Honda PCX 125/150 deel 5

ik weeg zelf slechts 71 kg zonder kleding. Met kleding en rugzak denk ik 75 kg. Zeker als ik achter de auto's aanhobbel is de PCX best zuinig, als het niet druk is en er is weinig wind dan heb ik meestal wel 90km/u op de teller. Dan is die ook minder zuinig, klok ik al snel slechts 1 op 42.
 
Ik ben 86kg netto. Met kleren etc ver over de 90kg / 1.86m. Nooit verkeer voor me, dus standaard 90 kmh op de teller. Dat maakt het verschil denk ik
 
ik zit normaal 1:39. nu (denk ik) door wintertijd 1:36.

zijn jullie allemaal formaatje pedrosa met die cijfers?
Ik heb de eerste 10.000km voornamelijk 1:38 op de teller zien staan. Ik reed 106km enkele rit met 20km op een 80 weg en de rest snelweg/autoweg. Ik reed meestal 100 want anders duurde die rit zo godslang.
85kg en 1.86 met het hoge givi scherm en een topkoffer.
Nu ik ergens anders werk is het 1:42 minimaal, met bijna de helft van de afstand, 10km op 80 wegen en door Groningen stad (N7) ligt de gemiddelde snelheid wat lager. Al heb ik al 2 maanden niet meer gereden, wachten op onderdelen en gereedschap. Helaas is dat laatste terug gestuurd naar Ali....
 
Ik weeg zo'n 82kg schoon aan de haak en ben 1.94m lang. Heb geen windscherm en geen koffer.
Heb een Malossie vario met 16gr rollers (weinig toeren bij lagere snelheden, voordeel tot zo'n 80km/u) en heb de banden iets meer op spanning dan voorgeschreven (ongeveer 0.3 bar meer). 30-50-60-80 km/u wegen. Kom zelden op de snelweg. Ik rijdt binnendoor, weinig files en weinig verkeerslichten.
 
Het windscherm maakt wel verschil overigens. Ik heb ooit eens het windscherm gescheurd achter de dievenklauwen van de scharnieren van mijn schuurdeur en na een val (dus al 3e schermpje inmiddels) maar zonder scherm is het verbruik belabberd, met het standaard schermpje ook niet best. Echter met opzetstukje veranderd dat juist wel weer postief (had namelijk omdat ik wachtte op een nieuw schermpje, gereden met het standaard scherm met opzetstukje).
Het hoge scherm met opzetstukje is het minst goed voor het verbruik (maar wel lekker uit de wind)
Ben overigens ook 1.86m, maar vrij licht omdat ik de marathon ga lopen (is net zolang als m'n woon werk verkeer enkele reis 8)7)

@Monkey waarom laat je hem niet door een dealer maken, of haal je daar de onderdelen niet vandaan? (of heb je hem in de winter niet nodig, dat je hem al 2 maanden laat staan?
 
Verbruik van mijn PCX-125 2011, periode 1 januari 2019 - 31 december 2019.

Op 22 februari raakte de snelheidssensor kabel defect (87410 km, daar zit het dipje bij 1op 40.5).
Bij 92628km BP Euro 95 getankt (Avia pomp gesloten), verbruik daarop volgende tankbeurt 92903km = 1 op 47.6.
Ik merk niet echt verschil in het verbruik tussen Euro 95 of E10.
(...)
Euro95 en E10 zijn 2 verschillende benamingen voor identiek dezelfde brandstof. Dus het verwondert me niet dat je geen verschil merkt.
 
(...)
En ohja, E10 was toch minimaal 10%, niet maximaal?
E10 is maximaal 10% ethanol. Met andere woorden: er mag niet meer dan 10% ethanol inzitten.

Ons ministerie van economische zaken (FOD economie) stelt duidelijk: (en verwijst naar een belgische NBN-norm die overeenkomt met een europese EN-norm)
benzine E10 moet de norm NBN EN 228 (max. 10 % vol ethanol) respecteren
 
@PeterCC het kan zomaar zijn dat ik de min en max verkeerd begrepen heb.
Maar stellen dat E10 en euro 95 het zelfde zijn is het zelfde als zeggen een vogel en een mus zijn het zelfde. Euro 95 is een brandstof met een bepaalde klopvastheid. Deze brandstof wordt ook als hoofdingrediënt gebruikt in E10, daar is ethanol toegevoegd aan normale euro 95. Maar als er geen e nummer bij euro 95 staat is het wel degelijk een andere brandstof dan e10
 
@PeterCC het kan zomaar zijn dat ik de min en max verkeerd begrepen heb.
Maar stellen dat E10 en euro 95 het zelfde zijn is het zelfde als zeggen een vogel en een mus zijn het zelfde. Euro 95 is een brandstof met een bepaalde klopvastheid. Deze brandstof wordt ook als hoofdingrediënt gebruikt in E10, daar is ethanol toegevoegd aan normale euro 95. Maar als er geen e nummer bij euro 95 staat is het wel degelijk een andere brandstof dan e10
OK. Het is afhankelijk van hoe ver je teruggaat in de tijd.

Voor België is het zo dat Euro 95 al sinds 1 jan 2017 10% bio-ethanol bevat en er zit al 5% bio-ethanol in Euro 95 sinds 2009. Ik baseer me daarbij op de informatie die de FOD Economie geeft. (hoe dat in Nederland zit ben ik niet nagegaan)
Dus bij de naamswijziging in oktober 2018 van Euro 95 naar E10 werd er niets aan de samenstelling van de benzine gewijzigd en was er dus geen verschil tussen de Euro 95 zoals die was tussen 1 jan 2017 en oktober 2018 en E10.
Vergelijk je met Euro 95 van voor 1 jan 2017 dan is er wel een verschil.

Het is natuurlijk zo dat de naamgeving een totaal andere basis heeft.
Bij Euro 95 of Euro 98 is de naamgeving gebaseerd op klopvastheid. Euro 95: octaangetal 95, Euro 98: octaangetal 98.
Bij E5 of E10 is de naamgeving gebaseerd op de hoeveelheid bio-ethanol die een benzinetype maximaal mag bevatten.
Nu E10 heeft ook de klopvastheid van Euro 95, dus octaangetal 95 en E5 die van Euro 98, dus octaangetal 98. Die match is er wel.

Ongetwijfeld heel verstandige lieden hebben geoordeeld dat een naamgeving op basis van samenstelling voor de consument belangrijker, of meer bepalend is om de juiste brandstofkeuze te maken dan klopvastheid. En misschien is dat nog zo gek niet.
Voor een oudere motor die verbrandingstechnisch voldoende heeft aan een benzine met een klopvastheid van 95 (Euro 95) is het wellicht een betere keuze om voor E5 te kiezen als de motor niet aangepast is aan het gebruik van hogere concentraties van bio-ethanol.
 
OK. Het is afhankelijk van hoe ver je teruggaat in de tijd.

Voor België is het zo dat Euro 95 al sinds 1 jan 2017 10% bio-ethanol bevat en er zit al 5% bio-ethanol in Euro 95 sinds 2009. Ik baseer me daarbij op de informatie die de FOD Economie geeft. (hoe dat in Nederland zit ben ik niet nagegaan)
Dus bij de naamswijziging in oktober 2018 van Euro 95 naar E10 werd er niets aan de samenstelling van de benzine gewijzigd en was er dus geen verschil tussen de Euro 95 zoals die was tussen 1 jan 2017 en oktober 2018 en E10.
Vergelijk je met Euro 95 van voor 1 jan 2017 dan is er wel een verschil.

Het is natuurlijk zo dat de naamgeving een totaal andere basis heeft.
Bij Euro 95 of Euro 98 is de naamgeving gebaseerd op klopvastheid. Euro 95: octaangetal 95, Euro 98: octaangetal 98.
Bij E5 of E10 is de naamgeving gebaseerd op de hoeveelheid bio-ethanol die een benzinetype maximaal mag bevatten.
Nu E10 heeft ook de klopvastheid van Euro 95, dus octaangetal 95 en E5 die van Euro 98, dus octaangetal 98. Die match is er wel.

Ongetwijfeld heel verstandige lieden hebben geoordeeld dat een naamgeving op basis van samenstelling voor de consument belangrijker, of meer bepalend is om de juiste brandstofkeuze te maken dan klopvastheid. En misschien is dat nog zo gek niet.
Voor een oudere motor die verbrandingstechnisch voldoende heeft aan een benzine met een klopvastheid van 95 (Euro 95) is het wellicht een betere keuze om voor E5 te kiezen als de motor niet aangepast is aan het gebruik van hogere concentraties van bio-ethanol.
How het in België werkt weet ik dan weer niet maar voor zover ik na kan gaan heeft hier in nl altijd het e nummer erbij gestaan zodra er ethanol aan toegevoegd werd.
Het getal 95 of 98 zegt iets over de basis brandstof. Door 10% ethanol toe te voegen gaat de werkelijke klopvastheid met 2 of 3 punten omhoog als ik het goed heb begrepen.
 
Ik heb wat zitten zoeken op de site van de rijksdienst economie van Nederland en het is me niet geheel duidelijk geworden maar het lijkt er toch op dat het aandeel ethanol in Nederland toch wat later gestegen is dan bij ons.

Dat deed er mij aan denken dat mijn Beverly 300 ie van 2012 is. Toen was er dus nog geen E10.
In de gebruikershandleiding schrijft de fabrikant benzine RON95 voor.
Eén en ander opgezocht op de site van Febiac, maar dus geen probleem. Alle Piaggio Beverly modellen met injectie zijn geschikt voor E10.
 
Gaat nog leuk worden bij een volgende motor, er rijden immers bosjes mensen op E10. Of het echt zo erg is dat je direct verschil ziet tussen een E10 en E5 motor weet ik niet. maar zie het straks al staan in advertenties, altijd netjes op E5 gereden:]
 
Zowel mijn auto / motor dealer waar ik onderhoud ben adviseren om de 98 benzine te tanken en het liefst no g de V-power of de BP ultimate of van Esso ( weet niet of ze er aandelen in hebben ) , volgens hun merken ze toch duidelijk verschil in onderhoud in voertuigen die 95 of 98 tanken .
Ik tank zo en zo alleen maar 98 en dat heb ik altijd al gedaan , zowel beide auto`s als onze motoren.
Mijn PCX is inde winter maantjes wel iets schadelijker maar niet extreem , tank nog steeds 11 liter op 600km per 4 weekjes .
 
Ik heb hier voor de PCX type 1 nog liggen:
2 x rugsteun zwart
2 x rugsteun wit
1 eindkap originele uitlaat (origineel Honda)
1 x inlegplaatje rood originele uitlaat (origineel Honda)
Accessoires staan op MP in rubriek Motoren/Accessoires/overig, telefoonnummer staat erbij.

Alles is nieuw

4c.jpg23583-1_be416b77-c995-446e-bf5b-1bc82fc54c94_large2.jpegIMG-20180606-WA0006.jpgimg56849024.jpgPBP201.jpgSAM_4334.JPGSAM_4336.JPG
 
Geschikt houd niet in dat hij er ook blij van wordt....
Mijn PCX150 is ook geschikt, maar bij mij komt die E10 zooi er niet in!
Er is nogal wat polemiek rond die E5 en E10. Volgens mij niet terecht.
Bekijk de uitleg van deze kerel:
Ik heb al meerdere filmpjes van hem bekeken en hij slaagt erin om de dingen goed uit te leggen.
Ook hier volg ik hem helemaal.
Als je scooter geschikt is voor E10 is er geen reden om iets anders dan E10 te tanken als je scooter voor RON 95 ontworpen werd.
Het enige nadeel van E10 is dat de ethanol in de brandstof water aantrekt. Bij normaal gebruik geen probleem maar als je de scooter voor langere tijd ongebruikt laat staan kan je beter je tank vullen met ethanolvrije brandstof.
In mijn geval (Piaggio Beverly 300 ie van 2012) heb ik altijd E10 getankt.
Nu in de winter tank ik E5. Tot nu was de winter zacht maar je weet nooit hoelang het zal duren eer je nog eens met de scooter een tochtje kan maken.
 
Er is nogal wat polemiek rond die E5 en E10. Volgens mij niet terecht.
Bekijk de uitleg van deze kerel:
Ik heb al meerdere filmpjes van hem bekeken en hij slaagt erin om de dingen goed uit te leggen.
Ook hier volg ik hem helemaal.
Als je scooter geschikt is voor E10 is er geen reden om iets anders dan E10 te tanken als je scooter voor RON 95 ontworpen werd.
Het enige nadeel van E10 is dat de ethanol in de brandstof water aantrekt. Bij normaal gebruik geen probleem maar als je de scooter voor langere tijd ongebruikt laat staan kan je beter je tank vullen met ethanolvrije brandstof.
In mijn geval (Piaggio Beverly 300 ie van 2012) heb ik altijd E10 getankt.
Nu in de winter tank ik E5. Tot nu was de winter zacht maar je weet nooit hoelang het zal duren eer je nog eens met de scooter een tochtje kan maken.
Goed verhaal heeft hij. Wat ik enkel wil weten is hoe dit verhaal veranderd is door de verandering op het gebied van brandstof en techniek. Ik zeg met opzet niet verbetering want puur voor de machine is een katalysator natuurlijk echt geen verbetering. Zo ook een aantal keuzes op brandstof en toevoeging gebied. Maar de basis van brandstof is natuurlijk het zelfde of goed vergelijkbaar en ethanol en methanol kunnen ook niet veel anders zijn dus het heeft zeker nog veel waarde.

Helaas is het hele E10 gebeuren vaak meer berust op geloof en/of halve waarheden dan echte feiten, dat zie ik voorlopig nog niet veranderen.
 
Over welke verandering op het gebied van brandstof en techniek heb je het dan?
Coating voor de cilinderwand, steeds beter ontwikkelde motoren met hogere vermogens per liter, katalysatoren, directe injectie, turbo's op een veel groter deel van de motoren en niet enkel voor de fanatiekelingen en liefhebbers en ga zo maar door.
De brandstof welke getest is was weliswaar loodvrij maar hoe gangbaar het toen al was weet ik niet, of dat überhaupt verschil uitmaakt al helemaal niet. Maar dat het allemaal mogelijk anders is kan niet genegeerd worden.
 
in de parkeergarage op mn werk zag ik een kawasaki j300 staan, daar stond zelfs een sticker op (af fabriek kennelijk) E10 met een rood kruis. Mooie scooter overigens die J300. Wie weet ooit nog eens.
 
Ik hoor de afgelopen paar duizend km naar mijn idee wat meer herrie bij de PCX. Het is met name als ik met wat lagere snelheden rij en dan mijn gas loslaat. Het is lastig te omschrijven hoe het precies klinkt.

Als je hem rollend verplaatst (motor uit) hoor ik geen rauw geluid. (wat je hoort bij overduidelijk kapotte lagers)
Hij trekt en rijd gewoon prima, gewoon perfect eigenlijk.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Ik heb er inmiddels 53.500 km op staan, dus weet niet hoelang bepaalde onderdelen het uit gaan houden.

In elk geval gaat hij ergens in maart weer voor onderhoud, dus dan zal ik vragen of ze het binnenwerk even open halen voor visuele inspectie.

Kleppen zijn niet al te lang geleden gedaan, evenals een nieuwe riem. Iemand suggesties?
 
Ik hoor de afgelopen paar duizend km naar mijn idee wat meer herrie bij de PCX. Het is met name als ik met wat lagere snelheden rij en dan mijn gas loslaat. Het is lastig te omschrijven hoe het precies klinkt.

Als je hem rollend verplaatst (motor uit) hoor ik geen rauw geluid. (wat je hoort bij overduidelijk kapotte lagers)
Hij trekt en rijd gewoon prima, gewoon perfect eigenlijk.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Ik heb er inmiddels 53.500 km op staan, dus weet niet hoelang bepaalde onderdelen het uit gaan houden.

In elk geval gaat hij ergens in maart weer voor onderhoud, dus dan zal ik vragen of ze het binnenwerk even open halen voor visuele inspectie.

Kleppen zijn niet al te lang geleden gedaan, evenals een nieuwe riem. Iemand suggesties?

is het met stapvoets, direct na gas los? En klinkt het een beetje als iets over de grond schraapt? En het geluid is minder dan 1 sec? Of is het continu?
 
@MrProper ik heb een geluidsbestandje ervan gemaakt, maar die kan ik niet op het forum uploaden.

https://drive.google.com/drive/folders/1i5LJ8zHDNZjVKlW4-6opSXfdGqglQq2N?usp=sharing
Als het goed is kan iedereen hem nu beluisteren via de link. Het is dus te horen als je gas geeft, naar mijn idee klinkt het de laatste duizenden km's anders dan voorheen. Je hoort ook een beetje een piep, maar dat zijn de remblokjes die je ligt hoort, dat is niets ernstigs en bekend.

Ik heb het geluid opgenomen met lage snelheid, 30 a 40 km,u en geeft gas, waarna ik het gas weer loslaat (de rest wat je hoort is de wind)
 
@MrProper ik heb een geluidsbestandje ervan gemaakt, maar die kan ik niet op het forum uploaden.

https://drive.google.com/drive/folders/1i5LJ8zHDNZjVKlW4-6opSXfdGqglQq2N?usp=sharing
Als het goed is kan iedereen hem nu beluisteren via de link. Het is dus te horen als je gas geeft, naar mijn idee klinkt het de laatste duizenden km's anders dan voorheen. Je hoort ook een beetje een piep, maar dat zijn de remblokjes die je ligt hoort, dat is niets ernstigs en bekend.

Ik heb het geluid opgenomen met lage snelheid, 30 a 40 km,u en geeft gas, waarna ik het gas weer loslaat (de rest wat je hoort is de wind)

ik hoor niks vreemds anders dan een hoop windgeruis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan