Honda PCX 125/150 deel 5

Heb vandaag wat olie bijgevuld en heb ook de uitlaat wat beter bekeken. Blijkt er meer doorgeroeste plekken te zijn. Uitlaat zelf is niet lek, maar het ziet er naar uit de ophangbeugels mijn uitlaat de das omdoen. Het knalpotje van MF-er MrProper ziet er als nieuw uit, ondanks dat zijn PCXje bijna net zo oud is als de mijne (MrProper uitlaat), deze krijgt meer liefde. Ik betwijfel of mijn uitspraak, dat mijn uitlaat het wel 200k km volhoudt, stand houd. De ophangbeugels houden het bij mij denk ik niet nog eens 9 jaar vol. Hieronder een paar foto's van mijn uitlaat die overduidelijk in een verdere staat van ontbinding is:
Voorbeeld:
Scheurtje recht:
Geheel doorgeroest:
Bijna voor de helft doorgeroest:
Aan de andere kant lijkt deze beugel nog in orde:
De ring om het tuitje is al lang weggeroest:
Ik heb hetzelfde probleem bij ca. 60.000km gehad. Laten lassen maar helaas door trillingen scheurde de uitlaat weer op een andere plek. Na ongeveer 4500km verder totaal uitgescheurd de ophang beugel en dus maar een nieuwe besteld.
Was erg goedkoop €125,= echter na 3 maanden al weer roestplekken. Gespoten met hittebestendige lak en blijft nu redelijk in takt.
 
Ik heb hetzelfde probleem bij ca. 60.000km gehad. Laten lassen maar helaas door trillingen scheurde de uitlaat weer op een andere plek. Na ongeveer 4500km verder totaal uitgescheurd de ophang beugel en dus maar een nieuwe besteld.
Was erg goedkoop €125,= echter na 3 maanden al weer roestplekken. Gespoten met hittebestendige lak en blijft nu redelijk in takt.

Ik zit te twijfelen om de uitlaat te laten poedercoaten. Mijn lokale coater kan hier speciale coat op aanbrengen wat tot 1200 graden kan hebben.

Tevens een mooi ruwe finish. Heb mijn cafe racer uitlaten laten doen. Super gaaf en niet duur (ik betaalde 50,-)

2387C293-BB06-47D7-A794-33084261B9BF.jpeg
 
Balhoofdlagers waren verder heen dan verwacht. Met het wiel en poten van de scooter voelde ik duidelijk zware punten in de lagering 🤔

Besloten ze meteen te vervangen. Nieuw setje balhoofdlagers blijken niet makkelijk te verkrijgen zijn. Nergens specifiek voor de pcx. Uiteindelijk geslaagd bij wemoto.com. Setje conische lagers van all balls

55BA1B94-A9E5-4D4D-86F4-97E83A2AF7E9.jpeg
AB06C1E8-8677-4022-A335-C4171E6708FA.jpeg
 
Is bij mij, met 16000 op de teller, ook al aangekondigd door de dealer.:(

Originele balletjes lagers zijn niet alles helaas. Ga je het laten doen of zelf?

Mocht je het laten doen, zorg ervoor dat je conische lagers laat monteren ipv originele balletjes lagers. Zijn een stuk sterker.
Daarnaast heb ik ook met motoport gebeld, omdat pcx balhoofd lagers nergens te krijgen zijn. Zij konden alleen originele lagers monteren voor ruim meer dan aftermarket conisch.
 
Nee, ik laat het doen in Zoetermeer, zodra ik zelf iets voel van speling.
Bedankt voor de tip over conische lagers!
Wat is jouw pcx zanderig. Staat hij buiten?
 
Nee, ik laat het doen in Zoetermeer, zodra ik zelf iets voel van speling.
Bedankt voor de tip over conische lagers!
Wat is jouw pcx zanderig. Staat hij buiten?

Nee. Duinzand. Mn werk ligt ook midden in de duinen. En mn huis staat op 2 km van de duinen. Scooter staat overigens wel binnen...
 
In Azië roest de pcx beduidend minder. Honda heeft voor Europa geen bijzondere anti roest bewerking toegepast of materialen gebruikt.
Maar ja, hij is ook niet duur.
 
In Azië roest de pcx beduidend minder. Honda heeft voor Europa geen bijzondere anti roest bewerking toegepast of materialen gebruikt.
Maar ja, hij is ook niet duur.
Ik vind het inderdaad allemaal nog meevallen. Enige teleurstellende qua kwaliteit vind ik de uitlaat aangezien er als een aantal hebben gemeld dat die niet meer in orde is. Incl ikzelf met een uitvaller tot gevolg.
 
Ze gingen er niet vanzelf in. Maargoed, pcxje is voorzien van conische lagers. Denk dat deze langer mee gaan dan de balletjes.

Heel bijzonder dat er maar op 1 plek op het internet de lagers te krijgen zijn. Zowel motoport, nr1motor, louis.de, bikerzbits, ebay, alleen maar originele met losse balletjes of met een ring. Alleen wemoto bood dus de conische aan. Was best spannend, ik was wat sceptisch of ze zouden passen. Enige wat ik nog zelf moest maken was een rubber stofring voor aan de onderkant.

BDA1C06A-9191-423F-B143-1E308BA76BDC.jpeg
FE5E7886-F173-416D-BC1E-3535E8C57380.jpeg
4BCCC95D-1328-4A2E-8EAE-87306006E31D.jpeg
 
In Azië roest de pcx beduidend minder. Honda heeft voor Europa geen bijzondere anti roest bewerking toegepast of materialen gebruikt.
Maar ja, hij is ook niet duur.
Bij mij staat er op het type plaatje ook Honda Italia Industriala , misschien dat dit de boosdoener is , oude metalen van de vroegere Italiaanse auto's die ze nog over hadden en deze gebruikt voor de PCX .
 
De mijne vandaag binnen gedaan voor de grote beurt , weer 6000 km verder en ook word het balhoofd lager vervangen , deze was bij 11000 km al voelbaar dat het niet klopte , zou bijna met losse handen kunnen rijden , je zou bijna zeggen een stuurslot op rechtdoor zou ik zeggen .
Zal wel een serieuze verbetering zijn als mijn PCX terug komt na zijn beurt .
 
De mijne vandaag binnen gedaan voor de grote beurt , weer 6000 km verder en ook word het balhoofd lager vervangen , deze was bij 11000 km al voelbaar dat het niet klopte , zou bijna met losse handen kunnen rijden , je zou bijna zeggen een stuurslot op rechtdoor zou ik zeggen .
Zal wel een serieuze verbetering zijn als mijn PCX terug komt na zijn beurt .

Ik zou er even achteraan bellen of ze de standaard balletjes lagers gebruiken. Anders sta je over 11000 km weer.
 
Mijn PCX is ook weer terug van zijn grote beurt , alle vloeistoffen ververst en ook het balhoofd lager vervangen en mooi schoon gemaakt .
Het balhoofd lager was volledig kapot , was niets meer van over en oorzaak wat zeker de hoofdrol op eist , gewoon kurk droog .
Hoorde zeggen dat dit vaak de oorzaak is dat ze vanaf fabriek bijna droog in het balhoofd zitten .
Dat is dus een grote reden waarom ze zo snel kapot zijn en bij mij begon het rond 11.000 km en het was net of hij op een soort van stuurslot zat maar dan rechtdoor en was bij 13.500 km eigelijk niet meer mee te rijden.
Zo juist weer opnieuw ingespoten en kan ik maandag weer met een op en top PCX naar het werk .
 
Goed om dit te lezen, fijn zo'n forum.

Ik heb namelijk belangstelling voor de aankoop van een PCX, maar zal dan dus heel goed op de werking van het balhoofd moeten letten en/of nagaan of het lager als eens is vervangen...
 
Goed om dit te lezen, fijn zo'n forum.

Ik heb namelijk belangstelling voor de aankoop van een PCX, maar zal dan dus heel goed op de werking van het balhoofd moeten letten en/of nagaan of het lager als eens is vervangen...

Welkom Fred, tja mijn balhoofdlager is ook vervangen, dat kost inderdaad wat geld. maar niet iets waar je je direct zorgen om zou moeten maken. Belangrijk is ook om te kijken of de standaard fabrieksbanden al vervangen zijn, die hebben vrijwel geen grip. Ohja en terugroepactie m.b.t. de knipperverlichting is uitgevoerd)

Verder een voordelige betrouwbare Japanner, die eigenlijk verder weinig problemen kent. Mijne nieuw gekocht in 2016 en in 60.000 km nog niet langs de kant van de weg gestaan. Niet alles wat hier op het forum besproken wordt hoeft bij iedere PCX te gebeuren.
 
Welkom Fred, tja mijn balhoofdlager is ook vervangen, dat kost inderdaad wat geld. maar niet iets waar je je direct zorgen om zou moeten maken. Belangrijk is ook om te kijken of de standaard fabrieksbanden al vervangen zijn, die hebben vrijwel geen grip. Ohja en terugroepactie m.b.t. de knipperverlichting is uitgevoerd)

Verder een voordelige betrouwbare Japanner, die eigenlijk verder weinig problemen kent. Mijne nieuw gekocht in 2016 en in 60.000 km nog niet langs de kant van de weg gestaan. Niet alles wat hier op het forum besproken wordt hoeft bij iedere PCX te gebeuren.

:^

Al scheelt het de wereld als je zelf kan sleutelen. Ik had er niet aan moeten denken om mn balhoofd lagers en eindoverbrengings lagers te laten doen. Ook een klepstelbeurt loopt al gauw richting 300,- (prijs bij motoport). Terwijl je misschien 2 tientjes aan materiaal kwijt bent.
 
Dank voor de reacties en het welkom heren!

Tsja een beetje klein sleutelwerk lukt me wel, maar vervangen van het balhoofdlager en kleppen stellen zijn zaken die toch "een brug te ver" voor mij zijn vrees ik...

Dus daarom probeer ik te kijken naar een exemplaar met aanwezige onderhoudshistorie, zodat ik enig beeld heb van wat eerder wel/niet is gedaan. Zal dit topic in elk geval regelmatig gaan bezoeken, heel leerzaam (en leuk natuurlijk)!
 
Dank voor de reacties en het welkom heren!

Tsja een beetje klein sleutelwerk lukt me wel, maar vervangen van het balhoofdlager en kleppen stellen zijn zaken die toch "een brug te ver" voor mij zijn vrees ik...

Dus daarom probeer ik te kijken naar een exemplaar met aanwezige onderhoudshistorie, zodat ik enig beeld heb van wat eerder wel/niet is gedaan. Zal dit topic in elk geval regelmatig gaan bezoeken, heel leerzaam (en leuk natuurlijk)!

Daar is het forum voor :)
Doe je slim aan, met onderhoudshistorie. Zeker met kleppen stellen en balhoofdlagers is een brug zeer aan te raden. Evenals wat ervaring en voldoende tools.

Net weer 70 km door ijsregen en hagelbuien gereden. Handvat verwarming aan, beenkleedje erop. Geen centje pijn. En mn vrouw verklaart me voor gek waarom ik niet de auto pak 🤣
 
Dank voor de reacties en het welkom heren!

Tsja een beetje klein sleutelwerk lukt me wel, maar vervangen van het balhoofdlager en kleppen stellen zijn zaken die toch "een brug te ver" voor mij zijn vrees ik...

Dus daarom probeer ik te kijken naar een exemplaar met aanwezige onderhoudshistorie, zodat ik enig beeld heb van wat eerder wel/niet is gedaan. Zal dit topic in elk geval regelmatig gaan bezoeken, heel leerzaam (en leuk natuurlijk)!
Je kunt een deel van de kosten drukken door te vragen wat er aan gedaan moet worden en welk plastic er vanaf geschroefd moet worden daarvoor. Zelf het plastic verwijderen scheelt met gemak meer dan 40 euro bij bijvoorbeeld klepspeling controleren.
Overigens, als je dan toch alles aan de kant heb, koop een setje fijne voeler maatjes en doe een poging, juist het controleren is simpeler dan de meeste mensen denken. Ik vind zelf remmerij onderhouden al even moeilijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan