Honda PCX 125/150 deel 5

Hier de uitlaatkap voor de rode PCX
full
 
Ik heb ook nog twee setjes DrPulley variorollen liggen, 1 setje van 12,5 gram en een setje van 13 gram. Heb ze destijds gekocht om verschillende setups te testen met de DrPulley vario en koppeling. Passen in de originele vario, zeer goede kwaliteit rollen. Nieuwprijs van 45 euro per setje, ik wil 20 euro per setje, samen voor 35 euro ex verzenden.
 
~[


Dat laatste... ben een keer tegen een stoeprandje opgebeukt terwijl vriendinlief achterop zat... ik lees her en der wat over invloed van vsnaar op topsnelheid... geen idee hoe oud m'n snaar is (heb de scoot tweedehands gekocht en geen onderhoudsboekje oid), maar zou het lonen om er een nieuwe snaar in te zetten? Voor de rest is het ding helemaal origineel.. ori vario en er komen 15gr rollen in...

Loopt momenteel op GPS tussen de 82-90kmpu. Huidige snaar vertoont geen slijtage (maar wellicht wat opgerekt)



Zeker als je een tweedehands PCX hebt en niet weet hoe oud de snaar is, zou ik er een nieuwe inzetten, zeker als je helemaal naar Noorwegen gaat. (prachtig land overigens, ben ik ooit met een Toyota Aygo doorheen getoerd, de PCX onder de auto's ;)

I.c.m. dr pulley rollen in de gewone vario, moet dat een aanzienlijke verbetering opleveren. Wel zo lekker op de momenten dat je wat snelheid nodig hebt.

Lijkt me overigens bijzonder leuk om met de PCX de trollstigen pas te rijden:)
Noorwegen prachtig land waar ik zeker nog eens naartoe terug ga.
 
Ik heb ook nog twee setjes DrPulley variorollen liggen, 1 setje van 12,5 gram en een setje van 13 gram. Heb ze destijds gekocht om verschillende setups te testen met de DrPulley vario en koppeling. Passen in de originele vario, zeer goede kwaliteit rollen. Nieuwprijs van 45 euro per setje, ik wil 20 euro per setje, samen voor 35 euro ex verzenden.

Heb wellicht interesse omdat ik nieuwe rollen nodig heb... geen ervaring met Dr.Pulley maar lees goede berichten... echter de oude rollen zijn 15gr, als ik er dan 13gr in steek ben ik bang dat de PCX te hoogtoerig loopt? Hij trok/liep met die oude rollen best prima.

Nieuwe snaar komt er donderdag in. Tevens vandaag een Technigas uitlaatje gemonteerd.
 
Dr Pulleys hebben een afwijkende vorm en daardoor kan het gewicht niet helemaal vergeleken worden. Ik heb de 125cc en 14gr Dr Pulleys gemonteerd, bewust om de toerentallen te beperken. Standaard worden 13gr rollen geadviseerd.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt. Door de afwijkende vorm van Dr Pulley sliders/rollen wordt als indicatie geadviseerd om ongeveer 10-15% licher dan de OEM rollen te kiezen. Wat je precies kiest blijft natuurlijk afhankelijk van wat je wilt, snellere acceleratie of lagere toeren.

Volgens de website van Maksor zou je nu 29 euro betalen voor een de PCX. Voor mijn Kymco heb ik destijs 40 euro betaald en zie ik ze nu ook voor 29 euro. Blijkbaar hebben ze wat prijsverlagingen doorgevoerd.

Zie hier de linkjes specifiek voor jullie PCX 125 en 150

Honda
Honda

Hierbij nog wat van mijn mijn eigen ervaringen met Dr Pulley. Ik had ze op een Kymco. Ik weet het is geen PCX en ik heb geen ervaring met een PCX. Maar er zal ook wel iets van een gemene deler zitten in het effect van die slider/rollen denk ik dan. Ik had gekozen voor 10% lichter. Daarmee bleef het toerental ongeveer gelijk met de standaard rolletjes, zowel bij constante snelheid als bij rustig optrekken wat ik meestal doe. Bij volgas reageerde de scooter wat sneller waardoor je ietsje sneller van je plek bent dan standaard, al was het mij daar niet om te doen. Dat zag je ook terug bij gas los, met de Dr Pulley remde de scooter meer af op te motor dan met de standaard rolletjes.

Het schijnt dat je de Dr Pulley ook verkeerd kunt monteren, met het gevolg dat je scooter wel rijdt maar niet zoals je wilt. In de het doosje waarin ze geleverd worden zit een duidelijke afbeelding hoe je ze moet monteren. Als je dat volgt, komt het goed.

En voor degene die niet eerder aan een CVT hebben gesleuteld. Gebruik geen slagmlersleutel om je vario te (de)monteren, want dan kun je je krukas beschadigen. Wij hadden zelf een blokkeersleutel gemaakt van wat stripjes ijzer, maar Buzetti verkoopt universele blokkeersleutels voor 17 euro.

Ik weet niet hoe jullie dat doen. Maar bij montage van de riem draaide ik de poelies niet in 1 keer vast. Eerst handvast en dan steeds de poelies iets verdraaien zodat de riem draait. Op die manier zet de riem zich beter tussen de poelies, waardoor de poelies dichter tegen elkaar komen en de riem dus hoger komt te liggen. Met een 50cc hebben we een keer ervaren dat deze manier van monteren 10km meer topsnelheid gaf in vergelijking met hoe we hem van de scooterzaak hadden meegekregen.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Thanks. Goede info Mojave!

Wat vind je van de Malossi koppeling? Bij mij waren de rolletjes al na ca. 3000 km zichtbaar gesleten. Bij een rolletje zat er al een plat kantje aan.
 
Ik heb geen ervaring met een Malossi koppeling, dus ik kan er geen uitspraak over doen.

Maar hoe zie je de relatie tussen het type koppeling en de slijtage aan je rolletjes? En over wat voor rolletjes hebben we het, OEM of Dr Pulley?
 
Laatst bewerkt:
De pulley-sliders in de PCX zijn het meer dan waard. De scooter rijdt er een stuk beter mee. Bij wegtrekken pakt hij eerder op zonder dip in vermogen en op topsnelheid heb ik 10 km/h gewonnen.

De prijs is trouwens 29, - maar dan komen er (vaste prijs) ongeveer 10 euro verzendkosten bij + 6 euro btw.
Desalniettemin een goede investering maar ik meen er ooit in totaal 32 euro voor betaald te hebben.
 
Ik ben geen sleutelaar en heb de Malossi set op aanraden van de motordealer gekocht en laten monteren.

De slijtage is, zoals gezegd, teleurstellend, maar het rijden ermee een feest!

Geen toeren begrenzing meer gemerkt en de top is zeker met 10 echte kilometers verbeterd.
 
Thanks. Goede info Mojave!

Wat vind je van de Malossi koppeling? Bij mij waren de rolletjes al na ca. 3000 km zichtbaar gesleten. Bij een rolletje zat er al een plat kantje aan.

Zitten er in die koppeling standaard rollen? Neem aan geen dr Pulley? Voor 10 km/u topsnelheid extra is het haast zonde van je geld, zeker als hij snel slijt, of in elk geval de rollen.
40 euro ben je klaar met Dr Pulley rollen.
 
@ Jaap64 en Jessedew.

Hebben jullie het over een koppeling of een vario van Malossi? Want de rolletjes zitten bij de vario aan de voorkant bij de krukas en de koppeling zit bij het achterwiel. Daarmee komen de rolletjes niet rechtstreeks in contact met de koppeling. Vandaar ook mijn eerdere vraag hoe de koppeling en de rolletjes invloed op elkaar zouden hebben qua slijtage. Het enige dat ik kan bedenken is dat sneller optrekken meer slijtage geeft. Dat is altijd zo, maar 3k is wel snel, Dr Pulley staat er om bekend dat ze langer meegaan dan standaard rolletjes en voor die 29 euro hoef je het niet te laten.

Ik heb overigens geen ervaring met Malossi. Maar als jullie het over een vario hebben, let dan op dat vario en rolletjes wel invloed oo elkaar hebben. Met een andere vario heb je vaak andere graden (een andere vorm of kromme) waardoor het toerental anders opbouwt over het toerenbereik. Daar dien je dan ook rekening mee te houden met het gewicht van je rolletjes. Je gaat twee variabel veranderen die beiden de opbouw over het toerenbereik beïnvloeden.
 
Laatst bewerkt:
Misschien eens leuk om te zien wie de hoogste km stand heeft? Mijn PCX is van 2015 en heeft nu 9888 km's.
 
@ Mojave. Ik heb de standaard vario en koppeling, alleen andere rollen. Als ik echt wil scheuren had ik geen PCX moeten kopen😉

@Glennis. Die van mij heb ik in 2016 gekocht met 0 km. Nu ruim 31.000 km.
 
Goedendag,

Ik ben nieuw hier, heb me zojuist geregistreerd op dit motorforum.

Ik heb een honda pcx 150 en rij er met veel plezier mee in de omgeving Woerden.Ik vind het een geweldige machine om te rijden , vooral omdat ie zo zuinig is.

Vanwege mijn werk moet ik binnenkort 3 dagen per week naar Hoogland, ongeveer 40 minuten rijden. Is dat te doen met een pcx 150? Of moet ik aan iets zwaarders? Ik heb ook al gekeken naar mogelijkheden om snelwegen te vermijden, dan is het ongeveer een uur rijden. Hebben jullie ervaring met wat langere ritten? Ik zou heel graag op mijn scooter willen blijven rijden maar weet eigenlijk niet of ie dit wel trekt...Hoor t graag, bedankt alvast!

Groetjes , Barry van der Lek
Woerden
 
@ Mojave. Ik heb de standaard vario en koppeling, alleen andere rollen. Als ik echt wil scheuren had ik geen PCX moeten kopen😉

@Glennis. Die van mij heb ik in 2016 gekocht met 0 km. Nu ruim 31.000 km.
Nu ik het nog even teruglees zie ik dat er blijkbaar 10km topsnelheid geboekt wordt met zowel Dr Pulley rollen/sliders als met een Malossi set. Ik weet niet wat er bij die Malossi set zit en wat die kost.
 
Goedendag,

Ik ben nieuw hier, heb me zojuist geregistreerd op dit motorforum.

Ik heb een honda pcx 150 en rij er met veel plezier mee in de omgeving Woerden.Ik vind het een geweldige machine om te rijden , vooral omdat ie zo zuinig is.

Vanwege mijn werk moet ik binnenkort 3 dagen per week naar Hoogland, ongeveer 40 minuten rijden. Is dat te doen met een pcx 150? Of moet ik aan iets zwaarders? Ik heb ook al gekeken naar mogelijkheden om snelwegen te vermijden, dan is het ongeveer een uur rijden. Hebben jullie ervaring met wat langere ritten? Ik zou heel graag op mijn scooter willen blijven rijden maar weet eigenlijk niet of ie dit wel trekt...Hoor t graag, bedankt alvast!

Groetjes , Barry van der Lek
Woerden
Welkom Barry.

Je hebt al een PCX. Ik zou het eerst gewoon proberen. Iets anders kopen kan altijd nog.

Bij mij op het werk was er overigens iemand die dagelijks Almere-Amsterdam retour deed op een PCX.

Mvg, Bob
 
Hoi Barry. Welkom! Ik rij zelf dagelijks 45 km enkele reis met de PCX. vooral provinciaal, omdat dit de snelste route is. Dus het kan prima, zeker op file gevoelige stukken. Ik rij ook in de winter met -8.

Gewoon tijdje proberen, eventueel hoog scherm en beenkleed bijv. Verwarmde handschoenen en winterbanden zijn ook prettig.
 
Winterbanden, ook een mooi onderwerp met dit lekkere weer van de laatste tijd. Ik pak er even een kopje koffie bij.

Welke band gebruik je in de winter en wat is jouw ervaring daarmee?

Ik heb 1 keer een set "echte" winterbanden gehad van Sava. Je ziet meteen aan die band dat die een heel ander profiel heeft, de band geeft merkbaar betere grip in de winter maar ook een heel ander stuurgedrag. Je moet de scooter veel meer de bocht induwen. Verder heb ik bijvoorbeeld met de gewone Michelin Citry grip gereden, wat op zich een prima band is, en ook met de Michelin City Grip Winter. Daar staat winter op, maar daarmee is wat mij betreft ook alles gezegd. Ik zie dat meer als een vier seizoenenband. Zelf gebruikte ik die winter versie het hele jaar door. Daarnaast heb ik goede ervaringen met Heidenau, dat was geen winterband maar deed in de winter zeker niet onder voor de City Grip Winter.

Conclusies van mijn verhaal. Of je kiest voor een wissel waarbij je per seizoen wisselt tussen een set zomer en winterbanden zoals je bij auto's veel ziet. Dan zou ik Sava adviseren. Of je kiest voor een band waarmee je het hele jaar door kunt rijden, maar dan zou ik mij niet blindstaren op wat de fabrikant erop zet. Dit is op basis van mijn eigen ervaring, iemand anders kan dat natuurlijk anders zien.

Het klinkt misschien als een "out of season" verhaal met dit mooie weer, maar als je nu banden zoekt en die het hele jaar door wilt gebruiken is het wellicht handig om in de keuze mee te nemen hoe die band het in de winter doet.
 
Laatst bewerkt:
Winterbanden op de motor? Dat is nieuw voor me. In de winter gewoon iets voorzichtiger gas / remmen :+
Ik heb winterbanden gehad, gewoon om een keer te proberen. Ik heb ze niet in de sneeuw kunnen testen, maar merkte wel duidelijk verschil met andere banden. Na die winterbanden heb ik weer gewone banden genomen en daar ook weer de winter mee gereden net als daarvoor en dat ging ook.

Wat je monteert is een persoonlijke keuze. Ik wil alleen meegeven dat er banden zijn die als winterbanden worden verkocht waarbij ik dat persoonlijk meer als een marketing verhaal zie. En voor degene die het willen zijn er ook echte winterbanden. Dit is op basis van mijn eigen ervaring in de praktijk.
 
Laatst bewerkt:
Winterbanden op de motor? Dat is nieuw voor me. In de winter gewoon iets voorzichtiger gas / remmen :+

Ik rij zelf, op aanraden van medeforummers, met Heidenau K66 banden, deze hebben een zomer en winterversie, zelfde profiel, maar op winter staat M+S. Ze rijden in het begin misschien zeker anders dan zomerbanden, maar dat merk je na verloop van tijd toch niet meer;)
Daarnaast vind ik de grip uitstekend. Met regen is het niet meer bibberend over de weg glibberen. Zelfs met echte sneeuw had ik van de winter nog nauwelijks problemen. Heb al verscheidene malen in regenachtige condities iets harder moeten remmen, doordat auto's ineens afremden en dan, zeker met rechte remweg, is de grip prima. Natuurlijk kan je niet in de regen plat door de bocht (althans probeer ik maar niet)

Ik rij er nu ook op in de zomer, dan is de grip ook uitstekend. Aangezien ik 15000+ km per jaar rij, rij ik sowieso wel een achterband op in een jaar en ga niet om het half jaar banden wisselen, dus dit jaar gewoon maar eens hele jaar door op winterbanden rijden. Prijs is ook meer dan prima, 110 euro geloof ik voor 2 banden.

Heidenau K66 Banden | Motorband - BandenLeader.nl (let op dat je in de herfst bij het bestellen een sneeuwvlok ziet staan)

Ik ga in elk geval eind november weer een verse achterband bestellen, de voorband even kijken hoe die er dan bij staat.

Omdat het profiel zo grof is, kan je er in elk geval best lang mee door rijden. Na 7.000 km nog geen vierkante banden in elk geval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan