Honda NX 250 "klapt"

Mess

Die hard MF'er
14 mei 2011
383
4
Aalsmeer
Hoi iedereen,

Ik heb tegenwoordig een Honda NX 250 '97 erbij als speel/knutsel fiets met 38.000 km op de teller. Hartstikke leuk dingetje! Een vriend van me heeft er ook één met 28.000 km.
De motor loopt mooi, geen tikken, geen (rare) ratels, hij loopt stationair alleen wat onregelmatig. Maar dat hoop ik met het volgende op te lossen:

Het volgende gaat sowieso gebeuren:
Kleppen, olie, filter, carb schoonmaken, bougie vervangen, luchtfilter.

Ik ga het proberen uit te leggen:

Op het moment dat je goed gas geeft (laagtoerig) hoor/voel ik de NX klappen.
Het is moeilijk uit te leggen maar je voelt het door de hele motor heen terwijl die van m'n vriend dat stukken minder heeft.
Nu is het niet zo'n big deal, maar ik hou er van om dit soort dingen proberen op te lossen.

De klappen die ik voel zijn precies de klappen van de zuiger en is bij de wat hogere toeren verdwenen.

Ik zit zelf te denken aan simpelweg speling op de lagers o.a. small/big end, krukas en misschien versnellingsbak.

Mijn vraag is, zou het nog aan andere dingen kunnen liggen? Iets wat ik over het hoofd zie? Misschien dat iemand anders hier ervaring mee heeft?
Of is dit gewoon ouderdom en deal with it?

Technisch i.c.m. een workmanual ben ik in staat om het motorblok te splitsen.
Ik vind het ook leuk om het te doen! Dus ik ga geen nieuw motorblok aanschaffen ;)

Fotootje:

NX250.jpg
 
Laatst bewerkt:
Geluid of filmpje heb ik aan zitten denken maar dat zou dan rijdend moeten. En het enige wat ik heb is een telefoon die ik dan ergens zou op moeten plakken :P

Je hoort/voelt het pas als de motor laagtoerig moet presteren dus in z'n vrij merk je niks.

Ontsteking... Er is een nieuwe CDI op gegaan vertelde de oude eigenaar me. Dat zou goed moeten zijn.
Kan het aan een te vroege ontsteking liggen misschien? Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
 
..Als ik op een motor proefrijd laat ik 'm in de 4 in toeren zakken, en geef dan gas.. als je dan geklapper hoort kun je er donder op zeggen dat het big-end rot is.. maar met zulk een geringe km-stand?
 
In die tussentijd m'n meisje achterop laten zitten met telefoon bij 't blok.
Helaas is het door de wind bij het eerste filmpje errug slecht te horen.. maar vanaf 30 seconden hoor je een stukje van 2 seconden wat ik ongeveer bedoel.



En hier een andere filmpje waar het niet op te horen is maar misschien dat iemand wat hoort.

 
Geluid of filmpje heb ik aan zitten denken maar dat zou dan rijdend moeten. En het enige wat ik heb is een telefoon die ik dan ergens zou op moeten plakken :P

Je hoort/voelt het pas als de motor laagtoerig moet presteren dus in z'n vrij merk je niks.

Ontsteking... Er is een nieuwe CDI op gegaan vertelde de oude eigenaar me. Dat zou goed moeten zijn.
Kan het aan een te vroege ontsteking liggen misschien? Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Je hebt het wel over een licht 1-cilindertje met amper vermogen hè ;) , dat wil sowieso niet zo erg graag als je die onderin de toeren "open gooit". Dan gaat die van mij ook echt wel bokken/klapperen.
 
Ik ben het helemaal met je eens, het is inderdaad een 1-cilindertje. Dat hoort erbij ;)
Maar waarom heeftie van m'n vriend dat niet? Zou dat simpelweg slijtage zijn?

Ik ga sowieso beginnen met kleppen en de rest, wie weet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan