Honda PCX 125/150 deel 5

Ik vind / vond het ook altijd van die, tja hoe zeg je dat politiek correct... verwijfde dingen.
ik ben ook een tijdje het mikpunt van grappen geweest onder vrienden en collegas. “blijft je vagina lekker warm”, “issie ook verwarmt??” Of “hebben ze die ook met een geruit motiefje?”.
Ik moest er even doorheen. Maar nu wil ik niet anders meer. Ik rij vanaf mn 18e (vanaf 2003) motor door weer en wind. Altijd pak aan, pak uit.

nu stap ik met 2 graden en regen in spijkerbroek en werklaarzen op de scooter en kom ik ontspannen aan. Geen gekut met natte broeken, laarzen... gewoon helm af, jas uit, klaar.
En nu denken jullie, “maar wat nou als je op je plaat gaat?!” Ja dan lig ik. Voordeel is dat mijn 16 km enkele reis via 60 km wegen, voornamelijk rechtdoor, met weinig verkeer is. Dus dat is een gecalculeerde gok.

dus ja, het ziet er niet uit. Maar inmiddels zit ie van september tot juni erop. Als je er geen hebt mis je het niet, als je er 1 hebt wil je nooit meer zonder.

Hier hetzelfde, ik stap gewoon in mijn kantoor kleding (doorgaans nette spijkerbroek) op de PCX. Werd ook weleens uitgelachen, maar als ik met -8 vrolijk aan kwam tuffen werd het vaak toch wel wat stiller en hadden ze toch wel respect (ik rij 45km enkele reis) Met een beenkleed, verwarmde handschoenen en een hoog scherm vind ik het behoorlijk comfortabel.

Ik haal het kleed er niet eens meer af in juni (meestal vouw ik het gewoon een beetje terug, dus als het erg heet is einde van de middag zit ik er niet meer onder, als ik dan toch ineens een regenbui heb dan kan ik snel het kleed weer goed doen.

Als het kouder dan 8 graden is of er regen voorspeld is dan wel met een motorbroek. Tenzij het 40 graden is buiten, rij ik wel altijd met een motorjas aan.
De grootste kans dat je onderuit gaat is immers bij regen. Ik rij altijd binnendoor, klein stukje snelweg.
Ik ben met de fabrieksbandjes met 40km/u een keer onderuit geschoven in een bocht, had toen een regenbroek aan, (had ik nog geen beenkleed dacht ik) regenpak was iets beschadigd en ik had wat blauwe plekken.

Overigens is het meest vervelende denk ik als je frontaal ergens op klapt, dan heb je nog iets beschermende werking van je helm en handschoenen, de rest helpt in elk geval niet tegen botbreuken;)
 
Klopt de michelin city grip winter zijn echt hele goeie winterbanden, echter is dit een hele beperkte serie van michelin die voorral bedoeld is voor 50cc scooters dus bestaat niet in de maat van de pcx.
 
Winterband= sneeuwband!

Totaal onnodig in NL!





:W

Ik rij zelfs als het matig gesneeuwd heeft (dit seizoen niet) maar ben weleens verrast door een bui.
Daarnaast is het rubber soepeler dus meer grip bij koud weer. (Rij ook bij vorst) Ik heb sinds de Heidenau nooit een glijder gehad, kortom of het aan de banden ligt,? Wat mij betreft wel.

Als je mooi weer rijder bent heb je er idd weinig aan...
 
Beste mensen. Ik heb een PCX125 achterkant in de schuur staan waar ik niks meer mee doe. Ik heb het een paar maanden geleden gekocht als donor voor mijn eigen PCX125. Als jullie interesse hebben hoor ik het graag. Ik kan losse onderdelen verkopen of alles in een keer voor €400. Het betreft namelijk ook dingen zoals een complete kabelboom, velg, CDI etc.

Tevens wil ik ook mijn PCX125 verkopen. komt uit 2011 en heeft zo'n 63000km gelopen. heb er best wat onderhoud aangedaan en heb alles wat ik heb gedaan opgeschreven. er zit een ook werkplaatshandboek bij. voor een goed bod mag deze weg om plaats te maken voor wat zwaarders.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-05-03 at 14.52.55.jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-03 at 14.52.55.jpeg
    103,4 KB · Weergaven: 18
  • WhatsApp Image 2020-05-03 at 14.52.55 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-03 at 14.52.55 (2).jpeg
    109,4 KB · Weergaven: 16
  • WhatsApp Image 2020-05-03 at 14.52.55 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-03 at 14.52.55 (1).jpeg
    111,5 KB · Weergaven: 15
IMG_20200503_155650.jpg


Hallo! betreft een PCX 150 BJ 2015

1 remzuiger muurvast! ook bij rem intrekken met 2 handen komt hij zelfs niet los!

Ingespoten met WD40!

Iemand een idee?

Thx
 
Hulp gevraagd,

Ik heb een Honda PCX 2011, Dr. Pulley rollen set geplaatst.
Helaas rijd hij niet harder, wat doe ik verkeerd.
 
Hulp gevraagd,

Ik heb een Honda PCX 2011, Dr. Pulley rollen set geplaatst.
Helaas rijd hij niet harder, wat doe ik verkeerd.

- hoe hard ging ie eerst
- hoe hard ging ie nu
- hoeveel gram waren de originele rollen
- hoe zwaar zijn ze nu
- had je eerst wind tegen en nu niet?

zoveel vragen...
 
Hulp gevraagd,

Ik heb een Honda PCX 2011, Dr. Pulley rollen set geplaatst.
Helaas rijd hij niet harder, wat doe ik verkeerd.
rollen helpen niet heel veel zolang je aan de max van je vario/riem/toerental zit.

maar zoals @MrProper al zegt, je stukje geeft ons meer vragen dan we antwoorden kunnen bedenken. misschien iets uitgebreider dit keer?
 
Bekijk bijlage 1495593

Hallo! betreft een PCX 150 BJ 2015

1 remzuiger muurvast! ook bij rem intrekken met 2 handen komt hij zelfs niet los!

Ingespoten met WD40!

Iemand een idee?

Thx
De middelste remzuiger wordt door achterremhandgreep bediend. De vraag is of de kabel nog wel zit aangesloten op de rembediener
Rem Honda PCX.jpeg

Je zou eigenlijk de remblokken moeten verwijderen en dan met een remzuigerdemontagetang de cilinder moeten rond draaien en met chrome poets op een platteschoenveter de cilinder polijsten. Anders wordt het remcilinder reviseren. Ik heb het zo bij de mijne gedaan.
Volgend jaar ga ik voor revisie
Bij m'n 50cc scooter heb ik ook het een en ander gedaan aan m'n remklauw
https://www.motor-forum.nl/threads/...jouw-motor-gedaan-part-5.393069/post-29520610
 
Laatst bewerkt:
- hoe hard ging ie eerst
- hoe hard ging ie nu
- hoeveel gram waren de originele rollen
- hoe zwaar zijn ze nu
- had je eerst wind tegen en nu niet?

zoveel vragen...

-110 (eerst)
-105 (nu)
-origineel onbekend
-nu 14gr
-tegen wind gaat langzaam naar de 100
 

Bijlagen

  • IMG_9242.jpg
    IMG_9242.jpg
    40,4 KB · Weergaven: 8
  • IMG_9243.jpg
    IMG_9243.jpg
    37,9 KB · Weergaven: 10
  • IMG_9244.jpg
    IMG_9244.jpg
    51,8 KB · Weergaven: 8
Ok, dat wist ik niet. Ik dacht dat Dr. Pulley rollen de motor harder kan laten rijden. Als ik beelden zie op You tube. Er zit ook nog een originele uitlaat op.
Of zeg dat niet veel. Geen verstand van. Weet wel dat onze Kawasaki 1400 GTR harder rijd.
 
Ok, dat wist ik niet. Ik dacht dat Dr. Pulley rollen de motor harder kan laten rijden. Als ik beelden zie op You tube. Er zit ook nog een originele uitlaat op.
Of zeg dat niet veel. Geen verstand van. Weet wel dat onze Kawasaki 1400 GTR harder rijd.

ja mijn speed triple gaat ook harder. Daarom intresseert het me geen drol of de pcx nou 110 of 115 gaat :')

theoretisch ga je met zwaardere rollen (15g) ietsje harder, is de motor zuiniger en maakt ie minder toeren.
Ik heb zowel de 13,5g en 15g liggen, en rij doorgaans met de 13,5. Ietsje meer pit, trekkracht. Ten koste van een klein beetje top en verbruik.
 
ja mijn speed triple gaat ook harder. Daarom intresseert het me geen drol of de pcx nou 110 of 115 gaat :')

theoretisch ga je met zwaardere rollen (15g) ietsje harder, is de motor zuiniger en maakt ie minder toeren.
Ik heb zowel de 13,5g en 15g liggen, en rij doorgaans met de 13,5. Ietsje meer pit, trekkracht. Ten koste van een klein beetje top en verbruik.
In feite kan je zo een vario vergelijken met het tandwielblok aan het achterwiel van je fiets.
Het grootste tandwiel en het kleinste, of de kleinste en de grootste overbrenging, liggen vast in het ontwerp van de poelies en van de riem.
Tussenliggend heb je veel tandwielen, in feite oneindig veel tandwielen, vandaar vario.
Hoe de riem van de laagste overbrenging naar de hoogste gaat beïnvloed je met de rollen.
Met zwaardere rollen gaat dat sneller, met lichtere gaat dat trager. Met zwaardere klimt de motor wat trager in de toeren, met lichtere wat sneller.
Dat zal je voelen in de acceleratie, maar uiteindelijk maakt het voor de top niet zoveel uit, want die wordt bepaald door de grootste overbrenging en die ligt vast in het ontwerp van de poelies en van de riem, en niet van de rollen. Zijn de rollen te licht of afgesleten dan geraakt de riem niet in zijn hoogste positie en verlies je op je topsnelheid.
 
In feite kan je zo een vario vergelijken met het tandwielblok aan het achterwiel van je fiets.
Het grootste tandwiel en het kleinste, of de kleinste en de grootste overbrenging, liggen vast in het ontwerp van de poelies en van de riem.
Tussenliggend heb je veel tandwielen, in feite oneindig veel tandwielen, vandaar vario.
Hoe de riem van de laagste overbrenging naar de hoogste gaat beïnvloed je met de rollen.
Met zwaardere rollen gaat dat sneller, met lichtere gaat dat trager. Met zwaardere klimt de motor wat trager in de toeren, met lichtere wat sneller.
Dat zal je voelen in de acceleratie, maar uiteindelijk maakt het voor de top niet zoveel uit, want die wordt bepaald door de grootste overbrenging en die ligt vast in het ontwerp van de poelies en van de riem, en niet van de rollen. Zijn de rollen te licht of afgesleten dan geraakt de riem niet in zijn hoogste positie en verlies je op je topsnelheid.

klopt allemaal, behalve dit: (denk ik)

"Met zwaardere rollen gaat dat sneller, met lichtere gaat dat trager."

met lichtere rollen klimt ie sneller in toeren en trekt ie wat sneller weg.
 
klopt allemaal, behalve dit: (denk ik)

"Met zwaardere rollen gaat dat sneller, met lichtere gaat dat trager."

met lichtere rollen klimt ie sneller in toeren en trekt ie wat sneller weg.
Hoe de riem van de laagste overbrenging naar de hoogste gaat beïnvloed je met de rollen.
Met zwaardere rollen gaat dat sneller, met lichtere gaat dat trager. Met zwaardere klimt de motor wat trager in de toeren, met lichtere wat sneller.
De hoogste overbrenging kun je vergelijken met de hoogste versnelling in een versnellingsbak, minder toeren bij x snelheid.
De zwaardere rollen zorgen bij het bewegende deel van de voorste Vario ervoor dat er meer kracht wordt uitgeoefend om hem te laten bewegen. Hij beweegt knijpend waardoor de riem over de buitenkant zal lopen i.p.v. de binnenkant.
Bij een lagere snelheid zal de max overbrenging worden bereikt. Of bij zeg 40 is het toerental lager.en minder toeren is voor ene hoop benzine motoren ook minder vermogen.
 
Wie o wie heeft een tip?

Wil mijn achterwiel van mijn pcx 125 eraf halen, maar krijg het subframe niet los.

Vorige keer kon ik hem zo loshalen, maar is met geen mogelijkheid beweging in te krijgen.

Wellicht iemand een idee?

Alle overige bouten zijn eruit.
 

Bijlagen

  • IMG_20200506_202151.jpg
    IMG_20200506_202151.jpg
    930,3 KB · Weergaven: 13
Terug
Bovenaan Onderaan