Honda PCX 125/150 deel 5

Ik had ook de K66 van Heidenau en daarmee dezelfde positieve ervaring. Ik weet niet of ik de M&S versie had. Het profiel was grover dan de meeste andere banden, een beetje allroad achtig,
 
Goedendag,

Ik ben nieuw hier, heb me zojuist geregistreerd op dit motorforum.

Ik heb een honda pcx 150 en rij er met veel plezier mee in de omgeving Woerden.Ik vind het een geweldige machine om te rijden , vooral omdat ie zo zuinig is.

Vanwege mijn werk moet ik binnenkort 3 dagen per week naar Hoogland, ongeveer 40 minuten rijden. Is dat te doen met een pcx 150? Of moet ik aan iets zwaarders? Ik heb ook al gekeken naar mogelijkheden om snelwegen te vermijden, dan is het ongeveer een uur rijden. Hebben jullie ervaring met wat langere ritten? Ik zou heel graag op mijn scooter willen blijven rijden maar weet eigenlijk niet of ie dit wel trekt...Hoor t graag, bedankt alvast!

Groetjes , Barry van der Lek
Woerden
Maar 40 minuten? Dan ben ik pas op de helft.
Ik rijd 4 keer per week 200+km per dag. Ik vervloek soms het zadel maar verder...
 
Michelin heeft ook een city grip winterband. Iemand ervaring daarmee.
Ik ben heel tevreden van de zomer citygrip, dag en nacht verschil met de IRC
 
Michelin heeft ook een city grip winterband. Iemand ervaring daarmee.
Ik ben heel tevreden van de zomer citygrip, dag en nacht verschil met de IRC
Zie inmiddels de reactie van Monkey.

Als aanvulling het volgende. Persoonlijk vind ik de Heidenau K66 net even iets prettiger, maar dat maakt de City Grip (winter) geen verkeerde band. Innmiddels heb ik begrepen dat van de Heidenau K66 ook een "normale" en een M&S versie bestaat, zie de opmerkingen van Jessedew onderaan de vorige pagina. Dus als je de Heidenau wilt zou ik even opletten welke je kiest. Met zowel de City Grip Winter als de Heidenau K66 heb ik het hele jaar door dagelijks gereden.
 
Laatst bewerkt:
PS; wie praat er nu over winterbanden in juni
Als je weet dat je hele jaar rijdt en nu aan nieuwe banden toe bent, is het niet onverstandig om te bedenken of je een sett winterbanden en een set zomerbanden wilt of dat je het hele jaar met eenzelfde band wilt rijden. Daarom is het niet verkeerd om nu te oriënteren wat mogelijk is en dat mee te nemen in je overwegingen.
 
Beste. Pcx rijders.

Mijn naam is Wesley.
En ben van plan een pcx aan te schaffen
Eerst een 2 dehands je. En mocht hij mij bevallen

Is de kans groot dat er een nieuwe komt.

Ik rij nu met de auto 25000 km per jaar.
115 km per dag.

De auto loopt 1op13 dus die lust wel wat brandstof per maand.

Een pcx is vele malen zuiniger. 😎

Nu heb ik mij al wel een beetje in gelezen
Over de pcx.

Kom wat klachten tegen over

achterwiel lagers.

Kleine probleempje s met de std Vario en koppeling.

En het type voor 2014 heeft een kleine
Tank inhoud.

Standaard geleverde voor en achter band
Kunnen. Minder grip hebben ( Bij nat weer)



Hebben jullie buiten om deze kleine probleempje s. Nog andere dingen
Waar ik op kan/moet letten tijdens een aankoop van een 2 dehands pcx.

Mijn voor keur gaat overigens uit na een 150 cc.
Maar volgens mij is een 125 cc ook voldoende.

Alle info is welkom.

Alvast bedankt Gr Wesley.
 
Net als bij auto's kost inruilen meestal geld. Persoonlijk zou ik of voor nieuw of voor een knappe tweedehands gaan. En als die tweedehands goed is, kun je daarmee blijven rijden. Dan zie ik het voordeel niet om een nieuwe te kopen, tenzij je na verloop van tijd teveel onderhoud krijgt. Maar een nieuwe kopen omdat je tweedehands bevalt, daar zie ik de logica niet van. Dit is geen aanval, ik probeer gewoon even mee te denken. Verder kan ik je niet helpen met specifieke PCX punten, maar anderen hier vast wel. Succes met je zoektocht.
 
Net als bij auto's kost inruilen meestal geld. Persoonlijk zou ik of voor nieuw of voor een knappe tweedehands gaan. En als die tweedehands goed is, kun je daarmee blijven rijden. Dan zie ik het voordeel niet om een nieuwe te kopen, tenzij je na verloop van tijd teveel onderhoud krijgt. Maar een nieuwe kopen omdat je tweedehands bevalt, daar zie ik de logica niet van. Dit is geen aanval, ik probeer gewoon even mee te denken. Verder kan ik je niet helpen met specifieke PCX punten, maar anderen hier vast wel. Succes met je zoektocht.



Bedankt voor je reactie mojave en goed dat je mee denkt ik snap je reactie volledig.

En misschien is mijn uit leg niet helemaal juist.

Als de 2dehands die ik ga kopen veel onderhoud nodig heeft door misschien een hoge km stand. Is het.denk ik goedkooper.
Om nieuw te gaan rijden. Nieuw zijn ze niet gek veel duurder als 2dehands.
Nieuw koop ik hem hier bij de plaatselijke dealer. Voor 3200
Terwijl 2dehands.tussen de 10 en 20k op de teller nog tussen de 2 en 1400 moet kosten.


Maar als de 2 dehands dermate goed is.
Is het jammer om het geld over de balk te gooien. Snap mij goed ik heb echt geen idee wat de kwaliteit ik ga krijgen
Heb ook geen idee wat ik moet verwachten.
😇. Is 20 k veel of zij. Er ook van deze pcxen die de 100.000 gehaald hebben.

Vergeet niet dat ik de verwachting heb om tussen de 10 en de 15 k perjaar wil gaan rijden. 😇😇
 
Zoals gezegd heb ik geen ervaring met de PCX. Onder normale omstandigheden zal het motorblok van een moderne motorscooter wel 100k kunnen draaien, daar zijn genoeg voorbeelden van. Het zullen meer de dingen eromheen zijn waar je tegenaan loopt. Als je zelf het onderhoud doet, dan kan het zeer goedkoop. Als je al het onderhoud uitbesteedt en kilometers maakt, kan het toch aardig oplopen. De service intervallen zijn vrij kort en mijn ervaring is dat scooters toch wel wat onderhoud vragen. Ze zijn gevoelig voor pekel, dan moet je denken aan remmen die vast gaan zitten of balhoofdlagers die vroegtijdig vervangen moeten worden. Dat heb je met motorfietsen ook, al scheelt het nog wel een beetje per type. Een moderne auto kan toch een stuk beter tegen winterse weersomstandigheden.

De technische punten die ik noem, daar loop je met een nieuwe scooter vroeg of laat ook wel tegenaan. Die blijft ook niet nieuw. Technisch gezien zou ik zeggen dat je een scooter tot 20k op de teller wel kunt kopen. Als er bijvoorbeeld 50k op staat zou ik het niet doen met wat jij ermee wilt.

Even voor je beeldvorming van het economische aspect. Mijn eerste scooter was een Kymco met een nieuwprijs van 3.000 euro. Die kocht ik bij een dealer voor 2.000 toen was die een half jaar oud en had iets van 3k km gelopen. Mijn tweede scooter was ook een Kymco. Die had destijds een nieuwprijs van 4.500 euro en kocht ik voor 3.300 euro toen was die een half jaar oud en had 7k km gelopen.

Voordeel van die ocassions was wel dat er fatsoenlijke banden onder zaten. Vanaf de fabriek wordt volgens mij de PCX ook geleverd met banden die heel lang meegaan, maar qua grip niet als prettig worden ervaren.
 
Vergeet niet dat ik de verwachting heb om tussen de 10 en de 15 k perjaar wil gaan rijden. 😇😇
Vergeet je het zelf niet?
Ik zit ietshoger qua km's, ik zit aan het eind van de week aan 2 maanden sinds ik hem gekocht heb en heb 4800km gereden. Ik rijd er mee naar het werk, iets meer dan 200km per dag. Moet ik wel zeggen, ik heb in deze 2 maanden 2 weken niet gewerkt.
Ik zelf heb heel snel de goed gebruikte 2e hands aan de kant gedaan. Ik kwam dicht bij huis gelukkig een 2 jaar oude met maar 4300km op de teller tegen.
Er staan wel weinig gebruikte op internet, dat zou nog een optie zijn.

Enige aanname van mijn kant is dat je er jaren mee wilt doen. Ik zelf heb niet het voornemen jaren met de pcx te doen. Ik ga het komende jaar ongeveer 50.000km rijden. En dat is dus enkel woon werk verkeer, ik doe ook wel eens andere ritjes zeg maar. Dus we gaan het zien.
 
50k km per jaar op een PCX is pittig. Op elke motorfiets wat mij betreft, ik vind het dapper. Hoe ga je dat doen met onderhoud, zelf doen of uitbesteden en wil je het boekje aanhouden met elke 4k km kleppen controleren etc?
 
Laatst bewerkt:
Voordeel van die ocassions was wel dat er fatsoenlijke banden onder zaten. Vanaf de fabriek wordt volgens mij de PCX ook geleverd met banden die heel lang meegaan, maar qua grip niet als prettig worden ervaren.

1 Sinds een jaar of 2 zitten er standaard Michelin citytrip op de pcx,

2 De IRC banden zijn 2 keer zo rap versleten de de Michelin dus die stelling klopt niet
 
50k km per jaar op een PCX is pittig. Op elke motorfiets wat mij betreft, ik vind het dapper. Hoe ga je dat doen met onderhoud, zelf doen of uitbesteden en wil je het boekje aanhouden met elke 4k km kleppen controleren etc?
Zelf zoveel als kan.
Ik zit inmiddels al op 4k gereden dus ik zal dat moeten plannen. Afhankelijk van de meetresultaten zal ik uiteindelijk de interval vergroten.
Volgens mij is de klepspelingcontrole het enige lastige, de rest is makkelijk te doen en goed bereikbaar.
 
1 Sinds een jaar of 2 zitten er standaard Michelin citytrip op de pcx,

2 De IRC banden zijn 2 keer zo rap versleten de de Michelin dus die stelling klopt niet
@1: dat is mooi.

@2: ik ging uit van harde compound die minder grip geeft en langer meegaat, maar blijkbaar werkt dat dus anders in dit geval. Bedankt voor de correctie.
 
Zelf zoveel als kan.
Ik zit inmiddels al op 4k gereden dus ik zal dat moeten plannen. Afhankelijk van de meetresultaten zal ik uiteindelijk de interval vergroten.
Volgens mij is de klepspelingcontrole het enige lastige, de rest is makkelijk te doen en goed bereikbaar.
Zo deed ik het ook met mijn scooter. De intervallen die de fabriek opgeeft zijn ook maar een getal, waarbij ze een gemiddelde nemen van mensen die langere afstanden rijden zoals jij en mensen die hem alleen gebruiken om naar de winkel te gaan. Als je een paar keer de kleppen hebt gesteld, merk je ook wel hoe sterk de speling verloopt en kun je voor jezelf een interval bepalen.

Wat vind je lastig aan de kleppen, hoe je erbij kunt komen of hoe je ze kunt controleren/stellen?

Ik weet niet wat je aan gereedschap hebt. Maar ik zou in ieder geval een blokkeersleutel aanschaffen voor je vario, kost slechts 17 euro en als je in Amerika wilt bestellen kan het nog iets goedkoper heb ik begrepen. Met een luchtsleutel kun je de krukas beschadigen.
 
Laatst bewerkt:
@1: dat is mooi.

@2: ik ging uit van harde compound die minder grip geeft en langer meegaat, maar blijkbaar werkt dat dus anders in dit geval. Bedankt voor de correctie.

De IRC heeft goede grip bij een warm en drog wegdek, in de regen en koude levens gevaarlijk hier genoeg voorbeelden op het forum, volgens mij is die band gemaakt voor in Thailand en India
 
Maar 40 minuten? Dan ben ik pas op de helft.
Ik rijd 4 keer per week 200+km per dag. Ik vervloek soms het zadel maar verder...

Dat zadel is inderdaad irritant als je er te lang op zit. Krijg er ook een gevoelloze reet van.
 
Beste. Pcx rijders.

Mijn naam is Wesley.
En ben van plan een pcx aan te schaffen
Eerst een 2 dehands je. En mocht hij mij bevallen

Is de kans groot dat er een nieuwe komt.

Alvast bedankt Gr Wesley.

Hoi Wesley,

Ik heb zelf in 2016 een nieuwe PCX 150 gekocht voor 2850. Als je dergelijke afstanden op een PCX wil gaan rijden, zou ik zeker een nieuwe overwegen. Ik heb er in 2 jaar ook al 31.000 probleemloze km's mee gereden. Het onderhoud kan ik niet zelf.
Tot nu toe nog maar 2 keer kleppen laten stellen, als je je vooral beperkt tot olie wissel etc. dan is het vrij goedkoop. Kleppen stellen is vooral het meeste tijdrovend dat ze het kappenwerk moeten demonteren.

Als je een jong gebruikte kan vinden zou ik die nemen. Of er 0 of 5 a 10.000 km op staat maakt niet zoveel uit. Alle scooters met een km stand boven de 20.000 km zou ik niet nemen. Niet dat die slecht zijn, integendeel, maar kans op groot onderhoud neemt dan toe, zeker gezien de hoeveel km's die je wil gaan rijden.

Ik rij zelf 90 km per dag (4x in de week) dat is prima te doen, je went er vanzelf aan en tanken blijft leuk;)
 
Het blijft moeilijk om er achter te komen wat een goede interval is om de kleppen, van een pcx, te stellen.
Daarom de vraag: wie heeft, bij welke kilometrage, een te grote afwijking gevonden?
En bij welke afwijking kan er schade optreden?
 
Het blijft moeilijk om er achter te komen wat een goede interval is om de kleppen, van een pcx, te stellen.
Daarom de vraag: wie heeft, bij welke kilometrage, een te grote afwijking gevonden?
En bij welke afwijking kan er schade optreden?

Geen grote afwijking, maar toen ik de mijne ging checken op 6000 km, stond er 1 te strak.

Als ze te strak staan kunnen ze verbranden. Als ze te los staan, verminderd motorvermogen.

Strak merk je aan getik, te los merk je met starten en/of gas geven
 
Terug
Bovenaan Onderaan