Honda paneuropean 1100 1996

Rijkaart

MF'er
6 feb 2018
126
119
Beste,
Ik ben bezig de motor van mijn schoonvader weer aan de praat te krijgen. Hij heeft 10 jaar stil gestaan. Alle 4 de carburateurs zijn helemaal schoongemaakt, bougies vervangen. De vlotters hadden wij eerst op 7mm gezet waarbij de motor veel te veel benzine kreeg daarna de vlotter naar 8,5 gezet waarbij er uit de uitlaat flinke ploffen kwamen. Uiteindelijk viel de moter stil/uit, stationair draaien krijgen wij maar moeilijk voor elkaar. Wat zie ik over het hoofd? Iemand tips? Schoonmaken, vervangen, afstellen, nakijken?
 
Hoe zijn de carburateurs gereinigd? Er zitten namelijk een hoop kleine kanaaltjes door de carbs heen en als er maar ergens een beetje vervuiling (zoals aangekoekte benzine van 10 jaar oud) zit, kan de werking van de carburateur al verstoord worden. Het beste is dus om alles van de carbs af te schroeven en vervolgens alle metalen delen in een ultrasoon reiniger te gooien. Per carb wellicht wel makkelijk om de delen bij elkaar te houden. Na reiniging weer in elkaar zetten icm revisiesetjes. Dat is eigenlijk de beste manier om de carburateurs uit te sluiten als probleem. Check ook of de membranen van de gasschuiven nog oké zijn (soepel en zonder scheurtjes).
Daarnaast is het wellicht een idee om alle vacuümslangen te vervangen. Een klein beetje valse lucht kan ook voor een hoop ellende zorgen.
Is de benzinetank ook ontdaan van alle ouwe peut en gespoeld? Een nieuw/extra brandstoffilter is ook wel een aanrader om te zorgen dat er niet weer troep in de carburateurs komt, wanneer je deze goed gereinigd hebt.
 
Controleer alle openingen in sproeiers en emulsiebuizen met een loep. Vaak denk je dat het schoon is, maar is het bij nadere inspectie dus niet. Hoe is er schoongemaakt?. Een kleine cheap-ass ultrasoonreiniger van de Ali is dan een zinvolle uitgave. Vlotterhoogtes zou ik bij zo'n ding echt afblijven.
 
Controleer alle openingen in sproeiers en emulsiebuizen met een loep.
daarmee kan je niet het hele kanaal controleren, nutteloos dus.
je moet alle kanalen doorspuiten (met remmenreiniger, of eigenlijk eendert wat vloeibaars) zodat je kan zien dat het overal uitkomt waar het moet uitkomen, en in dezelfde hoeveelheid bij alle carbu's.
 
daarmee kan je niet het hele kanaal controleren, nutteloos dus.
je moet alle kanalen doorspuiten (met remmenreiniger, of eigenlijk eendert wat vloeibaars) zodat je kan zien dat het overal uitkomt waar het moet uitkomen, en in dezelfde hoeveelheid bij alle carbu's.
Natuurlijk moet dat ook, met remmenreiniger en perslucht. Maar naar ervaring zit de hardnekkige vervuiling in emulsiebuizen en stationairsproeiers.
 
De maat van de vlotter geven ze 7mm aan maar dan krijgt de motor echt veel te veel benzine.
de opgegeven maat is al de vlotterveer aan ligt. Niet als die ingedrukt is.
Verder kijk ik bijna nooit naar de maat, maar of de vlotter horizontaal met het pasvlak van de carb ligt wanneer de vlotterveer aan ligt.
 
Reeds alles schoongemaakt, leidingen nagekeken en alles doorgespoeld. Nu afstellen alle carburateurs staan op dezelfde Stand. iemand een idee hoe dit op te lossen?
 

Bijlagen

  • 20230319_150326.jpg
    20230319_150326.jpg
    259,4 KB · Weergaven: 52
Reeds alles schoongemaakt, leidingen nagekeken en alles doorgespoeld. Nu afstellen alle carburateurs staan op dezelfde Stand. iemand een idee hoe dit op te lossen?
Als je synchronisatie meters er aan hebt hangen, dan heb je de motor dus stationair al 'stabiel' :?

In een wphb zie je hoe en in welke volgorde je de carbs gelijk moet zetten. Op yt zal ook wel een filmpje te vinden zijn.

Je moet echt wel zeker zijn dat je carburatie verder 100% is, anders ga je t 'kapot sleutelen'. Liefste nog vooraf klepspeling in orde hebben.
 
Vroeg me dat dus ook af nu. Alle auto’s die ik heb gehad met vier cilinders hadden gewoon 1 carburateur. Kan dat op een motor niet? Waarom niet?
Tis wellicht te veel off topic, maar meerdere varianten komen voor.

2 carbs op 1 cilinder.
2 carbs op 2 cilinder.
1 carb op 2 cilinder.
En natuurlijk 4 carbs voor 4 cilinder. Ik meen met name omwille van hogere toerentallen tov een auto van vroeger. Maar kweenie eigenlijk.
 
Als je synchronisatie meters er aan hebt hangen, dan heb je de motor dus stationair al 'stabiel' :?

In een wphb zie je hoe en in welke volgorde je de carbs gelijk moet zetten. Op yt zal ook wel een filmpje te vinden zijn.

Je moet echt wel zeker zijn dat je carburatie verder 100% is, anders ga je t 'kapot sleutelen'. Liefste nog vooraf klepspeling in orde hebben.
Ja stationair stabiel wel wat hoog. Wel veel ploffen uit de uitlaat.
 
synchroniseren is de LAATSTE stap..
Kleppen stellen
Ontsteking
carbs reinigen monteren en controleren op lekkages
synchroniseren, dat moet in vaste volgorde , waar de vlinderklep/gaskabel vat zit , kun je niet stellen, dan kijk je welke carbs door de assen van de eerste worden meegenomen, en die kun je vaak op een armpje afstellen door een schroefje te verdraaien...
 
Tis wellicht te veel off topic, maar meerdere varianten komen voor.

2 carbs op 1 cilinder.
2 carbs op 2 cilinder.
1 carb op 2 cilinder.
En natuurlijk 4 carbs voor 4 cilinder. Ik meen met name omwille van hogere toerentallen tov een auto van vroeger. Maar kweenie eigenlijk.
Effe zitten googelen. Heeft voornamelijk met optimale Airflow per cylinder te maken

Ik heb weer wat bijgeleerd. Terug om topic
 
Terug
Bovenaan Onderaan