Honda nighthawk 450 afknijpen kan/mag dat

aequitas

MF'er
7 sep 2003
129
0
Arnhem
Ik hoop binnekort te slagen voor A begrenzd en dan de honda nighthawk 450 van mij pa over te kunnen nemen voor een achterband en nieuwe voorvork :)

Nu is ie niet begrenzd voor zover ik weet dus moet ik hem laten afknijpen. Lijkt me geen probleem maar nu hoorde ik weer van iemand dat het in nederland niet legaal kan en dat het in duitsland moest.

Weet iemand hier meer van of waar ik hier wat info over kan vinden?
 
Neem aan dat je begrenzen naar 25kw bedoelt?
Maak het niet te moeilijk/duur en laat de motor op de carbs begrenzen, bijvoorbeeld via de gaskabels die dan zorgen dat de carbs niet meer helemaal opengaan en de motor dus niet aan zijn volle vermogen komt.
Daarna een run op de testbank met een uitdraai die aangeeft dat de motor niet boven de 25kw komt. Klaar! Lijkt mij voldoende.



gr
Hakinnen
 
Oud onderwerp inmiddels. Helaas nog steeds mensen die niet weten hoe het werkt.

Als je verplicht 25Kw moet rijden dan kan dat alleen op een motor, die via het kenteken op 25Kw staat. Er moet een goedgekeurd 25Kw setje op en dan moet via het RDW je kenteken op 25Kw worden gezet.
Rijd je op een motor met alleen zo'n uitdraai, dan rijd je dus wettelijk gezien ZONDER geldig rijbewijs. Dat kan je een bekeuring kosten maar nog wel wat meer ook....
Krijg je dan namelijk een aanrijding, dan is de verzekering wél verplicht uit te betalen (je bent tenslotte verzekerd) maar verhaalt vervolgens alle schade op JOU, omdat je zonder geldig rijbewijs rijdt.....

Kijk dus eerst even of er voor die Nighthawk wel een officieel toegelaten setje bestaat, of dat ie mogelijk al minder dan 25Kw levert. Er is ergens een website waar alle motoren op staan, die ofwel minder dan 25Kw leveren ofwel waar zo'n setje voor bestaat.
Is dat setje er niet en levert ie meer dan 25Kw dan zul je op zoek moeten naar een andere motor.... Voor afknijpen in Duitsland geldt namelijk hetzelfde als voor afknijpen met die uitdraai hier. Da's niet volgens de wet en dus wordt het dan geen 25Kw motor.....
 
Bedankt voor de info. zo kan ik al een eind op weg en zelf even gaan uitzoeken. Ik zal even zoeken naar die pagina en hopen dat ik hem vind anders kom ik wel weer terug.

Is het helemaal onmogelijk om zonder goedgekeurd setje een geldig 25kw kentekenplaatje te halen? Is daar misschien een bepaalde keuring voor of procedure om dat aan te vragen met de vermogendgrafiekje?

Is het niet makkelijker om deze telkens herhalende vragen op een aparte pagina te zetten. of is die er al maar heb ik die over het hoofd gezien?
 
Tenzij de motor standaard minder dan 25Kw levert (dat staat vermeld op de typegoedkeuring) is er, behalve met een goedgekeurd setje en daarna de RDW, GEEN andere -wettelijke- mogelijkheid.
Uiteraard zullen er zat mensen zijn, die hun 25Kw tijd hebben volgemaakt met slechts een uitdraai. Er zullen misschien ook wel politiemensen zijn die ook niet weten hoe het in elkaar steekt en je "een mazzeltje" geven op die manier.

Maar nogmaals, als je ingedekt wilt zijn en het volgens de wet wilt doen, dan is er geen andere manier dan een goedgekeurd setje of een 25Kw motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan