Honda PCX 125/150 deel 5

Vandaag maar weer eens wat liefde gegeven aan de pcx. Rij al paar duizend km rond zonder km teller :+
Tevens maar een nieuw luchtfilter en bougie gemonteerd. Als het mooi weer is maar eens nieuwe cilinder en zuiger monteren. Olieverbruik neemt wel serieuze vormen aan (38000 km, 300ml op 1000 km)

Enfin, boosdoener snel gevonden:

Bekijk bijlage 1852223

Bekijk bijlage 1852224
Wat is de functie van dit draadje?
 
38000 en dan al zo een olie verbruik , is dat en pech PCX of is dat gebruikelijk . Hoop het niet , zit nu op 27000 en rij van beurt naar beurt (6500km)zonder olie bij te vullen , check wel iedere 2 weken en blijft mooi op niveau.
 
38000 en dan al zo een olie verbruik , is dat en pech PCX of is dat gebruikelijk . Hoop het niet , zit nu op 27000 en rij van beurt naar beurt (6500km)zonder olie bij te vullen , check wel iedere 2 weken en blijft mooi op niveau.
Geen idee. Ik heb de pcx met 5000 km gekocht. Toen had ie al licht olie verbruik. Dat is in 30000 km niet beter geworden.
Nieuwe zuiger / cilinder en klepseals moeten het verhelpen.
 
Geen idee. Ik heb de pcx met 5000 km gekocht. Toen had ie al licht olie verbruik. Dat is in 30000 km niet beter geworden.
Nieuwe zuiger / cilinder en klepseals moeten het verhelpen.
Ik had er met mijn vorige pcx 150 ook last van. Scooter had pas rond de 10.000 gelopen maar toch een aardig olie verbruik. Nu bij mijn pcx 125 (2021) tot nu toe niks kwa olie verbruik gelukkig dus hopelijk blijft dat zo. Mooi dat je dat soort klusjes zelf kan doen. Op naar de volgende 30k!
 
Ik had er met mijn vorige pcx 150 ook last van. Scooter had pas rond de 10.000 gelopen maar toch een aardig olie verbruik. Nu bij mijn pcx 125 (2021) tot nu toe niks kwa olie verbruik gelukkig dus hopelijk blijft dat zo. Mooi dat je dat soort klusjes zelf kan doen. Op naar de volgende 30k!
Wat ik denk is dat de vorige eigenaar niet helemaal goed de motor heeft ingereden. Dat is namelijk wel een dingetje op een 125cc scooter. Ding moet al heel snel teveel werken.
 
Wat ik denk is dat de vorige eigenaar niet helemaal goed de motor heeft ingereden. Dat is namelijk wel een dingetje op een 125cc scooter. Ding moet al heel snel teveel werken.
Dat ging ook in mijn hoofd om. Inrijden van zo'n klein blokje valt natuurlijk niet mee want je overbelast de boel al snel, maar dat kan wel degelijk te maken hebben met overmatig olie verbruik idd.
 
Heb toevallig 1 week geleden iets van 50 tot100cc bijgevuld sinds de laatste oliewissel, 2000km geleden. Dit zou in het slechtste geval een verbruik geven van 1 op 20000km bij een kilometerstand van 35000km. Nog niet zo slecht.
Gezien jullie olieverbruik verhalen vandaag veiligheidshalve het luchtfilter maar eens gecontroleerd. Die was, samen met de binnenzijde van het filterhuis, gelukkig helemaal schoon. Binnenzijde van het filterhuis smeer ik in met een dun laagje vet, zodat zandkorrels erin blijven kleven.
Wel een nieuw probleem erbij gekregen, de afdichting in het filterhuis (aan de binnenzijde) was uitgerekt, waarschijnlijk ontstaan door olieresten die via de carterontluchting in het filterhuis terecht komen en de afdichting hebben aangetast. Dit deel van de rubberen afdichting was voelbaar slapper.
Door de uitrekking was deze ook niet meer te monteren en heb deze doorgeknipt en een stukje ingekort. Nu maar hopen dat ik voor vrijdag een nieuwe afdichting heb.

Weten jullie een goed online adres voor Honda onderdelen met snelle levertijden?

Afgelopen donderdag met de PCX nog naar de beurs gereden, 120km enkele reis, over smalle (dijk)weggetjes. In de route zitten 3 pondjes, waarbij ik bij het eerste pondje, onder grote politie begeleiding inclusief helicopter, de overtocht mocht maken. I.v.m. zoektocht naar een vermiste persoon, ging pondje na de overtocht direct uit de vaart. PCX heeft de tocht beter doorstaan dan ikzelf, want zowel op de heen- als op de terugreis had ik behoorlijk last van kouwe handen en voeten. Na 240km landbouw- en dijkweggetjes krijgt de PCX wel een stoere off-the-road look.
 

Bijlagen

  • IMG_20230224_150244420_HDR[1].jpg
    IMG_20230224_150244420_HDR[1].jpg
    158,1 KB · Weergaven: 29
Goedkoop, maar niet snel: bikerzbits
niet perse goedkoop, wel snel: easyparts
Snel en duur: de dealer

Ik heb altijd een setje voorvork keerringen, bougie, luchtfilter en olie op voorraad. De rest wat ik aan zie komen bestel ik uit thailand via bikerzbits
 
Over olieverbruik, had ik bij mijn PCX nooit last van, 65.000 km mee gereden, nouja de dealer nooit over gehoord, dus dan is het acceptabel geweest lijkt mij. Overigens rijd mijn huidige Sym prima, maar lang niet zo zuinig als de PCX. wel is dat hoge scherm stevig, klappert niet, dus wel een voordeeltje tov de pcx. Qua rweggedrag
etc ontloopt het elkaar niet zoveel.
 
Vandaag is even naar de PCX gekeken keringen voorvork moeten vervangen worden maar ook weer remblokken 3500 km best snel degene aan de zuiger kant slijt iets minder snel en alles is goed gangbaar. ,nu rij ik wel veel stadsverkeer maar toch Hoelang doen jullie met de remblokken ? Voor de rest een top ding rijdt fijn en lekker zuinig gemiddeld 1.38
 
Remblokjes , zou het niet weten om eerlijk te zeggen , maar ik laat het onderhoud uitvoeren bij de dealer en dat is ongeveer om de 6500 km , iedere jaar in december een beurt zeg maar.
Maar laatst zijn ze vervangen voor dat weet ik .
 
Goedenavond, even voorstellen als nieuwe PCX rijder:)

Remco,26 jaar jong en sinds een paar dagen in het bezit van een pcx 150 uit 2014 met 4600 kilometer
Screenshot_2023-05-06-19-13-08-825_com.whatsapp-edit.jpg

Heb er inmiddels 200 kilometer mee gereden en hij rijd geweldig!

Als binnenkomer heb ik gelijk een vraagje, ik kan niet harder dan 109 op de teller (toeren begrenzer) en lees veel over een dr pulley vario icm met andere rollen.

Heeft iemand een tip waar ik dit kan laten uitvoeren voor een betere topsnelheid?

Vriendelijke groeten!
 
Laatst bewerkt:
Hi Remco, mooie PCX met een mooi lage kilometerstand. Daar kun je nog lang plezier van hebben.

Maksor scooterparts verkoopt de sliders. Je kunt ze bij elke gerenommeerde scootergarage laten monteren óf het zelf proberen. Het is vrij eenvoudig namelijk.

Have fun.
 
Goedenavond, even voorstellen als nieuwe PCX rijder:)

Remco,26 jaar jong en sinds een paar dagen in het bezit van een pcx 150 uit 2014 met 4600 kilometer
Bekijk bijlage 1876264
Heb er inmiddels 200 kilometer mee gereden en hij rijd geweldig!

Als binnenkomer heb ik gelijk een vraagje, ik kan niet harder dan 109 op de teller (toeren begrenzer) en lees veel over een dr pulley vario icm met andere rollen.

Heeft iemand een tip waar ik dit kan laten uitvoeren voor een betere topsnelheid?

Vriendelijke groeten!
Welkom!

Verwacht niet teveel aan topsnelheid te winnen. Waar dit uitgevoerd kan worden? Thuis :)
 
Goedenavond, even voorstellen als nieuwe PCX rijder:)

Remco,26 jaar jong en sinds een paar dagen in het bezit van een pcx 150 uit 2014 met 4600 kilometer
Bekijk bijlage 1876264
Heb er inmiddels 200 kilometer mee gereden en hij rijd geweldig!

Als binnenkomer heb ik gelijk een vraagje, ik kan niet harder dan 109 op de teller (toeren begrenzer) en lees veel over een dr pulley vario icm met andere rollen.

Heeft iemand een tip waar ik dit kan laten uitvoeren voor een betere topsnelheid?

Vriendelijke groeten!
Ziet er netjes uit en met een mooie lage km stand , ga je veel rij plezier mee hebben.
Maar nu mij vraag , zit je véél op de snelweg , dus heb je het nodig harder dan de 109 op de teller.
Ik ben happy met originele rollers / poelie, heb ze bij 25000 laten vervangen en heb er weer originele op laten monteren maar ik doe ook geen snelweg .
 
wow mooie PCX met lage km stand. De Dr pully rollers heb ik vorige maand zelf gemonteerd. Ben er erg blij mee. Scooter gaat voor mijn gevoel soepeler en een iets hogere top speed.

gr Erik
 
Ziet er netjes uit en met een mooie lage km stand , ga je veel rij plezier mee hebben.
Maar nu mij vraag , zit je véél op de snelweg , dus heb je het nodig harder dan de 109 op de teller.
Ik ben happy met originele rollers / poelie, heb ze bij 25000 laten vervangen en heb er weer originele op laten monteren maar ik doe ook geen snelweg .
Hi Jean-Pie,

Ritjes naar werk moet ik wel even de snelweg op. Merk dat ik dan best snel op de topsnelheid zit. Hoop vooral dan op wat minder toeren op die snelheid om het motortje wat te sparen.

Als ik het zo lees kan zou ik al stukje moeten komen met alleen rolletjes.

Ik ga op onderzoek uit.

@de rest, bedankt voor de input!

Groetjes
 
Vandaag maar eens begonnen met mijn missie om het groeiende olie verbruik te tackelen; nieuwe zuiger, zuigerveren, cilinder en klepseals.
(Helaas) zag alles er optisch niet verkeerd uit. Zuigerveren voelde wel wat soepel ten opzichte van de nieuwe set. Uiteindelijk klepjes nog geslepen, nieuwe seals en van de week maar eens kijken of ie het nog doet.
Kan ik ook meteen het groeiende roestmonster temmen. Mijn dagelijkse route onder de duinen doet em niet goed.

IMG_7077.jpeg
IMG_7076.jpeg
IMG_7075.jpeg
 
Das een behoorlijke reparatie. Heb je de complete motor en aandrijving onder de scooter vandaan gehaald?
 
Terug
Bovenaan Onderaan