Hoi iedereen,
Ik heb tegenwoordig een Honda NX 250 '97 erbij als speel/knutsel fiets met 38.000 km op de teller. Hartstikke leuk dingetje! Een vriend van me heeft er ook één met 28.000 km.
De motor loopt mooi, geen tikken, geen (rare) ratels, hij loopt stationair alleen wat onregelmatig. Maar dat hoop ik met het volgende op te lossen:
Het volgende gaat sowieso gebeuren:
Kleppen, olie, filter, carb schoonmaken, bougie vervangen, luchtfilter.
Ik ga het proberen uit te leggen:
Op het moment dat je goed gas geeft (laagtoerig) hoor/voel ik de NX klappen.
Het is moeilijk uit te leggen maar je voelt het door de hele motor heen terwijl die van m'n vriend dat stukken minder heeft.
Nu is het niet zo'n big deal, maar ik hou er van om dit soort dingen proberen op te lossen.
De klappen die ik voel zijn precies de klappen van de zuiger en is bij de wat hogere toeren verdwenen.
Ik zit zelf te denken aan simpelweg speling op de lagers o.a. small/big end, krukas en misschien versnellingsbak.
Mijn vraag is, zou het nog aan andere dingen kunnen liggen? Iets wat ik over het hoofd zie? Misschien dat iemand anders hier ervaring mee heeft?
Of is dit gewoon ouderdom en deal with it?
Technisch i.c.m. een workmanual ben ik in staat om het motorblok te splitsen.
Ik vind het ook leuk om het te doen! Dus ik ga geen nieuw motorblok aanschaffen
Fotootje:
Ik heb tegenwoordig een Honda NX 250 '97 erbij als speel/knutsel fiets met 38.000 km op de teller. Hartstikke leuk dingetje! Een vriend van me heeft er ook één met 28.000 km.
De motor loopt mooi, geen tikken, geen (rare) ratels, hij loopt stationair alleen wat onregelmatig. Maar dat hoop ik met het volgende op te lossen:
Het volgende gaat sowieso gebeuren:
Kleppen, olie, filter, carb schoonmaken, bougie vervangen, luchtfilter.
Ik ga het proberen uit te leggen:
Op het moment dat je goed gas geeft (laagtoerig) hoor/voel ik de NX klappen.
Het is moeilijk uit te leggen maar je voelt het door de hele motor heen terwijl die van m'n vriend dat stukken minder heeft.
Nu is het niet zo'n big deal, maar ik hou er van om dit soort dingen proberen op te lossen.
De klappen die ik voel zijn precies de klappen van de zuiger en is bij de wat hogere toeren verdwenen.
Ik zit zelf te denken aan simpelweg speling op de lagers o.a. small/big end, krukas en misschien versnellingsbak.
Mijn vraag is, zou het nog aan andere dingen kunnen liggen? Iets wat ik over het hoofd zie? Misschien dat iemand anders hier ervaring mee heeft?
Of is dit gewoon ouderdom en deal with it?
Technisch i.c.m. een workmanual ben ik in staat om het motorblok te splitsen.
Ik vind het ook leuk om het te doen! Dus ik ga geen nieuw motorblok aanschaffen
Fotootje:
Laatst bewerkt: