% extra brandstof geven vanaf 6000 toeren & >80% gasklepstand lost overigens het originele probleem ook prima op, dat kan wel met natte vinger werk zonder wideband lambdasonde, maar met een andere gasklep/nokkenas/big bore moet je echt gaan afstellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan