Honda overzicht in de wirwar van typeaanduidingen

RienL

Rookie
26 aug 2006
3
0
Groot-Ammers
Hallo
Weet iemand of er systeem zit in die veelheid van letters bij honda.
CB, CBX, CM, GLCX.
Kun je aan de typeaanduiding zien of het een chopper is of een off the road, een naked, een cardan of kettingaangedreven?

Groeten Rien
 
CB 4 cylinder lijnmotor
CM staande twin
CX dwarse V twin met cardan
GL boxer met cardan
VT V twin
VF V viercylinder met cardan

die laatste twee klinken nog wel logisch maar de rest... :?
 
CB 4 cylinder lijnmotor
CM staande twin
CX dwarse V twin met cardan
GL boxer met cardan
VT V twin
VF V viercylinder met cardan

die laatste twee klinken nog wel logisch maar de rest... :?

de rest is inderdaad onlogisch ;)

om het wat leuker te maken nog:
CB... kan zijn --> 4 cilinder of 2 cilinder .. straatmodel ! cb450 kan zijn OHC of DOHC ..cb400 kan 2 cilinder of 4 cilinder zijn ..meestal dus gevolgd door CB400f of CB400n of t


T= twin
V= v blok
F=four
maar ! een FT500 is een ééncilinder .. :?

en een GL500 is een 2 cilinder boxer (half staand/half liggend) een GL1000 is een 4 cilinder boxer (wel liggend) ..en een GB500 is een (staande)1 cilinder

dus ik zeg: ;) niet teveel aan de getallen en letters denken maar een mooi model zoeken ;) })
 
GL500 heeft hetzelfde blok als de CX500 en is een dwarsgeplaatste V-twin...
ehhhh ja :? ..we zouden hem helpen hè..niet zo vaag gaan doen nou ;)

een Ft500 heeft namelijk ook maar gewoon een XL blokkie hè ;) met een startmotorje erbij en wat kleine verschillen daargelaten

 
Laatst bewerkt:
Een X die niet aan het begin staat, staat (meestal :+ ) voor vierklepper, CB was oorspronkelijk Commuter Bike (straatfiets), GL voor het amerikaanse Glide (toer) CM voor CustoM, een R voor sportief (hoewel mijn fiets tegenwoordig ook in het toersegment O-) schijnt te zitten, meer nadruk op de F (Four) aan't eind dus), die X wel aan het begin dus voor Off the road, CR voor CRoss, een F nietaan het eind voor Fairing, behalve dan die nieuwe CBF fietsen :? waar het waarschijnlijk voor Fourstroke staat, want die zijn er in 2 en 4 cil. uitvoering.
Aanvulling altijd mogelijk :W
 
Laatst bewerkt:
Een X die niet aan het begin staat, staat (meestal :+ ) voor vierklepper, CB was oorspronkelijk Commuter Bike (straatfiets), GL voor het amerikaanse Glide (toer) CM voor CustoM, een R voor sportief (hoewel mijn fiets tegenwoordig ook in het toersegment O-) schijnt te zitten, meer nadruk op de F (Four) aan't eind dus), die X wel aan het begin dus voor Off the road, CR voor CRoss, een F nietaan het eind voor Fairing, behalve dan die nieuwe CBF fietsen :? waar het waarschijnlijk voor Fourstroke staat, want die zijn er in 2 en 4 cil. uitvoering.
Aanvulling altijd mogelijk :W

nou..een paar vragen meer.. ;)

..maar waar de GB dan voor staat ? of FT ..geen Fairing..geen Twin ? 8-)


en CR is niet alleen CRoss maar ook Classic Race ;) CR450/ CR750 zijn allen racemachine's voortgekomen uit CB's ..
 
Laatst bewerkt:
nou..een paar vragen meer.. ;)

..maar waar de GB dan voor staat ? of FT ..geen Fairing..geen Twin ? 8-)


en CR is niet alleen CRoss maar ook Classic Race ;) CR450/ CR750 zijn allen racemachine's voortgekomen uit CB's ..
Geen Classis Race lijkt me, want toen ze het bedachten was het modern, dat het nu classic is, daar hielden ze toen nog geen rekening mee... ;)

Volgens mij staat deze CR voor Customer Racer oid...
 
En FT zal wel iets van Flat Track zijn, GB is duidelijk gebaseerd op een engels (Great Britain) klassiek model, en de CR racers waren toch niet te koop voor het grote publiek, dus dat zal wel meer een interne aanduiding zijn geweest, denk aan de rc 30 en 45 en 50, die heetten in de verkoop ook anders, alleen het publiek (wij dus) vonden die aanduidingen veeeel spannender. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan