Honda PCX 125/150 deel 5

ik ga de transmissie olie vervangen, ik heb van de SH nog 75w90 en 80w90 staan. Welke is het beste volgens de experts. Bij de SH was het ook volgens voorschrift motorolie,
maar ik vind transmissie olie beter. Dat gaf bij de sh in ieder geval een stillere loop.
Ik stel me daar geen vragen bij. Ik bekijk wat de fabrikant voorschrijft en dat gaat erin.
 
Ik wil de riem en gewichten van mijn kleintje uit 2012 vervangen, en er dan meteen dr pulley inzetten.
Twijfel alleen nog over het gewicht dat ik nodig heb voor gewoon doorsnee gebruik en af en toe “gassen”. Ik schat 13,5 maar sta open voor suggesties.
Tweede vraag is of iemand in de regio heerlen/landgraaf de blokkeertool heeft en ook nog eens wil uitlenen 😁
Je kan ook een lijmklem nemen en daar 2 gaten in boren met schroeven er in.
 
Ook dit is een oplossing
full


Niet helemaal officieel, maar het werkt wel. ;)
 
Ik stel me daar geen vragen bij. Ik bekijk wat de fabrikant voorschrijft en dat gaat erin.
De fabrikant kan me wat, die denkt ook aan de dealers.... Het blijft een tandenkast waar de olie "geknipt" wordt terwijl gewone motorolie daar helemaal niet tegen kan.
De echte termen weet ik niet meer, op dit forum heeft eens een olie geleerde flink gereageerd, zal in het olietopic zijn. Daar staan dus de details.
 
Zijn er hier ook waar van de kappen gaan scheuren , bij mij PCX zowel links als aan de rechterkant is mijn kunststof kap aan het scheuren.
 
Zijn er hier ook waar van de kappen gaan scheuren , bij mij PCX zowel links als aan de rechterkant is mijn kunststof kap aan het scheuren.
Dan heb je em of iets te ruw vast/las gehaald, of op spanning gemonteerd. Hier (nog) niks kunnen ontdekken, los van een paar afgebroken oogjes. Maar dat is mn eigen lompigheid.
 
Bij mijn
Zijn er hier ook waar van de kappen gaan scheuren , bij mij PCX zowel links als aan de rechterkant is mijn kunststof kap aan het scheuren.
Bij mijn vorige PCX uit 2011 heb ik er ook last van gehad maar dit kwam door versleten lagers. Bij bepaalde toerental of snelheid ging er een hoop trillen. Heb ook regelmatig last gehad dat mijn uitlaat door resonantie de bouten los liepen. Na vervangen lagers (transmissie en koppeling) hier geen last meer van gehad.
 
voor het eerst sinds 2006 motorloos. zal wel weer een tijdje duren ben ik bang.

de nieuwe eigenaar is overigens een forummer dus wellicht komt die hier nog langs.
Daar ben ik dan ;) ik heb de PCX een tijdje terug van Monkey overgenomen en het bevalt ontzettend goed. Lekker licht, veel opbergruimte, uit de wind en beschermd tegen regen. Ideaal!

Ik wil nu bij Partzilla wat kapjes e.d. bestellen om de scooter weer helemaal netjes te maken. Omdat er best wel wat verzendkosten aan zitten en ik het ook in Duitsland op moet halen (ze verzenden nu niet naar NL...) wil ik ook wat reserve onderdelen meebestellen. Heeft iemand nog tips waar ik aan kan denken? Zwakke punten, dingen die lastig verkrijgbaar of duur zijn in NL?
 
Ik heb niets vast of los gehad eigenlijk , laatste beurt was in december .
Al meerdere malen de scooter gewassen en nooit gezien en ik zag her gister in eens , zowel links als rechts .
20210603_161939.jpg
 
Daar ben ik dan ;) ik heb de PCX een tijdje terug van Monkey overgenomen en het bevalt ontzettend goed. Lekker licht, veel opbergruimte, uit de wind en beschermd tegen regen. Ideaal!

Ik wil nu bij Partzilla wat kapjes e.d. bestellen om de scooter weer helemaal netjes te maken. Omdat er best wel wat verzendkosten aan zitten en ik het ook in Duitsland op moet halen (ze verzenden nu niet naar NL...) wil ik ook wat reserve onderdelen meebestellen. Heeft iemand nog tips waar ik aan kan denken? Zwakke punten, dingen die lastig verkrijgbaar of duur zijn in NL?
Bikersbitz uit thailand was laatst het goedkoopst.

Ik heb eigenlijk altijd wel wat olie, luchtfilter en voorvork keerringen op voorraad
 
Goedenavond! Na enig meelezen heb ik recent een PCX 150 van 2017 (model 2014 - 2017) via Marktplaats gekocht. Erg leuk ding! Hij heeft 6000 km op de teller staan. Dank aan de vele informatieve reacties hier die mij hebben geholpen in de zoektocht!

De PCX heeft in 2019 zijn laatste onderhoud gehad, en sindsdien maar 2000 km gereden. Ik wil hem toch graag even uitgebreid (laten) onderhouden. Ik ben technisch niet vaardig, maar motorolie, transmissieolie en het luchtfilter heb ik reeds gedaan. De aandrijfriem is nog prima.

Ik wil graag nog laten doen: nieuwe bougie, vervangen koelvloeistof, controle remmen + vervangen remvloeistof, en kleppen stellen. Ik weet dat met name het laatste veel werk en dus prijzig is. Ik heb een prijs opgevraagd, en dat kwam voor de genoemde werkzaamheden uit op € 350. Ik vond het vrij fors… Heeft iemand toevallig een goed adres? Ik woon zelf nabij Dordrecht.

Mocht iemand van het forum uit deze omgeving bereid zijn dit uit te voeren (waarbij ik uiteraard graag mee help) ben ik zeker bereid iemand hiervoor te vergoeden!
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond! Na enig meelezen heb ik recent een PCX 150 van 2017 (model 2014 - 2017) via Marktplaats gekocht. Erg leuk ding! Hij heeft 6000 km op de teller staan. Dank aan de vele informatieve reacties hier die mij hebben geholpen in de zoektocht!

De PCX heeft in 2019 zijn laatste onderhoud gehad, en sindsdien maar 2000 km gereden. Ik wil hem toch graag even uitgebreid (laten) onderhouden. Ik ben technisch niet vaardig, maar motorolie, transmissieolie en het luchtfilter heb ik reeds gedaan. De aandrijfriem is nog prima.

Ik wil graag nog laten doen: nieuwe bougie, vervangen koelvloeistof, controle remmen + vervangen remvloeistof, en kleppen stellen. Ik weet dat met name het laatste veel werk en dus prijzig is. Ik heb een prijs opgevraagd, en dat kwam voor de genoemde werkzaamheden uit op € 350. Ik vond het vrij fors… Heeft iemand toevallig een goed adres? Ik woon zelf nabij Dordrecht.
350,- 🤣

ergens snap ik dat bedrag wel. Maar als je het 3x gedaan hebt is het peanuts.
Lang verhaal kort: ik doe het voor 100,-. Mag je er zelf naast staan om het volgende keer zelf te doen. (En pakken we de rest ook meteen mee)

wel even naar julianadorp rijden. 😆
 
350,- 🤣

ergens snap ik dat bedrag wel. Maar als je het 3x gedaan hebt is het peanuts.
Lang verhaal kort: ik doe het voor 100,-. Mag je er zelf naast staan om het volgende keer zelf te doen. (En pakken we de rest ook meteen mee)

wel even naar julianadorp rijden. 😆
Dank voor je reactie, helaas is Julianadorp net iets te ver weg… Maar een dergelijk plan lijkt me wel erg leuk, ik zou het graag zelf gaan leren!
 
Prima keuze! Ik heb m al een tijdje niet meer maar mis de PCX zo nu en dan toch wel. Zeker in de stad.

Met die kometerstand en bouwjaar zou ik niet aan de koelvloeistof gaan klooien. De bougie, remvloeistof en kleppen stellen begrijp ik dan weer wel. Het is een fluitje van een cent, alleen die kappen kosten nogal wat tijd en een voorzichtige aanpak.

Mijn advies is om eens wat filmpjes op youTube op te zoeken en daarna nog eens te overwegen of je het niet toch zelf zou willen proberen.
Ook zou ik je willen adviseren om met ijskoude motor (minimaal 24 uur stilstand) de speling te checken.
Een leuke optie zou daarom zijn om zelf alles er af te halen en dan een forumlid te vragen bij jou mee te kijken/helpen met kleppen stellen.
Just my 2 cents of advice..

Veel plezier met de PCX in ieder geval!
 
Prima keuze! Ik heb m al een tijdje niet meer maar mis de PCX zo nu en dan toch wel. Zeker in de stad.

Met die kometerstand en bouwjaar zou ik niet aan de koelvloeistof gaan klooien. De bougie, remvloeistof en kleppen stellen begrijp ik dan weer wel. Het is een fluitje van een cent, alleen die kappen kosten nogal wat tijd en een voorzichtige aanpak.

Mijn advies is om eens wat filmpjes op youTube op te zoeken en daarna nog eens te overwegen of je het niet toch zelf zou willen proberen.
Ook zou ik je willen adviseren om met ijskoude motor (minimaal 24 uur stilstand) de speling te checken.
Een leuke optie zou daarom zijn om zelf alles er af te halen en dan een forumlid te vragen bij jou mee te kijken/helpen met kleppen stellen.
Just my 2 cents of advice..

Veel plezier met de PCX in ieder geval!
Dank voor je adviezen! Die voorzichtige aanpak is vooral wat me een beetje afschrikt. Om deels Youp van ‘t Hek te quoten: als mijn fijne motoriek uitgedrukt in een getal de temperatuur was geweest, kwamen in Friesland de rayonhoofden bij elkaar…. Ik heb inderdaad een filmpje op YouTube gezien, er moet een hoop af. Stiekem speel ik nog met de gedachte om het toch zelf te doen, maar het schrikt me toch nog wat af. Dus enige ‘begeleiding’ van iemand met ervaring zou mooi zijn.
 
Goedenavond! Na enig meelezen heb ik recent een PCX 150 van 2017 (model 2014 - 2017) via Marktplaats gekocht. Erg leuk ding! Hij heeft 6000 km op de teller staan. Dank aan de vele informatieve reacties hier die mij hebben geholpen in de zoektocht!

De PCX heeft in 2019 zijn laatste onderhoud gehad, en sindsdien maar 2000 km gereden. Ik wil hem toch graag even uitgebreid (laten) onderhouden. Ik ben technisch niet vaardig, maar motorolie, transmissieolie en het luchtfilter heb ik reeds gedaan. De aandrijfriem is nog prima.

Ik wil graag nog laten doen: nieuwe bougie, vervangen koelvloeistof, controle remmen + vervangen remvloeistof, en kleppen stellen. Ik weet dat met name het laatste veel werk en dus prijzig is. Ik heb een prijs opgevraagd, en dat kwam voor de genoemde werkzaamheden uit op € 350. Ik vond het vrij fors… Heeft iemand toevallig een goed adres? Ik woon zelf nabij Dordrecht.

Mocht iemand van het forum uit deze omgeving bereid zijn dit uit te voeren (waarbij ik uiteraard graag mee help) ben ik zeker bereid iemand hiervoor te vergoeden!
Waarom zou je al die onderhoudswerken willen doen?
Laatste onderhoud in 2019. Lijkt lang geleden. Maar slechts 2000km gereden sindsdien.
Die bougie, dat koelwater, die remvloeistof, dat kleppen stellen, dat lijkt mij helemaal niet nodig. Dat is allemaal op die 2 jaar en 2000km echt niet versleten of ontregeld of vervuild.
Ik zou gewoon tot het volgende voorgeschreven onderhoudspunt rijden, zonder meer.
 
Waarom zou je al die onderhoudswerken willen doen?
Laatste onderhoud in 2019. Lijkt lang geleden. Maar slechts 2000km gereden sindsdien.
Die bougie, dat koelwater, die remvloeistof, dat kleppen stellen, dat lijkt mij helemaal niet nodig. Dat is allemaal op die 2 jaar en 2000km echt niet versleten of ontregeld of vervuild.
Ik zou gewoon tot het volgende voorgeschreven onderhoudspunt rijden, zonder meer.
Kleppen hebben kilometers nodig. Zolang de brandstof niet te verouderd is merkt de bougie ook niets van tijd.
Koelwater zou kunnen, geen idee.
Maar remvloeistof moet juist om de 2 jaar worden vervangen ongeacht de gereden afstand. Deze trekt water aan en daar doet wel of niet rijden verder weinig aan af.
 
Voor remvloeistof staat inderdaad 2 jaar en die staat aan de lage kant. Ik meen voor koelvloeistof ook een termijn van 2 jaar gelezen te hebben. Bougie zoals Monkey aangeeft heb ik ook ergens gelezen, dat verouderde brandstof dan problemen in geven. Gezien de weinige gereden km’s lijkt dat een reële mogelijkheid. Kleppen stellen weet ik niet of dat überhaupt al eens gebeurd is met mijn PCX. Ik vind het prettig even op 0 te beginnen qua onderhoud.

