Honda NX250 tik – nokkenaskettingspanner?

Bbbrum

Die hard MF'er
27 feb 2006
662
0
Brabant
Sinds een kilometer of 100 heeft m’n Honda NX250 (MD21E, +/- 55.000km) een tik in de kop, vooral bij stationair is de tik af en toe goed hoorbaar. Ik heb de kleppendeksel eraf gehaald, kleppenspeling was in ieder geval in orde. Maar: de nokkenaskettingspanner heb ik er ook af gehaald, hij leek op z’n maximale stand te staan.

Wat zijn jullie ideeën hierover, is de tik waarschijnlijk de nokkenasketting? Is de ketting te lang (kan/gebeurd dit uberhaubt?), of is het gewoon puur de spanner?

Alvast bedankt!

Nog wat sfeerplaatjes:

koperaf1.JPG

koperaf3.JPG

koperaf2.JPG
 
De spanner staat automatisch op zn uiterste stand als ie dr uitgeschroefd wordt ;)
Kans is veel groter dat die tik van je koppeling oid af komt (kijk eens of het minder wordt/weggaat als je de koppelingshendel inknijpt).
En anders: als het in je nokkenasketting zit geeft dat een vrij regelmatig geluid.
Wat trouwens ook kan zijn beschadigde nokkenassen, komt nogal eens voor als je lang hoge toeren draait, al geeft dat meestal ook een vrij regelmatig geluid.

Spanner kun je ff heel simpel testen door te proberen om m in elkaar te duwen, dat moet niet kunnen.
Als je de spanner weer terugdraait, vergeet niet om dat boutje dr af te halen, de spanner op te winden met een kleine schroevendraaier tot ie vast blijft zitten en m dan pas terug te stoppen. En als ie er dan in zit kun je er een tik opgeven en spant ie weer (als ie, voordat ie helemaal vastzit, losschiet moet je m weer opwinden)
 
Laatst bewerkt:
Goed bekeken dat je het ff probeert buiten het NX topic. Meer views!!

Dat van die spanner las ik ook al in mijn WPHB, als ie eenmaal uit was gesprongen kon ik wel een nieuwe halen stond er want dan kreeg je hem nooit meer goed. Lekker optimistisch handboek.

Ik hoop dat je eruit komt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan