Honda NC750X of Suzuki V-strom 650

koenrotterdam

Rookie
29 apr 2020
3
1
Ik ben nieuw op dit forum, dus mocht ik dit onder het verkeerde onderwerp plaatsen: mijn excuses.

Ik rij nu op een KTM 390 uit 2016 vanwege mijn A2 met code 80 rijbewijs. Ik aan het nadenken over mijn volgende motor en ik twijfel tussen twee motoren.
Ik wil graag stukken toeren met de motor, maar niet bijv naar Spanje of zuid Frankrijk. Ik wil er ongeveer 5500euro aan uitgeven en vandaar dat ik uit kwam op de volgende twee.

Welke motor lijkt jullie geschikter of beter?
De Honda NC750X uit ongv 2014 of
de Suzuki V-Strom uit ongv 2010

Koen
 
Dat moet je zelf ervaren beste Koen door twee flinke proefritten te maken. Het zijn beide prima motoren.
 
De Honda is extreem uitgelegd voor zuinigheid. Dus rijdt hij prima maar sloom.
De Suzuki is dan wat speelser en iets minder zuinig. Deze is bovendien een populaire motor waar ontzettend vrrl voor verkrijgbaar is.
Puntje is nog de rijpositie. Op het oude model V-strom kreeg ik last van mijn rug op een lang rit.
(op het nieuwe model niet, die rijdt ik dus nu)

Dus het gaat er maar net om wat je belangrijk vind. Zijn beide goede motoren met weinig slechte punten. > Proefrijden!
 
Een tweetal jaren terug reed ik proef met deze motoren, beide de toen nieuwste versies... Ik wou downsizen omdat woon- werkverkeer was beëindigd door pensionering :Y.

De Honda vond ik in DCT-versie lekker rijden maar de zit niet 100 % voor mij, tevens was deze motor nogal smal/klein volgens mijn vorig motorleven en eens lekker uitleven stond volgens mij niet in zijn handleiding...
De Suzuki reed ik in gele XT versie en is qua plezierig rijden stukken aangenamer dan de Honda, alleen een andere windbescherming (ruitje) is écht wel nodig indien je ook autosnelweg wil gebruiken...

Ik spreek hier wel voor mezelf, ik ben 1,80 en weeg om en bij de 98 kg en misschien was hierdoor het gevoel op de Honda minder goed dan op de Suzuki die een veel betere zitbank en windbescherming had. Het verbruik zou ik de aankoop niet laten bepalen, dit is bij beide motoren voorbeeldig en de VStrom heeft een veel grotere voorraad aanwezig. Het beperkt aantal jaarlijkse kilometers maakt misschien een verschil van enkele tientjes?
Misschien omdat ik meer dan 45 jaar rijervaring heb wil ik me nog wel eens 'uitleven' in de natuur, ik zou hiervoor helemaal geen probleem hebben met de Strom maar wel mijn voorbehoud betreffende de Honda, tenzij je misschien altijd manueel of sportstand zou rijden maar dan nog geeft de NC mij niet hetzelfde rijplezier... ;)

Kiezen moet je zelf doen en zoals hierboven aangehaald werd door 'F2ride2001' zijn het beide goede motoren met weinig slechte punten en zal een proefrit je moeten overtuigen een keuze te maken... dit kan alleen jijzelf beslissen :] !

Ik maakte nadien de keuze voor de BMW F850GS en dit vooral voor de bagagemogelijkheid omdat ik jaarlijks nogal wat uitstapjes in het buitenland maak :).
 
Bedankt voor jullie reacties, hoewel ik er nog niet op mag rijden ivm A2, heb ik wel kunnen zitten op de V-strom en de NC750X vandaag. Wat me gelijk opviel was dat de NC wat smal was voor mij. Ik ben 1.85 lang en de Vstrom zat al beter. Maar alsnog ga ik op beide motoren een proefrit maken als ik op A mag rijden. Bedankt!
 
Met 1,85 m zit de beenhoek op de Vstrom wel even beter volgens mij, wel zal je het schermpje moeten aanpassen vrees ik... en inderdaad, de Honda vond ik ook erg smal/klein.
Maak een goede keuze voor jezelf en laat je zeker niets aanpraten ;)
 
Vanwaar de keus voor die 2? Ik zou toch ff meer bekijken als aanschaf voor 5500 euro ..
 
Terug
Bovenaan Onderaan