Hij heeft soms een stotter-momentje als tussen de 60 en 80 een constante snelheid rijdt. Dan loopt hij net iets minder soepel en verliest een paar km aan snelheid bij gelijkblijvend gas. Ook dat zorgt er voor dat ik de gebruikelijke onderhoudszaken graag gedaan wil hebben, om uit te sluiten dat dat daarmee te maken heeft.
 
Ik begrijp je wel hoor. Ik houd ook van een goede uitgangspositie bij aanschaf van een nieuwe/tweedehands voertuig. Toch denk ik dat bovenstaande advies wel reëel is aangezien het een zo goed als nieuwe fiets betreft.

V.w.b. het inhouden zou ik even de bougie schoon maken en de bougie 'gap' controleren. Even zorgen dat de ruimte tussen de mantel en de (hoe heet dat ding) overeenkomt met de door de fabrikant opgedragen afstand.
Dan even een paar keer dure benzine tanken, V-power o.i.d. Je hebt best kans dat het dan al weg is.

Olie, luchtfilter en bougie lijken mij voor het blokje voorlopig ruim voldoende. De koelvloeistof zou ik sowieso de eerstkomende 3 jaar alleen op vloeistofniveau controleren.
Remvloeistof lijkt me dan weer een prima beslissing.
Kleppen stellen heeft zeker geen haast en zou ik zelf pas na het motorseizoen, in het najaar doen. Het is wellicht nog nooit gedaan en daarom wel verstandig bij zo'n klein blokje maar de kans dat ze na 6.000 km te strak staan acht ik zeer klein.

Zeker als je geen tikkende geluiden hoort (staan ze te los, is echter minder schadelijk) en de motor in koude en vooral in warme toestand goed start (staan ze mogelijk te strak) dan zou ik me er voorlopig niet druk om maken. Maar nogmaals, ik begrijp en respecteer je wens om een goede uitgangspositie te creëeren.

Dat was voor mij de reden om vrijwel alles zelf te gaan doen. Er is trouwens geen klus geweest waarvan ik achteraf NIET dacht dat het vele malen eenvoudiger was dan ik van tevoren had bedacht. Dus.. 😉

Zeker qua kleppen stellen moet je bedenken dat je niet op dezelfde dag als je ermee aan komt gereden de controles kunt gaan doen. Je kunt hem echt het beste even een nachtje laten staan.
Ik ben zelf vanwege mijn gezondheid (helaas) niet in de gelegenheid om het voor je te komen doen.. ik had het anders best willen doen. Wellicht zou je toch een eerder aanbod van 1 van de forumleden kunnen overwegen. Even de avond van tevoren de brommer er heen rijden, hotelletje pakken en de dag erna samen knutselen.

Bedenk dan wel dat je in de/een hoek van het kleppendeksel wat vloeibare pakking doet en deze lang genoeg laat drogen voordat je weer gaat rijden.. het is een paar jaar geleden maar ik meen me te herinneren dat er voor de zekerheid wat vloeibare pakking nodig was..

In ieder geval veel succes en plezier. Je hebt er iig een fijn dingetje aan.
 
Ik laat het doen ieder jaar verse olie en 1x in de 2 jaar de grote beurt dus met kleppenstellen, dat is zo rond de 13 a 14.000 km .
Kost misschien wat meer maar ben er zeer tevreden over .
 
Voor remvloeistof staat inderdaad 2 jaar en die staat aan de lage kant. Ik meen voor koelvloeistof ook een termijn van 2 jaar gelezen te hebben. Bougie zoals Monkey aangeeft heb ik ook ergens gelezen, dat verouderde brandstof dan problemen in geven. Gezien de weinige gereden km’s lijkt dat een reële mogelijkheid. Kleppen stellen weet ik niet of dat überhaupt al eens gebeurd is met mijn PCX. Ik vind het prettig even op 0 te beginnen qua onderhoud.
(...)
OK, ik begrijp je.
 
Beste forum leden, het is er toch van gekomen.

Ik moet helaas afscheid nemen van mij PCX 150, door het ongeval 3 jaar geleden gaat het steeds slechter en kan ik niet meer opstappen op de PCX.

Met pijn in mij hart doe ik deze in de verkoop.

De PCX is van 2017 en heeft 5150 km gelopen, en is nieuwe olie in de motor en aandrijving gekomen, is in perfecte staat alle sleutels zijn er bij, ook het aankoopbewijs is er.

Op het moment is die bij de RDW afgemeld, en ook heeft die geen verzekering.

Dus als iemand interesse heeft, mijn woonplaats is in Limburg.



Met vriendelijke groet

Jan048

Ps. Probeer van de week wat Foto’s te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan