Honda PCX 125/150 deel 5

Ik weet het niet hoor , in mijn hoofd klopt het niet helemaal met jou km stand .
6000 km en zo veel gerommeld, mijne heeft nu 19.000 km en bij de dealer in onderhoud , kost wat meer maar ik heb nog steeds de eerste poelie met toebehoren er onder zitten .
Hoe ziet de rest er uit qua slijtage , 6000 km is voor mij nog nieuw en ook ik rij weer en wind , behalve met sneeuw maar mij scooter ziet er na 19.000 km nog zeer goed uit en tot nu toe nog geen technische problemen of iets dergelijks met mijn PCX gehad .
 
OK, duidelijk.
En jouw scooter had nog maar iets van een 6000km gelopen, als ik het goed heb.
Wat heeft de vorige eigenaar bezield om er zo mee te knoeien? Niet te vatten.
Ik begrijp dat je alles hersteld hebt naar origineel, en dat zal je probleem volledig oplossen, verwacht ik.
Op mijn scooter, een Beverly 300, komen er alleen maar originele onderdelen.
Zeker Peter, ik ben helemaal blij, gisteren en vandaag nog een ritje gemaakt. Ik neem voorzichtig aan dat hij nu rijdt alsof hij net nieuw is, maar ik heb nog nooit een nieuwe scooter gehad :). Dingen die ik eigenlijk als gewoon had aangenomen bleken dus voortekenen te zijn geweest, zoals het geluid wat ik hoorde als het start/stop systeem activeerde. Alles is nu helemaal stil en hij trekt heerlijk gelijkmatig op.

Ik vindt de Beverly ook een zeer mooie scooter, is zeker een kanshebber na deze pcx.

Helemaal blij dus :)
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het niet hoor , in mijn hoofd klopt het niet helemaal met jou km stand .
6000 km en zo veel gerommeld, mijne heeft nu 19.000 km en bij de dealer in onderhoud , kost wat meer maar ik heb nog steeds de eerste poelie met toebehoren er onder zitten .
Hoe ziet de rest er uit qua slijtage , 6000 km is voor mij nog nieuw en ook ik rij weer en wind , behalve met sneeuw maar mij scooter ziet er na 19.000 km nog zeer goed uit en tot nu toe nog geen technische problemen of iets dergelijks met mijn PCX gehad .
Daar heb ik 1,5 geleden wel goed op gelet, heb nog op mijn rug onder de scooter gelegen en alles kwam overeen met de kilometerstand, ook de staat van de uitlaat, de handvatten, de knoppen, de banden en de zitting etc. Maar dat is op het zicht goed te doen, als ik een andere uitlaat zie zitten dan ga ik niet eens kijken. Er zat wel een knullig gemonteerde handvatverwarming op, waarvan je een klont isolatietape net langs de stuurkolom kon zien, maar dat is een kwestie van afbreken en weer aansluiten op het contact.

Ik heb hem van ver gehaald, en de rit terug van 100 km was probleemloos. Het was net voor Corona en heb hem voor € 1300 kunnen kopen, en ik had dus ruimte voor eventuele tegenvallers.

Nieuwe en goede banden, bult op zadel weg, Koso handvat verwarming en 12 volt usb aansluiting, anti robosslot, windscherm en een koffer, en ik was klaar.

Maar heb wel even in de rats gezeten hoor :)
 

Bijlagen

  • IMG_20200718_143730.jpg
    IMG_20200718_143730.jpg
    559,7 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Thnx, ik zal ook es kijken.

<edit: Ik heb een goedkoop zadel en een stuk zadelschuim gescoord en ga het zelf proberen. Zo moeilijk kan het niet zijn.>
 
Laatst bewerkt:
Vandaag ook het beenkleed gemonteerd. Ook ik heb de Tucano R082X en net zoals vorige herfst kreeg ik het niet naar mijn zin. Het is natuurlijk van de zotte dat het af fabriek niet goed past maar uiteindelijk heb ik er maar wat aan veranderd zoals op de foto te zien is.

De bovenste horizontale band heb ik vervangen door een langere (uit eigen collectie), dit kan makkelijk aangezien de originele band 2 losse gespen heeft. Deze bovenste band fixeert nu samen met de kraag om de stuurkolom het kleed voor 100%.

De onderste horizontale band is nu alleen om flapperen te voorkomen.

2 weken geleden was er nog iets over dit onderwerp. Wellicht dat dit nog iets kan bijdragen.
 

Bijlagen

  • 20211108_124823.jpg
    20211108_124823.jpg
    215,8 KB · Weergaven: 30
  • 20211108_124835.jpg
    20211108_124835.jpg
    217 KB · Weergaven: 32
Vandaag de PCX voorzien van nieuwe Michelin city grip ipv de Heidenau (achter was al versleten met 5600 km )nieuwe remblokjes en remvoeringen achter
Alleen vindt ik het sturen veel anders heeft nu het gevoel dat na een bocht hij rechtdoor wil je moet hem nu in de bocht leggen het balhoofd voelt goed aan ,het rare is met de vorige banden was dat niet bandenspanning is 2.0 voor en 2,5 achter Wie heeft er een idee de wegligging is wel een stuk voorspelbaarder
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe banden kunnen een totaal ander stuurgedrag geven, alsof je een andere scooter hebt gekregen. Door bandenslijtage is het stuurgedrag geleidelijk minder geworden, zonder dat je dit direct in de gaten hebt. Met nieuwe banden krijg je in één keer weer het originele stuurgedrag.
 
Daar heb ik 1,5 geleden wel goed op gelet, heb nog op mijn rug onder de scooter gelegen en alles kwam overeen met de kilometerstand, ook de staat van de uitlaat, de handvatten, de knoppen, de banden en de zitting etc. Maar dat is op het zicht goed te doen, als ik een andere uitlaat zie zitten dan ga ik niet eens kijken. Er zat wel een knullig gemonteerde handvatverwarming op, waarvan je een klont isolatietape net langs de stuurkolom kon zien, maar dat is een kwestie van afbreken en weer aansluiten op het contact.
(...)
Als die vorige eigenaar de aandrijving heeft gewijzigd, waarschijnlijk met de bedoeling om of sneller op te trekken, of een hogere top te halen, dan zie je dat aan de buitenzijde natuurlijk niet.
 
Vandaag ook het beenkleed gemonteerd. Ook ik heb de Tucano R082X en net zoals vorige herfst kreeg ik het niet naar mijn zin. Het is natuurlijk van de zotte dat het af fabriek niet goed past maar uiteindelijk heb ik er maar wat aan veranderd zoals op de foto te zien is.

De bovenste horizontale band heb ik vervangen door een langere (uit eigen collectie), dit kan makkelijk aangezien de originele band 2 losse gespen heeft. Deze bovenste band fixeert nu samen met de kraag om de stuurkolom het kleed voor 100%.

De onderste horizontale band is nu alleen om flapperen te voorkomen.

2 weken geleden was er nog iets over dit onderwerp. Wellicht dat dit nog iets kan bijdragen.
Het zit nog steeds niet zoals het hoort. Onderste riem moet sowieso onder de lamp door. En de hoes is onder je stuur te ver doorgetrokken.

Die banden horen ook niet voor je verlichting te lopen. De handleiding is wel vrij duidelijk dacht ik.
BE4DFCBC-C067-4661-B2A0-6135513F92F9.jpeg
 
Vandaag de PCX voorzien van nieuwe Michelin city grip ipv de Heidenau (achter was al versleten met 5600 km )nieuwe remblokjes en remvoeringen achter
Alleen vindt ik het sturen veel anders heeft nu het gevoel dat na een bocht hij rechtdoor wil je moet hem nu in de bocht leggen het balhoofd voelt goed aan ,het rare is met de vorige banden was dat niet bandenspanning is 2.0 voor en 2,5 achter Wie heeft er een idee de wegligging is wel een stuk voorspelbaarder
Voor mag 0.2 bar bij. Andere banden rijden anders. Als heb ik dat gevoel niet bij city grips
 
Het zit nog steeds niet zoals het hoort. Onderste riem moet sowieso onder de lamp door. En de hoes is onder je stuur te ver doorgetrokken.

Die banden horen ook niet voor je verlichting te lopen. De handleiding is wel vrij duidelijk dacht ik.
Bekijk bijlage 1693668
:) Je hebt gelijk dat het niet zo hoort, maar dit werkt voor mij nu even naar redelijke tevredenheid. De handleiding is acceptabel maar bij mij lukt het niet om de banden, zoals afgebeeld, onderlangs de koplamp te laten lopen.

Maar, ik ga nog een poging doen één dezer dagen. Als het alsnog lukt, laat ik het weten.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20211110-004008_Adobe Acrobat.jpg
    Screenshot_20211110-004008_Adobe Acrobat.jpg
    137,5 KB · Weergaven: 15
Hallowtjes,

Twee weken geleden hebben wat schavuiten getracht de PCX stelen. Spoiler: het is ze niet gelukt. Honda’s degelijkheid. Eindstand: slot compleet naar z’n moer, paar kappen stuk, buddykabel stuk en wat schade. Ze hebben mijn Tolberone en Makita USB-lader laten liggen in de buddy, terwijl ze daar het afgebroken kapje in hadden geplaatst.😄. Afijn, verzekeringswerk en zoals het eruit ziet zal de PCX total-loss verklaard worden. Zonde, want ik heb wel een werkdag aan gesleuteld. Desondanks leuke tijd erop gehad.

Voor de liefhebbers heb ik nog wel een rugsteun te koop en de originele spiegels. Rugsteun is lekker voor de persoon achterop zodat je niet achterover valt plus ik vond het zelf er mooier uitzien. Simpel te monteren!

 
:) Je hebt gelijk dat het niet zo hoort, maar dit werkt voor mij nu even naar redelijke tevredenheid. De handleiding is acceptabel maar bij mij lukt het niet om de banden, zoals afgebeeld, onderlangs de koplamp te laten lopen.

Maar, ik ga nog een poging doen één dezer dagen. Als het alsnog lukt, laat ik het weten.
mocht je er behoefte aan hebben, hier wat tips...

- los alle banden tot max lengte
- zoek het losse bandje met gaatje aan de binnenkant. open je dashboard kastje en haal het schroefje los en ze deze weer vast met strapje vast.
- stop het harde plastic stuk tussen je balhoofd.
- nu kan je de vouw aan de kant van je contactslot maken. aan de binnenkant zit een bandje om deze op zn plek te houden,
- als dit goed zit kan je de 2 bandjes naar de voorkant trekken. 1 onder het gat van je ruitje door, 1 onder je dagrijverlichting door
- daarna kan je het beenkleed aan de voorkant, achter je voorwiel, voorbij de kuip trekken en vastmaken met die haakjes aan het kuipwerk. ongeveer ter hoogte waar je bij een normale motor een koeler hebt zitten.
- als laatste moet je het overgebleven haakje vastmaken aan een d-ring. die vormt een 3 punt waarbij 1 bandje onder de motor naar je achterwiel loopt. deze maak je vast aan het kuipwerk net voor je middenbok.
-als dat allemaal losjes vast zit geklikt en geklemd, kan je alle bandjes een voor 1 vast trekken zodat het beenkleed recht zit, zonder kieren.

belangrijk is dat je vooral let op het gedeelte onder je stuur. als je dat te ver door trekt (zoals bij jou, zie ik op de foto) kom je vervolgens nergens meer goed uit en zit het kleed waardeloos.
 
mocht je er behoefte aan hebben, hier wat tips...

- los alle banden tot max lengte
- zoek het losse bandje met gaatje aan de binnenkant. open je dashboard kastje en haal het schroefje los en ze deze weer vast met strapje vast.
- stop het harde plastic stuk tussen je balhoofd.
- nu kan je de vouw aan de kant van je contactslot maken. aan de binnenkant zit een bandje om deze op zn plek te houden,
- als dit goed zit kan je de 2 bandjes naar de voorkant trekken. 1 onder het gat van je ruitje door, 1 onder je dagrijverlichting door
- daarna kan je het beenkleed aan de voorkant, achter je voorwiel, voorbij de kuip trekken en vastmaken met die haakjes aan het kuipwerk. ongeveer ter hoogte waar je bij een normale motor een koeler hebt zitten.
- als laatste moet je het overgebleven haakje vastmaken aan een d-ring. die vormt een 3 punt waarbij 1 bandje onder de motor naar je achterwiel loopt. deze maak je vast aan het kuipwerk net voor je middenbok.
-als dat allemaal losjes vast zit geklikt en geklemd, kan je alle bandjes een voor 1 vast trekken zodat het beenkleed recht zit, zonder kieren.

belangrijk is dat je vooral let op het gedeelte onder je stuur. als je dat te ver door trekt (zoals bij jou, zie ik op de foto) kom je vervolgens nergens meer goed uit en zit het kleed waardeloos.
Top, hulp is altijd welkom. Dat stukje over de stuurkolom zal inderdaad bepalend zijn voor het eindresultaat, daar heb je een goeie.

Ik heb je 'handleiding' gekopieerd en bewaard. Ik ga er zeker naar kijken. In ieder geval bedankt voor het uitschrijven van de handelingen. 👍
 
Laatst bewerkt:
ik begin met het kleed ook altijd bovenaan met het stuk plastic tussen je balhoofd en dan langzaam alles mooi stellen, alhoewel, als ik t er nu afhaal is t 1 x klikken en volgende keren er zo weer op. afijn, nu weer lekker thuiswerken.. B|
 
Vraagje, hoeveel rondjes draait jullie voorwiel als je er een slinger aan geeft?
Mijne maar 1,5 ofzo. Heb vorig jaar de remklauw schoongemaakt en nieuwe keerringen erin gezet. Toen is het iets verbetert maar nog niet 100%. Ik verdenk die remdruk regelaar…
 
Het voorwiel van mijn pcx draait een keer of 2 a 3. In het begin is het wat lastig tellen. Hou met een hand het voorwiel van de grond en geef met de andere hand een slinger.
Had je de indruk dat de originele olie dunner, meer waterig, was geworden?

Foto zou in mijn garage gemaakt kunnen zijn, dezelfde scooter, hefbrug, spuitje en olie.
 
Het voorwiel van mijn pcx draait een keer of 2 a 3. In het begin is het wat lastig tellen. Hou met een hand het voorwiel van de grond en geef met de andere hand een slinger.
Had je de indruk dat de originele olie dunner, meer waterig, was geworden?

Foto zou in mijn garage gemaakt kunnen zijn, dezelfde scooter, hefbrug, spuitje en olie.
Dan toch volgende beurtje eens kijken of ik de keerringen schoon kan maken en wellicht invetten met iets dunner vet. Wellicht zorgt dat ervoor dat de zuigers beter terug gaan na remmen.

Tellen is niet moeilijk. Gewoon naar het ventiel kijken 😄

Olie was qua viscociteit zelfde. Iets donkerder, maar niet heel veel.
 
Kon het toch niet laten.

Remklauw iets verder uit elkaar. Door de ultrasoon. Alles weer netjes schoon met de juiste vetjes.
Keerringen zijn 5k km oud dus die kunnen nog wel een rondje. Alles weer in elkaar, loopt iets minder aan. 2 a 3 rondjes. Ik keur het goed…
Wel valt op dat 1 zuiger van de 2 stroever loopt, dus dat word een puntje voor volgende keer.

Wat me ook op viel (eigenlijk nooit serieus naar gekeken) is dat mn CBS systeem vast zat. Met linker rem remde alleen mn achterrem en dus niet mn achter en voor.
Na een hoop wd40 en afstellen werkt dat ook weer. Al met al een geslaagde operatie denk ik 😎

88875D1B-E212-451A-85B8-8E32936C5EDE.jpeg
FE307795-E65D-4D43-8241-7E9535661D12.jpeg
D46D2FD2-2FAD-442A-9EAE-8790D81B5B13.jpeg
 
Wat een klus. Zou dat nu komen door invloeden van het winterweer. Strooizout enzo. Ik probeer dat met remmenreiniger schoon te houden....
 
Wat een klus. Zou dat nu komen door invloeden van het winterweer. Strooizout enzo. Ik probeer dat met remmenreiniger schoon te houden....
Er is nog niet gestrooid. mijn ww route is 18 km enkele reis onder de duinen door. Dus 2x per jaar haal ik een zandbak onder de kappen vandaan.

Let op met remmenreiniger. Dat is erg agressief voor je lak en keerringen. Beter gebruik je gewoon water en laat je 1x per jaar het ff nakijken :)
 
Joepie de poepie. Moet een week binnen blijven ivm corona 🙄 dan maar verder met de pcx!
Vandaag alles rondom de riem schoon gemaakt en opnieuw ingevet. Was wel nodig, dikke laag gruis overal.
Tevens kon de jiffy ook wel wat liefde gebruiken. Dus staat ie in de roestomvormer en gaat er morgen weer onder.

D5CA1CDD-4C77-49B3-B5F7-6182BF0645BA.jpeg
B5D5425F-C30F-42B2-AB39-17032EE420FD.jpeg
3100FA02-03EE-4AED-8433-352C23036560.jpeg
47C0D1F9-689A-4835-910F-A6ABB7948869.jpeg
AA8C72A0-CD2A-405C-B77D-3FF93B928534.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan