Honda PCX 125/150 deel 5

Hoi,

Sinds een paar maanden rijd ik ook een PCX, een 125 uit 2010. Heerlijk ding. Gebruikt hem om af en toe naar de zaak te rijden (retour 52 km), maar vooral hier in de stad rond te scheuren, al dan niet met een bestemming, meestal puur plezier.

Afgelopen tijd het hele PCX forum doorgelezen. Dus wat doe je dan? Juist, sparen voor een Dr Pulley. Niet dat t bij mij in de begrenzer loop, met mijn on-aerodynamische vorm en 115 kg heb ik daar geen last van. Gewoon om de lol, om te kijken of t misschien wel boven de 100 komt.

Natuurlijk denk ik ook aan een ander scherm. Niet alleen om wat meer uit de wind te zitten (daar lees je nogal verschillende ervaringen over), maar vooral om de PCX wat volwassener te maken. Al verschillende vierwielers naast me gehad, die dan wijzen naar het fietspad...... Zit ook te denken aan handkappen met dagrijverlichting, gewoon om de scooter er breder uit te laten zien. Heeft iemand ook handkappen gemonteerd? Daar ben ik niets over tegen gekomen.

Ik rij nu zo'n 20 jaar motor (VF400F, Virago, Moto Guzzi California III, SV1000S), maar de PCX geeft toch wel heel veel plezier. Rondje uitwaaien door de polder, even snel een boodschap doen, tis allemaal leuk en makkelijk. Moet wel toegeven dat ik snel mijn spijkerjack, handschoenen en helm opdoe, en me absoluut niet zo inpak als op de motor (ja, ik weet het, niet slim).

Geen idee wat voor banden erop zitten en kan nu ook niet kijken. Motor staat al een week voor een hele grote beurt bij de motorzaak. Moest een nieuwe snaar in, die was afgelopen week niet leverbaar. Er zit 14.500 km in, de riem was dan ook meer uitgedroogd dan versleten. Verder wordt echt alles nagekeken, op advies van de vorige eigenaar, die het onderhoud de laatste jaren wat had versloft. Er zat genoeg olie in, de motor draait heel goed. Ook het verbruik was goed (rond de 1 op 40) en ik merkte geen rare dingen/geluiden, dus verwacht geen dure verrassingen.

Paar vraagjes: heeft iemand het Fabbri Exclusive scherm (ooit gehad)? Lees daar niks over, maar tis wel mijn favoriet.
En over de bandenmaat: daar is ooit een begin gemaakt van een discussie, maar niet echt opgevolgd. Het Amerikaanse forum (waarna werd verwezen) is ook niet echt duidelijk. Ben wel nieuwsgierig (had op mijn Guzzi ook een andere maat, die ik zelf heel prettig vond, maar door het merendeel van de Guzzi-rijders als onzinnig werd afgedaan...).

En natuurlijk: dank voor al jullie reacties de afgelopen jaren, dat was echt weken leesplezier!

Groet, Duke
Welkom!

Ik heb het hoge givi scherm. Het lage kan ook, maar is mijn ervaring, dat je dan een opzetstukje nodig hebt voor turbulentie.
bandenmaat, kan ik wel voor je nakijken, ik weet sowieso dacht achter een andere maat is dan voor. Ik heb er Heidenau onder liggen (winterbandjes, ook in de zomer)

Nu moet de achterband eigenlijk vervangen worden, maar dat doe ik in het najaar wel weer, rij momenteel toch erg weinig.
 
Dank je wel!

Kijk je over het hoge scherm heen? Of zit je er echt achter? Op ons snorscootertje heb ik een hoog scherm gezet, zo hoog dat we er helemaal achter zitten. Maar dat bevalt slecht.
Ik ben 1,78.

Ik ga morgen de PCX ophalen. Dan ga ik een beetje meten en dat vergelijken met de maten van de beide Givi schermen en de Fabbri.

Banden ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik heb geen haast, want wat er nu op zit is niet slecht. Ik rij er sneller mee door de bochten en over rotondes dan vroeger met mijn SV, in de stad dan, hé.
 
Ik heb ook een hoge givi, mijn 2e al. De eerste had ik een stukje vanaf geflext omdat de turbulentie precies op de onderste rand van mijn helm viel. En dat vond ik 2 keer een 1,5 uur per werkdag te vervelend. De 2e keer heb ik nooit de moeite genomen, ook omdat ik ineens minder reed
Ik ben 1,86 en moet serieus voorover en met de rug krom om met de ogen achter het scherm te zitten. Enkel voorover, zelfs tot de helm het ding raakt, zorgt er niet voor dat ik er doorheen kijk
Ik heb dus deze, even voor de zekerheid, de d1130st
eyJidWNrZXQiOiJtb3RvY2FyZCIsImtleSI6InByb2R1Y3RzL2ltYWdlcy8wNzQ5NC9kMTEzMHN0LTEtTS0wNzQ5NDMxLmpwZyIsImVkaXRzIjp7IndlYnAiOnsicXVhbGl0eSI6ODV9LCJqcGVnIjp7InF1YWxpdHkiOjkxfSwicmVzaXplIjp7IndpZHRoIjo4MDAsImhlaWdodCI6ODAwLCJmaXQiOiJjb3ZlciJ9fSwidiI6ImZlNjJhZjE0MGNmZDI0YTdlZTM3NjYwMmM4YWRlODU1In0=

En v.w.b. banden heb ik deze de laatste keer bij Frank besteld
Screenshot_20210518_233923_com.microsoft.office.outlook.jpg
 
Dank je wel!

Kijk je over het hoge scherm heen? Of zit je er echt achter? Op ons snorscootertje heb ik een hoog scherm gezet, zo hoog dat we er helemaal achter zitten. Maar dat bevalt slecht.
Ik ben 1,78.

Ik ga morgen de PCX ophalen. Dan ga ik een beetje meten en dat vergelijken met de maten van de beide Givi schermen en de Fabbri.

Banden ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik heb geen haast, want wat er nu op zit is niet slecht. Ik rij er sneller mee door de bochten en over rotondes dan vroeger met mijn SV, in de stad dan, hé.

Ik heb het hoge scherm met een goedkoop opzet stukje van Aliexpress, bij weinig wind ideaal qua windgeleiding, echter ik kijk als het water tussen beide schermpjes door. Door de regen heb je bijvoorbeeld slecht zicht, echter als je 'tussen' de schermpje doorkijkt heb je wel goed zicht, mijn helm wordt bijv niet nat van de regen. (ik ben 1.86)

Maar een scherm is echt persoonlijk moet ik zeggen. In jouw geval is een lager scherm dan wellicht beter, maar nogmaals het is ook een beetje uitproberen wat prettig is.
 
Ik heb ook een givi ruitje maar de lage en heb deze speciaal genomen , collega heeft van een ander merk een hoge maar die vond het niets want als hij in de vroege uurtjes naar het werk rijd en het is wat mistig slaat zijn ruit dicht en er overheen kijken lukt ook niet .
Hij heeft er de zaag in gezet zodat hij er net overheen kan kijen nu .
Ik ben in iedergeval tevreden over mijn givi ruitje , ik rij er iedere dag het hele jaar mee naar mijn werk maar geen snelweg .
 
Ik rij al jaren met een gewone bromscooter en sinds 2 jaar op een PCX. Ik kan je adviseren voor je eigen veiligheid neem een hoge ruit waar je net over heen kan kijken. Ik heb op mijn gewone scooter hem iets ongekort met een decoupeerzaag. Eerst afgeplakt aan beide zijde met schiderstape en daarna de definitieve lijn gezet en afgezaagd met een zaag met fijne tandjes. Met een fijne vijl netjes afgerond en eventule braampjes verwijderd. Tijdens het zagen af en toe even stoppen daar de zaag niet warm mag worden. Koud water bij de hand houden.
inkorten scherm
Mijn hoge (Fabri) scherm op de Honda PCX is precies goed van hoogte
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga voor die hoge Givi.

En inderdaad, mocht het wat te hoog zijn dan gaat de decoupeerzaag erin.

Vakantiegeld is binnen. Dus ga eens rustig rond-interneten, op zoek naar een leuke aanbieding.
 
GIVI Verhoogd transparant windscher dit is de hoge en relatief goedkoop
Mijn PCX is van 2010. Ik heb er eentje besteld bij NR1.

Kom pas over een paar weken. Dus via Marktplaats een kleine Puig gekocht, tweedehands voor weinig, gewoon voor de lol, die ga ik maandag ophalen.

En mijn monteur raadde aan om de achterband te vervangen.

Vanmiddag even naar de stad gereden. Netjes geparkeerd, ver van fietsen. Kom ik terug, ligt er nog een fiets tegen mijn scootertje..... Thuisgekomen zie ik dat dat plastic kapje op de uitlaat gescheurd is. Ach ja, shit happens. Dan maar een rode kopen? 🤔
 
Als R1 in je naam betrekking heeft op een niet nader te noemen model van Yamaha is het contrast wel erg groot. Uit ervaring weet ik gelukkig dat je met de Pcx ook heel veel plezier kunt hebben. Heeft de keuze voor de Pcx nog een bepaalde reden?
 
Na heel lang niet meer gereden te hebben (2003) toch weer met het motorvirus besmet geraakt. Het gaat nooit helemaal over hè…
(...)
Nee, het gaat nooit helemaal over.

Ik heb stilgelegen van 1990 tot 2019, bijna 30 jaar, en dan uiteindelijk terug een motorfiets, een scooter. Een Beverly 300.
Toen ik hem ging ophalen direct een tocht van dik 50km naar huis, en dat in de koude maand februari. In je auto rij je compleet van alles geïsoleerd rond, en ik was echt dat directe contact met de elementen op een motorfiets, of een scooter, vergeten.
Het heeft niet lang geduurd voor ik er weer aan gewend was en ondertussen heb ik er dik 9000km opzitten en is dat scooterrijden een bijna verslavende ontspanning.
 
En het Puig scherm opgehaald en gemonteerd vandaag.

Ik vind het er echt mooi uitzien. Net een klein rondje gereden, maar vindt het in eerste instantie wel beter, dus minder in de wind en mijn helm is ook stiller.
 

Bijlagen

  • IMG-20210523-WA0002.jpg
    IMG-20210523-WA0002.jpg
    253,2 KB · Weergaven: 19
Als R1 in je naam betrekking heeft op een niet nader te noemen model van Yamaha is het contrast wel erg groot. Uit ervaring weet ik gelukkig dat je met de Pcx ook heel veel plezier kunt hebben. Heeft de keuze voor de Pcx nog een bepaalde reden?
Ik heb jaren sportmotor gereden en ik ben in 2003 op de Nordschleife snoeihard onderuit gegaan. Ik heb toen eigenlijk gezegd, nooit meer, dit blijft niet goed gaan. Het blijft altijd kriebelen, en de keuze van de scooter heeft daar ook mee te maken. Het vermogen is beperkt, en het loopt allemaal een stuk langzamer. Ik heb hem in de bocht wel al aan de grond gehad, maar dat was bij lage snelheid.
 
Ik heb jaren sportmotor gereden en ik ben in 2003 op de Nordschleife snoeihard onderuit gegaan. Ik heb toen eigenlijk gezegd, nooit meer, dit blijft niet goed gaan. Het blijft altijd kriebelen, en de keuze van de scooter heeft daar ook mee te maken. Het vermogen is beperkt, en het loopt allemaal een stuk langzamer. Ik heb hem in de bocht wel al aan de grond gehad, maar dat was bij lage snelheid.
Ik ben het met je eens. De PCX geeft ook mij heel veel plezier. Mijn laatste motor was een SV1000S, echt mijn droommotor, maar dat ding was veel te snel. En ik kon me echt niet inhouden.

Dus een paar maanden geleden verkocht en besloten te stoppen met motorrijden. Nog geen maand later kom ik de PCX op Facebook tegen. Onder het mom "die is leuk voor mijn dochter" (ze heeft een A1) gekocht. En sindsdien rij ik er alleen maar mee.😊
 
Herken ik helemaal.
Snel kunnen is snel gaan.
De scooter, in mijn geval een Beverly 300, is een prima compromis.
Gaat er vanuit stilstand als een haas vandoor maar rijdt uiteindelijk het meest aangenaam in een snelheidsrange tussen 70 en 100.
 
Ik heb al jaren naast de zwaardere twee wielers een scooter er naast .
Met de PCX 150 die ik ook ak weer enige jaartjes heb rij ik het hele jaar weer en wind op en neer naar het werk .
Als ik eerlijk moet zijn heb ik meer fun op de scooter dagelijks dan met grote 2 wielers op de vakantie ritten na dan gaan we met grote motors .
 
ik ben er inmiddels van af, heb een berg onderdelen bij de koffer in gedaan en klaar.
wel heb ik nog wat dingen liggen welke uiteraard overgenomen kunnen worden. o.a. een riem, luchtfilter en de 2 conussen van de voor vario (drive face en movable drive face). ik zal incl fotos later nog volledig een uiteenzetting doen met als ik alles nog kan vinden de aanschafprijs en bron erbij.
de vario set komt van partzilla en koste me toen 15 dollar.

voor het eerst sinds 2006 motorloos. zal wel weer een tijdje duren ben ik bang.

de nieuwe eigenaar is overigens een forummer dus wellicht komt die hier nog langs.
 
Ik wil de riem en gewichten van mijn kleintje uit 2012 vervangen, en er dan meteen dr pulley inzetten.
Twijfel alleen nog over het gewicht dat ik nodig heb voor gewoon doorsnee gebruik en af en toe “gassen”. Ik schat 13,5 maar sta open voor suggesties.
Tweede vraag is of iemand in de regio heerlen/landgraaf de blokkeertool heeft en ook nog eens wil uitlenen 😁
 
Nu gewoon een vraag , ik lees hier vaak als de rollen / snaar alles vervangen moet worden voor de aandrijving dat ze vaak over dr pulley of Mallosi hebben .
Is dit zoveel beter dan originele onderdelen qua rollen / aandrijving zeg maar of goedkoper dan origineel Honda.
Maar gaat het dan ook zo lang mee , kijk ik vraag niets van mijn PCX, rij nooit geen snelweg , alleen maar binnen door , wel het hele jaar door woon / werk weer of wind maak me niets uit .
Van de 34 km zijn er denk ik 6 misschien iets meer 80 wegen de rest is lager , lekker toeristisch woon / werk zeg maar .
Heeft dit voor mij dan ook nut als deze vervangen moet worden ipv de originele Honda spullen of voor mij niet .
 
Heb zelf hele slechte ervaring met dr pulley
Anders dan origineel geeft soms een vloeiender verloop of vlottere acceleratie, verder niet heel schokkend
 
Nu gewoon een vraag , ik lees hier vaak als de rollen / snaar alles vervangen moet worden voor de aandrijving dat ze vaak over dr pulley of Mallosi hebben .
Is dit zoveel beter dan originele onderdelen qua rollen / aandrijving zeg maar of goedkoper dan origineel Honda.
Maar gaat het dan ook zo lang mee , kijk ik vraag niets van mijn PCX, rij nooit geen snelweg , alleen maar binnen door , wel het hele jaar door woon / werk weer of wind maak me niets uit .
Van de 34 km zijn er denk ik 6 misschien iets meer 80 wegen de rest is lager , lekker toeristisch woon / werk zeg maar .
Heeft dit voor mij dan ook nut als deze vervangen moet worden ipv de originele Honda spullen of voor mij niet .
Zoals jij het gebruik van je scooter beschrijft zou ik zonder twijfel netjes bij originele onderdelen blijven.
 
ik ga de transmissie olie vervangen, ik heb van de SH nog 75w90 en 80w90 staan. Welke is het beste volgens de experts. Bij de SH was het ook volgens voorschrift motorolie,
maar ik vind transmissie olie beter. Dat gaf bij de sh in ieder geval een stillere loop.
 
Artikel met daar achter wat ik ervoor betaald heb
TORQUE CONTROL DRIVE FACE (125 & 150 ENGINES) 6
Riem oem 43
Rollen 7
Dit komt van yuminashi

Dan van partzilla
Luchtfilter 5,50
Vario (drive face, vooorste), binnenste & buitenste 16
Bus voor in movable drive face 4
6 stuks Washer 9,5x18 (90504-kwn-900) 0,08
Nr 15
Screenshot_20210527_153820.jpg

Al deze zaken zouden oem moeten zijn maar daar kun je eventueel op partzilla wat over vinden.

De onderdelen slapen in Nieuweschans en een aantal dingen zullen best duurder worden van de verzendkosten maar dat is aan eenieder zelf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan