honda nog steeds problemen met distrib. ket.spanne

#jd

MF veteraan
9 jan 2005
1.429
147
in Noord Brabant
Een kennis van mij is op zoek naar een cbr 600 fs. Pas eentje gevonden, maar de spanner van de distributieketting maakte nogal wat lawaai. Een andere kennis van haar had een cbr 600, bouwjaar 2003. Die had ook al 2 keer distributie-kettingspanner problemen. Ik weet dat honda in het verleden hier vaker problemen mee heeft gehad. Ik verwachtte dat ze dit nu wel onder controle hadden. Kan iemand mij vertellen of dit type kwaaltje nog steeds aanwezig is, of dat het puur toeval is????

Grtz #jd :]
 
In mijn Honda zit een inwendige, die werkt met behulp van een veer en olie. Een vergelijkbaar type zit tegenwoordig in de CBR600 (dacht ik) en deze willen nog wel eens kaduuk gaan. Bron: Honda dealer en waarschijnlijk eigen ervaring '(

Uitwendige is waarschijnlijk zo'n zelfde systeem als Suzuki heeft, met vertanding en een palletje. Die had ik liever gehad, eenvoudig te fixen, en goedkoper bij vervanging.
 
als je een rammel hoord uit je blok is de spanner gaar.

Verschil tussen inwendig en uitwendig is dat je inwendig zittende spanners niet ziet zitten aan de buitenkant. de andere zie je dus een uitstekend boutje, oid waarmee je nog kan nastellen9of als ie kaduuk is niet..)
 
Ik ben met mijn 2001 FSport al 3 spanners en 1 nokkenasketting verder in 1.5 jaar tijd.

Ik heb alleen wel al 40.000km gereden in die tijd. :o

Ik had 'm gekocht met 18.500km op de teller en nu staat ie op 58.500km.
De ketting dient volgens het WPHB om de 50.000km vervangen te worden, dus dit heb ik gedaan.
Misschien had de ketting het nog wel langer volgehouden maar dat risico nam ik liever niet. :N

Zie onderstaande link:
(De rekenig staat er zelfs bij)

http://www.motor-forum.nl/forum/topic/128606?highlight=knikkers
 
Ik ben met mijn 2001 FSport al 3 spanners en 1 nokkenasketting verder in 1.5 jaar tijd.

Ik heb alleen wel al 40.000km gereden in die tijd. :o

Ik had 'm gekocht met 18.500km op de teller en nu staat ie op 58.500km.
De ketting dient volgens het WPHB om de 50.000km vervangen te worden, dus dit heb ik gedaan.
Misschien had de ketting het nog wel langer volgehouden maar dat risico nam ik liever niet. :N

Zie onderstaande link:
(De rekenig staat er zelfs bij)

http://www.motor-forum.nl/forum/topic/128606?highlight=knikkers

M'n TDM gaat richting de 89.000km en alles nog origineel en stil, in een auto gaat het ook tonnen mee, ik denk dat Honda dat aspect (spanner en ketting) gewoon te goedkoop gebouwd heeft bij veel modellen.

of 'n 2takt... geen kleppen en dus ook geen distributie


:Y over de overige karaktertrekken hebben we het verder niet. ;)
 
Nu het toch over ketting enzo gaat had ik ook even een vraagje.

De ketting van mijn Yamaha diversion moet gespannen worden hij klappert nogal bij het optrekken.

Maar hoe doe ik dit?
In de handleiding staat dat je de bout dan moet aandraaien tot 105 Nm (10,5 m-kg)

Is dat belangrijk?
Of kan ik gewoon ff goedvast draaien zoals bij een brommer?

Hoe zit dat precies?
 
Nu het toch over ketting enzo gaat had ik ook even een vraagje.

De ketting van mijn Yamaha diversion moet gespannen worden hij klappert nogal bij het optrekken.

Maar hoe doe ik dit?
In de handleiding staat dat je de bout dan moet aandraaien tot 105 Nm (10,5 m-kg)

Is dat belangrijk?
Of kan ik gewoon ff goedvast draaien zoals bij een brommer?

Hoe zit dat precies?


ik gebruik zelf bij alle "belangrijke" bouten en moeren op mijn motor een momentsleutel.

Kijk als je bepaalde bouten of moeren vaak los en vast draait dan is het wel belangrijk dat je ze wel vast draait maar niet "te" vast.

En dit is mogelijk dmv een moment sleutel.

Als jij alleen maar eens in de zoveel tijd je ketting moet bijspannen en voor de rest niks dan zou ik als ik jou was gewoon je ketting spannen en de bout redelijk vast zetten met een normale ratel(+- L=30cm).
Want 105nm betekent een gewicht van 10,71428571 kilo op een arm van een meter!

En daarna ff langs de motorzaak gaan om hem na te trekken.
 
Laatst bewerkt:
Het geeft mij gewoon een zekerder gevoel als ik dingen vastzet op moment.

kijk als jij hem gewoon goedvast zet met de hand dan blijft het ook wel vast zitten.

Maar die momenten die hebben ze er natuurlijk niet voor niets bijgezet.

ik sleutel best vaak aan mijn motor en daarom heb ik zo'n momentsleutel aangeschaft voor een eurootje of 50.

Aan jouw de keus. :W
 
Het geeft mij gewoon een zekerder gevoel als ik dingen vastzet op moment.

kijk als jij hem gewoon goedvast zet met de hand dan blijft het ook wel vast zitten.

Maar die momenten die hebben ze er natuurlijk niet voor niets bijgezet.

ik sleutel best vaak aan mijn motor en daarom heb ik zo'n momentsleutel aangeschaft voor een eurootje of 50.

Aan jouw de keus. :W

Ik sleutel bijna dagelijks, bouw voor de hobby streetfighters..
nog nooit problemen gehad met gewoon met de hand vast zetten...

Aan jou dezelfde keuze, als je er een veiliger gevoel bij hebt gebruik je een momentsleutel..
 
ik denk dat Honda dat aspect (spanner en ketting) gewoon te goedkoop gebouwd heeft bij veel modellen.
:^ maar er zijn wel goede vervangende delen voor te krijgen die een stuk steviger zijn.

momentsleutel gebruik ik alleen voor het blok inwendig..
:^

Ik sleutel bijna dagelijks, bouw voor de hobby streetfighters..
nog nooit problemen gehad met gewoon met de hand vast zetten...
:^ Same here :Y

Wat ben ik het weer eens met iedereen :X
:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan