Honda MSX125

Bedankt voor jullie persoonlijke feedback :) much appreciated! Ben zelf begonnen op 800cc motoren.....
......Vriendlief vind het maar niks, zo'n dwergje in de garage.
Mijn vrouw vindt het op zich geen probleem dat er een mini ipv maxi in de woonkamer komt te staan.
Wel is ze bang dat de lol er snel af zou zijn. Voor nu zet ik het op een andere mindset. Vroeger veel gecrossed, en daar mee gestopt omdat ik na een val langer last had, dan toen ik nog woest aantrekkelijk was..
Vanaf mijn 16e legaal op,opgevoerde brommers, etc, door wind en weer, het hele jaar door. Dus dan eigen je, je een bepaalde style toe. Dat zag je terug in de levensduur van de banden. Na 3k was het op...

Maar nu ook al weer 5 jaar mogen genieten van, wat op de weg rijden te bieden had.. Denk dat het mooi is om dat af te sluiten, en te concluderen, dat het verstandiger is om iets te kopen wat niet zo hard kan.. zodat ik altijd volgas kan.. }) _O- :+

Mijn oude heer, grinnikte, toen ik hem de motivatie vertelde.... "iets met een appel mijn zoon...iets met een appel" was zijn reactie. Met toegevoegd, wij hadden andere tijden, het was ook minder druk..
 
Zeker..dat ze dát daar veel doen....
Dat is daar, "hee ik kom eraan", Ipv, hier, "je veroorzaakt Acuut gevaar"..
In de Aziatische landen is het inderdaad gewoon een muzikaal intermezzo i.p.v. een waarschuwingssignaal. Kan de keren die ik mijn 'claxon' gebruikt heb nog op twee handen tellen, zou hem liever vaker gebruiken maar dat komt zo bot over.

Mijn vrouw vindt het op zich geen probleem dat er een mini ipv maxi in de woonkamer komt te staan.
Wel is ze bang dat de lol er snel af zou zijn. Voor nu zet ik het op een andere mindset. Vroeger veel gecrossed, en daar mee gestopt omdat ik na een val langer last had, dan toen ik nog woest aantrekkelijk was..
Vanaf mijn 16e legaal op,opgevoerde brommers, etc, door wind en weer, het hele jaar door. Dus dan eigen je, je een bepaalde style toe. Dat zag je terug in de levensduur van de banden. Na 3k was het op...

Maar nu ook al weer 5 jaar mogen genieten van, wat op de weg rijden te bieden had.. Denk dat het mooi is om dat af te sluiten, en te concluderen, dat het verstandiger is om iets te kopen wat niet zo hard kan.. zodat ik altijd volgas kan.. }) _O- :+

Mijn oude heer, grinnikte, toen ik hem de motivatie vertelde.... "iets met een appel mijn zoon...iets met een appel" was zijn reactie. Met toegevoegd, wij hadden andere tijden, het was ook minder druk..

Ja, ik hoopte stiekem dat we samen van een klein extra speelgoedje konden genieten maar meneer ziet zichzelf nog niet op een 'pocketbike' zitten. No offense natuurlijk, ieder zijn ding. Ik vind zowel de Grom als de Monkey echt prachtige dingen. Een beetje functioneel speelgoed voor de volwassene, in zeker mate zo functioneel dat het als volwaardige (supertrage) motor beschouwd kan worden.

Mij lijkt het gewoon zalig om eens lekker vol gas te gaan zonder een boete aan m'n been te hebben en door het kleine handzame formaat blinken ze volgens mij ook uit in handling. Ik rijd vaak (te) snel solo maar niet omdat ik een snelheidsduivel ben, gewoon omdat het kan en omdat ik sneller ergens wil geraken. In groep ben ik een rasechte toerist, zal altijd voor de sloomste groep gaan waar de newbies in zitten. Ik heb wel plezier in alles wat met manoeuvreren te maken heeft, denk dan motorexamen en gymkhana.

Ik wil graag ook voor ik het loodje leg graag eens mijn eigen onderhoud gedaan hebben. Beetje dom mss maar dat lijkt me zo ontzettend boeiend. Lees wel: een geslaagd onderhoud. :Y Maar dat durfde ik in het verleden absoluut niet met mijn dure machines en de huidige scooter heeft echt te veel panelen om mee te liggen klooien. M.a.w. blijf het maar uitstellen en deze kleine prachtmachines lijken me ideaal dit mee te doen of ben ik daar mis in?
 
Tot nu toe ben ik nog geen heel ingewikkelde zaken tegengekomen qua onderhoud en sleutelen, op Youtube staan genoeg handleidingen (sommige niet altijd even chique).
De enige plek waar je een serieuze bekeuring kunt oplopen is in de bebouwde kom :P.
Gewoon een keertje proefrijden:]
 
Tot nu toe ben ik nog geen heel ingewikkelde zaken tegengekomen qua onderhoud en sleutelen, op Youtube staan genoeg handleidingen (sommige niet altijd even chique).
De enige plek waar je een serieuze bekeuring kunt oplopen is in de bebouwde kom :P.
Gewoon een keertje proefrijden:]
Ja, inderdaad een keertje proefrijden. Wat op dit ogenblik absoluut onmogelijk lijkt door de schaarste van deze modellen. Maar de aanhouder wint... :t
 
Ik heb mijn MSX in 2018 gekocht het eerste Model was wit perlmoer . en heb hem overgespoten in de HRC kleuren en veel verbouwd . en bevald mij Prima . een minpuntje een Japanse ontwerper laat ik eens een mega knop ( toeter ) op het linker schakelaar kant van het knipper licht zetten en verstop ik de schakelaar die je heel veel gebruikt daar onder ? honda en veel andere japanse al uit de jaren 60/ 70 ook de oude honda ss had dit al . Jammer van dit Model misschien toeteren ze heel veel in Azie ?
Ben Ik dan de enige die de Knipperlicht schakelaar als storend en onhandig ervaart ? het is toch een onderdeel wat je met de koppeling en gashendel veel gebruik . ben benieuwd naar jullie reactie ?
 
Ben Ik dan de enige die de Knipperlicht schakelaar als storend en onhandig ervaart ? het is toch een onderdeel wat je met de koppeling en gashendel veel gebruik . ben benieuwd naar jullie reactie ?
Heb geen grommetje dus kan geen definitieve mening geven maar de richtingaanwijzers zitten op mijn Forza ook onder de claxon verstopt. Na de eerste week had ik er eigenlijk geen last meer van. De MSX heeft precies wel een grotere toeterknop dan de Forza, misschien moet de bestuurder door de 'grootte' van het Grommetje er meer op duwen? ;) Een gewaarschuwde automobilist is er twee waard (but not really...).

Honda Forza
honda-forza-350-griff-2012_clavbd


Honda MSX125
vehicle_303122771_992680.jpg

Ik snap wel dat je dit als hinderlijk kan ervaren, ik denk dat het van de positie van de bestuurder afhangt alsook de grootte van je handen. Ik moet zelf niet van (grip)positie veranderen tijdens het rijden om ze te kunnen aantikken of uitschakelen.
 
Ik moest er eerst wel even aan wennen dat de toetert op de verkeerde plek zit bij veel huidige Honda's...
Volgens mij zijn sommige Italiaanse merken er een jaar of wat mee begonnen maar hebben het snel weer gelaten.
Ik rijd door mijn werk soms wel een keer of tien per dag met diverse merken een proefrit en ben er ondertussen aardig aan gewend en maakt met niet zoveel uit waar de knippers of de toeters zitten, behalve bij BMW, daar zal en wil ik nooit aan wennen....
 
Heb geen grommetje dus kan geen definitieve mening geven maar de richtingaanwijzers zitten op mijn Forza ook onder de claxon verstopt. Na de eerste week had ik er eigenlijk geen last meer van. De MSX heeft precies wel een grotere toeterknop dan de Forza, misschien moet de bestuurder door de 'grootte' van het Grommetje er meer op duwen? ;) Een gewaarschuwde automobilist is er twee waard (but not really...).

Honda Forza
honda-forza-350-griff-2012_clavbd


Honda MSX125
vehicle_303122771_992680.jpg

Ik snap wel dat je dit als hinderlijk kan ervaren, ik denk dat het van de positie van de bestuurder afhangt alsook de grootte van je handen. Ik moet zelf niet van (grip)positie veranderen tijdens het rijden om ze te kunnen aantikken of uitschakelen.

Ik moest er eerst wel even aan wennen dat de toetert op de verkeerde plek zit bij veel huidige Honda's...
Volgens mij zijn sommige Italiaanse merken er een jaar of wat mee begonnen maar hebben het snel weer gelaten.
Ik rijd door mijn werk soms wel een keer of tien per dag met diverse merken een proefrit en ben er ondertussen aardig aan gewend en maakt met niet zoveel uit waar de knippers of de toeters zitten, behalve bij BMW, daar zal en wil ik nooit aan wennen....
 
Om het nog gekker te maken door de bedenkers van HONDA laten we eens het gashendel naar links verplaatsen en koppelingshendel
naar Rechts . Leuk Weekend MSX / GROM rijders
 
Tja, je hebt blijkbaar een heel groot probleem met het verwisselen van twee knopjes.....
Ben benieuwd hoe het verder moet met jouw leven....
Of je verdere veranderingen in verschillende situaties nog op kan vangen?
Heb er een hard hoofd in......
 
Beste Marcel . Dit is een MSX / Grom Topic . Ik heb een fysiek probleem met mijn linker arm . van daar mijn vraag op dit forum of andere rijders met TOP armen en handen dit ervaren . Ik rij pas 40 jaar Motor en heb best veel motoren gehad en nog maar dit vindt Ik jammer van Honda . ( op jou kawa`s uit de jaren 70 zit alles toch ook op de goede plaats )
 
De aanhouder is terug en heeft ondertussen een testrit kunnen maken op de MSX 125 en de Monkey.

@kawa ted Ik kan met schaamte bevestigen dat er héél wat getoeterd is bij het prutsen met de richtingaanwijzers. Of ik ben gewoon ontzettend onhandig of de plaatsing van de knoppen laat inderdaad wat te wensen over. Het zal in elk geval wat gewenning vereisen. Voor de rest wel tevreden van Honda dus dat neem er ik bij.

Wel onmogelijk om te kiezen tussen de twee speelfietsjes...

Iemand nuttige criteria om op te selecteren want ik geraak er echt niet uit... :9
 
Vlg mij is de Monkey waardevaster ????
Verder weinig verschil in techniek.
De Monkey is wel wat duurder :')

Waar ben je wezen proefrijden.....?

Pinkpanther
 
Vlg mij is de Monkey waardevaster ????
Verder weinig verschil in techniek.
De Monkey is wel wat duurder :')

Waar ben je wezen proefrijden.....?

Pinkpanther

Ze lijken alle twee wel als zoete broodjes te verkopen zowel bij de dealer als tweedehands. Ben in Boechout gaan tuffen, supervriendelijke mensen. Qua fun factor blijf ik bij de Monkey hangen maar als ik ze op foto zie neig ik dan weer naar de MSX125 en het helpt niet dat deze goedkoper is. O-)

Langs de andere kant heeft de 2021-2022 Grom blijkbaar toch wat problemen, eentje is zowiezo de valse neutraal want daar werd ik al lastig van tijdens de proefrit. De andere is blijkbaar een eng 'grinding' geluid dat de motor begint te maken als hij warm gelopen is in de hogere versnellingen. Zijn al verschillende reports van dus maak me een beetje zorgen in dat opzicht. Natuurlijk is er wel garantie bij aankoop maar je wil met een nieuwe motor niet constant bij de dealer staan.

Natuurlijk kan de nieuwe Monkey hetzelfde probleem hebben maar tot dusver van die kant nog geen berichten. En natuurlijk rijden er ook genoeg probleemloze grommetjes rond.
 
De motor op de Grom 2020 en Monkey 2021 zijn gelijk. De 5 bak , that is..
Dus dat geluid probleem risico is navenant. De blokjes die op de , nóg te leveren Grom , en de geleverde en te leveren Monkey, zitten zijn exact dezelfde... Dus dat maak niet uit...

De valse neutraal... ach ja, het is er wel, (als je het lastig vinden van de neutraal bedoeld) maar dat had mijn duke 690r nog veel erger...
Wat heb ik dat vervloekt in het begin! Helemaal de "false neutrals" tussen de versnellingen in. Vaak tussen 4,5 en 5,6... En meestal bij wat "sportief spelen" Als je dan Honda en Yamaha gewend bent is het echt wennen... Gezien ik van de ktm kwam had ik op zich geen probleem ermee, ook niet nadat de verkoper mij vertelde dat hij soms wat lastig in neutraal gaat.

Maar na een poosje wen je ook daaraan, en komt het niet meer zo vaak voor... Dat was bij de KTM zo, en zou bier niet anders zijn. Wel is de KTM de einige warbij ik dit heb gehad. Heb veel motoren gehad, en gereden, enkel de KTM had dit probleem. Ik begrijp dat het niet echt Honda eigen is,dus snap de kritiek, maar zo erg is het op zich niet, KTM heeft er wel een handje van...

Wennen, dat zal hier ook zo zijn... en zo niet, garantie! Zo simpel is het ook nog eens...
Zal ook met inlopen te maken hebben....

Wat ik suffer vindt, is dat je in de 1 en de 5 , door kan blijven drukken, tot je een ons weegt. Er is geen stop / feedback zeg maar.
Niet dat ik er last van had, maar het is er wel... Ook de "clunck" van neutraal naar 1 is er niet echt... Ja, als je weet waar je op moet letten is het er... Beter kijk je even naar de gear indicator, hahaha

Gelukkig heeft ding het een gear indicator. Ideaal. En nu dus ook echt een toegevoegde functie, en waarde...
Omdat je het weet, probeer je in de 1, of je nog verder kan, en ja dat kan dan ook.. Vreemd.. maar goed...

Optisch heb je een keus.. De looks, en ook het custumise gehalte van de Grom , deed voor mij de voorkeur richting de grom.
Heb al gereden op het oude type Monkey, en de houding was goed, maar vering, echt niet!.
Geen idee hoe dat met de nieuwe M is.

Proefrit gemaakt op de nieuwe Grom, en die wegligging ,(vering, schokdemping) vond ik, (182cm 83kg) zoveel beter dan de oude type Monkey. Zover dat ik in eerste instantie eerst daar niets aan hoef te doen. Kan dat geld naar een leuke uitlaat. Vind de houding natuurlijk, en kan me niet herinneren dat er veel verschil tussen de rijhouding van Monkey of Grom zat.

Bij proef zitten op beide nieuwe types, zaten ze beide goed, en vertrouwd. Had niet echt een voorkeur, wat dat aanging..

Gezien de proefrit goed was, en ik optisch voor de Grom ging, deze dan ook besteld... kan er net wat meer "op los gaan", wbt mods en "aan eigen smaak aanpassen" dan de Monkey in mijn ogen...

Hoe dan ook....
Denk dat je niet verkeerd kan gaan, welke je ook neemt,,,,,
 
Laatst bewerkt:
Om het nog gekker te maken door de bedenkers van HONDA laten we eens het gashendel naar links verplaatsen en koppelingshendel
naar Rechts . Leuk Weekend MSX / GROM rijders
Kunt het ook gewoon oplossen, andere schakelaar bestellen met de zooi op de 'juiste' plek en op je MSX knutselen.
Gewoon in oplossingen denken ipv problemen.

Voor mij is het overigens geen probleem, wissel geregeld tussen mn MSX, MBX en NES en die hebben het alle 3 net ff anders zitten.
En de MSX doet het ook nog prima met zn 186cc, zo stil mogelijk met de CB1 uitlaat en luchtfilterhuis weer zo goed als origineel geknutseld, heerlijk.
 
Ik ben op zoek naar een andere uitlaat, en belangrijker een tail tidy., met normale gaten voor 8 of 10 mm voor de knipperlichten.
Waar haal ik deze? Kan niet echt veel vinden voor het 2022 model, valt me wat tegen eerlijk gezegd .
 
Zelf in Colombia rijd de MSX 125 rond, vandaag de 1e gespot.
Uitlaat flink bekrast, zal wel een schuiver gemaakt hebben.
Hier is 95% van de bikes en scooters 100 tot 150 cc.
Politie rijd op Suzuki off the road veel rond de 400 cc uitvoering
Echt een motorland......
 
Hier in Colombia is ook een Imitatie grom te koop.....
150 cc ziet er netjes afgewerkt uit !!!
En de prijs ca. 1500 euro. Euro 3 staat erop , dat is hier de nieuwste norm .
grom 1.jpg
Grom 2.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan