Honda MSX125

Jawel maar die rijden A1 en hebben nog nooit van dit oldskool forum gehoord. ;)

Enne als die Triple dan stil staat en mevrouw op pad is op haar MSX wil ik best op de Triple passen hoor. Stilstand is immers achteruitgang...O-)
 
Ik vind het nieuwe model Grom echt zo ontzettend tof. Ik snap het wel wanneer het niet helemaal je ding is, maar ik heb echt al een hele hoop gemodificeerde/aftermarket pareltjes voorbij zien komen.

En als je hem in het echt ziet maakt hij toch best wel wat indruk.
 
Ik vind het nieuwe model Grom echt zo ontzettend tof. Ik snap het wel wanneer het niet helemaal je ding is, maar ik heb echt al een hele hoop gemodificeerde/aftermarket pareltjes voorbij zien komen.

En als je hem in het echt ziet maakt hij toch best wel wat indruk.
Persoonlijk vind ik die ouwere types mooier. Maar idd , heb ombouwen van de nieuwe gezien die in een woord geweldig zijn. Zij was op slag verliefd op de grom , want gingen eigenlijk kijken voor een nieuwe forza 350 voor mij erbij 😫😫😢😂😂
 
Van de week na de eerste 500km de olie wissel gedaan. Metaal deeltjes in de olie vielen me mee maar zowel in de olieslingeraar als het zeefje best veel "pluis/vezel" prut. En bij het aftappen kwam er maar 850ml uit, waar is de rest van de 1100ml dan:?
Hij loopt i.i.g. weer heerlijk :].
 
Lekker! Ik heb afgelopen week groot onderhoud gedaan en moest toch iets stellen aan de kleppen na 18000km, waren minimaal verlopen. Daarnaast de vorkpoten voor onderhoud weggebracht en tot mijn verbazing de glijlagers al versleten na +-10000km, het was dus niet voor niks *O*. In toto dit jaar nog maar een stuk of 300km met de grom op pad geweest.. Daar moet wel verandering in komen
 
20210708_193401.jpg

Mijn Grommetje :]
 
Vorige week mijn 1e rijervaring op een MSX 125 Gen 1.

Never meet your heroes zeggen ze wel eens: 🙄
- Ik vond hem groter dan verwacht/gehoopt. Vergeleken met een Oldskool Monkey zijn ze huge.
- 100 (max 111 op teller) niet echt snelweg-proof maar dat wist ik op voorhand.
- Vering was erg slap (pogostick-like) hebben sommigen dit geupgrade of gewoon stukje gewenning
- Remmen blokkeerden vrij snel (12 inch wielen met Vee-Rubber)
- Vee-Rubber bandjes wekten weinig vertrouwen in de regen maar zag al dat een setje A-merk banden € 100,- ex montage kost. Jullie nog aanraders?
- Wegligging e.d. erg zenuwachtig i.c.m. de 12 inch wieltjes natuurlijk.

Nah allemaal heel negatief maar nog steeds vind ik ze gewoon retecool:], lachen en beetje in dubio om er één te kopen. Jammer dat we hier niet zo'n scène als in de VS hebben. Al die vlog's over Grom's zijn lachen. Toevallig zondag m'n grote motor verkocht dus ik heb nu toch niets staan. 8)7

Ik begreep dat ze erg schraal zijn afgesteld. Eigenaar had er een andere uitlaat onder geplaatst en iets gereset met een ECU stekker waardoor deze zichzelf opnieuw zou inleren m.b.t. het mengsel. Klopt dit of is dit een fabeltje?

Hoort het dat je het pedaal in de 1e versnelling door naar beneden kunt blijven trappen :?

Toevallig mensen hier met gemodificeerde oliepompen zodat het zooitje niet droogloopt bij wheely's?
 
Laatst bewerkt:
Vorige week mijn 1e rijervaring op een MSX 125 Gen 1.

Never meet your heroes zeggen ze wel eens: 🙄
- Vering was erg slap (pogostick-like) hebben sommigen dit geupgrade of gewoon stukje gewenning
Yep, voorveren moeten eigenlijk vervangen worden als je >70kg weegt, die van Kitaco zijn goedkoop en in verschillende sterktes verkrijgbaar (ik heb 7N, de sterkste en die zijn behoorlijk stevig)
Tooltje om de vork uit elkaar te halen is ook wel zelf te beunen, stelt niet zoveel voor.
Achterveer heb ik ook een Kitaco, maar dat heb ik alleen maar gedaan om af en toe met zn 2en te kunnen rijden.
- Remmen blokkeerden vrij snel (12 inch wielen met Vee-Rubber)
- Vee-Rubber bandjes wekten weinig vertrouwen in de regen maar zag al dat een setje A-merk banden € 100,- ex montage kost. Jullie nog aanraders?
- Wegligging e.d. erg zenuwachtig i.c.m. de 12 inch wieltjes natuurlijk.
Ik heb Michelin citygrips, die bevallen prima, droog & nat en kun je er eigenlijk niet verkeerd mee gaan, voor meer droogweergrip heb je ook nog de Michelin power pure ofzo.
Gezien de ervaringen van de meesten met die Vee rubbers zou ik ze direct vervangen, heb ze zelf nooit gehad.
Ik begreep dat ze erg schraal zijn afgesteld. Eigenaar had er een andere uitlaat onder geplaatst en iets gereset met een ECU stekker waardoor deze zichzelf opnieuw zou inleren m.b.t. het mengsel. Klopt dit of is dit een fabeltje?
Klopt ongeveer, voorbij 6000 toeren staat ie volgas vrij schraal afgesteld, maar de ECU past de beneden volgas geleerde correctie ook toe op de volgas gebieden. Evengoed zou het voor het optimale net wat rijker mogen met een open uitlaat en aangepaste inlaat.
Leukste goedkope upgrade is overigens een andere nokkenas, dan trekt ie bovenin wel door.
Hoort het dat je het pedaal in de 1e versnelling door naar beneden kunt blijven trappen :?
Yep
Toevallig mensen hier met gemodificeerde oliepompen zodat het zooitje niet droogloopt bij wheely's?
Heb een originele aangepast, maar er zit nu een Kitaco in met iets meer opbrengst vanwege de big-bore kit & oliekoeler (en wheelies kan ik toch niet)
Gewoon zelf aanpassen, stelt geen drol voor.
 
Misschien een domme vraag, maar kun je de ECU ook zelf aanpassen..... soort chiptuning ???
Of waar zouden ze dat kunnen doen ?
Wil Knn luchtfilter en andere uitlaat.

MvG

Pinkpanther
 
Yep, voorveren moeten eigenlijk vervangen worden als je >70kg weegt, die van Kitaco zijn goedkoop en in verschillende sterktes verkrijgbaar (ik heb 7N, de sterkste en die zijn behoorlijk stevig)
Tooltje om de vork uit elkaar te halen is ook wel zelf te beunen, stelt niet zoveel voor.
Achterveer heb ik ook een Kitaco, maar dat heb ik alleen maar gedaan om af en toe met zn 2en te kunnen rijden.

Ik heb Michelin citygrips, die bevallen prima, droog & nat en kun je er eigenlijk niet verkeerd mee gaan, voor meer droogweergrip heb je ook nog de Michelin power pure ofzo.
Gezien de ervaringen van de meesten met die Vee rubbers zou ik ze direct vervangen, heb ze zelf nooit gehad.

Klopt ongeveer, voorbij 6000 toeren staat ie volgas vrij schraal afgesteld, maar de ECU past de beneden volgas geleerde correctie ook toe op de volgas gebieden. Evengoed zou het voor het optimale net wat rijker mogen met een open uitlaat en aangepaste inlaat.
Leukste goedkope upgrade is overigens een andere nokkenas, dan trekt ie bovenin wel door.

Yep

Heb een originele aangepast, maar er zit nu een Kitaco in met iets meer opbrengst vanwege de big-bore kit & oliekoeler (en wheelies kan ik toch niet)
Gewoon zelf aanpassen, stelt geen drol voor.

Thnx voor je uitvoerige reactie:t. Daar heb ik wat aan. Heb je een idee van de prijzen?
Nadeel is dat een aantal mods vrij prijzig klinken. Mijn 2001 GSX-R K1 was € 1.350,- en ik moet mijzelf al wijsmaken dat een MSX 125 van € 2.000,- dit waard is terwijl ik hiermee niet met anderen samen kan rijden vanwege het tempo (of gebrek daar aan bij de MSX 125 :+ ).

Ik zag al wel YSS schokbrekers die nog goed betaalbaar waren. Montage zal me vast wel lukken, afstellen geen idee.
Ik weeg 76.5kg dus benieuwd hoeveel die aanpassing van de voorvork dan kost.

Ik heb maar 1x een testrondje gedaan van misschien 10km en toen begon het te regenen. Bij het afremmen van een rotonde (zonder gekkigheid) gleed het kontje al weg en in een bocht op een dijk verloor deze ook al grip en ik reed best wel bejaard omdat het tenslotte niet mijn motor was. Niet echt onder de indruk van dat Vee Rubber dus. Als ik dan toch banden wissel: Rijden er mensen hier met 140 ipv 130 achter?

Wat scheelt zo'n nokkenas qua vermogen en topsnelheid? Hoog in toeren zit je al snel in NL met een MSX125. Snelheden liggen hier natuurlijk wat hoger dan in de VS. In en om de stad natuurlijk geen probleem maar ik woon 25km van de eerste stad af met alleen maar N-weg en snelweg ter verbinding met de bewoonde wereld.
Tevens wat kost zo'n nokkenas? Het spul moet eigenlijk ook gewoon heel blijven en niet gaan zuipen als een ketter. Uitlaat zit er al onder, ik dacht misschien K&N inlegfilter en eens laten afstellen als dat een beetje makkelijk en voordelig kan. Afhankelijk van prijs/nadelen een andere nokkenas ook wel interessant maar het moet geen bodemloze geldput worden voor mij dus geen Big Bore kitjes enzo.

Heb je jouw originele nog over? Ik zag wat DIY filmpjes met een koperen buisje maar ik heb geen 2 rechter handen. Zou misschien een eind komen met die aanpassing maar toch. Jij hebt hem aangepast vanwege je Big-Bore kit en oliekoeler? Omdat je aangeeft geen wheelies te kunnen. Dat laatste kan ik zelf ook niet maar misschien wel grappig op zo'n ding.
 
Vee rubber op de scooter gehad.. 50cc. Bij droog prima, bij wat nattigheid ben ik totaal onverwachts, onaangekondigd, zonder verdere signalen onderuit gegaan met 15km per uur op rotonde. Donker, en regen..

Dacht dat er olie lag, zo voelde het.. uitsluiten kon ik het echter niet,
Met het hoofd op,de,rand, geklapt, ten hoogte van mijn slaap..
Redelijke hersenschudding aan over gehouden...

Direct gaat hier met 2 wielers, andere banden onder, van een a merk
 
Thnx voor je uitvoerige reactie:t. Daar heb ik wat aan. Heb je een idee van de prijzen?
Nadeel is dat een aantal mods vrij prijzig klinken. Mijn 2001 GSX-R K1 was € 1.350,- en ik moet mijzelf al wijsmaken dat een MSX 125 van € 2.000,- dit waard is terwijl ik hiermee niet met anderen samen kan rijden vanwege het tempo (of gebrek daar aan bij de MSX 125 :+ ).
Prijzen vallen enorm mee als je alles zelf doet, ik heb vrij veel bij motorkit.com besteld (webike japan kan ook, maar met btw is dat net zo duur als motorkit)
Maar de voorveren kosten 60 euro ofzo, de achterveer 120, een nokkenas is 100 euro, uitlaat kun je er gewoon een china ding onder prutsen en zien hoe het bevalt.
Ik heb maar 1x een testrondje gedaan van misschien 10km en toen begon het te regenen. Bij het afremmen van een rotonde (zonder gekkigheid) gleed het kontje al weg en in een bocht op een dijk verloor deze ook al grip en ik reed best wel bejaard omdat het tenslotte niet mijn motor was. Niet echt onder de indruk van dat Vee Rubber dus. Als ik dan toch banden wissel: Rijden er mensen hier met 140 ipv 130 achter?
Ik zou gewoon 130 houden, een 140 is nergens voor nodig.
Wat scheelt zo'n nokkenas qua vermogen en topsnelheid? Hoog in toeren zit je al snel in NL met een MSX125. Snelheden liggen hier natuurlijk wat hoger dan in de VS. In en om de stad natuurlijk geen probleem maar ik woon 25km van de eerste stad af met alleen maar N-weg en snelweg ter verbinding met de bewoonde wereld.
Tevens wat kost zo'n nokkenas? Het spul moet eigenlijk ook gewoon heel blijven en niet gaan zuipen als een ketter. Uitlaat zit er al onder, ik dacht misschien K&N inlegfilter en eens laten afstellen als dat een beetje makkelijk en voordelig kan. Afhankelijk van prijs/nadelen een andere nokkenas ook wel interessant maar het moet geen bodemloze geldput worden voor mij dus geen Big Bore kitjes enzo.
De nokkenas scheelt vooral voor het karakter, het levert ook wel wat vermogen op (2-3pk max, wat de moeite is). Ik heb op de originele cilinder alleen met de originele en TB/DCR nokkenas gereden, die laatste gaf een gigantische boost bovenin, het leek bijna een 2-takt, maar om bovenin (9K+) veilig je vermogen te gebruiken heb je eigenlijk ook de dubbele klepveren nodig.
Maar ik denk dat een beschaafdere Kitaco type 2 het ook prima doet.
Heb je jouw originele nog over? Ik zag wat DIY filmpjes met een koperen buisje maar ik heb geen 2 rechter handen. Zou misschien een eind komen met die aanpassing maar toch. Jij hebt hem aangepast vanwege je Big-Bore kit en oliekoeler? Omdat je aangeeft geen wheelies te kunnen. Dat laatste kan ik zelf ook niet maar misschien wel grappig op zo'n ding.
Ik heb de originele oliepomp aangepast vanwege de geplande wheelies, maar uiteindelijk toch maar de grotere Kitaco dr in gezet met originele pickup omdat er toch niks van terecht kwam.
 
Zelf doen...tja ik heb geen 2 rechterhanden maar een Grom schijnt dan weer redelijk makkelijk in elkaar te steken. Misschien een geschikte bike om zelf wat aan te leren enzo.

Prijzen vallen te overzien. Uitlaat zat al een Delkevic onder deze.

Kitaco type 2 nokkenas i.c.m. aftermarket uitlaat en misschien inlegfilter blijft alles heel? Ook op langere stukken vollast? Wat heb je dan nog nodig om hem af te stellen na deze mods?

Heb je die aangepaste oliepomp nog liggen?
 
Qua zelf sleutelen zijn ze inderdaad behoorlijk makkelijk, met een paar youtube videos er naast en een nette werkwijze zal je wel een heel eind komen met simpele dingen zoals de nokkenas vervangen.

Als je ook de nokkenas aanpast bovenop uitlaat/inlaat kan het geen kwaad om op zn minst op een testbank te controleren of ie niet te arm loopt bovenin.
Koeling is en blijft een dingetje bij de MSX'en, maar met standaard cilinder & zuiger zou het normaal wel goed moeten gaan.

De oliepomp ligt misschien nog wel ergens in de hoop van grote ellende, als ik er aan denk kijk ik komende week wel even :p
 
Gelukkig is het grommetje zo klein dat ik hem in de kamer heb kunnen parkeren en van de verdrinkingsdood heb kunnen redden @WatersnoodValkenburg 🏊‍♂️🐳🐋🐬🐟
 

Bijlagen

  • 20210714_200543.jpg
    20210714_200543.jpg
    206,1 KB · Weergaven: 34
je had er toch ook een x tal zwembandjes aan kunnen knopen, had ie wel gedreven 😅
 
Jawel maar die rijden A1 en hebben nog nooit van dit oldskool forum gehoord. ;)

Enne als die Triple dan stil staat en mevrouw op pad is op haar MSX wil ik best op de Triple passen hoor. Stilstand is immers achteruitgang...O-)
idd niet veel op 't forum en idd A1-rijbewijs (CB650R), maar wel +/- 10.000 km per jaar op de MSX en dit enkel in vrijetijd (geen woon/werk verkeer). ook YCF F155 voor op 't circuit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan