Honda paneuropean 1100 1996

Rijkaart

MF'er
6 feb 2018
128
119
Beste,
Ik ben bezig de motor van mijn schoonvader weer aan de praat te krijgen. Hij heeft 10 jaar stil gestaan. Alle 4 de carburateurs zijn helemaal schoongemaakt, bougies vervangen. De vlotters hadden wij eerst op 7mm gezet waarbij de motor veel te veel benzine kreeg daarna de vlotter naar 8,5 gezet waarbij er uit de uitlaat flinke ploffen kwamen. Uiteindelijk viel de moter stil/uit, stationair draaien krijgen wij maar moeilijk voor elkaar. Wat zie ik over het hoofd? Iemand tips? Schoonmaken, vervangen, afstellen, nakijken?
 
Hoe? In de ultrasoonreiniger?

Anders heb je ze optisch gereinigd maar niet schoongemaakt.
Nee niet ultrasoon, heb dat apparaat ook niet. We hebben de carb volledig uitelkaar gehaald en de brandstof aanslag verwijderd die het ergst was in de vlotter bak. Je moet het af en toe gewoon doen met het geen dat je hebt. Er zal ongetwijfeld nog wel iets zitten maar geloof niet dat het de functie van de carb zo erg beïnvloed met zulke kleine hoeveelheden.
 
De fiets loopt echt al stukken beter na de schoonmaak nu is de afstelling waar wij erg mee worstelen waarom lopen de carb niet gelijk en hoe kunnen we dit nakijken. Mischien nog naar de kleppen laten kijken kan nog een optie zijn, valse lucht ?
 
Ploffen uit de uitlaat kan duiden op een veel te arm mengsel. Mogelijk heb je met de aanpassing van het vlotterniveau de afstelling juist veel te arm gemaakt.
Wat ik op het Amerikaanse ST-forum lees, is dat de mensen juist naar de 7mm vlotter niveau gaan. De Amerikaanse ST's hebben wel een pair-systeem, vanwege emissie-eissen. Ik weet niet of de Europese ST's dat ook hebben en hoe de afstelling zich tot de twee continenten verhoudt. Lees het gelinkte topic door voor meer informatie. Er wordt ook wat benoemd over slechte membranen in het pair-systeem en slecht lopen van de motor.

Ter illustratie van hoe precies een carburateur afgesteld moet worden: de maat van de sproeiers wordt vaak in honderdste van een millimeter opgegeven. Dus een 125 hoofdsproeier is 1.25mm groot. In het gelinkte bericht laat een ST-eigenaar zijn motor een stuk beter lopen door naar hoofdsproeier 128 over te gaan. Dat is 3 honderdste millimeter groter en dat maakt een merkbaar verschil.

Stel je nu voor dat er nog ergens een stukje aanslag in één van de kanalen zit van een tiende millimeter groot.

Volg voor het afstellen van de vlotterhoogte het WPHB nauwkeurig. Ook de kleinste details zijn belangrijk.
 
De fiets loopt echt al stukken beter na de schoonmaak nu is de afstelling waar wij erg mee worstelen waarom lopen de carb niet gelijk en hoe kunnen we dit nakijken. Mischien nog naar de kleppen laten kijken kan nog een optie zijn, valse lucht ?

Er zal ongetwijfeld nog wel iets zitten maar geloof niet dat het de functie van de carb zo erg beïnvloed met zulke kleine hoeveelheden.
geloven is iets dat je uit vrije wil doet, maar niets met de realiteit te maken heeft.
het gaat niet om het vuil dat je kan zien, dat heeft nergens invloed op (behalve het vuil in de sproeiers). nog eens : het gaat om het vuil dat je niet ziet in de kanalen in de carbu.
pas als je ECHT ZEKER bent dat alle kanalen in de carbu's open zijn, moet je naar andere zaken kijken. en dus om zeker te zijn moet je ze doorspuiten met iets en dus ook zien dat het overal uit komt waar het moet uitkomen. ook als je ze ultrasoon laat kuisen, want ook dat is geen garantie dat ze volledig proper zijn.
 
Ploffen uit de uitlaat kan duiden op een veel te arm mengsel. Mogelijk heb je met de aanpassing van het vlotterniveau de afstelling juist veel te arm gemaakt.
Wat ik op het Amerikaanse ST-forum lees, is dat de mensen juist naar de 7mm vlotter niveau gaan. De Amerikaanse ST's hebben wel een pair-systeem, vanwege emissie-eissen. Ik weet niet of de Europese ST's dat ook hebben en hoe de afstelling zich tot de twee continenten verhoudt. Lees het gelinkte topic door voor meer informatie. Er wordt ook wat benoemd over slechte membranen in het pair-systeem en slecht lopen van de motor.

Ter illustratie van hoe precies een carburateur afgesteld moet worden: de maat van de sproeiers wordt vaak in honderdste van een millimeter opgegeven. Dus een 125 hoofdsproeier is 1.25mm groot. In het gelinkte bericht laat een ST-eigenaar zijn motor een stuk beter lopen door naar hoofdsproeier 128 over te gaan. Dat is 3 honderdste millimeter groter en dat maakt een merkbaar verschil.

Stel je nu voor dat er nog ergens een stukje aanslag in één van de kanalen zit van een tiende millimeter groot.

Volg voor het afstellen van de vlotterhoogte het WPHB nauwkeurig. Ook de kleinste details zijn belangrijk.
Bedankt ga het even doorlezen.
 
geloven is iets dat je uit vrije wil doet, maar niets met de realiteit te maken heeft.
het gaat niet om het vuil dat je kan zien, dat heeft nergens invloed op (behalve het vuil in de sproeiers). nog eens : het gaat om het vuil dat je niet ziet in de kanalen in de carbu.
pas als je ECHT ZEKER bent dat alle kanalen in de carbu's open zijn, moet je naar andere zaken kijken. en dus om zeker te zijn moet je ze doorspuiten met iets en dus ook zien dat het overal uit komt waar het moet uitkomen. ook als je ze ultrasoon laat kuisen, want ook dat is geen garantie dat ze volledig proper zijn.
We hebben alles doorgespoten en overal kwam het eruit. Ga mischien maar even kijken voor een ultrasoon apparaat dan kunnen we alles uitsluiten.
 
We hebben alles doorgespoten en overal kwam het eruit. Ga mischien maar even kijken voor een ultrasoon apparaat dan kunnen we alles uitsluiten.
waarom ? als het overal uit komt zijn ze proper.
zijn de bougies nat als je ze er nu uit haalt ? is ondertussen mss al lang verzopen. bougies eruit en met perslucht door het gat de verbrandingskamers droog blazen.
 
Omdat bij eerdere reactie naar voren kwam het alleen gereinigd te hebben en niet schoon zou zijn. Nogmaals wij hebben alles helemaal uit elkaar gehaald en met remreiniger doorgespoten/schoongemaakt, aanslag verwijdert, zo ver als dat we konden zien. Nu staat hij te arm afgesteld door de ploffen. we hebben de vlotter op 8mm staan eerder op 7mm waarbij de fiets verzoop. Het is dus blijkbaar zo dat er nog wat aanslag kan zitten en het zo nauw komt dan mischien toch maar weer uit elkaar halen en dan maar met een ultrasoon apparaat dan kunnen we alles uitsluiten en verder kijken.
 
Aanschaf van een ultrasoonreiniger is altijd lonend. Zelf heb je m (als t goed is) maar 1x nodig. [Moet je wel een grote koen, waar ze alle 4 tegelijk in kunnen, dan hoef je ze niet te scheiden en blijven de onderlinge afstellingen, bedieningstangetjes, enz ongewijzigd] Daarna kan je voor een vriendenprijs, veel mensen helpen. Want veel oudere motoren, die vaak ook nog lang stil gestaan hebben, zullen last hebben/krijgen van vergomde benzineresten (nee, geen E5/E10 discussie, met 'oude' benzine gebeurde dat ook. Alternatief is de carburateurs uitbouwen en naar een motorzaak brengen. Die schoonmaakservice kost niet zoveel. Zoals hierboven al genoemd, t gaat om hele kleine kanaaltjes. Succes!
 
Bij sommige motorzaken hebben ze zo'n apparaat staan. Betaal je een paar tientjes en dan heb je een schone set. Het beste wel alles zelf loshalen en aanleveren.
Een te arm mengsel kan ook duiden op valse lucht natuurlijk. Als het nog in elkaar zit, kan je de remmenreiniger test eerst eens doen voor je weer alles los haalt.
 
Beste tipgevers,

Hier even de andere hobbyist van dit enthousiast begonnen avontuur, is toch net even anders dan een ss50 afstellen O-) .

De carburateurs zijn inmiddels ultrasoon gereinigd, geheel uit elkaar geweest en lijkt er op weer aardig inelkaar gezet.

Vlotterhoogte: 7mm
Sproeier: 1.25
Sproeier: 40
Luchtschroef 2 slagen uitgedraaid.
4 Nieuwe (weer soepele) rubbers tussen blok en carburateur.

Nu loopt de motor op temperatuur net te laag stationair 500/600 en tussen 3000 en 4000 toeren blijft ie hangen sputtert,
duidelijk iets te weinig (of veel) van iets.
De gasklep(pen) staat(n) geheel dicht, en de stelschroef (die bij de tankdop) heeft niet het bereik om 'm hoger te laten lopen.
Staat de klep dan standaard te dicht?

Heeft iemand de fabrieksafstellinggegevens?
In het revisiesetje zitten nog een 1.28mm en 38S sproeier die hebben we er nog niet ingezet, ooit liep de motor prima dus dat leek me niet nodig.

Vwb het filmpje, ik heb ook het luchtfilterhuis er al op gehad, dan loopt ie ook zo.
Als we het dopje van het slangetje voor de sychronisatie aansluiting los haal gaat ie iets hoger stationair lopen.

Ik ben benieuwd!

Martijn
 

Bijlagen

  • VID-20230326-WA0007.mp4
    8,2 MB
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan