Honda PCX 125/150 deel 5

Vandaag maar eens begonnen met mijn missie om het groeiende olie verbruik te tackelen; nieuwe zuiger, zuigerveren, cilinder en klepseals.
(Helaas) zag alles er optisch niet verkeerd uit. Zuigerveren voelde wel wat soepel ten opzichte van de nieuwe set. Uiteindelijk klepjes nog geslepen, nieuwe seals en van de week maar eens kijken of ie het nog doet.
(...)
Bedoel je dat je vreest dat je daarmee je olieverbruikprobleem niet opgelost hebt?
 
Bedoel je dat je vreest dat je daarmee je olieverbruikprobleem niet opgelost hebt?
Nou het liefst zie je natuurlijk slijtage sporen, want dan heb je een oorzaak. Al ben ik niet zo deskundig dat ik kan vaststellen of de oude zuigveren nog ok waren. Voor het gevoel zaten die losser als de nieuwe.

Zojuist alles weer in elkaar gezet, olie erin, kvs erin en gestart. Loopt meteen erg mooi rustig. Dus dat is mooi.
Tevens het frame de roestbehandeling gegeven, en remolie (+CBS potje) vervangen. Komende dagen alle kappen weer monteren en dan rustig 100 km inrijden. Ben erg benieuwd. Zou anders niet weten waar ie de olie zou laten.
 
Omdat bij mijn Pcx de kilometerstand ook gestaag toeneemt, nog wat vragen over deze update. Wat was de kilometerstand en het olieverbruik van de Pcx? Is het olieverbruik met de kilometers toegenomen, of is dit een probleem van de laatste tijd? Heb je originele Honda onderdelen teruggeplaatst?
Is nog na te gaan wie of wat het olieverbruik heeft veroorzaakt?
 
Inmiddels dr pulley vario + rollen (15gram zonder opvul-ring van 1mm) laten plaatsen door Maksor scooters en gisteren op de teller al de 123 gehaald op de teller.
Zal misschien nog een paar km harder kunnen met windstil.

Vraagje aan de forumleden hier.
Zou het efficiënter zijn om een hoog windscherm te plaatsen tegenover de standaard? Reden dat ik hier aan denk is dat ik nu als een parachute wind vang en een windscherm misschien beter door de wind snijd.
 
Omdat bij mijn Pcx de kilometerstand ook gestaag toeneemt, nog wat vragen over deze update. Wat was de kilometerstand en het olieverbruik van de Pcx? Is het olieverbruik met de kilometers toegenomen, of is dit een probleem van de laatste tijd? Heb je originele Honda onderdelen teruggeplaatst?
Is nog na te gaan wie of wat het olieverbruik heeft veroorzaakt?
ik heb mijne gekocht met 5000 km op de klok, en toen had ik al een beetje een idee dat ie olie verbruikte. als ik me herinner niet veel, per oliewissel iets van 200 ml.
nu bijna 40000 totaal gelopen. om de 2 tankbeuren kon er 150 ml olie bij.
Geen originele honda onderdelen terug geplaatst. cilinder / zuiger van Airsal. goed gerenomeerd merk.
Als ik het oude zuigertje in mn handen heb, lijken de zuigerveren er losjes in te zitten. Vergeleken met de nieuwe Airsal set. dus dat zou het kunnen wezen. misschien de klepseals... who knows. nu 200 km verder en geen verbruik, dus dat is prima.
 
Inmiddels dr pulley vario + rollen (15gram zonder opvul-ring van 1mm) laten plaatsen door Maksor scooters en gisteren op de teller al de 123 gehaald op de teller.
Zal misschien nog een paar km harder kunnen met windstil.

Vraagje aan de forumleden hier.
Zou het efficiënter zijn om een hoog windscherm te plaatsen tegenover de standaard? Reden dat ik hier aan denk is dat ik nu als een parachute wind vang en een windscherm misschien beter door de wind snijd.
Dat kan zeker helpen. kijk alleen wel goed naar je eigen lengte. als ie net te kort is kan je veel turbulentie hebben rond je helm.
Ik merk het met de grom, die moet serieus werken met wind tegen. De Pcx heeft doorgaans nergens last van.
 
ik heb mijne gekocht met 5000 km op de klok, en toen had ik al een beetje een idee dat ie olie verbruikte. als ik me herinner niet veel, per oliewissel iets van 200 ml.
nu bijna 40000 totaal gelopen. om de 2 tankbeuren kon er 150 ml olie bij.
Geen originele honda onderdelen terug geplaatst. cilinder / zuiger van Airsal. goed gerenomeerd merk.
Als ik het oude zuigertje in mn handen heb, lijken de zuigerveren er losjes in te zitten. Vergeleken met de nieuwe Airsal set. dus dat zou het kunnen wezen. misschien de klepseals... who knows. nu 200 km verder en geen verbruik, dus dat is prima.
Ik heb een SH 150 met inmiddels zo'n 5000 km op de teller. Gekocht met 387 km op de teller van de eerste eigenaar.

Loopt goed, start goed maar verbruikt ook wel redelijk wat olie. Ik schat toch wel zo'n 250cc per 1000km.
Geen idee wat de oorzaak is maar de zuigerveren zijn mijn eerste verdachte.

Ik heb me voorgenomen het zo lang mogelijk te accepteren zoals het is. Ik peil voor iedere lange rit en/of iedere tankbeurt. Dat is meestal rond de 200/250 km.
 
Ik heb een SH 150 met inmiddels zo'n 5000 km op de teller. Gekocht met 387 km op de teller van de eerste eigenaar.

Loopt goed, start goed maar verbruikt ook wel redelijk wat olie. Ik schat toch wel zo'n 250cc per 1000km.
Geen idee wat de oorzaak is maar de zuigerveren zijn mijn eerste verdachte.

Ik heb me voorgenomen het zo lang mogelijk te accepteren zoals het is. Ik peil voor iedere lange rit en/of iedere tankbeurt. Dat is meestal rond de 200/250 km.
ik vraag me ook af waarom ik zo vroeg al wat verbruik had, en hoe dat is toegenomen. Voorheen altijd motul synth 10w30 jaso mb scooter olie gebruikt, daar kon het ook niet aan liggen. rond de 25000 km was ik het zat en ben ik overgestapt op 10w30 synth auto olie.

wat wel is, is dat die lichte scootertjes onwijs moeilijk zijn in te rijden. een beetje gas en hij zit op max toeren. Echt lekker is dat niet voor het inrijden. Airsal houd 70 km laag toeren aan na cilinder wissel. ik ben zowat kruipend naar mn werk gereden :+ Kan me voorstellen met een compleet nieuw blok, dat je dit aardig kan verprutsen.
 
Ja goed punt. Mijn PCX 150 had het olieverbruik niet maar die heb ik ook zelf vanaf 0 kilometer ingereden. Mijn rijstijl was de eerste 1000km dan ook wel een regenboogvlaggetje waardig..

De SH had pas 387 km op de klok toen ik hem kocht en ik heb m tot ongeveer aan de 1000 km ook met fluwelen handschoenen bereden. Helaas zuipt 't kreng meer olie dan mijn beide CB 750's, innova 125 en Honda C50 bij elkaar..

Edit: + mijn VW Golf en Daihatsu erbij.
 
Ja goed punt. Mijn PCX 150 had het olieverbruik niet maar die heb ik ook zelf vanaf 0 kilometer ingereden. Mijn rijstijl was de eerste 1000km dan ook wel een regenboogvlaggetje waardig..

De SH had pas 387 km op de klok toen ik hem kocht en ik heb m tot ongeveer aan de 1000 km ook met fluwelen handschoenen bereden. Helaas zuipt 't kreng meer olie dan mijn beide CB 750's, innova 125 en Honda C50 bij elkaar..

Edit: + mijn VW Golf en Daihatsu erbij.
Ik heb zelf een sh 150i uit 2016. deze begon pas bij de 68000 km olie te verbruiken. Zelfs zo erg dat het via de luchtfilter eruit kwam.
Bij 72000 km nieuwe zuiger, cilinder en kleppenseals vervangen. Bij 1000 km eerste wissel, en net zoveel olie eruit als dat erin ging. Nu nog steeds geen problemen gehad verder.
 
Ik moet het afkloppen dan , heb nu mijn PCX150 4,5 jaar en kmstand is nu ongeveer 27000 .
Pijl iedere 2 weekjes mijn olie dat dan weer wel maar rij van beurt naar beurt dat is zo een 6500km per jaar en heb tot nu toe nog geen olie bij moeten vullen tussen de beurt door .
Weet niet of het er mee te maken kan hebben maar mijn PCX heft tot nu toe ook nog geen snel weg gezien , alleen maar 50 / 60 en 80 wegen .
 
Goedemorgen allen,

Heeft iemand toevallig handkappen op z'n PCX?
Ik heb voor de winter wel handschoenen en handvatverwarming, maar ik denk dat die handkappen ook wel een berg tegenhouden..
Weet alleen niet welke (betaalbare) voor de PCX geschikt zijn.
 
Goedemorgen allen,

Heeft iemand toevallig handkappen op z'n PCX?
Ik heb voor de winter wel handschoenen en handvatverwarming, maar ik denk dat die handkappen ook wel een berg tegenhouden..
Weet alleen niet welke (betaalbare) voor de PCX geschikt zijn.
ik heb geen handkappen maar stuurmoffen van tucano urbano. zien er niet uit, maar wel lekker met zomerhandschoenen rijden als het vriest.
 
Goedemorgen
Heeft iemand toevallig handkappen op z'n PCX?
Ik heb voor de winter wel handschoenen en handvatverwarming, maar ik denk dat die handkappen ook wel een berg tegenhouden..
Weet alleen niet welke (betaalbare) voor de PCX geschikt zijn.
Ik heb handkappen op mijn motor. Vind niet dat ze veel helpen tegen de kou.
 
Ik heb ze ook op mijn motor en ik vind het geweldig, heb er ook wel eens voor gekeken voor mijn PCX maar nooit besteld.
Bij AliExpress hebben ze gehad , weet niet of ze er nog op staan .
 
Ik gebruik in de winter verwarmde handschoenen op de PCX. Na veel geprobeerd te hebben is dat echt hetgeen dat werkt voor me. Vorige maand in Noorwegen geweest met een andere motor en heb ze daar ook nog gebruikt na volle tevredenheid. Ik sluit ze wel aan op 12v want de bijgeleverde batterijen van 7.4v doen niet zoveel. De prijs van die dingen ben je snel vergeten als je ze eenmaal gebruikt
 
Ik heb op de PCX ook jaren lang met verwarmde handschoenen gereden, iedere euro waard. Gebruik ze nu op mn andere motor, echt heerlijk.
 
Ik gebruik in de winter ook verwarmde handschoenen met batterij. Doen hun werk en zeer eenvoudig in gebruik.
Voor lange tochten volstaan die batterijen niet maar voor tochten van een tweetal uren gaat dat prima.
 
beste forumleden,

mijn achterwiel maakt een bijzonder geluid. Dit is te horen in bijgesloten filmpje. Weet iemand of waardoor dit veroorzaakt wordt? Misschien versleten wiellager?
alvast bedankt.

heb nog even verder op internet rond gezocht. Kwam op een eerder onderwerp op motorforum dit probleem ook tegen. Het schijnt het lager in de koppeling te zijn. Deze schijnt moeilijk te vervangen zijn zelf maar compleet vervangen is makkelijk zelf te doen. Het onderdeel heet dan de face set driven .

Honda PCX 125/150cc deel 4

twijfel nog of ik alleen het lager ga vervangen of het hele onderdeel.


Erik
 

Bijlagen

  • Achterwiel HondaPCX 2015.mp4
    2 MB
Laatst bewerkt:
Dat klinkt als een tandwielstelsel dat droog loopt.
Hoe zit het met het oliepeil in je eindaandrijving? Die loopt toch niet droog?

Hier een filmpje over dat oliepeil en hoe de olie te vernieuwen:
 
beste forumleden,

mijn achterwiel maakt een bijzonder geluid. Dit is te horen in bijgesloten filmpje. Weet iemand of waardoor dit veroorzaakt wordt? Misschien versleten wiellager?
alvast bedankt.

heb nog even verder op internet rond gezocht. Kwam op een eerder onderwerp op motorforum dit probleem ook tegen. Het schijnt het lager in de koppeling te zijn. Deze schijnt moeilijk te vervangen zijn zelf maar compleet vervangen is makkelijk zelf te doen. Het onderdeel heet dan de face set driven .

Honda PCX 125/150cc deel 4

twijfel nog of ik alleen het lager ga vervangen of het hele onderdeel.


Erik
mijne maakt ook dit geluid. sterker nog, ik heb destijds een filmpje opgenomen toen ik alle lagers in de final drive had vernieuwd:


mijne klinkt nu exact als de jouwe. Al 30000 km trouwens :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan