Honda PCX 125/150 deel 5

Durf het niet te zeggen, dat staat er natuurlijk niet in.
Maar als het met een volle(re) tank weg is en je geen gesis of andere geluiden hoort bij het openen van de dop zou ik in die richting gaan zoeken.

Ja die had ik toen gezien idd, maar wat 'betekent' dit? Mijn engels is onvoldoende om dit te snappen icm de beschreven aanwijzingen.

Ik zie idd wel symptonen als 'no power' beschreven maar snap niet wat ik daaraan zou kunnen doen.

Vrij simpel, vanaf 2013: als het brandstoffilter verstopt zit zuigt de pomp de benzine (gedeeltelijk) aan via de tankbeluchting. Zit het niveau boven het beluchtingsbuisje: geen symptomen.
Komt het niveau dr onder dan begint ie lucht door dat buisje te zuigen en dat veroorzaakt allerlei gestotter.

Zonder wphb denk je daar overigens nooit aan, dus ik hoop dat het ook in het instructieboekje staat 😅
 
Kwam deze net tegen in het werkplaatshandboek, moest aan dit bericht denken.

Bekijk bijlage 1723841
even een nederlandse vertaling gemaakt:

Onder normale omstandigheden zuigt de brandstofpompkamer brandstof door het brandstoffilter en voert deze vervolgens af aan de injector.

Wanneer de brandstof verstopt is, wordt de brandstof via het ontluchtingskanaal in de pompkamer gepompt om het voertuig draaiende te houden. Het ontluchtingsfilter bevindt zich aan de bovenkant van de binnenkant van de brandstoftank. Wanneer de brandstof zo ver is verbruikt dat het ontluchtingsfilter boven het brandstofniveau komt, zal een bepaalde hoeveelheid lucht via het ontluchtingsfilter en ontluchtingskanaal in de pompkamer worden gezogen. Deze inkomende lucht veroorzaakt een gebrek aan brandstof die de motorprestaties schaadt om de berijder op de hoogte te stellen van de brandstoffilterblokkering. Dit symptoom werkt als een herinnering voor het vervangen van het filter.

Dit systeem elimineerde de noodzaak om het brandstoffilter te vervangen volgens een vast interval, omdat de rijder het symptoom zal ervaren en de filterblokkering zal opmerken tijdens het gebruik van het voertuig.

De rijeigenschappen blijven normaal zolang het brandstofpeil in de tank boven het ademfilter wordt gehouden, omdat er geen lucht in de pompkamer wordt gezogen, zelfs niet als het brandstoffilter verstopt is.

Als de brandstof in de tank voldoende is, maar er zijn symptomen zoals slechte motorprestaties, gebrek aan brandstof of een storing bij het starten van de motor, voer dan de brandstoftoevoertest uit.

Conclusie, de kans is behoorlijk groot dat het brandstoffilter verstopt is?
 
Heeft overigens iemand hier de nieuwste Honda PCX 125, heeft die ook een 12v aansluiting in het bestuurdersvakje? (voor de verwarmde handschoenen) zoja, zou dit anders een oplossing kunnen zijn, nu 12v adapter voor de handschoenen, maar nu zou dat usb c naar 5v moeten zijn?



En wat zijn verder de ervaringen met deze, wat is de topsnelheid, en verbruik komt dat overeen met de fabrieksopgave?

Overweeg namelijk om de oude PCX (op termijn in te ruilen) en dan te switchen naar een jong gebruikt model 2016-2018 model met weinig km of een hele nieuwe.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het zelf eigenlijk niets dat de 12v aansluiting in het vakje zit .
Heb het 1x geprobeerd met een navigatie systeem, dat klepje staat dan open vanwege de kabel .
Maar als bij mij dat klepje open staat zit ik met mijn knie er tegen en dat klepje is niet van hele stevige kwaliteit .
 
Ik moet zeggen dat het mij relatief weinig stoort, herken je punt hoor, is niet ideaal, maargoed ik heb een beenkleed. Hangt ook beetje van je lengte af, ik ben 1.86.

Volgens mij kan de kabel van de handschoenen ook op de accu, maar zo'n kabel over de scooter is ook niet ideaal.

Dus als ik de handschoenen niet meer via de kabel kan verwarmen zou voor mij reden zijn om af te zien van het nieuwe model, want zou ik nieuwe handschoenen op batterijen moeten bijvoorbeeld.
 
Ik moet zeggen dat het mij relatief weinig stoort, herken je punt hoor, is niet ideaal, maargoed ik heb een beenkleed. Hangt ook beetje van je lengte af, ik ben 1.86.

Volgens mij kan de kabel van de handschoenen ook op de accu, maar zo'n kabel over de scooter is ook niet ideaal.

Dus als ik de handschoenen niet meer via de kabel kan verwarmen zou voor mij reden zijn om af te zien van het nieuwe model, want zou ik nieuwe handschoenen op batterijen moeten bijvoorbeeld.
Waterdichte 12V aansluiting is toch zo gefixt? Genoeg geschakelde 12V gebruikers achter de koplamp. Houdertje op stuur of desnoods even met de gatenzaag op een subtiele plek
 
Waterdichte 12V aansluiting is toch zo gefixt? Genoeg geschakelde 12V gebruikers achter de koplamp. Houdertje op stuur of desnoods even met de gatenzaag op een subtiele plek
ja, ik had contact gehad met een dealer, die kon het wel fixen zei die ja. mja, vooralsnog staat die nu bij de monteur, hoop dat ie morgen weer klaar is, als die t nu nog ff een jaartje zonder gedoe uithoud, zou mooi zijn. Restwaarde is nog maar 750 -1000 euro. In elk geval wil niemand hem met deze km stand meer inruilen, dus afgeschreven is die sowieso. Heb er nu best wel weer in geinvesteerd, kleppen stellen, achterband, nieuwe snaar en nieuwe rollen.
 
Zow, nu valt ie tenminste op als ie het ooit meer dan 3km aan 1 stuk doet:
pcx1.jpg
 
Tsjah, bij gebrek aan een werkplaats confisqueren we de tuintafel maar. Hopelijk bespaar ik straks zoveel op de brandstofkosten dat ik een 800m2 villa kan kopen met een jaartje.

PCX_tankframe.jpeg


Tankframe ondertussen ook wat aangepast en bevestigd aan het frame, nu nog een plekje voor de verdamper zien te vinden en hopen dat het geen drama gaat worden met koelvloeistof ontluchten.
 
PCX_lpg_ecu_schakelaar.jpg


Zo, is dat totaal nutteloze handschoenenvakje waar geen handschoenen in passen nog eens ergens goed voor.
Nog een paar draadjes, wat kleine dingetjes en het ding weer dichtknutselen en dan gaan we eens kijken of ie het op lpg doet.
 
Hoi allemaal vrijdag de pcx van mijn vrouw opgehaald na jaren een cb 600 te hebben gereden nu voor een scooter gegaan veel makkelijker pakken als een motor. Minder handig is het vermogen 😂. Hij is helemaal nieuw maar ze vind hem te stil dus een andere uitlaat zou een optie kunnen zijn wie heeft hier ervaring mee en beïnvloed dit het verbruik en de top snelheid bvd
 

Bijlagen

  • D81789E5-BC12-4365-A9E8-46E991A3AAEA.jpeg
    D81789E5-BC12-4365-A9E8-46E991A3AAEA.jpeg
    356,6 KB · Weergaven: 15
Hoi allemaal vrijdag de pcx van mijn vrouw opgehaald na jaren een cb 600 te hebben gereden nu voor een scooter gegaan veel makkelijker pakken als een motor. Minder handig is het vermogen 😂. Hij is helemaal nieuw maar ze vind hem te stil dus een andere uitlaat zou een optie kunnen zijn wie heeft hier ervaring mee en beïnvloed dit het verbruik en de top snelheid bvd
Neuh, alleen geluid. Je kan iets aan topsnelheid winnen door met de rollen te spelen (zwaarder). Verbruik verandert ook niet met alleen een uitlaat.
 
Hoi allemaal vrijdag de pcx van mijn vrouw opgehaald na jaren een cb 600 te hebben gereden nu voor een scooter gegaan veel makkelijker pakken als een motor. Minder handig is het vermogen 😂. Hij is helemaal nieuw maar ze vind hem te stil dus een andere uitlaat zou een optie kunnen zijn wie heeft hier ervaring mee en beïnvloed dit het verbruik en de top snelheid bvd

Ik heb zelf een LeoVince gemonteerd onder de PCX, uit noodzaak aangezien de originele uitlaat kapot was gegaan. Geen enkel verschil inderdaad in prestaties of verbruik gemerkt, alleen het geluid is een stuk sportiever. Ik deed het overigens niet voor het geluid, ik vond het originele geluid prettiger.
 
Hoi allemaal vrijdag de pcx van mijn vrouw opgehaald na jaren een cb 600 te hebben gereden nu voor een scooter gegaan veel makkelijker pakken als een motor. Minder handig is het vermogen 😂. Hij is helemaal nieuw maar ze vind hem te stil dus een andere uitlaat zou een optie kunnen zijn wie heeft hier ervaring mee en beïnvloed dit het verbruik en de top snelheid bvd
Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst. Ach, het geluid van de sportuitslagen went snel en bij het ouder worden hoor je dat toch niet meer😂. Bespaar de kosten van zo’n ding is n geef uit aan benzine.
 
Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst. Ach, het geluid van de sportuitslagen went snel en bij het ouder worden hoor je dat toch niet meer😂. Bespaar de kosten van zo’n ding is n geef uit aan benzine.
:^

Met alle respect, een knalpijp op een eco scootertje is als een vlag op een strontschuit 😆
 
haha mooi werk, maar wat is het verbruik op LPG dan?
Want, LPG is natuurlijk goedkoper, maar hoe verhoudt zich dat tov benzine? 0.05 cent de kilometer (1 op 40) is het met benzine.

Overigens mooi dat je zo handig bent, dat heb ik dan weer niet, en als je met regelmaat wat hebt met een pcx wordt het vanzelf een dure grap. (dus ik kijk nu een beetje naar een andere) al rijd die alweer 500 km met een nieuwe brandstofinjector, dus dat zou (als het goed is) definitief verholpen moeten zijn.
 
Verbruik op LPG is normaal gesproken iets van 20% hoger dan op benzine (in het beroerdste geval) en het spul is een euro per liter goedkoper (dat laatste is redelijk constant)
Als je dr vanuit gaat dat je alles zelf doet en alles nieuw koopt (als de tank tenminste te krijgen is, want dat is vooral een drama) kun je m voor een 500 euro prima ombouwen.
Qua verbruik zou je dus 1:40 a 5ct/km op benzine doen en 1:32 a 3ct/km
2ct/km winst, duurt het slechts 25000km voor je m terug hebt verdiend.

Oftewel: puur omdat het kan, niet omdat het zoveel oplevert ;)

De installatie van die dylan heeft overigens minder dan 100 euro gekost, dus die zou je na 5K al terug hebben.
 
Ik heb mijn PCX vanmorgen helaas op de grond terug mogen vinden... Met als resultaat het stuurslot stuk en het stuur niet meer uitgelijnd met het voorwiel.

Dat eerste kan ik nog wel mee leven, maar het tweede moet wel echt opgelost worden. Uit de handleiding kan ik niet echt volgen welk onderdeel ik los kan/moet maken om het stuur weer recht te zetten. Met wat kappen losgemaakt kwam ik er ook niet direct uit. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is het losdraaien van bout en moer [2], maar daarmee krijg ik nog geen beweging in het stuur/de vork.

Kan iemand mij op de juiste weg helpen?
1650369233823.png
 
Ik heb mijn PCX vanmorgen helaas op de grond terug mogen vinden... Met als resultaat het stuurslot stuk en het stuur niet meer uitgelijnd met het voorwiel.

Dat eerste kan ik nog wel mee leven, maar het tweede moet wel echt opgelost worden. Uit de handleiding kan ik niet echt volgen welk onderdeel ik los kan/moet maken om het stuur weer recht te zetten. Met wat kappen losgemaakt kwam ik er ook niet direct uit. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is het losdraaien van bout en moer [2], maar daarmee krijg ik nog geen beweging in het stuur/de vork.

Kan iemand mij op de juiste weg helpen?
Bekijk bijlage 1751759
De bout / moer 2 en 1 gaan door de balhoofdpen heen en is idd geen stel mechanisme.

Is je kuipframe niet gewoon krom? Of je stuur? Vorkpoten?
 
what happend? en welke km stand was dit?
Niets, alleen bij stoppen valt de motor uit daar hij niet ontkoppeld van de aandrijving. Het afgebroken stuk zat klem tussen de koppeling en koppelingshuis (bel) Gebeurde vermoedelijk net voordat ik thuis kwam. Ca 44.000 km heeft de scooter gelopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan