Honda MSX125

0800e237-d763-471d-81a5-cb92721ce8eb.jpg


En dan krijg je dit effect dus als je de gegevens over de ECU opvraagt :+
 
Hallo beste mede Grom rijders.
Ik ben even nieuwsgierig en heb een vraagje:
Is er Iemand van jullie toevallig het afgelopen jaar of verleden jaar al met zijn Honda Grom langsgegaan voor een onderhoudsbeurt aan deze machine?
Ik heb het dan puur over de Grom rijders die net als ik hun machine wegbrengen naar een dealer of onderhoudsmonteur om de Honda Grom een beurt te laten geven.
Ik doel nu dus even niet op de lieden die al het onderhoud zelf uitvoeren aan hun Honda Grom.
Ik vraag dit even omdat ik best wel nieuwsgierig ben naar wat de kosten waren voor een onderhoudsbeurt aan deze machine.
Kan iemand mij dat vertellen die er reeds ervaring mee heeft.
Vr gr
 
Ligt er natuurlijk aan welke onderhoudsbeurt jouw Grommetje nodig heeft.
Aangezien ik bij een Honda dealer (in Oostenrijk) kan ik nakijken wat er in het onderhoudsplan staat bij een betreffende beurt.
Dat is natuurlijk de geplande tijd zonder bv remvloeistof, remblokken, kettingsets, etcetera.
Een eventueel luchtfilter, bougie of wat dan ook kan er ook nog bij komen of eventueel het reinigen van het slingerfilter.

Vaste prijs vooraf is moeilijk te bepalen..
Groet uit Tirol.
 
Hoi hoi.
Bedankt voor jouw reactie.
Ja sorry, je hebt inderdaad gelijk en ik was iets te summier in geven van genoeg informatie omtrend wat mijn Grom exact nodig heeft aan onderhoudsbeurt.
Ze heeft nu rond de 4000km op de teller en gaat voor een complete check up weg.
Banden, remblokken en ketting zijn nog goed dus zal veelal zijn een oliewissel en controle van bepaalde zaken.
Lijkt me niet dat de kleppen al gesteld moeten gaan worden maar weet niet bij hoeveel km dat dient te gebeuren.
Weet iemand dat hier, wanneer de kleppen gecontroleerd dienen te worden, dus bij welke km stand?
Vr gr
 
Gelukkig is het kleppenstellen bij een grom een simpele klus. Dat zal je ook bij een dealer niet veel kosten.
 
Mijn 4000km beurt kostte me €163,12 inclusief nieuwe (O-ring) ketting omdat de gewone ketting toen aan vervanging toe was. Ik heb niet veel vertrouwen in de dealer waar dat destijds gedaan is en ben hierna ook niet meer teruggegaan (desondanks zit het me blijkbaar toch nog dwars)
Wat er toen gedaan is:
- Olie verwisseld (10w40, terwijl ik expliciet om 10w30 vroeg)
- Klepspeling gecontroleerd (geen idee of dit ook daadwerkelijk gebeurd is)
- Ketting gewisseld (en snaarstrak gespannen, zonder bijkomende kosten :+)
Geen idee wat de kosten van die ketting was maar het zal je de kop niet kosten denk ik zo.

Edit: ik zie nu dat mijn "nieuwe" O-ring ketting bij een andere monteur me €55 heeft gekost aan materiaalkosten, dus dan heb je een indicatie
 
Bedankt ook jij voor de nuttige info.
Ik wil komende zomer zekers ook een O-ring ketting erop laten zetten en dan gelijk dmv nieuwe tandwielen de verhouding aan laten passen.
Standaard fabrieks af zit er een 15 tands voor en een 34 tands achter.
Zit te denken aan een 16 tands voor en achter 34 te houden.
Hiermee zou ik iets meer topsnelheid moeten genereren.
Iemand ervaring met bovengenoemde of wellicht betere ideeen en tandwielverhoudingen?
Alle advies is welkom.
 
Goed (laten) informeren,
Bij de Monkey ook gedaan, tandje meer voor, voor een hogere top
Onder aan de streep een lagere top, boven in heeft hij niet genoeg vermogen om met wat wind de hogere snelheid te halen
 
Kiek an, ook weer nuttige info en dank daarvoor.
Nu nog even wachten op de reactie van iemand die tzt zijn tandwielverhouding op zijn Grom zo heeft aangepast dat ik die getallen kan overnemen en dan besluit om daadwerkelijk de zaak aan te passen omdat het daadwerkelijk nut heeft.
Want als ik geen hogere topsnelheid behaal door een andere tandwielverhouding dan kan ik het net zo goed bij de originele vertanding houden.
 
In de praktijk haal je een hogere top met 14/34 doordat je beter gebruikt maakt van het vermogen, maar ik vond het in gevallen waar je met wind mee rijdt (snelweg, berg af etc) te restrictief doordat je snel tegen de begrenzer aan loopt. Voor mij is het happy medium 15/35, waarbij je ongeveer 2% meer mag verwachten. Of je dit in de praktijk ook echt merkt en of dit uberhaupt verschil maakt is natuurlijk discutabel. Maar 14/34 is zeker merkbaar en rijdt een stuk "lekkerder"/responsiever
 
Dat zal niet werken, daar past ie gewoon de correctiefactor op aan.

Wat ie doet:
Starten -> koudstart tot xx graden olietemperatuur
Lambdacorrectie komt er al heel vroeg in (binnen 2-3 min), die werkt dan vanaf stationair tot ~80% gasklepstand, probeert m gewoon rond lambda 1 te houden (en dat doet ie prima overigens)
Vanaf een hogere olietemperatuur (durf zo niet te zeggen wat precies) begint ie de uitgevoerde correctie in het bereik onder 80% gasklepstand op te slaan.
Deze correctie (en dit is dus vrij verneukeratief) voert ie vervolgens OOK door op de inspuitvelden boven de 80% gasklepstand.
Dat is ook de reden dat ie met een open uitlaat/inlaat zichzelf tot op zekere hoogte bij kan regelen.
De temperatuurcorrectie op de inlaatlucht voert ie altijd door.
Het probleem is alleen dat het ding in de mapping na 6000 toeren een stuk armer gaat lopen (klopt ook wel ongeveer, want origineel ligt het max koppel ook rond dat toerental, het is alleen net ff een paar procent teveel)

Kortom, om het ding af te stellen: lambdasonde uitprogrammeren in de ECU en vervolgens lostrekken (anders regelt ie nog steeds bij, je programmeert alleen de foutmelding uit) en vervolgens aan de hand van gasklepstand, toerental en een wideband lambdasonde gaan loggen hoe het ding afgesteld moet worden.

Klakkeloos het ding 10% extra brandstof geven vanaf 6000 toeren & >80% gasklepstand lost overigens het originele probleem ook prima op, dat kan wel met natte vinger werk zonder wideband lambdasonde, maar met een andere gasklep/nokkenas/big bore moet je echt gaan afstellen.

Ik heb u een prive bericht gestuurd
 
Ach ja, als je echt meer vermogen wil kun je beter een andere motor kopen ;).
Ben terug gegaan naar dit ding puur voor de fun, niet voor de pk's
 
Hi allemaal!
Wat voor korte kentekenplaathouder heeft men hier gemonteerd? Of zelf gemaakt wellicht? Ik ben er naar 1 op zoek, het liefst niet al te duur. Maar ben niet zo'n groot fan van Aliexpress + de lange levertijd daarbij. Heeft iemand hier een goede middenweg in gevonden?
Hoeft niet per see een optie te hebben om knipperlichten te kunnen monteren ivm geintegreerd zijn in het achterlicht.
 
Hoi hoi, helaas kan ik jou niet helpen met info maar heb er tijdje geleden ook wel eens aan gedacht om die originele lange taartschep te vervangen voor een kort exemplaar.
Optisch alleen al is dat een verbetering.
Ik heb er toenertijd nog eens flink over nagedacht en heb er toch maar van afgezien omdat ik haast zeker denk te weten dat zodra het regent er flink wat water omhoog wordt gesproeid richting rug en nek indien er een kort achterspatbord is gemonteerd.
Nou zal de gemiddelde Grom rijder niet in de regen rond gaan knorren, maar het is al een aantal keren overkomen dat een regenbui mij verraste.
Het originele en lange spatbord voorkwam een natte rug en nek.
Daarom steek ik de centen liever in upgrades die het rijgemak nog beter maken zoals een andere ketting/tandwielen, vermaakt zadel, amdere vering achter en ander merk banden.
Ik hoop dat jij erin slaagt om jouw korte versie van een achterspatbord te realiseren en er zal er hier vast wel iemand de gouden tip hebben.
Succes en geniet van je machine.
 
Heb overigens mijn Honda Grom een volledige onderhoudsbeurt laten geven en bleek dat er weinig tot niks mis mee was na controle en check ups van allerhande zaken.
De remvloeistof van voor en achterrem waren wel nodig aan vervanging toe want zaten er ook al vanaf meet af aan in.
Olie laten verversen met de door Honda voorgeschreven 10W30 en gelijk ook de oliespinner schoon laten maken en bleek wel de nodige rotzooi in te zitten dus was geen overbodige luxe.
Klepspeling laten controleren en bleek dat na-stellen niet nodig was, want alles was binnen de tolerantie.
Overduidelijk een positief Honda dingetje, want weet uit het verleden met andere Honda motorfietsen/scooters dat vaak met klepspeling controle nastellen niet nodig was.
De origine fietsketting laat ik van de zomer vervangen voor een goed merk O-ring ketting met nieuwe tandwielen.
Oja....voor reinigen van het injectie-systeem is er nog een gedegen goedje in de tank bijgedaan.
Al met al is ze flink onder handen genomen en kan er voor komend seizoen weer tegenaan.
Het is en blijft voor een ondermaats klein brommertje met verdomd weinig vermogen toch wel een zalig fietsje om mee rond te rijden hoor.
Op naar de lente en zomer.
 
Middag :W

Ben met een projectje bezig en zoek een nieuwe achterveer (oude is een schietveer geworden.
Kwa hh lengte van 245mm komt die van de grom/msx 125 in de goede richting.
Maar kan iemand mij de max diameter van de veer vertellen dit i.v.m de achterbrug ruimte die ik heb.

En wellicht heeft er nog iemand een schokbreker in de weg liggen en wil daar vanaf.

Ik kan max 50mm diameter kwijt namelijk op 125mm hoogte vanaf het onderste montagepunt daar zit de brug in de weg.

Zag deze staan en volgens de beschrijving lijkt de veer diameter dan 46mm maar is dat ook zo.

Alvast bedankt.
 
Ik heb de originele schokdemper even gemeten, die is (diameter van de veer) 60mm
Heb nog even verder gerommeld in de garage: de originele schokdemper van mn SFX scooter is 42mm * 255mm en ik had er ook nog 1 van een Yamaha Jog R, die is 50mm * 265mm.
Ik denk dat de beste gok dan een schokdemper voor een scooter zal zijn, die zijn er toch al in diverse lengtes en zijn niet echt duur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan