honda NTV650 opkuisen

timdejonge

MF'er
15 mrt 2008
57
0
Hey,

ik ben nieuw hier, en heb sinds gisteren een motor.
Heb deze van vriend van me gekregen, een HONDA NTV 650 van bj '90.
De motor is nog in goeie staat, draait nog....
De banden moeten wel gaan verwisseld worden, maar dat is nu niet zo dringend aangezien ik er nog niet meteen mee zal rijden.
Ik zou deze motor graag een beetje opknappen, en eventueel de motor reviseren.
Is dat reviseren iets wat ik zelf kan doen ? heb wel avondschool automechanica gevolgd, maar ik heb beetje schrik dat ik iets verkeerds zou doen. Heb ook nog geen handboek ervan ofzo.....
Dan wat betreft de uitlaat, deze maakt nogal veel lawaai, is beetje versleten, dus zou ook vervangen moeten worden, iemand tips ? modellen ofzo ?
alvast bedankt
 
De motor hoef je niet te reviseren als hij redelijk normaal loopt.

Het zijn ijzersterke dingen. Gooi er een grote beurt tegen aan, kijk of die uitlaat nog te redden is en met een set banden in de toekomst heb je er dan misschien een leuke motor aan.

Je kunt er veel zelf aan doen en het hoeft geen vermogen te kosten die beurt.

De manual is wel online te vinden, kijk even in het NTV topic.
 
Mr. Zed, alvast bedankt voor je reactie....
Maar beetje opkuisen kan toch geen kwaad ? en mss enkele pakkingen vervangen ofzo, momenteel lekt hij beetje olie ?
en wat houdt die grote beurt in ? kan ik dit zelf ?

Zou hem mss ook graag herspuiten, kader en plastic + tank, is dit een zware klus ?
 
Mr. Zed, alvast bedankt voor je reactie....
Maar beetje opkuisen kan toch geen kwaad ? en mss enkele pakkingen vervangen ofzo, momenteel lekt hij beetje olie ?
en wat houdt die grote beurt in ? kan ik dit zelf ?

Zou hem mss ook graag herspuiten, kader en plastic + tank, is dit een zware klus ?

Alle vloeistoffen vervangen (blokolie, cardanolie, voorvorkolie, remvloeistof, koelvloeistof), likje vet waar nodig.

Kleppen stellen, carburateurs synchroniseren en schoonmaken. Nieuw balhoofdlagertje indien nodig, luchtfiltertje verversen en je lekkage verhelpen, etc etc..

Ik zou voor je begint wel een aantal punten checken die opknappen duurder kunnen maken, zoals een lekke schokbreker, kromme of verroeste voorvorkpoten ofzo, kijken wat voor soort lekkage je waar vandaan hebt, dat soort grappen.

Ik vraag me wel een beetje af hoe zeker je erover bent. Je zegt monteur te zijn, of daarvoor geleerd te hebben, maar je bent er erg onzeker over. Misschien is er iemand die een beetje met je mee wil kijken. Of start er hier een topic over met fotoverslagje, dan krijg je ook wel reacties. Met zo'n motor kun je bijna alles zelf doen en veel leren. Zoek ook even die manual op in het NTV topic, of vraag er daar naar, dan weet je gauw genoeg of je het aandurft.

Spuiten kun je overwegen als hij technisch klaar is denk ik.
 
grote beurt: kleppen stellen, carbs indien nodig kuisen en afstellen, ook synchroniseren, oliefilter, olie,... in principe is dit goed zelf te doen, maar als je het nog nooit gedaan hebt en je hebt alleen zo'n service manual, dan kan je wel wat fout doen. Dus ik raad je aan om de eerste keer er iemand bij te hebben die het kan, en dan onthoud je het wel. De volgende keer heb je dan genoeg aan de manual. Pakkingen vervangen mag mss wel.

Kader spuiten: dan moet heel je motor uit elkaar als je dit goed wil doen. Das op zich niet zo moeilijk, maar je moet wel ordelijk te werk gaan. Hou er wel rekening mee dat je met zo'n oude fiets zowiezo moeren en bouten kapot gaat trekken als je heel de motorfiets uit elkaar haalt. Dus denk na of je dat wel wil voor je eraan begint :) En je hebt een momentsleutel nodig om alles weer in elkaar te steken.
De tank en de kappen demonteren is al heel wat makkelijker. In principe kan je dat zelf als je er tijd voor neemt. Lang en fijn genoeg schuren en dan met wat spuitbussen kan je wel een redelijk mooi resultaat bekomen. Enkel vernis uit een spuitbus kan niet goed of zelfs niet tegen benzine, dus morsen met tanken mag je niet doen :)
 
bedankt voor de reacties allebei, en ja, heb er een jaar avondonderwijs voor gevolgd, maar zoals je zegt nogal onzeker, zou niet graag iets misdoen...
en zeker als men begint over kleppen stellen enzo.....

Waar kan ik die manual trouwens vinden dan ?
 
als je gewoon voor de leukigheid een motorblok wilt reviseren (dat maak ik er een beetje uit op) kan je beter een oud blokje kopen dat echt olie pist of duidelijk versleten zuigers/lagers/pakkingen etc heeft.
Misschien verstandiger om dan een oud luchtgekoeld 1 pittertje te nemen, lekkere simpele techniek, 1 zuiger, 1 nokkenasketting, 1 kop etc etc

een NTV blok is gewoon ECHT kogelvrij, die hoef je niet 1-2-3 uit elkaar te halen omdat er 99% van de gevallen niks stuk is.
wat je wel kan doen is een grote beurt doen, olie, vloeistoffen, kleppies stellen etc
remmetjes nakijken is ook belangrijk, en eventueel de voorvork (nieuwe olie etc)
als je dat allemaal voor elkaar hebt ben je alweer een paar avondjes verder ;)

ook is het misschien leuk om de carburateurs schoon te maken mocht het blokkie niet helemaal lekker lopen.
 
alvast bedankt voor de moeite...

en kan iemand me ff tips geven hoe ik aan die grote beurt begin, en wat ik best allemaal haal.
Welke materiaal heb ik er voor nodig, speciale sleutels ofzo ? welke olie ?
 
Laatst bewerkt:
mss ook ff vermelden, hij heeft soms probleempje met z'n neutraal ?
het is altijd beetje zoeken, het lichtje van neutraal gaat niet altijd branden.... iemand gekend met dit fenomeen ?
 
mijn msn is de_jonge_tim@hotmail.com
alvast bedankt voor de moeite...

en kan iemand me ff tips geven hoe ik aan die grote beurt begin, en wat ik best allemaal haal.
Welke materiaal heb ik er voor nodig, speciale sleutels ofzo ? welke olie ?

het eerste wat je moet halen is een goede kwaliteits doppenset (ik heb bv een Proxxon, goed spul) en een setje steeksleutels, inbus sleutels en schroevendraaiers

daarna misschien een setje goede tangen (platbek, puntbek, waterpomptang enz) voor het grovere werk

vloeistoffen:

10W40 olie, remvloeistof DOT4, koelvloeistof

onderdelen:

oliefilter, remblokjes, luchtfilter, misschien nieuwe accu

wat misshien een goede tip is, zoek een zelfsleutel garage alá MADRacing, hier kan je een brug huren+alle gereedschap die je ooit nodig heb.
Ook heb je altijd raad als je ergens niet uitkomt, met bv kleppen stellen of remvloeistof verversen.

site: www.MADRacing.nl
 
Opknappen oke, maar reviseer 'm pas wanneer dat echt nodig is. Je zou 's een compressiemeting van de cylinders kunnen laten doen. Pas als ie gekke geluiden gaat maken, niet meer goed loopt, olie lekt of noem het maar op waarvoor je het blok moet demonteren: dan pas reviseren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan